Carolins träning

Fössta tossdan i mass – vilken dag!

Postad: 6 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, envishet, Fakta, föreläsningar, Hälsa, Högintensiv, Jobb, Klienter, Kondition, konditionsträning, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Personlig Träning, Planering, Skador/besvär, Stretch, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Smålands nationaldag firade jag på ett helt fantastiskt bra sätt – heldag med föreläsningar och träning både inomhus och utomhus med nya och gamla bekantskaper 😀

En heldag med personalen på Nifsarp Skolan i Eksjö med dubbla förläsningar, dubbla träningspass samt lunch stod på mitt schema. När jag anländer blir jag raskt informerad om att det även står dubbla fikaraster på deras schema… På något sätt lyckades jag reducera antalet fikor utan att någon protesterade högljutt 😉

En av föreläsningarna skulle enligt beställningen ha temat ”Livsmedelstillsatser” jag lägger gärna in en balanserad syn på det hela. Jag började föreläsa om detta ämne för drygt 8 år sedan och det har faktiskt hänt en hel del positiva förändringar. Vi konsumenter är betydligt mer medvetna idag – BRA! Alla E-ämnen är kontrollerade, de är inte giftiga i små doser men de kan vara ack så onödiga. I väldigt många fall blir livsmedelstillsatsers ev skadlighet en ickefråga – Ät inte en massa skitmat, då slipper du en rasande massa onödigt, tillsatser är en sån sak 😉 Jag har en del rekvisita sparat sen tidigare föreläsningar i ämnet. En påse med Pågens Gifflar som verkar må prima fortfarande. Inte så lustigt med den galet långa innehållsförteckningen och med så riklig mängd härdat fett är det inte så mycket som kan härskna 😉

Nåt annat som har förändrats på 8 år verkar vara längden på mina armar…eller har texten blivit ännu mindre? För det kan väl inte vara synen..? 😮

kanelbulle

”Lite starkare, mycket gladare och många som kommer tycka mindre bra om dig i morgonbitti!” Så löd meddelandet jag fick efter att sista träningspasset var över och jag satt i bilen på väg därifrån.

Bättre betyg kan jag inte få. Vilka kämpar de var även om några föll ifrån efter det tuffa förmiddagspasset så måste jag säga att de imponerade 😀

nifsarp

Dagen avrundades med säsongspremiär av Vässa Formen. Vilket gäng! Redan så vassa, hur ska det sluta?! Nu följer 10 veckor av tuffa, skitiga och galet roliga pass. Men allt är inte bara rooolit… jag förväntar mig veckorapporter i form av mat- och träningsdagböcker och att de där visar att de sköter de programupplägg de får för träningen de förväntas genomför på egen hand och att de äter enligt sin kostplan. Vill man vässa en redan god form krävs det noggrannhet på alla plan 😉

Fössta tossdan i mass blev en rackrans bra dag. Jag har sagt det förut,  Världens Bästa Jobb – det är Mitt!

 

VF



Best of Sommaren 2014

Postad: 31 augusti, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Cirkelfys, cykling, envishet, föreläsningar, Fritid, Hälsa, Kondition, Löpning, Motivation, Personlig Träning, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , | Kommentera

Nu är den över – den fantastiska sommaren 2014!

Jag gjorde ju ett försök att lista sommarens bästa för en månad sen men då hade vi hela augusti kvar. Och augusti gick inte helt händelselöst förbi..

En mer korrekt lista på Sommaren 2014 följer nedan, dock ej  rangordnat, det lyckades jag inte lösa…

  • Vädret!! 😀

bild-463

  • Alla fantastiska Vätterbad 😀bild-461

 

  • Ledig tid som gjorde att jag kunde fokusera mer på min egen styrketräning än andras.. 😉bild-457

 

  • Härliga cirkelpass i trädgården. Svettfesterna avlöste varandra 😀bild-458

 

  • Innan regnperioden nötte jag en hel del landsväg med cykeln. Riktigt görskoj även om klädseln är rätt förnedrande… 😛

bild-455

  • Löpning sena kvällar utan att behöva bry sig om mörkret, man hinner hem i tid även om klockan är över 22:00… 😀bild-456

 

  • Att jobba på sommaren är inga som helst problem när man har så roligt jobb som jag. Höjdpunkten var definitivt Träningsweekenden i Yxnerum i augusti. Efter den helgen kom regnet… Det blev ju så rackarns lyckat att vi bestämde oss för att göra om det igen. 25-26/10 – då kör vi!! 😀 😀bild-459
  • Efter den helgen var det dags att börja arbeta på riktigt och det har formligen vällt in nya PTklienter och ”gamla” kommer tillbaka igen. Jag har klienter som bor på lite olika orter och ibland får jag lämna gymmet för att ta hand om dem på andra ställen. UtePT är inne kan man säga och hur underbart är det inte att få arbeta på det sättet?! 😀bild%202-2

 

  • Då min planerade simträning i Vättern inte riktigt blev som det var tänkt. hade ju lite problem med utrustningen till att börja med… Fram och bak, bak och fram att det ska vara så noga. Det löste sig ju med våtdräkten till sist men den blev mest hängande på galgen 😮bild-462

Vet inte om det kan kvala in på en topplista men att jag skulle börja ta crawllektioner trodde jag då aldrig men det har jag nu gjort och jag tror bestämt jag har fixat det där med min bristande flytförmåga nu – en färgglad baddräkt och nya simglasögon 😀

bild%201-2

Jag känner att flytet är på gång och det kommer bli en rackarnas bra höst det här! Både i vattnet och på land 😛

Nu stundar september – den första höstmånaden. Med den fantastiska sommaren i ryggen är jag mer än redo att ta mig an höstens alla utmaningar och det kommer bli ett helt gäng sådana. Hösten 2014 kommer inte bli bara en transportsträcka mot Jul, den kommer bli helt awesome 😀

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Är man lättroad har man mycket att ha roligt åt.

Postad: 17 augusti, 2014 Av: Carolins träning Kategori: cykling, envishet, Fritid, Hälsa, Kondition, konditionsträning, Kost, Motivation, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , | Kommentera

Nyss hemkommen från ett sånt där träningspass som genomför för att man har bestämt sig, inte för att det är så förtvivlat roligt. På schemat stod det cykel men regnet har öst ner hela dagen och jag har ju som bekant en cykel som är livsfarlig på våta vägbanor (har inte bytt än alltså). Alternativet var källarspinning eller crosstrainer på gymmet. jag valde det senare.

Inte jätteroligt men när jag väl var igång och svetten började spruta så kändes det, inte helt fantastiskt men helt klart värt det. Jag gillar att vara i form, att ha ett bra flås, att ha ork och känna mig starkt och då är varje träningspass värt mödan 😀

Den som säger att träning alltid är roligt antingen ljuger eller har varken tränat tillräckligt mycket eller hårt brukar jag säga 😉

Det pratas mycket om vikten av att träningen ska vara rolig. Tidigare i somras läste jag om en amerikansk studie där forskarna frågade ett par hundra löpare som deltagit i 5-10km lopp hur kul de haft det under loppet och sedan fick de välja på en nyttiga muslikaka eller en mindre nyttig chokladkaka. Det visade sig att de som haft roligast valde det nyttigare alternativet i större utsträckning. De som inte ansåg sig haft roligt åt mest choklad. Förklaringen hänger på kroppens belöningssystem. Har vi haft tråkigt kompensationsäter vi sötsaker i högre grad.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3754978.svd

”Rolit o rolit, grisar sa inte ha rolit” säger Emils pappa och jag. Med det menar jag inte att träning måste vara tråkigt – tvärtom! Men att ge upp, trycka i sig choklad så fort det känns motigt?! Nä, är vi såna menlösa våp att vi inte kan sätta ner foten, bita ihop och köra på? RESLUTATET som kommer är ju såå värt det!

Allt är inte roligt direkt, vissa saker måste man lära sig att tycka om. Det man övar på blir man bra på och det man blir bra på brukar man tycka om.. Funkar inte det får man se till att byta aktivitet, inte lägga sig på soffan och käka praliner. Variation är tricket!

Att vara lättroad är sannerligen en tillgång – det finns så mycket att ha roligt åt. Då har man råd att ha lite småtråkigt nångång emellanåt 😉

 

bild.PNG-7

När jag stod på crosstrainern ikväll fipplade jag med telefonen i vanlig ordning och hittade denna bild. Jag hade jätteroligt i minst en kvart och då har jag ändå sett den förut. Lättroad var ordet 😀



Mindfullrunning

Postad: 3 augusti, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Fritid, Hälsa, Kondition, konditionsträning, Löpning, Mentalt, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Den här veckan har det blivit mer löpning än planerat – bara för att jag kan 😀

I gengäld har cykeln fått stå mer still. Jag har haft mer i huvudet och då behöver jag löpningen som mest. Jag kanske har fatta det där med mindfullness fel men för mig betyder det att huvet är fullt 😉 Det är inte backintervaller och tröskelpass jag behöver då utan de där passen då jag bara maler på och tänker på allt annat än på vad jag gör.

Den typen av pass platsar egentligen inte i mitt väl genomtänkta schema längre så jag räknar dem som mental träning eller ”rensa huvet och bara njuta pass”. Huvet funkar bäst när kroppen rör på sig 😀

I senaste numret av PT Kvinna får jag svara på vad som är mitt bästa träningsminne. Jag har inte ett specifikt sådan utan många, alla är nog ändå minnen från fantastiska löprundor under ljumma sommarkvällar. Löprundan i kväll är en sån som jag kommer minnas och plocka fram när vintern är som kallast och kvällarna som mörkast.

bild-443

Att bara mala på kan jag göra hyfsat länge men har nog kommit fram till att 2-2,5timme är nog gränsen för vad jag tycker är kul, oavsett vilken träningsform det är. Det är inte det att kroppen tar slut (det beror ju på vilken aktivitet det är förstås) utan mer på att jag liksom tappar lusten för det jag gör. Cykla 2,5 timme är inga problem fysiskt men då är jag rätt mätt på att trampa runt. Då vill jag göra nåt annat. Mätt eller rastlös, jag vet inte vilket ord som är bäst.

Det lär bli ett problem när det blir dags för Vasalopp kan jag känna 😮

Vad Torill Fonn gör för att behålla sitt fokus vete tusan…! Hon har under helgen slagit de flesta rekord vad det gäller ultra löpning. Under 48 timmar har hon sprungit 375km vilket betyder 937 varv runt banan i Skövde där det hölls Ultrafestival.

En helt galen fysisk prestation men en ännu mer beundransvärd psykisk prestation. Drygt 37 mils löpning på 48 timmar.  Samma 400 m NIOHUNDRATRETTIOSJU gånger. Helt otroligt!! Hon måste ha löst världens alla problem i huvet under de två dygnen. Vilken kvinna! Värd all beundran. Men jag tar inte rygg på henne kan jag säga 😉

 

 

 

 



Ett välkommet regn..

Postad: 26 juli, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Fritid, Hälsa, Kondition, Löpning, Mentalt, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

Nä, jag tänker inte klaga på värmen MEN jag tänker hylla regnet 😉

Ett varmt, kraftfullt sommarregn med tillhörande åska kan vara helt fantastiskt om man gör rätt saker. Löpning är ta mig tusan nästintill alltid rätt 😀

Hade ett distanspass av den lite längre sorten inplanerad i kväll men när det drog i hop sig till oväder kunde jag inte hålla mig utan gav mig ut redan under eftermiddagen. Helt fantastiskt!!! Luften är lätt att andas, temperaturen perfekt och man märker inte hur genomsvettig man egentligen är 😀

Typ bästa rundan i år! Men det sa jag visst om förra också 😉

I torsdags var det snabbuthålligheten som skulle tränas genom ett 8k snabbdistanspass precis under mjölksyratröskeln. Den typen av pass som jag tycker är absolut tuffast, backintervaller är inget i jämförelsen. Tuffast för huvudet… I torsdags var det så där galet varmt (nä, jag gnäller inte) Det var väder som gjort för en god bok i hängmattan. Det dröjde således fram till typ halv 9 på kvällen innan jag snörade på mig löpardojjorna. Latmasken hade då högljutt skrikit mig i örat –

”Vaddå snabbdistans när du nästan har värmeslag, lite easy run på några kilometer borde väl ändå vara nog en dag som denna. Har jag inte lite ont i en tå? Åt lite för lite kolhydrater till lunch?”

Men så tänkte jag –

”Jag är inte något viljelöst våp som tar till ursäkter så fort det känns lite tungt. Jag är den som håller mig till min handlingsplan.Punkt”

Väl ute visade det sig att latmasken bara satt i huvet och inte alls i kroppen och jag fick till typ årets bästa pass då med 😉

Man ångrar ta mig tusan bara de träningspass som inte blir av – det är dagens sanning det 😀

 

bild-437



5 månader till Julafton…

Postad: 24 juli, 2014 Av: Carolins träning Kategori: cykling, familj, Fritid, Hälsa, Kondition, konditionsträning, Motivation, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

Japp så är det! Idag är det på pricken fem månader till Julafton. Visst är det härligt att det alltid finns något att se fram emot 😉

Just nu vill man väl mest bara stanna tiden och njuta så mycket man bara kan av sommaren och det är mer än en månad kvar av den. Minst.

Jag skulle gärna vilja ha den där burken alltså… Ja, ni vet den som man stoppar i alla härliga dofter, solen, den svalkande baden, den avslappnade känslan man får av att ingen väckarklocka ringer, alla tupplurar, de underbara träningspassen man kan göra sent på kvällarna och det fortfarande är ljus ute men inte riktigt lika varmt… Att kunna samla allt detta härliga och plocka fram och njuta av en tidig tisdagsmorgon i typ november. Den burken vill jag ha 😀

Sommaren är som som sagt inte slut än på långa vägar men när jag var ute och cyklade i går kväll kom jag fram till mina 3 Bästa hittills denna sommar 2014-

1. Vädret – Vem vågade hoppas på en så solig och varm sommar igen?! Underbart!

2. Vätternbad – Vi har bott i vårt hus 50m från Vättern i 12år nu och jag har aldrig badat så mycket som detta år. Vättern är helt fantastisk! Klart och kallt men i år inte såå kallt, bara svalkande. Till och med det lilla sockergrynet (maken- badkrukadelux) har badat! Då är det sommar (eller utlandssemester) 😀

bild-435

3. Cykel – Varför har jag väntat till 42års ålder med att börja cykla landsvägsracer?! Det är ju helt fantastiskt kul! Nu kan jag till och med cykla och dricka vatten samtidigt utan att vurpa. Det är vingligt på den spinkiga cykeln men undan går det och nu börjar även mardrömsbackarna i Tabergstrakten att känns, om inte som en walk in the park så åtminstone mindre mardrömslika 😛

bild-436

Nu väntar jag bara på att jag ska få samma känsla för simträning. Våtdräkten hänger i princip orörd och simträningen har mest bestått i hopp, trams och en och annan längd i svalkande syfte.

Listan kan göras låååång. I slutet på augusti kommer den slutgiltiga 10 i topp – det är så mycket som är ogjort. Träningsweekenden i Yxnerum till exempel 😀

Mellan sol, bad och träning filar jag på föreläsningsmatrial, passplanering och annat smått och gått. En sak är säker – det kommer bli sååå kul 😀

Inte anmält er än? Skärp er velpottor! Klicka in på länken nedan bara 😉

http://www.yxnerum.se/evenemang/aktuella-evenemang/traningsweekend

 

 

 

 

 

 

 



En regnig dag

Postad: 13 juli, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Allmänt, Återhämtning, familj, Fritid, Hälsa, Kondition, Kost, Läsning, Löpning, Motivation, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera

bild-431

Nä, det är inte strålande solsken varje dag. Idag kan man kort och gott säga att det har regnat…..och regnat.

Min lista på saker jag ska göra en regnig dag i sommar har dock inte blivit ett dugg mindre. Däremot klämde jag av ett härligt ryggpass på gymmet i morse. Sen läste jag bok – skönlitteratur…Det ni 😉

Såg till att bli bjuden på indisk restaurang. Drömde om indisk mat i natt och vaknade sugen på just det…! Tillhör inte mina vanliga frukostcravings precis. Havregrynsgröt och ägg har varit min frukost sen 90- talet, och var det idag också. Tror att 16k trailrunning sent i går kväll kan vara en orsak till matdrömmen 😛

Efter det tog jag mig en powernap – på TVÅ TIMMAR!! Drygt till och med. Jag sa ju att jag var bra på att slappa, sova och äta men idag tar det nog tusan priset.

Men det är också semester – att inte göra nånting alls. ”Busy doin nothing” som nån sa 😉



Njut fullt ut hela sommaren!

Postad: 23 juni, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Cirkelfys, envishet, Fritid, Hälsa, Kondition, Kost, Löpning, Motivation, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Precis som nyår brukar vara startskottet för mångas ”kom i form” satsningar så är midsommar ofta målet. ”Till midsommar då ska jag….” Känns det igen?

Oavsett om ni nått ert mål eller ej, hur tänker ni nu?

Betyder sommar och semester att de gamla mindre bra vanorna tas tillbaka?  Det kanske inte är så det formuleras men i många fall blir det just så. Varför? 😮

Nu gör säkert inte ni som läser detta nåt så dumt och det är ju toppen. Men trot eller ej – det finns de som faktiskt gör så 🙁

Jag har så svårt att förstå dom som jobbat så hårt för att få in träning och bra matvanor i sin vardag, lyckats får det till en rutin under flera månader och som sedan bara släpper den för att ”nu är det sommar, semester och jag ska bara njuta”.

Det där med att njuta kan betyda så mycket mer…

Man har kommit över tröskeln och känner att man mår bra av träningen, det är inte lika tungt som i början, man har hittat träningsglädjen, man har fått njuta av resultatet och då lägger man ner. Helt obegripligt 😮

Visst kan man behöva komma bort från rutiner och alla måsten men betyder det att även det man mår bra av måste bort?

Nu när vardagens alla mindre roliga rutiner försvinner för några veckor, då får man ju faktiskt mer tid över. Tid man kan välja att använda precis som man vill. 1 timme om dagen är bara 4 procent även under sommaren 😉 Är 4 procent av dagen är för mycket tid att lägga på att underhålla och kanske till och med förbättra sitt välmående, ta då 2 procent eller den tid som anses möjlig. Men gört!

Och så finns det ju faktiskt dom som använder semestern och sommarens ljusa dagar åt att lägga in en högre växel eller tar tag i saken och börjar nu. Hur smart är inte det?! Nu när tiden finns, kvällarna är ljusa och träningsmöjligheterna är fler än någon annan tid på året 😀

Fatta vad gott att möta hösten i sin bästa form! Med en kropp laddad med energi från bra, god mat (som man faktiskt också kan lägga lite extra tid på), solsken (förhoppningsvis), rikligt med sömn och är piggare och starkare än någonsin som ett resultat av all härlig sommarträning 😀
1655894_597444713674093_919442646_n

Nä, ni är inte som ovanstående figurer. Ni ska ju njuta av sommaren på allra bästa sätt 😀

Hett tips för att hålla träningsmotivationen på topp hela sommaren – Boka Träningsweekend på Yxnerum 9-10/8. Där träffar ni mig, Lisa Kaptein Kvist och Päivi Korhonen. Eller se det som en uppstart efter semestern – du väljer själv 😉

Klicka på länken nedan och boka nu 😀

 

http://www.yxnerum.se/evenemang/aktuella-evenemang/traningsweekend



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt