Carolins träning

Tjejmilen- here we come!

Postad: 6 september, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fritid, Hälsa, Kondition, Kost, Löpning, Träning | Etiketter: , , , , | Kommentera

På lördag är det dags för Tjejmilen och nu kommer det en last med småländska tjejer för att göra Stockholms gator osäkra (jag kör…)

Ett synnerligen roligt lopp och framför allt har vi kul före och efter 😉

Idag, fredag eftermiddag bär det av. Upp till Mornington Hotell i Bromma. Bastu, träning för den som inte vill spara på krafterna och god och nyttig kvällsbuffé. Sova gott i sköna sängar, bästa frukostbuffén och sen bär det av till Östermalmshallen för nummerlappar och mässa. Efter loppet skippar vi de otäcka duscharna vid tävlingsområdet och åker i stället tillbaka till Mornington och duchar, bastar och äter sen golunch innan vi drar ner till Småland igen 🙂

Löpning förenar- snabba, mindre snabba, unga och gamla 😀

Inte bara kul- det är bra också! Det är i och för sig inga nyheter men en ny studie visar att regelbunden fysisk aktivitet i tidiga år kan förhindra att man drabbas av epilepsi och det vill man ju inte ha. Keep RUNNING 😀

Eller så kan man se det som Berglin 😀

Berglins-2013-05-2_1040022a

Sista repliken är mitt ledord- Vadå? Tänker du bara ligga och slappa i en evighet?

😀



Söndagspromenad- för minnet

Postad: 23 september, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , | Kommentera

I SvD i dag står det om en amerikansk studie på 60-70 åringar, de som promenerade 30minuter tre gånger i veckan fick starkare koppling mellan hjärnhalvorna och därmed bättre minne. Härligt!

 

Men räcker promenader som motion för den som vill komma i riktigt bra form? Power walkadet är populärt, med eller utan stavar ser man dem, framförallt är det kvinnor. De går ofta och länge. Vart är de på väg? Når de sitt mål?

 

Promenader är ett jättebra sätt att komma igång på, det är skonsamt och kan göras när som helst och var som helst. Men för den som vill ha tidseffektiv träning så går promenaderna bort (ofrivillig ordvits). Du behåller din nuvarande kondition och form men ökar den knappast.

 

Byt ut en timmes promenad mot 30 min styrketräning och 30 min medel- och högintensiv konditionsträning så får du mycket mer valuta för din träningstid.

 

Styrketräningen bygger och bevarar muskelmassa vilket ökar din energiförbrukning även i vila.

 

Konditionsträningen frisätter underbara endorfiner, förbättrar din kondition, förbränner energi både från fett och kolhydrater och ligger du på en högre intensitet har du dessutom en ökad förbränning så länge som upp till 48 timmar efter avslutat pass. Höj temot på promenaderna genom att varva med löpning, testa rodd, crosstrainer, hoppa hopprep, vad som helst som får upp pulsen.

 

Att alltid träna högintensivt sliter på kroppen, lägg in en promenad då och då som komplement.

 

Sluta nu för allt i världen inte att promenera om alternativet är inaktivitet!! Den bästa träningen är alltid den som blir av men för dig som kan och vill – lägg in en högre växel och resultaten kommer!



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt