Carolins träning

Lever du i symbios eller omgiven av parasiter?

Postad: 4 september, 2013 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Familj och vänner, Hälsa, Kost, Motivation, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , | Kommentera

symbios [-o:´s] (grekiska symbi´ōsis ‘samlevnad’, av symbio´ō ‘leva tillsammans’, se vidare symbiont), varaktig samlevnad mellan olika typer av organismer. Vanligen avses bara sådan samlevnad som är väsentlig för båda parter.

parasit, organism som utnyttjar resurser på en annan organisms direkta bekostnad, dock normalt utan att den senare dödas.

Ovanstående är saxat från Nationalencyklopedin.

Omger vi oss av härliga symbioser? Umgänge som lyfter upp oss, hjälper oss att nå våra mål och gör oss lyckliga?

Eller har vi fått ett gäng parasiter om halsen? Parasiter utnyttjar våra resurser och tar energin ifrån oss?

Att välja rätt umgänge är avgörande för att vi ska må bra. Det är avgörande för att vi ska lyckas nå våra SMARTA mål.

Att ha en träningskompis kan vara det som hjälper dig att både komma igång och det som hjälper dig att nå ditt mål. Det gäller bara att välja rätt kompis 😉 Är det en liten parasit som DU får dra med dig, som DU måste peppa när det kanske är du själv som behöver peppen? I en symbios hjälper ni varandra- inte stjälper.

Den allra bästa träningskompis och coach du kan ha är dig själv. Är du i symbios med dig själv eller är du din egen parasit?

Negativa tankar är giftiga, otäcka parasiter som kanske inte bokstavligen dödar dig men de kan definitiv se till att du inte når dina mål. Dessutom blir livet så vansinnigt tråkigt 😉

Positiva tankar är däremot det som kan vara det avgörande för att nå dina mål OCH ha roligt på vägen 😀

Ser du dig själv som en vinnare? En som tar sig igenom motgångar, som drar lärdom av misstagen och som når sina mål?

Eller ser du dig själv som en förlorare? ”Nä, vad jobbigt detta var. Jag kommer inte fixa det den här gången heller och varför skulle jag göra det när jag aldrig lycktas med något innan?”

Vilken syn på sig själv tror ni ger bäst resultat?

Vi har nog alla en tendens att lättare se våra egna brister än vad vi ser våra egna förmågor. Tyvärr. ”Du ska inte tro att du är nåt” ”Inte ska väl jag..” Ursäkta språket men-FUCK Jante säger jag 😀

Skriv ner 5 bra egenskaper som just DU besitter. Sätt upp på ett väl synligt ställe och memorera dem.

Klart att DU kan! Du är ju en VINNARE 😀

bild-269

Vet faktiskt inte om denna ek fått en rejäl parasit eller kanske är det bara lite fotsvamp?

 

 

 



Står du på stolen idag?

Postad: 6 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Allmänt, Återhämtning, Familj och vänner, Fritid, Hälsa, Jobb, Kost, Mentalt, Motivation, Planering, Tankar, Tips, Träning, TV | Etiketter: , , , , , | Kommentera

För ett antal år sedan var det en person i min närhet som ansåg att jag skulle må bra av att coachas i personlig utveckling. Efter fem träffar a´3 timmar hade jag lärt mig en hel del om mig själv. Under dessa totalt 15 timmar ställde karln bara öppna frågor som jag efter bästa förmåga försökte svara på. Jag var helt slut efter varje träff men jag lärde mig en hel del om mig själv och om vad jag vill.  Han delade med sig av en massa tips som jag tyvärr, glömt sen länge men ett tips har jag inte glömt. Det tipset som jag direkt började använda mig av och som jag fortfarande använder mig av – Stå på stolen.

Japp, jag står på stolen varje söndag. Med detta menas inte att jag rent bokstavligen står på en stol utan att jag försöker se på tillvaron i ett fågelperspektiv. En summering av veckan som gått och framförallt planering av veckan som kommer. Att planera in det viktiga är just viktigt, övrigt hinner man av någon besynnerlig anledning med i alla fall.

Vad är det viktiga för dig? Vilka viktiga saker skjuts upp vecka efter vecka?

Jag möter så ofta följande meningar ”Jag hinner inte träna som jag borde” Jag vet att jag måste tänka på att äta regelbundet men jag hinner inte”

Det handlar om planering och prioritering- alltid. punkt.

Ställ dig på stolen – hur ser veckan ut? När kan du lägga in tiden för att ta hand om dig själv och ditt välmående? När har du tiden att fylla på med energi till dig själv? Jag snackar träning, det fattar ni va?  😉

Är det måltidsordningen som är problemet? Planera då även ätandet. Det borde inte komma som en överraskning att kroppen skriker efter föda med jämna mellanrum. Skyll inte kexchokladen som du just tryckte i dig på tidsbrist- Det handlar om planering. Planera dina måltider och mellanmål. Det blir billigare, godare, nyttigare och det blir av!

När man ändå står där på stolen kan man ju planera in det där mindre viktiga som familjeförpliktelser, hushållsarbete och arbete i största allmänhet. Skojar bara  😉

När du står på stolen nästa vecka kan du förhoppningsvis konstatera du fått mer av det viktiga gjort än ogjort. Klapp på axeln för det 🙂





Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt