Carolins träning

PT på vift!

Postad: 6 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, konditionsträning, Kost, Löpning, Motivation, Personlig Träning, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Även om man roddar två gym på två olika orter och bor själv på en tredje så behöver man ibland ut och lufta sig lite ytterligare. Om man är som jag, vill säga 😉

I dag fick jag ta mig ända till metropolen Anderstorp eller rättare till förorten Lövås, eller ja BYN är väl ett bättre valt ord. Det var mina fantastiska PTklienter Anderstorparna som var orsaken till denna lilla utflykt 😀

bild%201-6

Dessa båda systrar träffade jag första gången på en av Lisa Kaptein Kvists och mina Träningshelger i Yxnerum och sen dök de upp på världshistoriens första Kom i Formkurs på e3 Värnamo och nu, ja då träffas vi en gång i månaden för ett DuoPTpass 😀

Det här är damerna som spottar i nävarna och tar i! Inget gnäll, bit i hop och kör – UNDERBART! Och så har de också droppat ett antal onödiga kilon och blivit bra mycket smärtfriare. Smärtare och och smärtfriare alltså 😀

bild%202-7

Idag var det fokus på löpning – löpteknik, löpskolning och styrkeövningar för en så ekonomisk och skadefri löpning som möjligt.  Ty de här damerna har mål de jobbar mot. De är smarta, de ser till att skaffa sig den hjälp de behöver, sen jobbar de, hårt 😉

Sicken rackarns tur med vädret vi hade! Ösregn när jag anlände, uppehåll under hela passet och ösregn när jag drog vidare till Värnamo. Fick med mig värsta fina blomman. Ett olivträd som jag ska göra mitt yttersta för att inte ta ihjäl, med så fina kort i att jag nästan blev tårögd, samt en galet god sommarsallad som helt klart är det vackraste jag någonsin ätit ur en plastbunke 😛

Världens bästa jobb – det är mitt alla dagar i veckan 😀



Målgång!…eller inte

Postad: 29 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Skador/besvär, styrka, Styrketräning, Tankar, Träning, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Nu så! Vårens tredje Kom i Formkurs har avslutats och ”slutmätningarna” är i full gång. Har deltagarna nåt sina mål? Ja och nej skulle man kunna säga 😉 Att de allra flesta nått sitt delmål står helt klart. Delmålen har varit många och olika, precis som deltagarena 😉

  • Att hitta tid för träning, tid man inte trodde man hade
  • Ändrade matvanor, meaning mer MAT mindre fika
  • Mindre värk
  • Bättre flås
  • Starkare, lärt sig använda de muskler man redan har
  • Piggare 🙂
  • Gladare 😀
  • Mera muskler
  • Mindre fett

Alla 33 deltagare verkar ha fattat vad det här med ett piggare, gladare, friskare och starkare liv handlar om. Det handlar inte om någon 8 veckors Quick Fix. Det handlar inte om att bara få snabba resultat utan BESTÅENDE resultat. Att lyckas med en beteendeförändring som man faktiskt kan fortsätta med 😉

Det häftiga med det är ju att man aldrig liksom kommer i mål, man har fullt upp med att njuta av resan 😀

image

 

 



Jubeljoggen – lätt årets bästa lopp!!

Postad: 26 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kondition, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

I kväll var det dags för Årets Viktigaste Händelse i Nässjö – JUBELJOGGEN!!

Vad kan få näst initill 1000 Nässjöbor att invadera Stadsparken en tisdagskväll som inte inkluderar öltält? Så vitt jag vet är det bara Jubeljoggen som lyckas med 😉

ALLA är verkligen med – gamla, unga, gubbar, tanter, flickor och pojkar (och en och annan hund) Idel glada miner och en väldigt avslappnad stämning – STÖRTKUL!

e3 Träning & Hälsa var även i år huvudsponsor. I vanlig ordning bidrog vi med det i särklass största laget 😀

bild%202-6

 

70stycken anmälda, 64 kom till start och allihopa kom välbehållna i mål. Regn, blåst och hagel hade härjat under dagen (extra mycket skitväder då vi satte upp tältet vid målgången, 1 partytält för alla dessa. What can I say – vi gillar varandra och har inget emot att sitta tättintill 😉 ) Men när det var dags att ta oss mot starten tittade solen fram och vinden mojnade – TACK som f*n för det 😀

bild%201-5

Mitt mål var, som alltid, att vara först över startlinjen. Vet man om sina begränsningar sätter man ribban därefter 😉 I målområdet var jag ju på plats redan sen lunchtid 😀 Less is more? Nänä, More is More, det är sen gammalt 😀

bild%203

Stay Strong – Live Long! Don’t be a brat – burn that fat! Årets slogan på de åtråvärda e3-tishorna. Det är bara en alleles special skara som får bära dem. De kallas e3aner, lägg det på minnet 😉

STORT TACK alla e3aner – ni är ta mig tusan BÄST!!

STORT TACK till SISU som arrangerat ett toppenlopp i år igen. Håller tummarna för en STOOOR artikel i SmT i morgon – ett helt uppslag. I färg. Det är baske mig på tiden!



Stay Strong- Live Long

Postad: 17 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Att öppna gym är ta mig tusan inget för den arbetsskygge 😉 Etableringen av länk nr2 i e3 kedjan, e3 Värnamo, är nog det bästa jag varit med om i hela mitt yrkesverksamma liv (startade redan vid 16års ålder..) Galet roligt men ojojojoj vad mycket arbete då det liksom krävde mer än fulltid med bara ett gym 😉

Jag har haft 12:e maj som ett datum att sikta in mig på. ”12:e maj, då, då lugnar det ner sig. Då ska jag få lite ordentlig struktur på min egen träning, få till alla de där långpassen ute i det fria, läsa ikapp mig, peta lite navelludd och sniffa på min jasminbuske” 

Nu verkar det dock som den där lite lugnare perioden blir något kortare än tänkt… Ja, dels inledde jag ju med att vara tokbokad tredan den 13:e och sen blev det inte riktigt sådär helledigt i helgen som jag tänkt och så inleds kommande vecka med lite sjukvikarierande, men det var väl ändå det lilla… En tidigarelagd knäoperation gör att den lite lugnare perioden tar ett abrupt slut redan på fredag. Nä, inte mitt knä utan det lilla sockergrynets som redan nu går under mellannamnet Herr Protes. Han ska fixa till artrosen och blir till ännu mindre nytta ett bra tag framöver (vart hittade jag honom egentligen? Gymmet, just ja, det var på gymmet…) Det finns både för- och nackdelar med att driva verksamhet med sin partner (fördelarna? vilka var fördelarna nu igen? just ja, ingen som klagar på att man jobbar så jäkla mycket..)

Nä, jag ska inte pipa. Min tid för fritid kommer! Gjorde ett mycket tillförlitligt test på Facebook som visade att jag ska gå i pension vid 82års ålder. Klockan tickar…!

bild-538

Enligt andra tillförlitliga FBtester är jag en mycket bestämd 13 procent kvinna av rasen mops 😀 Bestämd är bra att vara, nåt klent våp är jag inte men jag hade nog föredragit att vara av rasen boxer, om jag fick välja alltså 😉

Nä, det blir kanske svårt att få till alla mina efterlängtade långpass ute i det fria men några ursäkter för att skippa styrketräning finns då rakt inte.

Stay strong – Live long! Ett ledord som förpliktigar 😉

Mvh #starkare #starktant #helstboxer



Allting har ett slut….

Postad: 13 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: envishet, föreläsningar, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, Planering, styrka, Styrketräning, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , | Kommentera

….utom eventuellt regnet. Så kändes det i alla fall igår kväll. Det var dags  för den avslutande lektionen för Löparskolan med Nässjö Kommun. I ösregn. Men det här har varit ett synnerligen ognälligt gäng och det peps inget igår heller 😀

Vi repeterade i stort sett allt vi gått igenom.

Löpteknik- luta från vristen, fram med höften(ingen sittlöpning här inte), lyft benet från höften, låt foten träffa marken under kroppen, stolt hållning, blicken lång fram i färdriktningen, armarna i 90 grader och pendlande i färdriktningen, ca 180steg/min. Det ser rackarns snyggt ut när deltagarna springer numera 😀

Löpskolningsövningar som höga knän, hälkickar, tripping, ravelliwalk, skipping, häl- och tågång. Fåglarna i Ingsbergssjön protesterade högljutt över vår framfart, eller var det kanske hejarop? 😉

Vi körde lite stegringslopp och sprang på 1-4:ans växel för att sedan köra lite repetition av teknik vid backlöpning och körde de intervaller vi inte hann med förra veckan. Där och då eskalerade regnandet men det hindrade inte dessa tuffingar 😀

Lite jämfota hopp, stretch, fotografering, applåder och folkets jubel och Löparskolan var över 😀

Löpskola

Börjar genast planera för höstens kursupplägg, mer löparskolor kommer det är ett som är säkert 😀

Raskt tillbaka till e3 för att byta skor och tröja, till vilken nytta kan man undra för regnet fortsatte även under Vässa Formenpasset. Det här gänget protesterar dock högljutt, spottar och svär men gör trots allt vad jag begär och mer därtill. Jäklars vad de (vi) sliter! Nästa vecka är det dags för avslutning även för detta gäng och de avslutande testerna känns faktiskt löjligt enkla för det här gänget. De tog liksom vid där höstens gäng slutade. Vansinnigt vassa redan från start och det är en utmaning att utmana dem ytterligare 😉

VF

Allting har som sagt ett slut men det häftiga är att det alltid väntar nya utmaningar om hörnet. Just nu surrar det friskt i huvudet och planerna inför höstens alla påhitt börjat ta form. Det finns ju såå mycket ogjort. Håll ögon och öron öppna så ni inte missar nåt 😉 Världens bästa jobb- Det Är Mitt!! 😀



No Snooze Behaviour…

Postad: 19 april, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Jobb, Kondition, Löpning, Motivation, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera

Trainers Academy Gyminstruktörsutbildning dag 3 och 4 går av stapeln denna helg. Då det är jag som är kursledare och vi håller till på e3 Träning & Hälsa Värnamo blir det därmed ingen tid för sovmorgon.

Vad göra för att få ut mesta möjliga av dagen?

Ska jag kunna prestera och göra ett bra jobb så bara måste jag får rum för egen tid, tid för att sortera tankar och för att helt enkelt få rätt ”mindset”. Då gäller det att sätta klockan tidigt och inte snooza. Då jag är mer av en riva-av-plåstret-snabbt-typ, har snoozande aldrig varit något problem 😉

Belöningen för det var i dag snudd på omedelbar…
bild-529

Va?! Sicken löparutsikt! Fågelkvitter, soluppgång, tankar på allt och ingenting, andas frisk vårluft, puls som slår, svetten som bryter fram….. Min typ av mindfullness! Bästa tänkbara start på dagen 😀

Men sömnen då? Det är ju jätteviktigt med sömn. Gå upp före 05:00 kan väl aldrig vara hälsosamt?

Ok, får jag välja sover även jag gärna lite längre men jag offrar inte min egentid för att få sova en haltimme- timme längre på morgonen, det och morgonkaffet är ju min lifesaver! Det löser man ju så enkelt genom att se till att pallra sig i säng lite tidigare. Funkar även på fredagskvällar. Jag kan leva med att inte veta vem som gick vidare i Lets Dance, har absolut inga som helst problem med den okunskapen 😉

 

Ja, så där präktigt skrev jag igår kväll vid 21 snåret, sen låste sig datorn och jag fastnade framför TVn och en film med Denzel Washington som dödade en massa folk med borrmaskin och korkskruvar som jag absolut, helt nödvändigt var tvungen att se slutet på… Nä, jag snoozade inte idag heller. Jag var uppe 04:30 och lyssnade på fågelkvitter och vågskvalp. Är i och med det tokladdad inför dagens föreläsande och jag lovar – i kväll är jag präktig igen. Kanske skulle dricka lite örtte, tända rökelse och meditera en stund innan jag släcker lampan. Nä, that won´t happen. Somna tidigt och ovaggad lär jag göra i alla fall 😀

 

 



Löpning, batteriladdning och förberedelser…

Postad: 5 april, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kondition, Kost, Motivation, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Vilken lyx att få sova tills man vaknar av sig själv, solen skiner från en klarblå himmel, alla andra sover, starkt, hett kaffe i stora muggar, morgontidning och sedan – UT I SKOGEN!

Fågelkvitter, hackspettar, solsken, vitsippor, frost och lera. Lägg till puls, svett och mjölksyra och det kan helt enkelt inte bli en bättre start på dagen 😀

bild-525

Säsongspremiär för favoritrundan uppe i Hallbyspåret och en batteriladdare utan dess like. Resten av dagen har spenderats i solstolen…om jag inte vetat bättre hade jag kunnat få en liten känsla av ledig dag men så är icke fallet. Förberedelse är allt och jag har förberett kommande veckas hela tre kursstarter. På onsdag drar Kom i Formkurs nr 3 Värnamo igång. Då de två första varit knökfulla var vi helt enkelt tvungna att köra ytterligare en, knökfull även den 😀

På torsdag drar jag igång en Löparskola för Nässjö Kommun, även den så full att de fick dra lott om vilka som skulle få vara med. Ser fram emot kommande 6 veckor med detta gäng 😀

Någon ledig helg blir det inte tal om på ett tag då jag håller i Trainers Academys Gyminstruktörsutbildning de kommande helgerna. Först ut på lördag och söndag – anatomi och fysiologi. 16 timmars föreläsningar tar sin lilla tid att förbereda kan jag säga. Men att jag ser fram emot det!

Även om jag har världens bästa jobb så behöver jag de där batteriladdarstunderna, som den jag hade i skogen i morse. Jag får ofta frågan om jag aldrig ”unnar” mig något. Johodå! Varenda dag unnar jag mig. Jag unnar mig batteriladdarstunder så ofta jag bara kan. Ju mer jag har att göra desto mer prioriterade blir de. Tror ta mig tusan att det är dags för en nu!

Fortsatt Glad Påsk!

 

 

 



Minus 1hekto kroppsfett per dag – Sandra är på gång!

Postad: 26 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Jobb, Klienter, Kost, Motivation, Okategoriserade, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Jag har världens bästa jobb och det blir sådär extra bäst just för att jag har så fantastiskt härliga, engagerade och ihärdiga människor att jobba med.

Sandra tog kontakt med mig för drygt en månad sedan och redan vid första träffen fattade jag att den här tjejen har bestämt sig, på riktigt. Inget onödigt snack, pang på – nu kör vi!

bild-522

Ett PTpass i veckan och välgjorda hemläxor – det ger resultat. Efter endast 4 veckor med styrketräning och bra proteinrik mat i rätt mängd (ingen svältkost här inte) har Sandra blivit betydligt starkare, ökat muskelmassa, fått en rörligare kropp, mår på det stora hela betydligt bättre och som ni läste i rubriken – tappat 1hg kroppsfett per dag!

Ett grymt bra resultat för vem som helst, men jag är ändå lite extra glad just för Sandras skull. Hon har testat på diverse olika träningsformer och har varit på gym någon gång och lite planlöst dragit i maskinerna men inget har riktigt funkat för henne. För 5 år sedan fick hon diagnosen fibromyalgi och lever med värk och har en för åldern, rätt stel kropp.

Det fina med Personlig Träning är att den är just personligt anpassad. Värken har inte blivit värre (vilket i sig är en bedrift i fibromyalgisammanhang) den har dock kompletterats med välkommen träningsvärk 😉 men framför allt så har kroppen blivit rörligare och mindre begränsande, den kan göra så mycket mer både på gymmet och i vardagen 😀

Sandra är en av mina första PTklienter i Värnamo och jag var nyfiken på vad som gjorde att hon valde e3 och mig som PT, vi är ju helt nya i stan. Var tvungen att fråga henne så här efter några veckors bekantskap  – ”Dina horn syntes inte på bilderna på hemsidan, inte svansen heller” var en del av svaret? What?! Jag som verkligen ansträngt mig för att vara lite mild… Resultat har hon fått och vi är inte färdiga med varandra än. Jag är stolt som en tupp, om än med horn och svans 😉

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt