Carolins träning

Tips i julbordstider

Postad: 14 december, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kost, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Köttbullar, prinskorv, janson, rödkål, sillsallad, lax, sill, brunkål, julskinka, tomtegröt, knäck, kola, ischoklad, skumtomtar, pepparkakor, lussebullar, fikon och dadlar….Det är mycket nu..

Oj! Glömde ju glögg, julmust, julöl och äggtoddy.

Jag har säkert missat en massa annat som hör julen till. En sak är i allafall säker- det finns många möjligheter att lägga på sig några extra kilon under helgerna som stundar 😉

Om man inte vill möta det nya året mjukare och rundare än någonsin, måste det betyda att att man inte kan få njuta av julmaten?

Nä det betyder det inte alls. Man kan faktisk både ha kakan OCH äta den…. om man gör det med måtta 😉

Jag tänker inte komma med tips som ”ät av brysselkålen, laxen och skinkan utan fettkant och hoppa över godisbordet” även om det är det jag egentligen tycker 😉

Ät lagom mycket av det ni tycker är godast. 

Känn efter- Är jag lagom mätt eller är det bängmätt jag är ute efter?

Kommer den där sista portionen med Janson göra att jag ligger däst och illamående i soffan resten av dagen?

Eller kommer tredje vändan vid gottebordet verkligen vara god?

Läste i senaste Runners World om två olika studier som sitter som en smäck i julbordstider-

En studie i Loughborough University visar att ett högintensivt löppass dämpar aptiten i två timmar efteråt. Journal of Applied Physiology visar att medelhård distanslöpning i jämn fart påverkar insulinkänsligheten positivt, vilket motverkar risken att drabbas av diabetes. December är en perfekt månad för löpning alltså 🙂

Tycker man att det är för kallt kan man alltid trösta sig med att löpning i kyla ökar fettförbränningen jämfört med löpning i värme. Dessutom visar en studie från Exeter University att löpning ute i naturen ökar vårt välbefinnande extra mycket. Det motverkar spänningar, ilska och depression- precis vad som behövs i julstressen 🙂

Att överäta ett par dagar under Julen är ingen fara för formen om man snabbt återgår till sina vanliga matvanor igen. MEN börjar man redan vi 1:a advent med julmyset och fortsätter fram till Trettonhelgen- ja då har man helt klart gjort sig själv en rätt stor otjänst.

Jag älskar valfrihet ! Det härliga med både mat- och träningvanor är att man får välja precis själv. Det är ju knappast så att omgivningen tvingar in maten i munnen på en, även om en del kanske verka vilja det… Och det är bara jag själv som beslutar om jag ska träna eller ej.

På så sätt väljer jag även i vilken form jag vill möta 2014 😉

bild-332

 

 

 

 

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt