Carolins träning

Alla hjärtans dag tips

Postad: 13 februari, 2014 Av: Carolins träning Kategori: familj, Fritid, Hälsa, Klienter, Kondition, Motivation, Okategoriserade, styrka, Tips, Träning | Etiketter: , , , , | 3 kommentarer

Jag har blivit ombedd att ge mitt Alla Hjärtans Dag tips. Då jag är en rätt enkelspårig individ kommer kanske inte detta tips falla alla på läppen men håll till godo, här kommer det!

Skippa rosorna, geléhjärtan och allehanda gulligull- Bjud din partner på ett härligt duo-träningspass 😀

Det krävs inga redskap eller stora ytor för att träna ihop. Kör cirkelträning med egen kroppsvikt eller varför inte lägga in lite slyngträning?

Upplägg på cirkelträning kan varieras i det oändliga- armhävningar, knäböj, utfall, hopprep, höga knän, plankan, situps mm, mm
Varva 5-10 styrke- och konditionsövningar och kör så många varv ni orkar eller har tid med. Kör x-antal repetitioner och byt raskt övning eller kör på tid. Lätt- 30sek arbete 30sek vila, Medel 40sek arbete 20sek vila, Intensiv 45sek arbete 15sek vila.

Duo mage
Slyngor är ett jättebra redskap om man vill träna i par och kan användas både utomhus och inomhus. Det finna en massa olika varianter på marknaden (Redcord, Blackbelt) och kostar runt 1000-lappen.
Jag använder blackbelt som kan köpas på www.pt-school.se
Nedan är text som jag saxat från sidan-

Blackbelt är ett träningsredskap med många möjligheter. Slyngträning är ett effektivt sätt att träna hela kroppen med stort fokus på bål- och stabilitetsträning. 

En av Blackbelts stora fördelar är dess låga vikt. Det är lätt att ta med sig i den lilla löparryggsäcken för att kunna lägga in styrketräning under ett löppass. 

Blackbelt kan även användas under töj och som avlastning på vissa tyngre övningar så som chins etc. 

Blackbelt är lättare, enklare, säkrare och dessutom billigare än andra produkter i samma kategori. 

Till Blackbelt så ingår en 100 sidor lång instruktionsmanual med övningsförslag och bilder. Denna manual finns som gratis nedladdningsbar PDF i samband med att du beställer Blackbelt.”

duo slyng

Okej, en bukett med rosor och en riktigt god middag kanske är det som behövs för att få igång romantiken efter ett sånt här pass. Men erkänn, det blir en annorlunda Alla Hjärtans Dag 😀

 



Duo-träning med Herr & Fru Remse

Postad: 9 mars, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Cirkelfys, envishet, Hälsa, Klienter, Kondition, Personlig Träning, Träning | Etiketter: , , | Kommentera

Körde ett duo-pass med Underbara Ulrica och hennes make Daniel eller Mr All in som han kan kallas. Allt eller inget är vad som gäller för honom. Just  nu allt 🙂 Daniels styrka fick hårt motstånd av Ulricas uthållighet.

De fick testa olika parövninga med BlackBelt Slingsystem- bröstpress, knäböj, stående drag, bicepscurl, tricepspress, kryssdrag för bakre axlar. Det krävs lite samarbetsförmåga för att få till tekniken och det är väldigt lätt att det blir dragkamp och tävling på mer eller mindre blodigt allvar 😉

Förutom  BlackBeltövningarna innehöll passet givetvis en väldans massa burpees, armhävningar och en liten duell på slutet- 15 TRX rodd, 15 knäböj, 10 armhävningar. Så många varv som möjligt på 10 minuter. Vem som vann? Sorry- tystnadsplikt på det 😉 bild-130

bild-129

Info om Blackbelt Sling System-

Grundredskapet består av tre slingor med karbinhakar, fyra handtag varav två är mjuka och två är hårda. Slingorna och handtagen fästs ihop med karbinhakarna. Detta ger närmast oändliga möjligheter att kombi- nera ihop redskapet för att passa all typ av träning.

Redskapet är möjligt att fästa utomhus i till exempel en trädgren, eller inomhus i en stång eller liknande.

Blackbelt Sling System väger endast 620 g och gör det lätt att ta med sig i ryggsäcken under en löprunda eller till träningslokalen för kompletterande träning.

Blackbelt Sling System är framtaget för professionell användning men det fungerar lika bra för dig som tränande att använda för traditionell slingträning eller för egen eller parträning .

Mer info finns på pt-school.com



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt