Carolins träning

Aspartam-, stevia- eller sockersötad läsk – vad är bäst?

Postad: 18 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Kost, Motivation, Okategoriserade, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

 

…eller rättare vad är minst dåligt? Så lyder veckans fråga på Maratonbloggen.

 

bild 1

Är det något som ökade kunskaper har lärt mig så är det att något sällan är svart eller vitt, rätt eller fel. Jag är inte någon aspartamivrare, steviafiende och heller ingen sockerfobiker. Nedan är saxat från mitt svar på Maratonbloggen –

 

”Ja, vad är aspartam och hur farligt är det? Aspartam är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra. De finns alltså naturligt i alla proteinrika livsmedel. Fenylalanin är dessutom en av de 8 essentiella aminosyror som vi måste få i oss via kosten för att överleva. Dessa båda aminosyror får vi oss rikligt av varje dag via kosten och så bör det vara.

Aspartam är mellan 180-200 gånger så sött som socker och används således i väldigt små doser i läsk. Det innehåller lika mycket kcal som socker per 100 g men eftersom det är så pass sött och mängden aspartam är så liten så är lightläsk i praktiken fri från kcal.

Aspartam är ett av det mest studerade sötningsmedlen och mest använda som finns på marknaden, skulle jag tippa. Det finns gott om studier som visar att det är ofarligt i de doser som anses vara ett acceptabelt dagligt intag – 40 mg/kg kroppsvikt eller 4 liter lightläsk per dag om du väger 60 kg. ”

Stevia, kan det vara lösningen på sötningsfrågan? Det är ju både sött, naturligt och i stort sett fritt från kcal. Till att börja med kan man konstatera att även sockerrör och sockerbeta är naturligt men det gör inte socker till något hälsosamt för det. Stevia, eller rättare sagt steviaglykosider (E960), som är det ämnet som används som sötningsmedel, utvinns ur bladen från busken Stevia Rebaudiana och har använts i hundratals år, precis som socker från sockerbetor/rör alltså. Det har gjorts en hel del studier på steviaglykosiders säkerhet (dock inte lika många som gjorts på aspartam) och det acceptabla dagsintaget är 4mg/kg kroppsvikt eller 3 liter läsk sötad med steviaglykosider per dag om du väger 60kg.”

Att rent socker gör oss feta och sjuka är sen gammalt och mitt främsta tips om man dricker en hel del läsk är – SLUTA MED DET..

Läs hela inlägget och länkar till studier mm genom att klicka på länken nedan 😀

 

http://blog.svd.se/maratonbloggen/2015/03/17/kostexperten-sa-farligt-ar-aspartamet/

 

Detta inlägg publicerades lägligt nog samma dag som följande studie publicerades 😉

bild 2

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-lightlask-kopplat-till-bukfetma

Ja, vad ska man säga? Ämnet är hett och vi vet helt klart inte allt i något ämne ännu. SVTs kristiska granskning lyser dock med sin frånvaro..

Jacob Gudiol är som alltid snabb på att granska studier vilket han rappt gjorde även med denna. Hans kritiska inställning lyser aaaldrig med sin frånvaro 😉

”Totalt var det endast 466 deltagare med i den här studien och endast 40 stycken av dem räknades som högkonsumenter av lightdryck. Högkonsument i sin tur var att du drack en eller fler lightläsk om dagen.

Som vanligt finns det skillnader mellan grupperna redan från början och få som drack lightläsk regelbundet var oftare överviktiga eller feta. Där var också en större andel personer med diabetes typ 2 i den gruppen.

Jag kan egentligen stanna här. Det finns givetvis mängder av studier på lightläsk sen tidigare  och även om de epidemiologiska studierna är lite blandade i sina resultat så pekar systematiska översiktsartiklar och meta-analyser från de senaste åren alla på att lightläsk inte har någon stark korrelation med varken övervikt, fettmassa eller midjemått

Han avslutar inlägget med – ”Så för att summera. Dagens rubriker är trams..”

Läs hela inlägget för tusan!

http://tranastyrka.se/lightlask-och-bukfetma/

Det här med studier är inga lätta grejer och man gör nog rätt att inte svälja alla rubriker man läser trots att det är en eller annan forskare som citeras 😉

Snart kommer det säkert en studie som visar att män som sover på vänster sida drabbas av skallighet i högre utsträckning än män som sover på högersida… Ser ni rubriken?

 



En vecka full av rubriker..

Postad: 10 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Kost, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | 3 kommentarer

bild-360

Förra veckan var en händelserik vecka. Krigshot i Ukraina toppade nyhetsflödet i måndags, utom just på på Aftonbladet och Expressen som tyckte att ”viktjakt”, ”vässa formen på tre veckor” och ”modemissar” hade större nyhetsvärde. Under tisdagen var det tricket ”promenera dig i form på fyra veckor” som slog intresset över vad Putin hade för sig 😮

Det värsta är väl inte att kvällspressen väljer dessa löp, det värsta är väl att de vet exakt vad folk helst vill läsa… Vi köper fler lösnummer med temat ”viktras” än ”krigshot”.

Under onsdagen kom ännu fler rubriker men då var det SvD som var först ut ”Protein ökar risken för cancer” och det hänvisades då till en studie där de lyckat påvisa att risken att dö i förtid ökade med 75 procent om man åt en proteinrik kost.

Hallå? Ska vi akta oss för protein nu? Först var det fettskräck sen kom kolhydratsnojan och nu är det då dags för proteinet? eller?

Hur hade man kommit fram till detta? Jo, genom att be 6381 personer försöka komma ihåg vad de ätit de senaste 24timmarna. Sedan följde man upp hälsan på dessa personer och tittade på om de blev sjuka eller dog de närmaste 18 åren.

Känns lite tunt om ni frågar mig. Alla som arbetar med kostregisteringar där man måste förlita sig på vad folk säger att de äter vet att det ytterst sällan stämmer med verkligheten.Studien är både tunn och ifrågasatt.

Visst kan det behövas varningar för att vräka i sig ohämmade mängder av kött för både hälsans och miljöns skull men storleken på det mediala intresset efter en studie som denna känns lite märklig.

För mer detaljer om studien läs vad Jacob Gudiol och Marek Berhendt skrivit i länken nedan-

http://tranastyrka.se/proteinintag-och-okad-dodlighet/

Dagen efter detta kom WHOs rapport om sockrets effekter, OBS! Sockrets effekter, inte kolhydraters effekter. Stoor skillnad! Vi svenskar borde halvera vårt sockerintag och det är inte en dag för tidigt. Socker är inget näringsämne..det är bara skräp 😉

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-bor-halvera-sockerkonsumtion_3332408.svd

Bäst av alla artiklar och blogginlägg veckan som var kom från Mia Skäringer. ”Det sista vi behöver är ännu ett diettips” Har ni inte redan läst det så gört 🙂

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article18495704.ab

Vad hände egentligen med det ”we in Sweden call”- Lagom?

Det behöver inte vara så himla krångligt att äta sunt men om man ska ha löpsedlarna som kostrådgivare då  blir det helt klart förvirrat 😉

Mat är något vi behöver! Det är varken något vi ska unna oss eller avstå ifrån. Det är näring för våra kroppar, det är gott och får oss att må bra. Väljer vi råvaror med omsorg, skippar snabbmat och ser till att det främst är MAT vi äter och inte godis, kakor, läsk och annat trams så är de flesta av oss i hamn- as simple as that!

 

 



Kosttillskott- bra eller dåligt?

Postad: 11 januari, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Kost, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | 2 kommentarer

Svart eller vitt, rätt eller fel, nyttigt eller farligt – tänk vad smidigt om allt vore så enkelt 😉

Riksidrottsförbundet har släppt två filmer med temat ”Riskerna med kosttillskott”- ser man på dessa filmer utan att ha någon som helst kunskap om kosttillskott så är det givet att man håller med – Ät inte kosttillskott.

Men är det så enkelt att ALLA kosttillskott är av ondo?

Visst finns det massor av onödiga tillskott som många petar i sig då de istället skulle få mycket bättre träningsresultat om de fokuserade mer på att äta bra mat vid rätt tillfälle, träna efter ett upplägg som matchar deras mål och såg till att sova tillräckligt.

Förutom att det finns många onödiga tillskott så finns det även de som är direkt farliga. De finns lika lättillgängliga  som en liter mjölk vilket är helt galet!

Men att likställa alla kosttillskott med varandra är även det – galet!

Som en kille kommenterade en länk jag delade –

”Vad jag stör mig på att de använder ordet ”Kosttillskott” precis som om allting var exakt samma produkt.
Jag ska börja sammanfatta transfetter och raffinerat socker som ”Mat” och börja varna alla att sluta äta ”Mat” för det ger dig hjärtproblem och försämrar cirkulationen i blodomloppet osv..”

Ett rent proteintillskott är en mindre processad produkt än cornflakes.

En återhämtningsdryck med en god balans av protein och kolhydrater kan lätt jämföras med den typ av näringsdryck som ges till patienter med behov av extra näring och energi på våra sjukhus.

D- vitamin är ett vitamin som vi svenskar ofta lider brist på och som de allra flesta är helt överens om bör tas som extra tillskott under vinterhalvåret, då vi har svårt att tillgodose oss det endast via kosten. Sist jag kollade var det klassat som kosttillskott.

Jag fick mail från en mycket upprörd man för några månader sedan- jag hade förklarat för en kvinna vad en ”gainer” var för något, en återhämtningsdryck som är lämpad att ta efter träning. Mannen, en välutbildad pianist om jag inte missminner mig, ansåg att jag skulle rekommendera ”ett par sockerbitar och en kopp kaffe” istället för dessa ”konstgjorda produkter”. 😮

Det finns några väldigt bra uttryck – ”Först är man tvärsäker, sen blir man säker” eller ”Ju mer man lär sig desto mer inser man att man har att lära”

För det är ju så det det är- det finns nyanser i allt.

Den träningsform som är perfekt för den ena är mer kan mer eller mindre kvitta för en annan. En övning kan vara jättebra för en, men för en annan helt olämplig. För vissa passar ett kostupplägg kanon, men för andra med andra förutsättningar och mål gäller ett annat. Det som är nyttigt i en viss dos kan vara verkningslöst eller rent av giftigt i en annan.

Den som är tvärsäker och anser sig sitta inne med ”Det bästa…” har med största sannolikhet mycket mer att lära.

Jag har själv använt mig av kosttillskott som jag inte skulle använda idag. Inga olagliga saker men onödiga, sånt som jag med ökad kunskap helt enkelt kommit fram till vara just onödiga.

Att trycka i sig vitaminpiller för att döva samvetet för sin dåliga kosthållning eller trycka i sig måltidsersättare och shakes i tid och otid för att man inte anser sig hinna laga mat, är även det ett tecken på att man har en del kvar att lära.

Hur bör man då förhålla sig till kosttillskott?

Som till mat skulle jag säga. Det finns bra och det finns dåligt- det gäller att lära sig skillnaden 😉

En stor skillnad mellan mat och kosttillskott- det förstnämnda kan man inte leva utan 😉

En kille med koll på både mat, träning och kosttillskott är Jacob Gudiol – läs hans blogginlägg i ämnet som jag länkat till nedan-

http://traningslara.se/kosttillskott-farliga-amnen-och-doping/

Länk till en av RFs filmer finner du här-

http://www.youtube.com/watch?v=LOqy0DNpEbg



”Mat, belöning och övervikt…”

Postad: 3 december, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, föreläsningar, Hälsa, Kost, Motivation | Etiketter: , , , , , , , | 4 kommentarer

”- Varför viss mat mättar sämre och driver folk att överäta.” Det var temat för Jacob Gudiols föreläsning under PT dagarna.

Kroppen vill egentligen hålla vikten, den har flera olika system för att balansera energiintag och energiåtgång. Tog upp detta i ett inlägg tidigare under hösten-

//kurera.se/carolin-helt/2013/09/29/hur-gor-du-for-att-behalla-vikten/

Problemet med att ”unna sig” skräpmat efter träning har jag tagit upp vid ett flertal tillfällen. Valet är ju som bekant fritt men hur man än vänder på det så skjuter man toppformen ytterligare fram i tiden.

Kroppen har olika belönings system och det är belöningen som driver motivationen. Fråga är vilken belöning man allra helst vill ha- en extra bulle eller toppform..

Har man hamnat i ”Sug efter mer- träsket” är det inte helt lätt att välja rätt belöning. Det finns dock sätt att ta sig ur suget!

Vad är det då som triggar igång suget efter mer? Vad ska vi undvika? Jacob radar upp följande-

  • socker
  • fett
  • salt
  • smakvariation
  • konsekvent smak
  • kalorität mat
  • processade kolhydrater

Sug efter socker och sötma är medfött, det finns inget i naturen som smakar sött som inte är ätligt och okej som föda. Modersmjölken är söt och sockerlösning används som smärtlindring till små barn då opiater frisätts när vi får i oss sött. Äter vi mycket socker vill vi ha mer socker och barn är extra känsliga. Att starta dagen med CocoPops är inte nån speciellt god idé, inte heller att drick läsk till maten..

Fett är en smakförhöjare och oerhört energirikt. Snabbmat som Mc Donalds menyer och pizza innehåller 40-50 procent fett… Lätt att få i sig för mycket kalorier om det är den typen av mat vi väljer ofta.

75 procent av allt salt vi får i oss får vi genom mat vi inte lagat själva. Snabbmat, snacks, hel- och halvfabrikat alltså. Salt tillsätts för att framhäva sötma och dölja bismak från kemiska ämnen och bittra smaker.

Smakvariation i maten gör att vi äter mer än om vi bara fick äta av den smak vi gillar allra mest. Ni vet hur det är, man har ätit en god middag och är mätt, kanske till och med proppmätt  och så kommer värdinnan med efterrätt och helt plötsligt finns det rum för lite till. Eller vid Julbordet eller andra buffér- det blir alltid mer än om man bara har en rätt att välja på även om det råkar vara den absoluta favorit rätten.Hela 23 procent mer faktiskt..

Konsekvent smak gör att belöningen ökar. Hur då? Med konsekvent smak menas att ett visst livsmedel alltid smakar likadant. Köper vi Tropicana juice vet vi att den alltid smakar likadant, vilket egentligen är lite märkligt då vi vet att apelsiner smakar väldigt olika beroende på säsong och även från samma skörd kan smaken skilja sig mycket åt. En Big Mac smakar alltid likadant, Mamma Scans Köttbullar & Gorbys likaså. Vi vet redan från början vilken smak vi kommer att känna- det ökar känslan av belöning. Det ökar även försäljningssiffrorna för matproducenterna.

Processade kolhydrater som snabbmakaroner och formfranska smakar i sig inte så mycket men förhöjer smaken på det som det serveras med- köttbullarna, salamin eller vad man nu väljer att äta det ihop med. Det gör att vi dels får i oss kalorierna från de processade kolhydraterna plus att vi äter mer av köttbullarna etc..

Vi svenskar väger 5 kg mer i dag än på 80-talet och de som redan är överviktiga blir bara tyngre och tyngre.

Jacob sammanfattade det hel med-

”Svensken äter en väldig massa skit” Kunde inte sagt det bättre själv 😉

Vad göra för att undvika att drabbas av ”suger efter mer”?

  • Ät råvaror inte matvaror
  • Minimera mat som är framtagen för att öka känslan av belöning (se ovan)
  • Minska smakvariationen – undvik buffér eller ät bara av det du tycker är allra godast
  • Undvik situationer där du lockas att köpa skitmat. 

Att planera och aldrig handla mat hungrig – då är det lättare att skippa skräpet.. två heta tips från mig 😉

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt