Carolins träning

Bästa bror och Lidingöloppet…

Postad: 27 september, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, familj, Klienter, Kondition, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

Han är i mål! Sista delen i Klassikern är avklarad och jag har ju fått förmånen att coacha honom genom den sista delen – Lidingöloppet 😀

Han är ju en vältränad rackare men pannben OCH talang för allt han tar sig för. Han brukar protestera mot det sistnämnda och hävdar att han mest bara sliter. Det gör han galet bra i så fall 😉

Vi har haft knappa 10veckor på oss. Alldeles för lite med tanke på att han knappt sprungit nåt alls tidigare. Hade han varit en betalande klient hade jag inte tagit mig an honom, men han är min bror och springa skulle han ju göra i vilket fall som helst.

Han har slitit på och accepterat att ”träningen ska vara en plåga och loppet belöningen”. Han har följt träningsprogrammet snudd på slaviskt, lite korrigeringar fick göras pga manlig förkylning. Men det har funkat fint 🙂

Målfokuserad utan dess like och med pannben som få, tog han sig i mål på 2:35 😀

Aborrabacken märkte han knappt att han passerade och det var just i uppförsbackarna han hade sin främsta styrka. Alla galna backintervaller har gett önskad effekt 😀

Sista 5 km var tuffa men han tappade inte tempot. Om jag är stolt? Som en TUPP!

Bäst av allt – han ska inte lägga löparskorna på hyllan. Ett backpass i veckan med syrran ska även fortsättningsvis ingå i träningsprogrammet (tyckte han klämde fram ett JA på det…).

Några 3mils rundor lär det dock inte bli på nån vecka eller två 😉

bild-474

 



Intervaller och köpt motivation

Postad: 14 september, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, familj, Fritid, Högintensiv, Klienter, Kondition, konditionsträning, Löpning, Mentalt, Motivation, Personlig Träning, Tankar, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Hade lite kvalitetstid med min lillebror igår. Det är alltid förknippat med viss ångest hos oss båda. Backintervaller…. 😛

Han har varit förkyld som en riktig karl till och från de senaste veckorna så hans träning inför Lidingöloppet har fått justeras en del och det har inte blivit några ordentliga intervallpass på ett tag. Av någon besynnerlig anledning har det inte blivit några intervallpass för mig heller trots att jag varit fullt frisk 😮

Fulla av energi och förväntan tog vi oss an Järabacken!..

Nä, så var det faktiskt inte riktigt. Brorsan sjönk ner i soffan och maken lockade honom med smörpimpade popcorn och filmmys istället för mjölksyra och hög puls. Jag själv drabbades av en släng av hypokondri men en halvtimme efter utsatt tid var vi på plats.

Uppvärmning, 5*15 sek sprint, 10*90sek i kraftigt motlut och 5*15sek sprint – så såg passet ut.

Efter uppvärmningen sa brorsan nåt klokt – ” Jag måste KÖPA nåt” han menade vad som helst, nåt nytt som kunde få fart på motivationen. Vi är allt lite lika ändå. Köpt motivation funkar för oss båda 😉  Nu gjorde vi inte slag i den saken direkt utan tog tag i backarna…

bild%201-3

Så helt fantastiskt jobbigt och skitkul! När det är så brant att varje steg känns som tung benpress, då trivs jag 😀

Han fick kramp i käkarna och jag var nära att kräkas/drabbas av löparmage. Efter de tuffa 10 långa var de sista 15 sekundrarna helt magiskt lätta. En välbehövlig känsla för våra tilltuffsade självförtroenden 😉

Supertaggade inför nästa veckas backpass, i alla fall är jag det.. Som extra motivator tog jag brorsan på orden idag 😛

bild%202-3

Nä, man kan inte ha för många löpardojjor eller träningskläder. Det är dagens sanning det. Tjänade dessutom 1000 spänn och tänk, det kan man ju köpa ett par tajts till för 😀

 

 



Vilken rivstart!

Postad: 16 augusti, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Fritid, Hälsa, Klienter, Kondition, konditionsträning, Kost, Löpning, Motivation, Personlig Träning, Planering, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Höstterminen 2014 är inledd och vilken härlig rivstart det blev! 9 dagar på raken, långa, synnerligen innehållsrika och produktiva 😀

Många nya PT klienter som bestämt sig för att det är NU det ska hända . Hösten 2014 – det är nu de nya goda vanorna ska till och livsstilsförändringen ska ske. ”Gamla” PT klienter som kommer tillbaka i mer eller mindre god form efter sommarledigheten men alla är redo för att lägga in en högre växel. Underbart!

Jag är fortfarande lite hög efter förra helgens Träningsweekend i Yxnerum. Hur glad blev inte jag när Yxnerums Nina frågade om jag är sugen på ytterligare en Träningsweekend under hösten?!?! Att jag sa JA till det behöver jag väl knappast tillägga? 😛 Mer info om det lär komma under nästa vecka..Håll utkik alltså!

Min lille lillebror, min ofrivillige LöpPTklient, går från klarhet till klarhet och han kommer förmodligen njuta sig igenom heeela Lidingöloppet. Han är en nästintill idealisk klient som följer träningsschemat till punkt och pricka. Nåja, några avsteg har han gjort och han verkade inte helt överförtjust över kommande 4veckors period.

Min oro över att han skulle börja fuska med kmtider på långpassen och dra på mer än vad schemat anger, har varit obefogad. Han har hållit igen och lyckats hålla de lätta passen lätta och de tunga passen tunga. Han är rent makalöst bra på att hålla intervalltiderna och håller samma höga tempo på intervallerna genom hela passet.

Han har redan lyckats kapa hela 4min på sin 5km tid vilket innebär att tempot höjs på alla pass även de pass där jag är med (backintervallerna). I torsdags var jag helt knäckt de första sträckorna… ”Har jag tappat formen så fullständigt? Springer som en tok men han är så mycket snabbare, har jag blivit långsammare?!” så tänkte jag innan jag konstaterade  – Ja just ja, att HAN är så mycket snabbare efter 4 veckor betyder ju inte att JAG är långsammare, phu!  22års löpning vs 4 veckor – min utvecklingskurva är betydligt planare, nästintill obefintlig om man jämför med hans…

Vi är ense om att den här syskonaktiviteten är en klar vinn-vinn situation. Han får testa på att lida sig igenom träningen och förhoppningsvis njuta sig igenom Lidingöloppet, han har ju jobbat lite tvärtom när det gäller de övriga delarna av Klassikern 😉

Jag får en synnerligen rask hare och utvecklar min egen löpning  samt att jag övar upp mina löpcoachkvaliteter på honom så att jag blir en ännu lite bättre coach till betalande klienter 😀

bild-448

Helt slut men det är en övergående känsla. Helt slut betyder ännu mer energi i slutändan. Ju mer energi man gör av med desto mer får man, det är dagens sanning det 😉



Backintervaller med brorsan

Postad: 15 juli, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Fritid, Hälsa, Klienter, Kondition, konditionsträning, Löpning, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, Skador/besvär, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

Min lillebror håller på att göra Klassikern och har nu bara Lidingöloppet kvar. Inför varje lopp har han börjat sina förberedelser ungefär 3veckor innan – helt galet men sån är han 😉

Nu tänkte jag dock ta mig an honom och se till att han förbereder sig något bättre inför Klassikerns sista moment. Trots att vi nu förlänger förberedelsetiden till 10 veckor så är det ändå för kort tid om man som han, inte springer alls. Hade han varit en ”vanlig” klient hade jag sagt nej (just ja, han har inte ställt frågan ens). 30k kuperat är tufft i alla lägen och ska du träna upp dig inför det på ett säkert sätt, så är tiden knapp. Nu ska han ju springa i vilket fall som helst och han är ingen vanlig klient – han betalar inte, han anser nog snarare att han borde betalt….

Till hans stora fördel är att han är väldigt allround och vältränad från början. Han har tränat ordentligt, både styrka och kondition. Han är i en j*vligt bra form helt enkelt och har varit det länge. Han har som jag skrivit tidigare både ”min” envishet men han har även begåvats med talang för vad han än tar sig för (är inte det liite äckligt egentligen?)

Men löpning sliter rätt hårt och den stora utmaningen är att bygga upp vävnadståligheten så att han inte drar på sig muskelbristningar och annat trist inför eller under loppet.

Den största delen av löpträningen kommer handla om att han helt enkelt ska få lite mil i benen, hålla nere tempot och lägga tid på att helt enkelt vänja kroppen vid löpning.

Ett intervallpass per vecka kommer att ingå och bara för att det kallas intervall betyder det inte att det handlar om ”all in” och maxfart. Nopp, intervall handlar om att växla tempo. Att varva gång med jogg är också ett intervallpass 😉

Nu var det inte det som gällde för lillebror (ååh, vad jag älskar att kalla honom lillebror). Vi började med några km lugn uppvärmning, lite löpskolningsövningar som höga knän, ravellisteg, hälkickar och annat smått och gått för att sen ge oss i kast med backintervaller i en lång och rätt seg backen. Mer seg än brant. 60sek x12 där varje intervall skulle vara jobbigt som en 8 i skala 1-10. (Han skrek ”ELVA” efter två stycken men det lyssnade jag inte på. Han är ju ingen ”riktig” klient) Joggvila ner.

Han fixade detta galant! Jäklar vad han är bra!! Det måste vara den fantastiska genbanken 😉

Tricket är att hålla ett jämnt tempo – under alla 12 intervaller ska man komma lika långt. Konsten att inte rusa iväg under de första för att sedan krokna efter 4-5stycken , är rätt svår. Han fixade det och sen joggade vi hem och tog ett dopp i den för dagen, iskalla Vättern.

”Det här med att njuta är du inte mycket för va?” sa badkrukan åt mig. Men han har ju fattat heeeelt fel, det är ju det jag gör hela tiden 😀

Jag ska lära dig allt jag kan om det, lillebror – var så säker 😀

bild-432

 

Det otäcka är att han är snabbare än mig. Han har löptränat typ 22 gånger totalt och jag i 22 ÅR. Pannben OCH talang…Livet är inte rättvist… 🙁



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt