Carolins träning

ONOFF is my middle name…

Postad: 16 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Familj och vänner, Fritid, Hälsa, Kondition, konditionsträning, löpning, massage, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , | En kommentar

Min kära make brukar kalla mig ONOFF – antingen är jag På eller Av, ytterst sällan något mittemellan. Idag har det varit en helt underbar dag för en ONOFF person som jag 😀

Vaknade 06.40 pigg och alert! Morgonlöpning längs med Vättern. Heeeelt fantastiskt. Rackarns va mycket piggare man blir i benen av att få springa om folk för en gångs skull 😉

Jag springer mest på tider och på vägar där det är ont om andra löpare, lite sällskap förgyller 😀

bild-369

Efter 11,4k var jag riktigt härligt trött och efter en monsterfrukost tryckte jag på OFFknappen och satte mig i lä i trädgården. Konstigt men där får jag alltid sällskap av maken, aldrig att det händer på löprundan…. 😮

bild-366

Riktigt bra läsning (mer om det i veckan som kommer), sol och gott kaffe – heelt fantastiskt 😀

Tja sen har det mest blivit ännu mera läsning lite foamrollmassage tills det började krypa i kroppen och dags att trycka på ON och ge sig ut för lite backintervaller. Luften ute nu alltså!! Heeeelt fantastiskt! Blev dock lite förvånad över sällskapet… Det började snöa!?

Även våren är visst lite ONOFF 😉

Med fulltankade batterier är jag redo för veckan som kommer och det är tur det- den är tokmaxad den också, precis som det ska va 😀

bild-367



Ständig utveckling är grejen..

Postad: 9 februari, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Fritid, Hälsa, Kondition, Kost, Löpning, Motivation, Personlig Träning, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , | Kommentera

Vilken söndag! Först en lååång sovmorgon sen en ordentlig löprunda i till att börja med, en gnutta sol som följdes av mer än en gnutta regn som övergick i snö. Med- och motvind fick jag också en hel del av. En riktig allt-i-ett runda 😀

bild-356

Har sedan tillbringa större delen av dagen åt att läsa. Jag köper så mycket fackböcker och älskar verkligen att riktigt grotta ner mig i olika ämnen. Just nu är det mycket fokus på kondition, uthållighet och idrottsnutrition. Mycket är repetition på sådant jag redan läst (repetition är kunskapens moder, ni vet) och en del ger riktiga “Aha-upplevelser”.

Jag ska gå tre vidareutbildningar under våren/försommaren med fokus på just detta och är så taggad! Vill se till att vara så väl förberedd som jag bara kan. Två av utbildningarna är Personal Training Schools Löpcoach steg1 och 2.

Min egen löpträning under vintern blir oftast mest ett sätt att behålla konditionen på en hyfsad nivå, få frisk luft och mental avkoppling. Kan konstatera att jag bara fått in två ynka intervallpass sen nyår… Dags att börja planera min egen löpträning lite bättre så att jag även är fysiskt förberedd 😉

Visste ni att det krävs ca tre gånger så mycket träning för att nå en ny nivå av sin förmåga än vad som sedan krävs för att underhålla den?

Och ju bättre kondition du har desto hårdare måste jobba för att förbättra sig ytterligare.

Att sitta i soffan och läsa om kondition, uthållighet och intervaller känns ju helt rätt och att blogga om det är också rätt bekvämt men det lär inte förbättra min egen form – dags att ge sig ner till källaren och bränna av ett pass på spinningcykeln. Intervaller- here I come 😀

 

 

 



Cut the crap!

Postad: 16 juni, 2013 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Fakta, Hälsa, Klienter, Kondition, konditionsträning, Kost, Läsning, Motivation, Planering, styrka, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Jag har en ny idol 😀

Nu har jag läst klart Anki Sundins bok Optimal Viktminskning 2. Boken gav mig inte några nya kunskaper men bekräftar det jag brukar tjata om och hon skriver det tydligt och “oromantiskt” som hon själv väljer att kalla det.

….oavsett hur du upplever motionen behöver du ägna dig åt någon form av fysisk aktivitet. Det är inte alla som tycker att det är roligt eller stimulerande att motionera, men lyckas du inte prova dig fram till något du verkligen tycker om får du helt sonika välja det som du trots allt står ut med.”

“Den gamla tidens arbete på åkern eller i skogen måste ersättas med frivillig träning och vardagsmotion för att vi ska hålla oss friska och i form. Om någon påstår något annat, så är vederbörande i bästa fall felunderrättad, i värsta fall en lögnare. Träning är helt nödvändig också för att minska förlusten av muskelmassa när du drar ned på ditt energiintag.”

“Du ska heller inte regelbundet ersätta godis och glass med något annat livsmedel bara för att du är sugen på något att äta. Och när du är hungrig ska du äta bra, näringstät mat. På så vis kommer du att träna dig på att se mat som något att mätta hunger med, inte fördriva tiden med, trösta dig med eller roa dig med.”

“Vi bör alla inse att det verkligen är jobbigt att träna. Bra träning ska till och med vara jobbig..”

“Väljer du bort motion en dag, väljer du också bort möjligheten att förbättra din hälsa, öka din muskelvikt och minska din fettvikt den dagen.”

Det är bara några av alla “no bullshit” formuleringar i boken, som jag älskar 😀

Fortsätter man att göra på samma sätt som man alltid har gjort kommer man att få samma gamla resultat. Visste du att en liten småkaka till kaffet varje dag blir hela 1,6 kg fett (av rätt kass kvalitet) och 2,3kg socker på ett år?

Härligt att vi alla får bestämma själva vad vi stoppar i oss och hur vi väljer att spendera vår tid. För det just precis så det är – ett eget personligt val som vi gör flera gånger varje dag…

bild-215

 

Mitt val idag- Cirkelfys i trädgården som jag hann klart med precis innan regn- och hagelskuren slog till 😀



Alltid lika spännande…

Postad: 31 oktober, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Allmänt, Kondition, Läsning, Mentalt, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Nytt nummer av Kurera ute och jag tycker det är lika spännande varje gång – vad har jag nu skrivit….! Givetvis är hela tidningen väldigt läsvärd och mina små bidrag utgör bara en liten liten del men det är ändå nåt speciellt att sitta med en snygg tidning och läsa sina egna ord. Deadline för artiklarna ligger ganska långt bak i tiden och jag har mentalt gått vidare till nästa nummer.

Ett riktigt tufft Cirkelpass i trädgården på morgonen. För den som tror att det alltid är lätt att motivera sig till hård träning bara för att man arbetar med att motivera andra så kan jag avslöja att så är det INTE.. Men efter lite uppvärmning och Sean Banan i öronen (Iphone, Ipod ännu inte funnen) så blev det ett riktigt bra pass. Det enda träningspass man ångrar är det som inte blev av och är man ändå igång är det bara till att utnyttja tiden så mycket det bara går. När knäböjshoppen känns väl brutala gäller mantrat “Det SKA göra ont, ÄLSKA mjölksyran” eller “Svett är fett som gråter” funkar också bra.

Tisdagskväll och onsdagskväll är det kostkurs med “Kom i Formarna” alltid lika kul. Det börjar närma sig skolavslutning för onsdagsgruppen. Jösses, snart är det Jul!



Den fantastiska tuppluren

Postad: 6 oktober, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Fritid, Läsning, Träning | Etiketter: , , , , | Kommentera

Är ledig två hela dagar i rad! Det har inte hänt sen mitten på augusti. Eftersom jag har världens bästa jobb går det absolut ingen nöd på mig men kan ändå konstatera att det känns rätt skönt. Städningen är avklarad – en form av vardagsmotion som jag kan vara utan, resultatet är dock rätt njutbart ;-).

Helgen har startat med cirkelträning i solsken och en eller två löprundor ska också avnjutas. Resten av tiden tänker jag  spendera till att läsa ikapp mig. Prenumererar på en väldans massa tidningar och har ett helt gäng med fackböcker som legat olästa alldeles för länge.  Tidskriften Idrott & Kunskap är vansinnigt bra, läser nöjt att en tupplur ”boostar” hjärnans energinivåer av ATP, vilket resulterar i ökad koncentrationsförmåga. Aktuell sömnforskning visar också att några dagars sömnskuld ökar vår infektionskänslighet med 300 procent. En tupplur hjälper även mot det. Gissa vad jag ska göra i eftermiddag? Jorå en tupplur får det bli.



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt