Carolins träning

Vilken är din favoritplats för träning?

Postad: 23 november, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Cirkelfys, cykling, envishet, Fritid, Hälsa, Kondition, konditionsträning, Löpning, Motivation, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , | Kommentera

Personal Training School har haft en tävling på instagram (sista dag 24/11). Posta en bild på dig själv på din favoritplats för träning och vinn ett par RIO Sporthörlurar från Urbaninsta. Jag är ju milt sagt rätt flitig på instagram och har en massa bilder på träningsplatser, men vilken är min favorit? 😮

Efter en liten kort stunds funderande kom jag fram till följande  (utan inbördes rangordning) –

  • Löpning i ösregn längs med vätterstranden en sommardag, avslutande segerpose får symbolisera känslan 😀

bild 1

  • Cirkelfys i trädgårn en solig sommardag 😀

bild 2

  • Gymhäng på älskade e3 😀

bild 4

  • Löpning i Hallbyspåret vilken dag som helst på året, men solsken gör det inte sämre precis 😀
  • bild 5
  • På cykeln i löjligaste outfiten (varför går det inte att göra lite hottare cykelkläder?) 😀

bild 3

  • Löpning en snöig vinterkväll är bland det bästa man kan ägna sig åt 😀

bild

 

  • Men alltså, styrketräning – det är bra skit! Ännu mera gymhäng alltså 😀
    bild 2
  • Julaftonsfys på varmare breddgrader – bästa tänkbara jultraditionen 😀

bild 1

 

Jag kan inte rangordna bästa platsen för träning då den bästa platsen alltid är ”Här och NU” känner man så finns det så många skäl till att träna och undanflykterna, tja det faller platt 😉

 

Tips! Följ @pt_school på instagram 😉

 



Bästa tipset för viktminskning!

Postad: 24 oktober, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, föreläsningar, Hälsa, Jobb, Kondition, Kost, Motivation, Styrketräning, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Jag var hos frissan igår. Förutom att fixa frisyren så är det där man kan läsa ikapp sig på skvaller om kungligheter, kändisar och även få ett och annat tips för att fixa formen….

Att man ska vara tvungen att läsa Hänt Extra för att få de senaste och bästa knepen 😮

bild-486

En lite fin tajt bralla är allt som behövs! Slim Relax- 1. Du ökar ämnesomsättningen 2. Du förbränner fett 3. Du effektiviserar kaloribehovet.

Man häpnar! Eller inte. Jo, det gör jag faktiskt. Finns det inga som helst regler för hur mycket strunt man får skriva i reklamen.  Brallan ska göra att man svettas mer och på så sätt minskar måtten direkt 😮

”Svett är fett som gråter ” brukar man skämtsamt säga – detta är inte fysiologiskt korrekt beskrivet vill jag påpeka. Man menar bara att genom att anstränga sig fysiskt gör man av med kilokalorier vilket kan leda till att man förlorar fettmassa om man inte är dum nog att kompenastionsäta kanelbullar eller annat trams efteråt… 😉

Vill man ha mer galna tips för viktminskning kan man alltid gå in på den danska sidan www.viktminskning.dk där har man radat upp närmare 60 olika dieter. Ett litet klick och välj själv vilken mirakelmetod du vill ge dig på 😮

Det finns en anledning till varför det finns så många mirakelmetoder och superdieter och varför det hela tiden kommer nya – DE FUNGERAR INTE! Inte i längden. Hur mycket succémetod är det om du ”rasar i vikt” på kort tid men inom ett halvår, ett år är du tillbaka på på +-0, i bästa fall. I värsta fall, i sämre form än när du började 🙁

Hagbards doktor har ett mycket bättre tips –

bild-485

Min brorsa drar det ett steg längre och säger att han kör ”äta naken framför spegeln-metoden” 😀

Hett tips för att inte trycka i sig allt för mycket fredagsmys i kväll – Flytta på TVn, ställ fram spegeln och ät lite mer lättklädd än vanligt 😀

Själv ska jag testa Yxnerums hinderbana men först iväg och föreläsa för sjuksköterskor och beteendevetare om bland annat – Superdieter och Mirakelmetoder, eller var det  konsten att att äta och träna rätt utan just de där försöken till quick fixes…. 😉

 



Snooze vs Morgonsfys

Postad: 10 oktober, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Hälsa, Kondition, konditionsträning, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera

Erkännes – när klockan ringde i morse hoppade jag inte upp och ropade ”Äntligen!”. Jag sa nåt helt annat som inte lämpar sig i skrift. Riktigt toktrött… Nopp, jag har inte fuskat med sömnen, den är högprioriterad. Jag har fått min 7-8timmar varje natt men jag har inte vaknat av mig själv och dag var det knappt att klockan gjorde jobbet heller.

Klockan ringde drygt 3timmar innan jag var tvungen att dra till jobbet. Min kära make som jag levt ihop med i snart 14år blir fortfarande lika förundrad över varför jag envisas med att gå upp så många timmar innan jag ”måste”. Vet ni varför? Jag måste. Eller rättare – jag VILL 😀

Jag har galet svårt att vara utan morgonträningen, speciellt dagar som jag arbetar. Jag vaknar liksom inte riktigt till i vare sig kropp eller knopp om jag inte får röra på mig. Jag har gjort det på ett eller annat sätt snudd på varenda morgon sen min 20 års dag. Nä, det är inte 100 år sen som en mycket rättfram Kom i Form – kursare sa härom dagen. 22 år, lite drygt 😉

Egentid på morgonkvisten ger mig energi för hela dagen. Egentid eller varför inte kalla det EGOtid – är livsviktigt! Vill man får andra att må bra måste man själv må bra. Alla vet om det men många prioriterar bort det. Det hinns liksom inte med. Men hur mycket hinner man med när man sitter där med näsan i väggen och sjukskrivning på obestämd tid väntar?

Nu måste det inte gå så långt men att ge sig själv tiden att ta hand om sig kan inte nog betonas. Man blir piggare, gladare, friskare, starkare  och man hinner med så mycket mera och gör det med ett glatt humör 😀

Efter jag hälsat morgonen med en svordomsramsa, druckit två stora muggar svart, starkt kaffe, snörade jag på mig löpardojjorna och gav mig ut.

Det visade sig vara en sån där morgon. En sån då man vill göra en Forest Gump – låta skägget växa och bara fortsätta springa och springa och springa…. 😀bild-478

Heeelt fanstastiskt! En sån rackarns bra start på dagen kan man bara inte byta bort mot snoozande.

Jag funkar betydligt bättre med rosor på kind än kuddstreck i nyllet, helt klart 😀



En vanlig dag på jobbet…

Postad: 18 augusti, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Cirkelfys, föreläsningar, Hälsa, Jobb, Kondition, Kost, Motivation, styrka, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Jag älskar verkligen mitt kära e3 men ojoj vad kul det är att få lufta vingarna lite då och då! I dag har jag fått ta mig ända till Eksjö och träffat så mycket män (och kvinnor) i uniform att jag kan ju inte vara annat än toknöjd. Har alltså tillbringat dagen på Eksjö Garnison. Dag 1 av 3 😀

Lite pyssel att ta sig in på området och jag var glad för att jag var förbi redan förra veckan för att reka..

bild-449

Komma före utsatt tid har man inget för där ska jag säga. Man får snällt stå utanför och vänta. Väl inne har jag dock blivit mycket väl omhändertagen 😉

bild-450

 

Kroppskompositionsmätningar på förmiddagen och  kost- och träningsföreläsning efter lunch och ett svettigt, mjölksyrabrännande cirkelpass som avslutning. Alltid lika roligt eh eller jag menar jobbigt, apjobbigt! De försäkrade att de inte hade det minsta roligt. De har lätt för att fatta inom det militära. Ni vet ”Rolit o rolit,  grisar sa inte ha rolit”  😀

På fredag är det dags igen. Då höjer vi ribban med både tuffare föreläsning och ja ni fattar ju – fredagsfys bara måste ju vara jobbigare än måndagsfys… Jippiedippiediejippiedippieda snart är det freda- Moahahahaha! 😀

 

 



Årets bästa augusti…

Postad: 1 augusti, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Fritid, Hälsa, Jobb, Kondition, konditionsträning, Kost, Motivation, Okategoriserade, simning, styrka, Tankar, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

…det är jag helt säker på att det blir 😀

En hel tredjedel kvar av sommaren! Den ska utnyttjas väl. Jag började dagen starkt – starkt kaffe i solskenet. Min morgonkaffesutsikt kan man inte klaga på…

bild-441

Sen fortsatte det starka spåret med ett synnerligen bra styrkepass på gymmet. Det går bra nu 🙂

Jag har ju fortfarande lite semester och resten av dagen jag mest bara haft just det. Några tupplurar i solen. Läst lite bok….

Okej, jag pillat med lite jobb också. Det drar ju igång snart… Semestertiden lider mot sitt slut och då är det många som vill ”ta tag i livet” igen. Jag också. Inte när det gäller mat- och träningsvanor, men på andra sätt.

Jösses vad jag är bra på att göra just ingenting numera! Jag njuter verkligen av det men det håller ju inte i längden. Näpp, snart dags att kamma till sig, kavla upp ärmarna och börja jobba på riktigt igen 😉

Hade tänkt avsluta denna första dag i augusti med att ta tag en annan sak också – simträningen. Sommarsatsningen som inte riktigt tagit fart om man säger så…

Gick sådär. Tog typ baddaren. Svinkallt och jag som lämnat våtdräkten hemma på galgen för det har ju varit så varmt innan.

bild-442

Använde i allafall min finfina klocka – Suunto Ambit2. Ni ser, hela 10sek var jag igång. Försökte kompensera detta misslyckande med förra sommarens projekt – Fulyoga.

Två dåliga, kan det bli en bra tros?

Tror bestämt att det får bli en crawlkurs under under hösten om det ska bli nåt bra av det här… Som sagt, snart dags att kamma till sig och kavla upp ärmarna. Men nu är det fredag och några semesterdagar kvar. Jag säger som min bror brukar säga – ”Det jag inte gör idag slipper jag göra om i morgon” 😉



Fredagsfys Midsommarstylish

Postad: 20 juni, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Hälsa, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , | Kommentera

Sol, vind och skator var vad jag vaknade av idag, 04:49. Det blir en lång Midsommarafton… Midsommarhelgen är något de flesta ser fram emot och då är måste det ju vara kanon att få ut mesta möjliga av den 😉

Det är inte bara Midsommarafton, det är fredag också och vad kan väl passa bättre som fredagsfys en dag som denna än Grodhopp 😀

Sitt på huk med fötterna brett isär som en groda. Böj på benen så djupt det går med bibehållen rak rygg-

bild 1-6

 

Och hoppa upp, i hop med fötterna och klappa händerna över huvudet 😀

bild 2-6

Om och om och om igen. Svårare behöver det inte vara att få upp lite puls och mjölsyra. Passar finfint kring midsommarsången också 😛

 

Trevlig Midsommar!

 



Fredagsfys – ännu starkare löpare

Postad: 13 juni, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Kondition, Löpning, styrka, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera

Oops! Ännu en vecka har gått och det är redan dags för fredagsfys!Ännu en löpskolningsövning för att bli ännu en lite starkare löpare 😀

Drill sergeant eller Ravelliwalk som jag kallar den så här i fotbolls VM tider.

bild-416

Upp på framfoten och undvik markkontakt med hälarna. Sträva efter raka ben och studsa fram på framfoten med raka ben. Börja med korta snabba steg och övergå sedan till längre steg där du gliiiiider fram över marken. Tappa inte bak höften och tippa inte överkroppen bakåt. Vader och rumpa får jobba finfint här 😀

Gör ni det på allmän väg lär ni även glädja/skrämma/förvåna/förbanna en och annan jycke. Det lyckas jag med varenda gång 😛



Fredagsfys – starkare löpare

Postad: 6 juni, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Kondition, Löpning, Motivation, styrka, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Fredagsfyset eller Nationaldagsfyset höll jag på att glömma bort. Inte att utföra det (självklart inte!) men att lägga ut en övning här på bloggen. Bilden har därför några veckor på nacken. Jag tänker inte göra om den. Inte idag.

Jag har tagit årbästa i att pressa tantakroppen redan under morgonen – Tröskelpass is da shit! Att springa precis under och över mjölksyratröskeln är om inte annat ett utomordentligt sätt att stärka pannbenet. Mjölksyra är som bekant inget farligt men att fortsätta lubba på när det brinner i benen kräver träning 😀

I dag blir det en löpskolningsövning. Löpskolning innebär att man överdriver steg och rörelser för att bana in en bättre motorik.

Min absoluta favorit – Höga knän 😀

Det är min favorit för att det är den allra jobbigaste av övningar och på så sätt nåt jag behöver öva på. Kanske även ni 😉

bild.PNG-2

Jogga igång och lyft knät så att vinkeln i höftled blir 90grader. Stolt hållning, skjut fram höften men tippa inte överkroppen bakåt. Spring mellan lyktstolpar eller vilken sträcka som känns lämpligt. Det viktiga är inte att det går fort utan att ni får till så många höga knän som möjligt.

Här stärks höftböjare, vader och förmågan att öka stegfrekvensen vilket kommer göra dig till en snabbare löpare som både spurtar och tar backarna i en rasande fart 😀

Mjölksyran lär kännas av här också…. Mitt mantra ”mjölksyran är min vän” funkar fint även här 😉



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt