Carolins träning

Stå upp och rasa i vikt

Postad: 12 oktober, 2014 Av: Carolins träning Kategori: cykling, Fakta, Hälsa, Kondition, Kost, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Härlig rubrik va? Snodde den rakt av från gårdagens Jönköpings Posten. Riktigt så enkelt är det väl inte men visst ligger det en hel del i det.

Vi svenskar sitter på våra rumpor mer än några andra européer, enligt en studie utförd av Eurobarometern. Elin Ekblom Bak (är det inte ett väldigt roligt efternamn ändå?)är en av våra ledande forskare inom just stillasittande och vad det gör för vår hälsa. Hon är verksam på Gymnastik och Idrottshögskolan i Stockholm och har räknat ut att om vi står upp 3 timmar istället för att sitta ner, varje dag under ett helt år, så har vi förbrukat samma energimängd som 8kg kroppsfett innehåller.

Wow! 8kg mindre kroppsfett bara genom att ställa sig upp några timmar varje dag – det ni!

Nu gäller det dock att inte kompensera detta ökade stående med att man väljer rulltrappan istället för de vanliga trapporna, tar en extra kaka till kaffet eller skippar träningen för att man är trött i benen pga att man stått upp så mycket under dagen 😉

Men förutom ökad energiåtgång så främjar minskat stillasittande cirkulationen, muskulaturen i axlar, rygg och nacke samt att det gör det lättare att gå till kollegan i rummet bredvid istället för att mejla eller ringa, man är ju redan ”on the go”.

En roligare siffra är att vi svenskar tränar mest av alla européer 😀

Dessa siffror har ”Allt för hälsan” mässan plockat fram. Det vi gillar mest är korta intensiva träningspass samtidigt som tidskrävande träning som långdistanslöpning, triathlon och cykling ökar.

Nu får man ju på nåt sätt hoppas att det är de som sitter mest stilla på jobbet som också tränar mest 😉

Eller är det de icke stillasittande som även tränar och de stillasittande som låter bli?!?! Ve och fasa! Så kan det väl ändå inte vara?

I vilket fall gör vi alla rätt i att ”hoppa, dansa, gör vad du vill men vad du än gör – SITT INTE STILL!!”

Visste ni föresten att var 4:e som börjar träna går upp i vikt. Muskelmassa säger någon? Kan vara så i några fall men njaaaa…. mest på grund av att de kompensationsäter och struntar i vardagsmotionen som de tidigare ägnade sig åt. De har ju ”ändå tränat och är faktiskt vääärd det”. Så dumt, så väldigt dumt…

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt