Carolins träning

PT Kvinna nr 6 – bästa numret ever!

Postad: 2 november, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Hälsa, Jobb, Kondition, Kost, Motivation, Okategoriserade, Skador/besvär, Stretch, styrka, Styrketräning, Träning, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , | Kommentera

Den blir bara bättre och bättre – tidningen PT Kvinna alltså! Är särdeles nöjd och stolt över nr 6 som kom ut till prenumeranter i veckan och som finns i  butik veckan som kommer 😀

bild 3

Fantastiska Nässjöbruden Marie Ljungberg pryder omslaget. Vilken resa den tjejen har gjort alltså! Läs om hur hon lyckats få ordning på både tränings- och matvanor. Snacka om målmedveten och utrustad med pannben- RESPEKT!

Min fantastiska PTklient Carin Berggren som inte tycker någon träning är rolig under tiden men som älskar all träning efteråt, pryder ett antal sidor inne i tidningen. Hon gick från klen hängbjörk till stark löpare på 8 veckor. Lite pipig är hon allt fortfarande men hon är ihärdig och ger inte upp. PT står enligt henne för Plågsam Timme 😀 Hon är en av dem som ger min vardag lite extra guldkant. Hon är smart som få och jag lär mig alltid något nytt varje gång vi träffas. Det undviker jag att säga till henne, hon är nämligen lite rädd för mig och så vill jag att det ska förbli 😉

bild 2

Träna säkert efter graviditet – det ämnet utvecklar jag och tipsar om lämpliga övningar. Passade på att bre ut mig lite extra när tillfälle gavs 😀

bild 1

Fyra sidor tror jag bestämt att det blev. Givetvis är hela tidningen fylld av massor med härliga storys och tips för bättre form både fysiskt och mentalt. Köp den! Läs den!

Nummer 6 av PTkvinna var inte bara det senaste numret utan även det sista OM ingen annan vill ta på sig att driva tidningen vidare. Chefredaktör Lisa känns ju som det bästa valet men hon har alldeles för mycket annat att göra. Håller alla tummar och tår jag har för att det blir en fortsättning. En tidning som PT Kvinna behövs – en träningstidning för vanliga kvinnor som inte slänger sig med ”tappa 4kg på 2 veckor” eller ”tajta till rumpan nu” rubriker.

Om inte så – Skrivande medelålders PT med glimt i ögat som alltid lämnar texter i tid (iofs med ett och annat stavfel) FINNES!

 



Inspirerad!

Postad: 28 september, 2014 Av: Carolins träning Kategori: föreläsningar, Fritid, Hälsa, Kondition, koordination, Kost, Motivation, Personlig Träning, styrka, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , | Kommentera

Medan brorsan var sitt allra bästa i Lidingöloppets backar under gårdagen, så var jag på Be Wise – PT konvent som Concept Education höll i Jönköping.

En dag fylld av träning och föreläsningar. Lite nytt och lite god repetition 😀 Jag gick på två pass  med Seth Ronland, Årets PT 2011 och jag har nu vridit varenda led i kroppen i all väderstreck samt hoppat högt, långt, åt all håll och kanter på både ett och två ben. Jag har testat en väldans massa träningsredskap och jag har äntligen fått klättra – på riktigt 😀

bild-475

Görskoj och inte alls så svårt som jag trott 😀

Näringsfysiologen och författaren Kristina Andersson höll två föreläsningar. Hon är ju något av en idol då hon säger precis allt det där som jag brukar säga –

  • Välj rena råvaror
  • Tillaga varsamt
  • Överät inte
  • Variera
  • Undvik hårt processad mat
  • Undvik tillsatt socker

Och NEJ – man blir inte fet av frukt! Chips, godis och skräpmat ger den effekten…. Bra tjej det där 😉

Lite småöm både här och där men nöjd med dagen. Jag vann ju dessutom tävlingen!! Nä, jag hoppade inte högst och jag klättrade förmodligen inte snabbast och vred nog inte på kroppen på det mest graciösa sättet  – JAG VANN INSTAGRAMTÄVLINGEN!

Presentkort på valfri utbildning på Concept Education 😀

Flitig instagrammare får pris – ÄNTLIGEN 😉

 

 

 



Cathrine har hittat pannbenet

Postad: 13 september, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Motivation, Personlig Träning, Skador/besvär, styrka, Styrketräning, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Min härliga PTklient Cathrine var på besök igår. Ni vet hon som åker drygt 40mil enkel resa för att träna med mig..! Vi träffas en gång i månaden och det känns alltid som att få lite extra fint besök när hon glider in 😀

Det har gått 12 veckor sen vi drog igång och hur har det då gått? Jag har ju lite koll på hur hon sköter sig med de veckorapporter hon lämnar men nu hade hon flaggat för att det var en klen upplaga av Cathrine som skulle dyka upp. Nyligen återhämtad från århundradets förkylning och med känslan av att det nog inte hänt nåt alls sen vi sågs sist.

Ack så fel hon hade! Kroppskompositionsmätningen visar att allt går enligt plan och hon är STARK!

Ryggbesvären som gjorde att hon tog beslutet att verkligen satsa på sitt eget välmående är i princip borta och hon har betydligt mer energi. Träning och bra mat har den effekten 😀

Nästan alla hamnar i perioder när det känns som att inget händer. Oftast sker det just efter 2-3månaders träning. I början går det så snabbt. De första månaderna av styrketräning är det främst hjärnans koppling till muskeln som utvecklas. Vi lär oss använda de muskler vi redan har och upplever en snabb styrkeökning. När det sen börjar bli lite segt och vi tycker att inget händer (just då många lägger av) det är DÅ muskeltillväxten sker och de verkliga resultaten kommer 😀

Har man ett dåligt flås så krävs det inte speciellt mycket för att få en bättre kondition och inte speciellt mycket för att behålla den. Men att ÖKA och ta konditionen till en ny nivå kräver tre gånger så stor insats 😮

Det är alltså inte så konstigt att det känns lite motigt mellan varven 😉

Vad göra åt det? Hänga i så klart! Ta sig över berget! I motlut gasar man 😀

bild-468

 

Catherine passerade två milstolpar igår. En av dem var att göra sin allra första armhävningar på tå. Hon klämde till med TIO snygga direkt!!

”Jag hittade pannbenet i Yxnerum” var hennes kommentar på det.

Jo, hon var med på premiärupplagan av Träningsweekend i Yxnerum. Om nu någon missat det så kör vi igen 25-26/10.

Vem vill inte ha ett starkt pannben som gör att man passerar milstolpar och når sina mål?! Alltså, jag hade ju bokat direkt 😛

http://www.yxnerum.se/evenemang/aktuella-evenemang/traningsweekend/

 



Bästa helgen ever!!!

Postad: 10 augusti, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, föreläsningar, Hälsa, Jobb, Kondition, konditionsträning, Kost, Löpning, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, Stretch, styrka, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

WOW!!! Vilken helg!! Nyss hemkommen från världshistoriens första Träningsweekend i Yxnerum och är så jäkla glad, toknöjd, smått euforisk och sketaslut 😛

Allt gick enligt plan, vädret var på vår sida och framför allt – Vilka FANTASTISKA deltagare!!! De gav allt från första stund och ju mer pulsen steg, svetten lackade och mjölksyran sprutade desto gladare verkade de bli 😀

bild-446

Tre tuffa träningspass om dagen – vi har sprungit, hoppat och ålat oss fram, jobbat hårt med egen kroppsvikt och med andras,  boxats, hoppat på stubbar och givetvis har vi burpat 😀

Yxnerums kock har sett till att vi hållit oss mätta och fulla av energi. Galet vad god mat!

Avslappningsövningar, underbara bad, föreläsningar och det fantastiska vädret – vi prickade in alla rätt den här helgen, helt klart! Maken till vetgirigt och engagerat gäng får man leta efter. Inte en tillstymmelse av paltkoma visade de upp på föreläsningarna trots att de slitigt så hårt och ätit så gott.

 

IMG_1487

Skitiga, lite blåmärken och skavsår,  ett och annat getingstick men i övrigt helt intakta. De ska vara galet nöjda med sin insats. Om någon trodde att jag, PT Pejv och Lisa latade oss igenom helgen så har ni fel. Även vi lär vara ömma både här och där de kommande dagarna 😉

 

IMG_1557

”Rolit och rolit, grisar sa inte ha rolit ” brukar jag säga men det här var ta mig tusan det roligaste i år 😀

Håll ögon och öron öppna -det här gör vi om!!

 

 

 



Rekarhelg i (L)Yxnerum

Postad: 7 juli, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, föreläsningar, Hälsa, Högintensiv, Kondition, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Personlig Träning, Planering, Stretch, styrka, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Fem veckor kvar till Träningsweekenden i Yxnerum och nu i helgen var jag och PTPejv och rekade omgivningarna och finslipade på upplägget för helgen. Vilket ställe! Det kommer bli skitbra det här 😀

På väg ut dit hinner jag tänka en hel del. Vilket landskap! Så vacker natur men trots allt det vackra kan jag inte låta bli att bli lite orolig – har jag verkligen kört rätt? Det är väldigt länge som jag kört på kringelikrokvägar alltså… Men jorå, mitt ute i ingenstans ligger det 😀

Det visar sig att jag inte kört den smartaste vägen men garanterat den vackraste 😉

Jag kom ändock fram först av brudarna. Pejv och Yxnerums Nina hade lyckats pricka varenda broöppning i Söderköping och var väl inte helt nöjda med sitt vägval heller.

Nu låter det kanske som att det är bökigt att ta sig till Yxnerum, det är det inte men passa på att njuta av vägen dit och åk i god tid är ett hett tips 😉

Yxnerums Nina är den som dragit igång hela den här helgen och nu fick vi träffas efter alla mejl och telefonsamtal. Kul att äntligen få ett ansikte till den där östgötska dialekten. Tyvärr ser jag att jag inte lyckats få henne på en enda av alla bilder som knäpptes under helgen 😮

Väl framme och när allt kramade var överstökat satte jag och Pejv (hon heter ju Päivi, men Pejv är både lättare att skriva och säga) genast igång med att arbeta.

bild-429

Eh…ja vi måste ju kvalitetstesta poolområdet 😛

Jodå, soldäck och pool funkar finfint även om det är tveksamt om deltagarna kommer hinna spendera så värst mycket tid där. Vi har fyllt schemat med aktiviteter som vi hoppas och tror, nä vänta – Vi VET kommer bli hur bra och urkul som helst 😀

Yxnerum har liksom plats för allt – utomhus, inomhus, på land, i backar, i vattnet och tja i stort sett alla möjligheter.

Vi jobbade på stenhårt hela eftermiddagen och hann till och med virra runt lite i skogen innan middagen.

bild.PNG-6

Ja, hungriga var vi inte någon längre stund. Gillar ställen som satsar på goda råvaror och som skippar halvfabrikat. Men det vet ni ju sen innan 😉

Nina tog ut oss på en kvällsrunda för att vi skulle hitta inför söndagens morgonfys och vi tog även den lilla promenaden ner till bryggan (2min).

bild 3-4

Fattar ni vilken kväll?! En sak som slår en där ute i ingenstansskogen – det är så tyst. Riktigt öronbedövande tyst. Så häftigt. Till och med så tyst så att om man har Tele2 som leverantör funkar inte telefonen. Jo, om man går längst ut på bryggan får man kontakt 😉

Sköna sängar, trött som tusan men ojoj så mycket surr i huvudet. Vaknade urtidigt och smet upp för kaffe före träning, då sitter Pejv redan där och är precis lika surrig i huvudet som jag 🙂

Nu hittade vi rätt i skogen i alla fall.  En toppenbra slinga som kommer passa finfint för både power walks och löpning 🙂

bild 2-9

Lite mulet men ack så vackert. Rundan bjuder på både utsikt, raksträckor, upp- och nedförsbackar. Perfekt 🙂

Både Pejv och jag åkte därifrån med hemläxor att ta tag i. En sak är säker -Vi ser fram emot 9-10/8 och det borde ni också göra 😀bild-428

Men vänta nu… Var det inte en brutta till som skulle vara med? Jodå, Lisa Kaptein Kvist kommer vara med med både föreläsning och härlig träning. Hon var med oss i anden hela helgen. Hon luffar runt i den grekiska övärlden 🙂

bild 1.PNG

Som ni ser – hon är på 😀

Vi har många gemensamma nämnare vi tre PTs som håller i taktpinnen denna helg. En av dem är att vi alla är utbildade via Personal Training School. Vi har alla kämpat oss igenom den tuffaste PTutbilningen i Sverige och vi måste dessutom bevisa våra kunskaper genom en re-licensiering varje år, samt regelbundet vidareutbilda oss. Vi är alltså inte bara tre glada skitar även om vi är det också 😉

Än finns det plats – klicka in på länken nedan och BOKA 😀

http://www.yxnerum.se/evenemang/aktuella-evenemang/traningsweekend/



Jag blir alldeles tårögd…

Postad: 1 juli, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Mentalt, Motivation, Personlig Träning, Planering, Skador/besvär, Stretch, styrka, Styrketräning, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Lite drygt en veckas semester följt av några dagars jobb och sedan lite semester igen. Lite så brukar det se ut för mig och det passar alldeles utmärkt. Jag får njuta av första semesterdagen flera gånger och jag lyckas hålla igång mina mest flitiga PTklienter under sommaren också 😀

Laddad som få efter helgens utbildning tog jag mig an min första klient under måndagen. Vi fick dock avsluta lite tidigare än planerat pga akut illamående. Inte jag. Klienten.

Det finns de som tror att orsaka illamående är mitt mål som PT men det är det INTE, även om det har hänt ett par gånger. Olycksfall i arbetet och till mitt försvar – alla har varit män.

Fick dock rapport om att pojkstackarn lyckats genomföra ett tufft intervallpass under kvällen, så illa var det alltså inte 🙂

Jag har flera lite mer långväga klienter som jag inte träffar lika ofta – Anna är en av dem.

bild.PNG-5

Anna drog igång för 4veckor sedan och i går var det dags för vår andra träff. Som ni förstår tränar hon en hel del på egen hand men vi stämmer av varje vecka hur det har gått.

Hur har det då gått för Anna? Mycket bra! Ett exempel på hennes framsteg – från 2 knappt godkända armhävningar till 20 snygga, som hon dessutom klämde av efter vårt pass som redan innehållit en hel del av den varan. Sicken tjej! 😀

Superglad över hennes resultat får jag sedan läsa nedan på instagram och facebook –

bild.PNG-4

Alltså, jag blir ju alldeles tårögd… Vilken feedback! Världens bästa jobb – det har jag 😀



Alla goda ting är tre…eller fyra

Postad: 12 juni, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Fritid, Hälsa, Klienter, Kondition, Motivation, Planering, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , | Kommentera

Socialamedier är roliga påfund. Det cirkulerar utmaningar av olika slag och just nu är det 3 bra saker med dagen under 5 dagar. Äntligen en bra utmaning! Men ännu har ingen gett den till mej…. 🙁  (WTF?!)

Tar saken i egna händer-

1. Sovmorgon och vaknar ändå 06:30 utvilad och möts av SOLEN 😀

My bedroom view…

bild-417

2. Fantastiskt tufft och jobbigt tröskelpass längs med vätterstranden. Soligt och blåsigt. Medvind ger bra resultat på kort sikt, motvind ger toppresultat på lång. Jag fick en hel del av båda.  Filosoferade en del om hur löpning kan fånga hur livet funkar i stort..

3. PT Kvinna nr4 skickas på tryck och i detta nummer är det inte mindre än 3 av ”mina” tjejer som är med! Fyra om jag räknar med mig själv 😉

4. Måste bara få in en sak som hände i förrgår men som jag njuter av fortfarande – en av mina färskaste PTklienter som för 8 veckor sedan inte lyckades med en endaste liten armhävning på knä gör nu FEMTON snygga, stabila på TÅ! Grymt bra jobbat av henne 🙂

Så där jag! Fyra bra saker och klockan är inte en 12:00 ännu…

Hjääääälp! Har glömt att jag lagar mat samtidigt som jag skriver….!!!!

 

 

 

 

 

…..maten är ….eh – klar :-O



KlämFredagsfys – Bollskoj!

Postad: 30 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, styrka, Styrketräning, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

Alltså, jag har verkligen inget bollsinne. Ska det vara bollar inblandade i min träning så ska de antingen vara tunga eller riktigt stora. För veckans fredagsfys är det de riktigt stora bollarna som gäller 🙂

En riktig tuffing som kräver bålstyrka, koordination och starka axlar.

Roll out & Peak med pilatesboll eller vad tror ni Redaktör Malin skulle kalla den? Jag fick ju till ett swengslish namn i alla fall 😉

Det viktigaste genom hela denna övning är en stabil, anspänd bål. Ingen svankande hängbro till rygg och känns det i korsryggen – stanna i position nr1 eller kör en vanlig planka i stället.

1. Startpositionen är en handstående planka med fötterna på bollen.

bild 3

2. Rulla bakåt så långt det är möjligt med bibehållen rak rygg (jobbit, jobbit)

bild 2-2

3. Dra dig framåt med raka ben tills du kommer upp i handstående med raka ben på bollen.
bild 1-2

Den är jobbigt som tusan men övning ger färdighet. Öva på!

 

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt