Carolins träning

Fredagsfys – gör er redo för en explosiv svettfest!

Postad: 23 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, smidighet, styrka, Träning, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Solen skiner och sommarvärmen är redan här! Fantastiska förutsättningar för svettfest i trädgårn/parken/stranden alltså 😀

Jag har redan börjat dagen med cirkelfys i trädgårn. 06:50 och det var redan VARM! Jättevarmt! Svettfest delux 😛

Jag älskar knäböj. Jag älskar knäböjshopp ännu lite mer men Knäböjshopp med hälkick är nog min absoluta favorit för tillfället. Redaktör Malin skulle säkert kalla denna övning för “Superhighjump squats for superheros” eller nåt liknande. Ni väljer själva 😉

Starta med ett vanligt knäböj med fötterna något mer än axelbrett isär, rak rygg och bålen anspänd.
bild 2

Hoppa upp med full kraft och kicka hälarna i rumpan. Landa mjukt, utnyttja den naturliga stötdämparen som knäna utgör och snabbt upp igen.

bild 1

Jo, jag vet att bilderna är sneda och att jag inte har knäna i rumpan på bild nr2. Men fatta vad många hopp jag fick göra för att tajma kameran någorlunda… Ni är ju smarta läsare och begriper att hälarna ska upp och kicka rumpan, även utan bildbevis va? 😉

Hoppa på och njuta av solen, det sista av våren eller det första av sommaren 😛



På begäran- Knäböj

Postad: 11 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Hälsa, Okategoriserade, Skador/besvär, smidighet, Stretch, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

Knäböj- Typ världens bästa övning 🙂

En ytterst funktionell övning som tränar både styrka, koordination och balans. Du engagerar flera leder och därmed flera muskler. Man behöver ha smidiga sätes- och lårmuskler och stark rygg och bål för att kunna göra rörelsen korrekt.

Utgångsposition- stå med fötterna något mer än axel-/höftbrett isär. Spänn magen genom att andas in och skapa ett buktryck, böj sedan höft och knän. Knäna ska gå i samma riktning som tårna pekar, annars finns risk för skador på meniskerna. Hur långt ner ska du gå? Så långt som du lyckas hålla ryggen i normalkurvatur- börjar du kuta eller svanka har du gått för långt och det riskerar att orsaka skador på ländryggens diskar och kotbågar.. Andas ut på på vägen upp. Har du svårt med balansen? Håll händer utsträckta framför kroppen. Rörelsehastigheten- 3 sekunder ner och 1,5 sekund upp. Jobba på tekniken så att den sitter ordentligt innan du börjar belasta med ytterligare vikt.

Har du svår att komma ner i ett knäböj kan det bero på stelhet i fotleden eller i sätet. Har du svårt att hålla ryggen i normalkurvatur behöver du stärka upp din bål. Knäböj är ett bra verktyg för att hitta eventuella svagheter som behöver åtgärdas innan man går vidare med träningen 😉

 

kickoff 001

Idag den 11 oktober är en riktigt stor dag- Det är Äggets Dag! Det ska firas stort, eller hur?! 😀

 



Veckans Övning- Knäböj med boll

Postad: 15 april, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , | 2 kommentarer

Attans vad tiden rusar iväg! Måndag och ny vecka igen, det betyder att det är dags för en ny veckans övning 🙂

Ni har väl skaffat er en pilatesboll nu va? Om inte är det hög tid att göra det, den kan användas till mycket 😉

Ställ dig mot en vägg med bollen i svanken, fötterna axelbrett isär, rak rygg och magen anspänd. Rulla ner i ett knäböj samtidigt som du pressar bollen mot väggen, res dig upp och upprepa så många gånger du orkar. Avluta med jägarvila för extra bränn i låren 😉

Lycka till!

bild-167

 

bild-166



Dagens Övning- Knäböj med jägarvila

Postad: 15 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, envishet, Träning | Etiketter: , | 8 kommentarer

God morgon! Hoppas ni är riktigt nöjda med er själva efter första dagen av Utmaningen. Vilken härlig respons! Redan 07:30 kom första frågan om när Dagens Övning skulle dyka upp   🙂

Övningen för dagen är knäböj med jägarvila

Underbar övning för dig som gillar mjölksyra. Stå med fötterna lite mer än axelbrett isär. Böj benen så att lårbenet är parallellt med marken, ryggen är rak, magen är spänd, armarna sträckta framför dig. Res dig upp till nästan raka ben, vid helt raka ben kommer du i viloläge och vila är inget vi ägnar oss åt nu, eller hur..?! Upprepa så många gånger du orkar, när det känns som att detta är sist böjet stannar du i det “sittande” läget och avslutar med en så lång jägarvila som du orkar med, eller rättare uttryckt- så mycket bränn i låren som du klarar av 😉 Upprepa övningen 3 gånger- Njuuuut av mjölksyran!

Har du svårt för att komma ner så långt som du önskar? Fuska lite med att ställa hälarna på en tröskel. kickoff 002

kickoff 001

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt