Carolins träning

Hur gör du för att behålla vikten?

Postad: 29 september, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Kondition, Kost, Motivation, Okategoriserade, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , | Kommentera

Oavsett hur man lyckats gå ner i vikt så är målet inte nått i och med förlorade x-antal kilon- målet är nått när man lyckas behålla den nya vikten 😉

Kroppen är ganska finurlig och gör vad den kan för att vi ska hålla oss viktstabila och inte pendla upp och ner. Har ni hört talas om leptin? Leptin kan vara en riktig hormonkompis då den skickar ut signaler om att vi är mätta. Det produceras i våra fettceller- fyllda fettceller resulterar i ökad utsöndring av leptin och vi blir snabbare mätta och belåtna. Vi blir dessutom bättre på att göra av med energi genom att ämnesomsättningen höjs.

Om vi går upp ett par kilo under en kortare period av överätning (läs Jul….) har fettcellerna ökat i storlek och börjar då producera mer leptin och det fungerar som ovan. Lyssnar du på signalerna kommer du äta lite mindre och göra av med mer energi. Du återfår din tidigare vikt rätt så snabbt då dina fettceller återgår till normal storlek igen.

För de allra flesta med övervikt har den kommit smygande över en ganska lång tidsperiod. Ett par kilon om året blir till slut ett ordentligt viktproblem. Då kan man ju tycka att leptinet inte gjort sitt jobb ordentligt, eller hur? Mer kroppsfett ger en högre mängd leptin men ändå är den överviktiga lika hungrig om inte hungrigare än den som är normalviktig, hur kommer det sig?

En orsak kan vara att en längre tids överätande lett till att hjärnan inte reagerar på leptinets signaler på samma sätt, en ”leptinresistens” har uppstått.

Den kaloririka skräpmaten som vi omges av gör det lättare att fortsätta äta trots att vi inte är hungriga utan tvärtom mätta eller i alla fall sugna. Smakförstärkare som denna typ av ”mat” ofta innehåller ökar vår aptit… Fettsammansättningen i nämnd skräpmat är allt annat än hälsosam och leder till inflammationer. När dessa inflammationer drabbar våra nervceller når inte leptinets signaler till hjärnan fram på samma sätt..

För många av oss är inte hungern en pålitlig signal för att vi bör äta alltså…

Men om man nu lyckats hantera balansen” mer energi ut än in” och gått ner i vikt. Varför är det då så svårt att hålla den?

Fettceller som minskat i storlek strävar efter att få tillbaka sin gamla fina rondör och suuger därför efter mer energi. Kroppen har efter en tid av energibrist en önskan att skydda sig från att det ska hända igen och fettinlagringen är effektiv och du går lätt upp igen.

”Fy tusan så orättvist!” kan man tycka.. Är det helt lönlöst att ens försöka gå ner i vikt om det ska vara så svårt att hålla den?

Jag föredrar att kalla det ”nya formen” då det faktiska antalet kilon som den vanliga vågen visar egentligen är rätt ointressant. Det är relationen kroppsfett vs muskler som är det intressanta om man vill ha en god form…

Och – NEJ. Det är verkligen inte lönlöst. Det finns ett trick som för så många goda saker med sig – TRÄNING 😀

Precis som att viktnedgång handlar om enkel matematik så gör förmågan att behålla vikten det också. När du tränar gör du av med mer energi än när du sitter still- enkelt!

Träning är aptitreglerande. Visst njuter vi mer av mat när vi är fysiskt aktiva och visst äter vi mer. Så länge vi håller oss till att äta bra näringsriktig mat kompenserar vi den energiförlust vi gör via träning genom att äta upp ca 30% av den energi vi förbränner under passet. Väljer vi att äta skräpmat eller till och med godis, med ursäkten ”jag tränar ju faktiskt” ja, då är det lätt att det blir ”plusminusnoll” helt i onödan.

Vid lågintensiv träning har vi en tendens att kompensera mer än vid högintensiv- ännu ett skäl till att höja tempot och ribban ytterligare alltså 🙂

Förutom att träning förbrukar energi och ger en väldig massa hälsofördelar, så tar den även en del tid i anspråk. Den tid du lägger på träning skulle lätt kunnat spenderas i TV soffan där vi med jämna mellanrum frestas med godisreklam & program som handlar om matlagning och bakning och där sitter vi med vårt avtrubbade leptinsinne och hur lätt är det inte då att fortsätta att överäta?

Träning mina vänner- det är tricket 😀

Det löser inte alla svårigheter för att nå och behålla toppform, men det är en mycket viktig del i att nå dit 😀

 

ps. Läs Sveriges bästa träningsblogg Jacob Gudiols Träna Styrka och läs hans bok Forma Kroppen, som jag tipsat om tidigare. Kanon för den som vill veta det mesta om träning och kost.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt