Carolins träning

Är kvarg bra efter träning?

Postad: 17 februari, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Hälsa, Kost, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Det var frågan på  Maratonbloggen i går. Delar av mitt svar, hittar ni här..

Vad är kvarg egentligen?

Kvarg är färskost som framställs då mjölk mjölksyras och man separerar då vasslen från kaseinet. Vasslen är den flytande delen man filtrerar bort och kasien är det som blir kvar i slutprodukten. Den stora fördelen med kvarg är att det är en proteinrik, nyttig och mättande produkt.

Kaseinprotein är ett långsamt protein som förser kroppen med aminosyror under flera timmar. Kaseinprotein motverkar nedbrytandet av muskelmassan. Kvarg är således en väldigt bra produkt för att öka proteinandelen i din kosthållning. Dröjer det länge mellan målen är kvarg extra bra då det ser till att det finns aminosyror tillgängligt under längre tid.

Vassleproteinet som man filtrerar bort vid framställandet av kvarg är det protein som tas upp snabbast i kroppen och som dessutom höjer insulinnivåerna vilket gör det extra gynnsamt om det är muskeltillväxt man främst är ute efter. Direkt efter träning är vassleprotein alltså att föredra då det ser till att det snabbt finns ”byggmaterial” till muskulaturen. Vassleprotein eller wheyprotein är alltså det som blir över vid osttillverkning och som används tillframställandet av proteintillskott. Ett rent wheyprotein köpt på påse eller burk är inget konstigare än kvarg med funlight, man får bara se till att tillsätta vätskan själv.

Är då kvarg det bästa att äta efter ett styrkepass?

Läs hela svaret genom att klicka på länken nedan 😉

http://blog.svd.se/maratonbloggen/2015/02/16/kostexperten-ar-kvarg-bra-att-ata-efter-traning

Fler inlägg av/om mig på Maratonbloggen hittar ni nedan…

http://blog.svd.se/maratonbloggen/2015/02/09/jag-blev-alltid-vald-sist-i-skolgympan/

http://blog.svd.se/maratonbloggen/2015/02/03/kaffe-hur-bra-eller-dalig-ar-det-egentligen/

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt