Carolins träning

Dagens Övning- Dips mot bänk/stol

Postad: 17 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, Träning | Etiketter: , , | Kommentera

Dag 4 av utmaningen- Hur går det för er?  Hänger ni i? På tal om häng…Idag får gäddan jobba 🙂

Dips mot bänk

Här får triceps jobba hårt. Placera händerna mot en bänk eller stol, benen håller du raka eller böjda, böjda ben minskar belastningen. Sänk dig ner tills du har 90 graders vinkel i armbågsleden, håll rumpan nära bänken/stolen. Gör så många du orkar, 3 set. Vill du öka belastningen? Lägg upp fötterna på en stol.

Obs! Ni glömmer väl inte att lägga upp era kommentarer på Kureras facebooksida. Jag sitter och vaktar varje kväll och det är så kul att läsa hur ni lyckats med dagen   🙂

IMG_7816



Dagens Övning- Plankan…..!

Postad: 16 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, envishet, Träning | Etiketter: , , | En kommentar

Tredje dagen av utmaningen och jag är imponerad- rackarns vad kvicka en del är med att rapportera vad ni åstadkommit på Kureras facebooksida. Fortsätt med det! Då har ni chansen att vinna nåt extra vid målgång…Plus- det blir en extra kick för alla som läser. Inget fjantigt Jantetänk här. Ni SKA tro att ni är nåt, nåt alldeles extra!

Dagens övning är precis som ni redan läst…

Plankan-en basövning för stabil bål. Jag erkänner, det är inte världens roligaste övning men den är ett måste i en utmaning som den här.

Stå på tå med armbågarna i marken. Axel-höft-knä-häl i linje. Tippa bäckenet bakåt för att undvika svank, knip med skinkorna eller som nån sa- kläm svansen. Håll ut så länge det går, 1 minut är godkänt 😉 Tre plankor ska utföras under dagen för att utmaningen ska anses avklarad. Plankan kommer tillbaka de närmaste veckorna men då i lite mer underhållande form men som med allt annat måste man lära sig grunden först… Idag är det pannben som gäller- Håll uuuuut!!

kickoff 056



Dagens Övning- Knäböj med jägarvila

Postad: 15 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, envishet, Träning | Etiketter: , | 8 kommentarer

God morgon! Hoppas ni är riktigt nöjda med er själva efter första dagen av Utmaningen. Vilken härlig respons! Redan 07:30 kom första frågan om när Dagens Övning skulle dyka upp   🙂

Övningen för dagen är knäböj med jägarvila

Underbar övning för dig som gillar mjölksyra. Stå med fötterna lite mer än axelbrett isär. Böj benen så att lårbenet är parallellt med marken, ryggen är rak, magen är spänd, armarna sträckta framför dig. Res dig upp till nästan raka ben, vid helt raka ben kommer du i viloläge och vila är inget vi ägnar oss åt nu, eller hur..?! Upprepa så många gånger du orkar, när det känns som att detta är sist böjet stannar du i det ”sittande” läget och avslutar med en så lång jägarvila som du orkar med, eller rättare uttryckt- så mycket bränn i låren som du klarar av 😉 Upprepa övningen 3 gånger- Njuuuut av mjölksyran!

Har du svårt för att komma ner så långt som du önskar? Fuska lite med att ställa hälarna på en tröskel. kickoff 002

kickoff 001

 



I morgon går startskottet!

Postad: 13 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Motivation, Träning, träningsmusik | Etiketter: | 2 kommentarer

Är ni laddade? I morgon startar äntligen UTMANINGEN 😀

För den som vill ha lite extra hjälp att hålla ångan uppe har jag satt ihop en lista med bra träningsmusik. Tacka redaktör Malin för att listan innehåller fler låtar från denna sida av milleniumskiftet, än Sean Banan 😉

http://open.spotify.com/user/kurera/playlist/1gNimFmBRWbgQWkgjMFwzc

Jag står i startblocken, gör ni?

IMG_9344



Ni har väl inte missat ”Carolins Utmaning”?

Postad: 9 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Motivation, Träning | Etiketter: | 11 kommentarer

Nu ÄR det januari 2013 och hur mår du? Är du i ditt livs form? Inte? Då är det hög tid att ta tag i det. Att vara i sitt livs form kan man vara hela livet oavsett ålder. Att vara sitt bästa jag är något som är värt att unna sig.

Under perioden 14 januari till 13 februari drar Carolins Utmaning igång- 60 minuter fysisk aktivitet om dagen. Det är helt okej att dela upp tiden- 20 minuters rask promenad på morgonen och en löprunda på kvällen eller vad det är för typ av träning som passar just dig.

Varje dag kommer jag med Dagens utmaning- en övning som kan göras var som helst och när som helst under dagen MEN den ska göras! Följ utmaningen på Kureras Facebooksida och rapportera när du lyckats med utmaningen varje dag. Alla deltagare är vinnare men en av er kommer att belönas lite extra…

Är du redo att anta utmaningen?

 

ps. Ta utmaningen för vad den är- du kommer inte nå Nirvana men du får  hjälp att få ändan ur vagnen och kanske lär du dig en och annan övning som du inte testat förut 😉



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt