Carolins träning

Forma Kroppen 2 – Bästa boken för dig som verkligen vill veta..

Postad: 29 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Fritid, Hälsa, Kost, Motivation, styrka, Tips, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Vi skulle egentligen ha tillbringat helgen i hufvudstaden, myst på hotell och kollat på Orup på Börsen. Jag har fixat och trixat för att kunna få en hel helg ledig men så sent fredag eftermiddag kommer det ett mail och massor med missade samtal från okänt 08-nummer – Orup är sjuk… WTF?!

Helgen blev inte riktigt som vi tänkt oss men jag är inte bitter. har ju hunnit ladda batterierna i solen (jo den visade sig igår) och läst mitt senaste tillskott i bokhyllan – ”Forma Kroppen och Maximera din prestation 2” av Jacob Gudiol och  Nicklas Neuman. Jag har ju hyllat version 1 av boken redan och nu har alltså den uppgraderade versionen nått även mig. Så jäkla bra! Inget flumflum, alltid hänvisat till den samlade forskning som finns i dag. LÄS!

bild-523

 

Hela boken är nu tummad och vikt i hörnen vid de saker jag finner som allra mest intressanta. ” Du är besatt” sa maken… Ett vikt hörn hamnade vid avsnittet om sömn. Passande då vi nu blivit av med en timme 😉

Mindre sömn ger mer fett på magen – och vem vill ha mer fett på magen? Det är inget nytt men jag vill ändå poängtera det då det verkar vara poppis att inte ta sömnen på lika stort allvar som övrig återhämtning. Lite sömn ger en ökad risk för fetma. Kortvarig sömnbrist leder till ökad hunger (och inte är det broccoli vi mättar oss med) En studie tas upp som exempel där deltagarna i studien fick sova två tredjedelar (5 tim och 12 min) av sin normala sovtid under 8 dagar. Under dessa dagar fick de äta fritt och precis vad de ville. De åt i snitt 566 kcal mer än vanligt. 566kcal i överskott varje dag ger med tiden en rätt ordentlig viktuppgång. I fett. På magen. Om man har otur…

Till det kommer att vi inte presterar speciellt bra varken fysiskt eller mentalt om vi sover för lite . Vet inte hur det är med er men jag kommer fortsätta att prioritera sömnen, det finns det många skäl till att göra.

Äta. Sova. Träna. Äta. Sova. Träna. Och läsa en och annan bok i solen  och jag är helnöjd 😀

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt