Carolins träning

Glutenfritt för den som inte är glutenintolerant – varför eller varför inte?

Postad: 17 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kost, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Knappt hann surdegshypen svalna förrän glutenfritt blev det nya heta på allas läppar. Det är så mycket glutenfritt snack att man kan undra hur vi överlevt alla dessa år utan att ha skänkt det lilla proteinet en tanke, om man inte är glutenintolerant förstås. Det är en jäkla skillnad att vara glutenintolerant på riktigt och att inte må sitt allra bästa om man äter en väldans massa mjölmat.

Läsarfrågan på SvDs Maratonblogg handlade denna gång om just vilken fara det föreliggare att äta gluten som icke glutenintolerant och om det finns någon vinning i att låta bli?

Visst tusan finns det en vinning i att inte låta pasta, pizza, pannkakor, paj, bullar, bröd, kex och kakor ha en alltför framträdande roll i kosthållningen! Många mår givetvis mycket bättre, blir piggare, får en mage som funkar och kanske till och med går ner några kilon i vikt om man byter ut dessa bukfyllor mot – grönsaker, frukt, rotfrukter, potatis, bönor, linser, frön, nötter, ägg, fisk, fågel och magert kött. Men om det är avsaknaden av gluten som är orsaken? Tveksamt alltså. Det finns ännu så länge inga vetenskapliga bevis för att så är fallet.

Personligen får jag i mig ytterst lite gluten, inte så mycket för att jag medvetet undviker det, utan för att det liksom inte får rum på min matsedel. Den är redan full av ->grönsaker, frukt, rotfrukter, potatis, bönor, linser, frön, nötter, ägg, fisk och ja, en del jordnötssmör 😛

Jag får inte i mig speciellt mycket mjölkprodukter heller, detta pga att jag överdoserade kvarg i slutet på 90-talet och början på 00-talet. Att överdriva intaget av enskilda livsmedel är inte heller nån hit på sikt 😉

Vi ska ju vara landet lagom men jag måste verkligen säga att vi suger på att vara lagom när det kommer till vårt förhållande till mat och alla nya trendiga dieter. Det verkar som att var och varannan går ”all in” och antingen totalt utesluter vissa saker (fett/kolhydrater/frukt/potatis/socker/gluten/mat varannan dag/ you name it)eller snöar in fullständigt på vissa (läs fröknäcke/rawfoodbollar/kvarg).

Slappna av!!! Det måste inte vara antingen eller. Det kan faktiskt vara både och eller lite av varje. Varför krångla till det om man inte måste? Varför inte lägga energi på nåt som kroppen verkligen mår bra – RÖRELSE?!

spark

 

 

Läs hela mitt svar på Maratonbloggen genom att klicka på länken nedan..

http://www.svd.se/vi-skulle-ma-bra-om-vi-slappnade-av-lite/om/maratonbloggen

 

 



Gluten – roten till allt ont?

Postad: 23 februari, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Klienter, Kost, Okategoriserade | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Det är mycket snack om gluten just nu.  På Svenska Dagbladets omslag möts man av följande idag…

bild-517

Vill inte verka hånfull eller förminska problemet för de som lider av celiaki, men har vi uppnått världsfred och fått ett slut på den hungersnöd stora delar av världen lider av? 😮

Vår brist på de riktigt stora problemen verkar göra oss synnerligen engagerade i de mindre, och ibland ickeproblemen 😉

Är gluten verkligen roten till så många problem med hälsan som många tycks tro?

Jag får en hel del matdagböcker som klienter och kursdeltagare skriver och jag kan konstatera att det äts mycket limpa i det här landet alltså. Och knäckebröd, pizza, paj och kex. Mycket.

I vissa fall så mycket att mjölbaserad föda står för lätt 70 procent av energiintaget. Det tror jag inte alls är särskilt bra. hade det varit särskilt bra hade de nog inte kommit till mig från första början.

Är då lösningen att byta ut brödet, pastan etc mot diverse glutenfria hittepåprodukter?

Nja… men jag är helt övertygad om att många skulle må så mycket bättre om de åt mer frukt, grönt, bönor, linser, fisk och ägg. Kanske till och med åt lite mer lagad mat än typisk ”frukostmat” flera gånger om dagen. Mer näring per kilokalori och på så sätt även trimma till kroppen och må toppen samtidigt. Då är det helt säkert inga som helst problem om det slinker ner en brödskiva här och där heller 😉

Men nu är det väl ändå dags för en ny metod/diet som det kan säljas lösnummer och böcker på. För hur tokigt det än låter så finns det de som på nåt märkligt sätt kan få glutenfritt till att nästa låta som kalorifritt… Slår vad om att det snart kommer en bok med temat ”Så gick jag ner 7kilo med glutenfritt”… eller nåt i den stilen.

Vi sägs bo i landet ”Lagom” men jag vet inte jag… Det där inlägget om vad som är just ”Lagom” filar jag på fortfarande. Är det så att ”Lagom” inte gör sig så bra på ett bokomslag eller på en löpsedel? Så trist i så fall då det IRL funkar klart bäst 😉

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lakare-domer-ut-modediet_4351159.svd



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt