Carolins träning

Höstens häftigaste helg är över….

Postad: 26 oktober, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, föreläsningar, Hälsa, Högintensiv, Jobb, Kondition, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Stretch, styrka, Styrketräning, Träning, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Världshistoriens 2:a Träningsweekend i Yxnerum är över. Rackarns så KUL VI HAR HAFT!!!

Lisa Kaptein Kvist och jag har gjort vårt bästa för att underhålla deltagarna denna helg 😀

Ett synnerligen späckat schema med yogång (helt ny träningsform som Lisa kom på bara sådär), löpskolning, hinderbana, Box, Mjölksyra-, puls-, och Svettfest, rörlighetsträning, ”hitta musklerna du inte visste att du hade med gummiband- passet”, Militarytraining och Duopass med manuellt motstånd, Muskulär avslappning, Mental styrketräning, Mat för resultat och Träning för resultat + vansinnigt god mat och faktiskt rätt hyfsat väder 😀

Phu! Mycket för pengarna, det får de allt 😉

Så grymt imponerad av alla deltagare som gav allt från första stund. Tror att alla överträffade sig själva både en och två gånger.

bild-487

 

bild 3

 

Jorå, jag fick jobba hårt för lönen även den här gången…

bild 5

 

Men om man ser det på det här sättet så har ju helgen varit rätt bekväm….

bild 1

Fulltankade med endorfiner och jag hoppas att deltagarna har huvet fullt av nya kunskaper redo att användas så snart musklerna slutat ömma 😉

En goodiebag fylld med bla cocos av olika slag fick vi med oss hem. Eller ”cucus” som Lisa säger 😉 Tackar Biofood för VitaCoca kokosvatten, Soma Nordic för Cocosa cocosolja och Udos Choise och  Kurera för senaste numret 😀

bild 2

Tror att jag talar för alla inblandade när jag säger att jag kommer somna ovaggad i kväll 😉

Till alla er som nu tänker ”Fasiken vad jag ångrar att jag inte va med” säger jag – Rätt åt er! Men det går fler tåg – en miniweekend redan till Alla Hjärtans Dag (14-15/2-2015)och en fullversion senare under våren 😀

Återkommer med datum så snart jag bara kan!

 

Vet ni vad, världens bästa jobb – det har jag 😀

 

 

 



En helt obetalbar känsla….

Postad: 13 augusti, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, envishet, Fritid, Hälsa, Högintensiv, Kondition, konditionsträning, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, styrka, Tankar, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , | Kommentera

I lördagskväll när vi satt vid middagen efter en dag full av träning, pratade vi givetvis om en hel massa saker, vissa saker lämpar sig i tryck andra inte 😉 Vi var riktigt trötta och sneglade på klockan redan strax efter 20:00 om det var okej att gå och lägga sig, inte för att vi hade tråkigt på något sätt utan på grund av känslan med stort K.

Vi satt där och upplevde den helt obetalbara Känslan av att –

  • Ha kört skiten ur oss. Tränat oss så där riktigt, riktigt trötta 😀
  • Varit riktigt dyngsvetta och dessutom skapligt skitiga 😀
  • Känt hur endorfinerna formligen sprutar i kroppen 😀
  • Därefter badat i avsvalkande sjö 😀
  • Duschat länge och varmt och tvålat in sig både en och två gånger 😀
  • Blivit så där riktigt tokhungriga som man blir av att träna hårt och länge 😀
  • Ätit god, nyttig mat tills man blir alldeles lagom mätt 😀

DEN känslan…. Helt obetalbar….Att må så himla bra…LYCKA!!!

Vi njöööt i fulla drag. Trötta som tusan men på ett helt fantastiskt härligt sätt 😀

Tillfreds, rofylld och just lycklig på ett sätt som man inte kan uppnå på annat sätt än just så..

Den känslan ser jag till att känna av flera gånger i veckan. Senast i går morse – härlig och tuff löpning längs med Vättern som avslutades med ett dopp i fullt löparställ och sen tokgod frukost. Vardagslyx delux 😀

Samtidigt som jag är oerhört tacksam för att jag fattat grejen och att så många andra gjort det kan jag inte bli annat än lite ledsen – Tänk vad många som aldrig upplevt just den känslan! Att träna sig riktigt sketaslut och fått känna på hur endorfinerna pumpar. Att bli så där riktigt hungrig pga att man förbrukat rikligt med energi och sen få fylla på med god och bra mat.

Vi som upplever det får se till att fortsätta att vara goda ambassadörer för det aktiva livet, även om det inte alltid mottas positivt.

Men det handlar ju om att njuta fullt ut av livet, det är ju nåt man vill att alla ska få uppleva. Livsnjutning som bara är ett tufft träningspass bort… Svårare än så är det ju inte 😉

bild-447

Vardagslyx delux en helt vanlig tisdagsmorgon 😀

 



Fredagsfys Midsommarstylish

Postad: 20 juni, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Hälsa, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , | Kommentera

Sol, vind och skator var vad jag vaknade av idag, 04:49. Det blir en lång Midsommarafton… Midsommarhelgen är något de flesta ser fram emot och då är måste det ju vara kanon att få ut mesta möjliga av den 😉

Det är inte bara Midsommarafton, det är fredag också och vad kan väl passa bättre som fredagsfys en dag som denna än Grodhopp 😀

Sitt på huk med fötterna brett isär som en groda. Böj på benen så djupt det går med bibehållen rak rygg-

bild 1-6

 

Och hoppa upp, i hop med fötterna och klappa händerna över huvudet 😀

bild 2-6

Om och om och om igen. Svårare behöver det inte vara att få upp lite puls och mjölsyra. Passar finfint kring midsommarsången också 😛

 

Trevlig Midsommar!

 



Fredagsfys – ännu starkare löpare

Postad: 13 juni, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Kondition, Löpning, styrka, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera

Oops! Ännu en vecka har gått och det är redan dags för fredagsfys!Ännu en löpskolningsövning för att bli ännu en lite starkare löpare 😀

Drill sergeant eller Ravelliwalk som jag kallar den så här i fotbolls VM tider.

bild-416

Upp på framfoten och undvik markkontakt med hälarna. Sträva efter raka ben och studsa fram på framfoten med raka ben. Börja med korta snabba steg och övergå sedan till längre steg där du gliiiiider fram över marken. Tappa inte bak höften och tippa inte överkroppen bakåt. Vader och rumpa får jobba finfint här 😀

Gör ni det på allmän väg lär ni även glädja/skrämma/förvåna/förbanna en och annan jycke. Det lyckas jag med varenda gång 😛



KlämFredagsfys – Bollskoj!

Postad: 30 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, styrka, Styrketräning, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

Alltså, jag har verkligen inget bollsinne. Ska det vara bollar inblandade i min träning så ska de antingen vara tunga eller riktigt stora. För veckans fredagsfys är det de riktigt stora bollarna som gäller 🙂

En riktig tuffing som kräver bålstyrka, koordination och starka axlar.

Roll out & Peak med pilatesboll eller vad tror ni Redaktör Malin skulle kalla den? Jag fick ju till ett swengslish namn i alla fall 😉

Det viktigaste genom hela denna övning är en stabil, anspänd bål. Ingen svankande hängbro till rygg och känns det i korsryggen – stanna i position nr1 eller kör en vanlig planka i stället.

1. Startpositionen är en handstående planka med fötterna på bollen.

bild 3

2. Rulla bakåt så långt det är möjligt med bibehållen rak rygg (jobbit, jobbit)

bild 2-2

3. Dra dig framåt med raka ben tills du kommer upp i handstående med raka ben på bollen.
bild 1-2

Den är jobbigt som tusan men övning ger färdighet. Öva på!

 

 

 



Fredagsfys – gör er redo för en explosiv svettfest!

Postad: 23 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, smidighet, styrka, Träning, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Solen skiner och sommarvärmen är redan här! Fantastiska förutsättningar för svettfest i trädgårn/parken/stranden alltså 😀

Jag har redan börjat dagen med cirkelfys i trädgårn. 06:50 och det var redan VARM! Jättevarmt! Svettfest delux 😛

Jag älskar knäböj. Jag älskar knäböjshopp ännu lite mer men Knäböjshopp med hälkick är nog min absoluta favorit för tillfället. Redaktör Malin skulle säkert kalla denna övning för ”Superhighjump squats for superheros” eller nåt liknande. Ni väljer själva 😉

Starta med ett vanligt knäböj med fötterna något mer än axelbrett isär, rak rygg och bålen anspänd.
bild 2

Hoppa upp med full kraft och kicka hälarna i rumpan. Landa mjukt, utnyttja den naturliga stötdämparen som knäna utgör och snabbt upp igen.

bild 1

Jo, jag vet att bilderna är sneda och att jag inte har knäna i rumpan på bild nr2. Men fatta vad många hopp jag fick göra för att tajma kameran någorlunda… Ni är ju smarta läsare och begriper att hälarna ska upp och kicka rumpan, även utan bildbevis va? 😉

Hoppa på och njuta av solen, det sista av våren eller det första av sommaren 😛



Fredagsfys – Benlyft med boll

Postad: 16 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Hälsa, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, styrka, Styrketräning, Träning, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

Veckans bästa fredag och dags för fredagsfys 🙂

En nybliven favorit på cirkelträningen på gymet, har jag bestämt. Det var många som kved i onsdags nämligen 😀

Benlyft med boll- Ligg raklång på golvet med en pilatesboll (mindre boll funkar också) klämd mellan fötterna. Pressa ryggen mot golvet, lyft upp skuldrorna och lyft benen, som är helt raka, upp så långt upp du kan. Lyft upp rumpan och vänd långsamt tillbaka ner, vänd innan bollen nuddar marken och gör om så många gånger som du mäktar med 😀

Mage, höftböjare och insida lår kommer älska det 😉

Utnyttja fredagen väl och njuuuut av fredagsfyset!

bollyft 2

bollyft 3



TGIF – dags för Fredagsfys!!

Postad: 9 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Motivation, Okategoriserade, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

Jag är av den sorten som tycker att fredagsfys är så mycket viktigare än fredagsmys. Vad kan då passa bättre än en liten härlig magövning så här en tidig fredagsmorgon? Magen måste få sitt på mer än ett sätt 😉

Fällkniven eller som Redaktör Malin vill kalla den Powergirl, och Power behövs 😉

Ligg raklång på rygg med armarna över huvudet, lyft armar och ben samtidig och låt fingrarna nudda fötterna om och om igen. Skitjobbigt i all sin enkelhet 😀

Kör hårt och jag lovar att fredagsmyset smakar så mycket bättre framåt kvällen 😉

fällkniv



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt