Carolins träning

LCHF, GI, 5:2, Fettfobiker….vad händer efter 6månader?

Postad: 24 september, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kondition, Kost, Motivation, Okategoriserade, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , | 3 kommentarer

Igår petades 5:2 dieten från löpsedlarna till förmån för LCHF. Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) har gjort en vetenskaplig sammanställning av de studier som gjorts kring mat vid fetma. BRA!

Man konstaterar att råd om kost med få kolhydrater på kort sikt, 6 månader, ger bättre effekt än råd om fettsnål kost för personer med fetma som vill gå ner i vikt.

Den strikta lågkolhydratkosten har man varit försiktig med att råda patienter till inom vården pga att man trott att det kan leda till förhöjda kolesterolvärden. Med studier grundade 6 månader av nämnda diet och även andra, kan man inte se att LCHF ökar den risken mer än något annan diet. Bra!

Lider man av fetma är alla metoder för viktminskning bra för hälsan och går det snabbare med LCHF är det ju kanon!

Men vad händer efter de 6 månaderna?

Maj- Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention vid Karolinska institutet, är positiv till att man minskar intaget av snabba kolhydrater, men hon precis som andra forskare är tveksam till dieter där nästintill alla kolhydrater byts ut mot stora mängder animaliskt fett och proteiner. Hon säger- ”Det leder i 8 av 10 fall till höga kolesterolnivåer, vilket är en allvarlig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom.”  Valet av fett är alltså viktigt- det fett som kroppen inte kan tillverka själv, de essentiella, omättade fetterna som vi får i oss genom feta fiskar, nötter och mandlar.

Igen- vad händer efter de 6 månaderna? Varför finns det inga studier på det?

Det finns problem med alla studier som gäller kosthållning- testpersonerna har svårt att hålla fast vid sin diet under längre tid. En diet, hur effektiv den än är för att lyckas gå ner i vikt, kan väl knappast kallas för en succé om den innebär att man inte lyckas hålla den mer än ett halvår?

Om gå ner i vikt är ett mål så måste väl att behålla den nya vikten ändå vara slutmålet?

SBUs rapport visar att motion inte har något vetenskapligt stöd för viktminskning för feta…

What!? Har alla som lider av fetma och som börjat motionera gjort det helt i onödan?!

Jag vet ärligt talat inte vilken typ av motion eller hur mycket motion det har handlat om i de över 16000 studier som granskats. Jag vet heller inte om man sett att de motionerande i högre grad har ”kompensations-ätit” eller om det bara är den faktiska vikten som mätts och inte kroppskompositionen, hur mycket kroppsfett kontra muskler som utvecklats pga av motionen.

Motion har dock en mycket god effekt för att minska alla de riskfaktorer som fetma för med sig. Tanken är väl också att viktnedgången ska vara starten på ett nytt sundare liv. Ett sunt liv är aldrig ett inaktivt liv. Träning och motion hjälper inte bara till med att fortsätta gå ner i vikt efter de 6 månaderna, det hjälper dig att hålla den nya vikten. Träningger energi, det ger smak för sundare mat, det är stressreducerande, det ger en stark kropp, en kropp som orkar och gör att livet ger lite mer…

Är målet med viktminskningen ”tunn, mjuk och orkeslös”? Nä, trodde väl inte det… 😉

Löpsedlarna skriker ut- ”LCHF är bäst” ”Motion gör ingen skillnad”. Det är sällan löpsedlarna säger hela sanningen. Läs lite mer än rubrikerna. Trot eller ej men kvällstidningarna är inte precis medicinska tidskrifter…De vill sälja så många lösnummer som bara är möjligt..

 

Ps. Maj-Lis Hellénius har nästan uppnått hjältestatus i min värld 😀

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt