Carolins träning

Glutenfritt för den som inte är glutenintolerant – varför eller varför inte?

Postad: 17 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kost, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Knappt hann surdegshypen svalna förrän glutenfritt blev det nya heta på allas läppar. Det är så mycket glutenfritt snack att man kan undra hur vi överlevt alla dessa år utan att ha skänkt det lilla proteinet en tanke, om man inte är glutenintolerant förstås. Det är en jäkla skillnad att vara glutenintolerant på riktigt och att inte må sitt allra bästa om man äter en väldans massa mjölmat.

Läsarfrågan på SvDs Maratonblogg handlade denna gång om just vilken fara det föreliggare att äta gluten som icke glutenintolerant och om det finns någon vinning i att låta bli?

Visst tusan finns det en vinning i att inte låta pasta, pizza, pannkakor, paj, bullar, bröd, kex och kakor ha en alltför framträdande roll i kosthållningen! Många mår givetvis mycket bättre, blir piggare, får en mage som funkar och kanske till och med går ner några kilon i vikt om man byter ut dessa bukfyllor mot – grönsaker, frukt, rotfrukter, potatis, bönor, linser, frön, nötter, ägg, fisk, fågel och magert kött. Men om det är avsaknaden av gluten som är orsaken? Tveksamt alltså. Det finns ännu så länge inga vetenskapliga bevis för att så är fallet.

Personligen får jag i mig ytterst lite gluten, inte så mycket för att jag medvetet undviker det, utan för att det liksom inte får rum på min matsedel. Den är redan full av ->grönsaker, frukt, rotfrukter, potatis, bönor, linser, frön, nötter, ägg, fisk och ja, en del jordnötssmör 😛

Jag får inte i mig speciellt mycket mjölkprodukter heller, detta pga att jag överdoserade kvarg i slutet på 90-talet och början på 00-talet. Att överdriva intaget av enskilda livsmedel är inte heller nån hit på sikt 😉

Vi ska ju vara landet lagom men jag måste verkligen säga att vi suger på att vara lagom när det kommer till vårt förhållande till mat och alla nya trendiga dieter. Det verkar som att var och varannan går ”all in” och antingen totalt utesluter vissa saker (fett/kolhydrater/frukt/potatis/socker/gluten/mat varannan dag/ you name it)eller snöar in fullständigt på vissa (läs fröknäcke/rawfoodbollar/kvarg).

Slappna av!!! Det måste inte vara antingen eller. Det kan faktiskt vara både och eller lite av varje. Varför krångla till det om man inte måste? Varför inte lägga energi på nåt som kroppen verkligen mår bra – RÖRELSE?!

spark

 

 

Läs hela mitt svar på Maratonbloggen genom att klicka på länken nedan..

http://www.svd.se/vi-skulle-ma-bra-om-vi-slappnade-av-lite/om/maratonbloggen

 

 



PT Kvinna har återuppstått!!

Postad: 10 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Blogginlägg, Fakta, föreläsningar, Hälsa, Högintensiv, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Läsning, Löpning, Mentalt, Motivation, Personlig Träning, simning, Skador/besvär, smidighet, Stretch, styrka, Styrketräning, Tankar, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

 

 

ÄNTLIGEN!! Som ni har väntat och längtat 😀 PT Kvinna återuppstår som nättidning med Lisa Kaptein Kvist och mina klokheter samlade på ett och samma ställe. Fatta hur bra detta kommer bli. Vi siktar på att bli världens bästa, typ som Karlsson på taket. Sikta mot stjärnorna, nå trätopparna iaf, ja ni vet 😉 Lisa beskriver vår ambition så bra enligt nedan ->

Då är vi äntligen igång, en webbversion av den väldigt omtyckta PTKvinna. Det är med stor glädje och stolthet som jag fortsätter i rollen som ”chefredaktör” Det heter kanske inte så i en webbtidning men jag är stolt över titeln så jag behåller den!

Jag är lika stolt att ha Carolin Helt vid min sida. En kvinna med en raket där bak, en väldigt klok och sund inställning utöver att hon är en väldigt duktig Personlig Tränare!
(mer…)



Äppelkaka – proteinrik, glutenfri, laktosfri, utan tillsatt socker…

Postad: 7 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kost, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

Jodåsåatte..nu ska tant minsann dela med sig av ett recept på äppelkaka. Otippat va?

Jag är inte den husliga typen och är inte känd för att vara den som fixar smaskiga efterrätter. Jag gillar att äta effektiv mat, mat som innehåller det jag behöver för att fixa allt det där jag vill kunna fixa med den gamla tantakropp som jag har.  Äta nåt jag tycker är äckligt sker ytterst sällan men jag är inte så smakkräsen heller 😉

Nu har jag i alla fall gjort två flugor på smällen genom att ta hand om lite skrynkliga äpplen (såna där som inte är så goda att bara mula i sig men egentligen inget större fel på) och fixat till ett riktigt smaskigt, proteinrikt mellanmål gjort på nolltid 😀

Ta äpplena. Skär dem i klyftor. Lägg i mixern. Hacka sönder. Lägg i några mandlar, kanel och kardemumma. Häll i äggvita. Kör igång mixern. Häll i form och in i ugn ca 180grader tills det stelnat.  Serveras med en klick jordnötssmör på toppen (kan vara det som gör att hela anrättningen blir så god).

Hur mycket av varje ingrediens är en smaksak och ja, jag har äggvita på dunk. Ja, det innehåller lite tillsatser. Det är jag glad för då det är just äggvita på dunk.

Hela ägg med gulan och allt äter jag flera gånger varje dag men om jag vill proteinpimpa något, typ vad som helst, är äggvita på dunk vansinnigt enkelt och i det här fallet väljer jag den enkla vägen.

På tal om enkelt…Jag väljer ekologiskt i många fall men inte i alla. Jag är en storkonsument på frysta grönsaker, för att det är smidigt och bra. Jag använder mikro i bland. Jag får i mig lite gluten snudd på dagligen, jag får i mig sötningsmedel och ibland även produkter som innehåller tillsatt socker. Jag äter som bekant inte kött (av blödiga skäl) men ibland äter jag kaviar enbart för att jag tycker det är gott. Varenda dag får jag i mig kolhydrater, protein och fett i okända mängder. Jag äter varken godis eller bakverk oftare än eventuellt nån gång om året. Varje dag äter jag dock det jag gillar allra mest. I min värld är det lagom. Jag säger inte #fucklagom Lagom är ta mig tusan ett jäkligt bra ord 😀

”Låt maten bli din medicin…” sa Hippokrates. Han sa inte ”Låt maten bli din religion” Jag kan tycka att det titt som tätt går lite överstyr i matfrågan. Kosthållningen blir något så stort att det blir en begränsning istället för ett sätt att berika livet 😉

Nån bild på min glutenfria, laktosfria och utan-tillsatt-socker-skapelse får ni inte. Även den anrättningen blev osedvanligt ful. Bild får ni på mig istället. Är lite smånöjd med den. Från igår, före jag jag fick en släng av huslighet. Bakifrån men för engångsskull inte upp och ner. Jag är lite klen i förhållande till hur fet jag är men några pull ups får jag i alla fall till. Lagom fet och lagom stark, och faktiskt inte så krånglig som ni kanske tror 😉

bild-541

Hihihi, gissa om jag får många klick på rubriken och gissa vad besvikna alla ”hälsomedvetna gottegrisar” kommer bli 😉



”Go ahead! Ät blodpudding till frukost.”

Postad: 3 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kost, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Jodåsåatte! Nu är man citerad i pappersversionen av Svenska Dagbladet, minsann 😀

bild (3)

Senaste frågan till Kostexperten på Maratonbloggen (meaning me) kom från en tjej med järnbrist (framkommer dock inte i den något förkortade frågan) ->

”Om jag äter blodpudding någon timme före löpningen känns löpningen lite lättare, det är annars extremt tungt just nu med dåligt flås och mjölksyra vid låg ansträngning. Är det inbillning eller inte? Skulle man kanske äta lite blodpudding till frukost innan maraton?

Undrar också om det stämmer att kaffe inte försämrar upptaget av hemjärn som finns i blodpudding, men däremot hämmar upptaget av icke-hemjärn (som väl finns i till exempel broccoli).”

Personligen har jag väldigt svårt för blodpudding. Har faktiskt bara ätit det en enda gång och det var en pytteliten bit som mattanten i skolan tvingade i mig som 8åring. Jag blev vegetarian ett par år efter det…. Lite blödig när det gäller att äta djur. Har inget att invända mot att äta kött rent näringsfysiologiskt men jag hoppar gärna över det själv. Jag äter dock fisk och NEJ! jag vill inte veta något om laxens känsloliv!! Låt mig slippa den kunskapen..

Men frågan handlade inte om eventuell blödighet i frågan om att äta djur eller delar av dem – det handlade om nyttan av järn för den som springer eller på annat sätt är fysiskt aktiv.

Järnet fyller viktiga uppgifter i kroppen och den mest kända är som syrebindande förmåga. I blodet binds syret till hemoglobin i de röda blodkropparna som transporterar syret till alla celler i kroppen.

Brist kan precis som du beskriver ge symptom som trötthet och andfåddhet men även huvudvärk, yrsel, lågt blodtryck och hjärtklappning. Inget vidare för den tillstånd för den som gillar att springa..

Hem järn som finns i animalier har vi ett extra bra upptag av och uttaget störs inte heller av vare sig kaffe eller kalciumrika livsmedel som det vegetabiliska icke hem järnet gör. Som kvinnlig löpande vegetarian bör man alltså se till att trycka i sig extra mycket av de järnrika livsmedlen (grönkål, spenat, bönor, persilja, broccoli etc) och vara mer noggrann med att inte skölja ner broccolin med kaffe i mängder 😉

Nä hörni, nån blodpudding till frukost blir det inte för min del. Gröt och ägg blir det även fortsättningsvis 😛

 

 

Läs hela svaret med källhänvisningar och allt i länken nedan 🙂

http://www.svd.se/lopningen-gar-lattare-om-jag-ater-blodpudding/om/maratonbloggen

 



Målgång!…eller inte

Postad: 29 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Skador/besvär, styrka, Styrketräning, Tankar, Träning, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Nu så! Vårens tredje Kom i Formkurs har avslutats och ”slutmätningarna” är i full gång. Har deltagarna nåt sina mål? Ja och nej skulle man kunna säga 😉 Att de allra flesta nått sitt delmål står helt klart. Delmålen har varit många och olika, precis som deltagarena 😉

  • Att hitta tid för träning, tid man inte trodde man hade
  • Ändrade matvanor, meaning mer MAT mindre fika
  • Mindre värk
  • Bättre flås
  • Starkare, lärt sig använda de muskler man redan har
  • Piggare 🙂
  • Gladare 😀
  • Mera muskler
  • Mindre fett

Alla 33 deltagare verkar ha fattat vad det här med ett piggare, gladare, friskare och starkare liv handlar om. Det handlar inte om någon 8 veckors Quick Fix. Det handlar inte om att bara få snabba resultat utan BESTÅENDE resultat. Att lyckas med en beteendeförändring som man faktiskt kan fortsätta med 😉

Det häftiga med det är ju att man aldrig liksom kommer i mål, man har fullt upp med att njuta av resan 😀

image

 

 



Ät frukt.punkt

Postad: 21 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kost, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , | Kommentera

Är det okej att äta frukt? Innehåller det inte väldigt mycket socker?  Denna ständiga fråga… Jag fick möjligheten att svar på den i senaste frågan till Kostexperten (dvs jag, och jag bara ääälskar titeln) på Maratonbloggen på svd.se Nedan följer en del av mitt svar…

”Jajamän, frukt innehåller fruktos och en kost rik på fruktos är inte att rekommendera. Den kan göra oss både feta och sjuka men då handlar det inte om att vi äter för mycket frukt utan om att vi helt enkelt äter för mycket produkter som innehåller socker (sackaros = lika delar glukos som fruktos) och produkter som innehåller ren fruktos eller fruktossirap. Detta hittar vi i livsmedel som inte borde kallas livsmedel utan skräpmat, som söta frukostflingor, fruktyoghurt, godis, kakor, sylt, läsk, glass och annat liknande. De studier som visar att fruktos är skadlig för oss är baserade på konsumtion av fruktos, inte på konsumtion av frukt. När vi äter frukt och grönsaker får vi i oss så mycket annat som är bra, som vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer och en hel del vätska.

För att få i oss för mycket fruktos via frukt krävs det att vi äter galet mycket, till exempel ett kilo äpplen om dagen. Äter man så mycket äpplen dagligen har man ett annat problem, kan jag tycka. Att anse att fruktätandet är skadligt för vikten och hälsan är att sila mygg och svälja kameler. Är man rädd för fruktos, ät frukt och framför allt: ät grönsaker men strunta i skräpmaten/drycken. Torkad frukt och fruktjuicer gör det lättare att överkonsumera och bör kanske avnjutas med lite måtta om man inte är väldigt fysiskt aktiv.”

Men alla bekämpningsmedel då?  Vindruvor och ananas ska ju vara rena giftbomberna ju! och så ratar man frukten men har inga som helst betänkligheter om var den fantastiska färgen på smågodiset man trycker i sig, kommer ifrån….

Mindre lämpliga ämnen får vi i oss dagligen men frukten står för det lilla i sammanhanget. Kort och gott kan man rätt lätt konstatera att en kosthållning rik på frukt och grönt varken gör oss sjuka eller feta, motsatsen gör det däremot 😉

Läs hela svaret genom att klicka på länken -> http://blog.svd.se/maratonbloggen/2015/05/13/kostexperten-hur-bra-ar-det-egentligen-att-ata-frukt/

När ni ändå är i bloggläsartagen klicka då in på http://petramanstrom.se/ Petra Månsström som driver Maratonbloggen har just startat ytterligare en blogg. Befriande ofiltrerat om träning och livet i stort . Läs! 😀

 



2 enkla sätt att minska på saltet

Postad: 19 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kost, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Nu larmas det igen….

”Varje år drabbas drygt 55 000 personer av hjärtinfarkt eller stroke. Var fjärde vuxen har högt blodtryck. En av orsakerna är att många äter alldeles för mycket salt. Men de flesta är inte medvetna om detta. Och de har inte heller makten över sitt saltintag. Saltet döljer sig nämligen i den köpta maten – i brödet, osten, korven och flingorna.”

 

Ovanstående står att läsa i SvD idag. Svensken äter i snitt 11gram salt per dag vilket är mer än dubbelt så mycket som är rekommenderat (5g).

”Men det är inte saltandet hemma vid matbordet eller vid spisen som är den största boven. I stället döljs det mesta saltet i ”färdiga” livsmedel som ost, kött- och charkprodukter, bröd och matfetter. I hel- och halvfabrikat som soppor, såser, hamburgare, pizza och pajer. Och i mat som äts på restaurang. Ungefär 75 procent av det salt man får i sig kommer från köpt mat.”

Ovanstående ord pekar lätt ut vad som är problemet, vilket gör att lösningen är galet enkel – ÄT MINIMALT MED HEL- OCH HALVFABRIKAT. Tror jag sagt det för men då gällande andra problem med ätandet och hälsan.

Så jäkla enkelt – själv är bäste dräng! Laga maten själv i mesta möjliga mån. Välj råvaror istället för färdiga livsmedel. Piiisofkejk som jag brukar säga 😉

Visst måste livsmedelstillverkarna göra sitt för att minska på svenskarnas saltkonsumtion men om man ogillar känslan av att vara ett offer så finns det alltså en hel del man kan göra själv 😀

Ytterligare en sak som kan göras. En sak som gör att i princip alla hälsofaror minskar – TRÄNA!! Att svettas ut ordentligt och regelbundet gör att vi blir av med salter och kan då faktiskt behöva peta i oss lite mer. En sann glädje för en saltare som jag 😀

TRÄNA för F*N TRÄNA och skippa skräpmaten – Funkar mot i princip alla åkommor 😀

 

 

bild-539

läs hela artikeln nedan ->

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/minska-salthalten-i-alla-livsmedel_4573456.svd



Boktips för dig som ogillar att vara hungrig..

Postad: 16 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kost, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Jag erkänner! Jag är en av dem som har svårt för att gå runt och vara hungrig. Det fanns en tid i livet då jag mer eller mindre alltid var hungrig och orkeslös och jag säger bara – Done that! Never again att jag låter sånt trams hindra min livsglädje.punkt

Skippa pulverdieter, måltidsersättare och fasta! Så otroligt onödigt då det är rätt lätt att få i sig både näring och den mängd energi vi behöver genom bra MAT (hela sju dagar i veckan) 😀

Fredrik Pauluns senaste bok ”Mätt & Smal” är trots sitt lite trista namn (ogillar det där ”smal”, ”starkt” lr ”frisk” hade passat min smak men jag fattar att ”smal” säljer bättre) en riktigt bra bok, full med enkla tips och bra förklaringar på varför viss mat mättar mer än annan. Genom att just välja bra MAT blir volymen på måltiderna riktigt schyssta även för en hel karl som jag 😉 Det där har jag ju vetat sen länge men jag blir allt som oftast beskylld för att ha mask i magen pga all föda jag stoppar i mig 😉

bild-537

En jäkla massa recept för den som behöver inspiration och en mycket underhållande tabell i slutet ” Vad är 400kcal värt?” en lista på hur mycket av olika livsmedel man måste äta för att få i sig 400kcal. Vad sägs om drygt 4,4kg fermenterad gurka eller 9hg morötter eller varför inte 460gram torsk? Om man ogillar att vara mätt utan hellre matar kroppen med skräp – 78gram kexchoklad… För mig är valet enkelt. Go och gla – torsk vill jag ha 😀

Jag har ju tagit upp det här med vikten av att äta MAT. Vill man bli poppis bloggsvängen ska man helst tipsa om ”nyttigt” godis, recept små söta rawfood bollar är ett hett tips för den som vill få många lajks (vill jag iofs också ha 😉 ) men jag vidhåller ändå att vi borde fokusera mer på att äta bra MAT som gör att vi inte blir så förtvivlat sötsugna istället (hur många rawfoodrecept på MAT har ni lajkat på sistone…?)

Jill Holmström som driver Maxa din förbränning skrev ett galet bra blogginlägg i går ”Fredagsmyset – värre än du tror” och jag tror bestämt att jag hittat ännu en själsfrände 😀

Det är ju ändå fredag…
Visste du att svensken sedan 60-talet har ökat sin läskkonsumtion till 92 liter om året? Under samma period har vi också minskat vår konsumtion av potatis med 50 procent.
Många som vill gå ner i vikt väljer att skippa vissa vanliga livsmedel, som potatis och andra kolhydrater, för att de upplevs som onyttiga. När helgen kommer trillar man dock dit med skräpmaten – och så pendlar man mellan att hålla igen och att överäta…”

Hon fortsätter med att lista hur mycket bra MAT man får för samma mängd som ett vanligt fredagsmys innehåller.

Läs hela inlägget och njut sedan lagom mycket av lördagsmyset -> http://maxadinforbranning.se/fredagsmyset-varre-an-du-tror/

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt