Carolins träning

PT Kvinna har återuppstått!!

Postad: 10 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Blogginlägg, Fakta, föreläsningar, Hälsa, Högintensiv, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Läsning, Löpning, Mentalt, Motivation, Personlig Träning, simning, Skador/besvär, smidighet, Stretch, styrka, Styrketräning, Tankar, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

 

 

ÄNTLIGEN!! Som ni har väntat och längtat 😀 PT Kvinna återuppstår som nättidning med Lisa Kaptein Kvist och mina klokheter samlade på ett och samma ställe. Fatta hur bra detta kommer bli. Vi siktar på att bli världens bästa, typ som Karlsson på taket. Sikta mot stjärnorna, nå trätopparna iaf, ja ni vet 😉 Lisa beskriver vår ambition så bra enligt nedan ->

Då är vi äntligen igång, en webbversion av den väldigt omtyckta PTKvinna. Det är med stor glädje och stolthet som jag fortsätter i rollen som ”chefredaktör” Det heter kanske inte så i en webbtidning men jag är stolt över titeln så jag behåller den!

Jag är lika stolt att ha Carolin Helt vid min sida. En kvinna med en raket där bak, en väldigt klok och sund inställning utöver att hon är en väldigt duktig Personlig Tränare!
(mer…)



Ett riktigt schysst helfabrikat

Postad: 9 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Blogginlägg, familj, Fritid, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Löpning, Motivation, Personlig Träning, Planering, styrka, Styrketräning, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , | Kommentera

”Skippa hel- och halvfabrikaten!” brukar jag säga men det finns undantag som bekräftar regeln 😀

paulun

Det är mycket nu, igen…  Är numera både sjukvikare och vårdbiträde åt min knäopererade make  (som numera går under namnet ”Patienten”) sköta mina egna arbetsuppgifter (i vanlig ordning finns det en hel del som ”vaknar” sent och måste fixa sommarformen kvickt) samt att det till min stora förvåning finns vissa sysslor hemmavid som Patienten i normala fall sköter – typ handla mat och vattna blommorna.

När matlådorna börjar tryta och bokningsansvarig (jag) kör ihop det, är det rackarns bra att det finns riktigt schyssta helfabrikat att ta till. Pauluns Superlunch-riktigt bra innehåll, gott som tusan och så lättuggat att lunchen är avklarad på 5min 😀

Nu är en burk soppa på tok för lite för en hel karl som jag men med en liten burk keso funkar det finfint 😛 600kcal och hela 55,5gram protein. Passar en medelålders tant som vill bevara och gärna bygga på den stackars muskelmassan så gått det bara går. Såå mycket bättre än vilken tramsig måltidsersättare som helst eller ve och fasa hoppa över lunchen pga taskig planering!

Det var nån som pep om att Superlunchen var onödigt dyr. Värd varenda spänn, säger jag.

 

Dagens lunchtips -> Pauluns Superlunch. Det här börjar bli värsta matbloggen det här 😉

 



PT på vift!

Postad: 6 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, konditionsträning, Kost, Löpning, Motivation, Personlig Träning, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Även om man roddar två gym på två olika orter och bor själv på en tredje så behöver man ibland ut och lufta sig lite ytterligare. Om man är som jag, vill säga 😉

I dag fick jag ta mig ända till metropolen Anderstorp eller rättare till förorten Lövås, eller ja BYN är väl ett bättre valt ord. Det var mina fantastiska PTklienter Anderstorparna som var orsaken till denna lilla utflykt 😀

bild%201-6

Dessa båda systrar träffade jag första gången på en av Lisa Kaptein Kvists och mina Träningshelger i Yxnerum och sen dök de upp på världshistoriens första Kom i Formkurs på e3 Värnamo och nu, ja då träffas vi en gång i månaden för ett DuoPTpass 😀

Det här är damerna som spottar i nävarna och tar i! Inget gnäll, bit i hop och kör – UNDERBART! Och så har de också droppat ett antal onödiga kilon och blivit bra mycket smärtfriare. Smärtare och och smärtfriare alltså 😀

bild%202-7

Idag var det fokus på löpning – löpteknik, löpskolning och styrkeövningar för en så ekonomisk och skadefri löpning som möjligt.  Ty de här damerna har mål de jobbar mot. De är smarta, de ser till att skaffa sig den hjälp de behöver, sen jobbar de, hårt 😉

Sicken rackarns tur med vädret vi hade! Ösregn när jag anlände, uppehåll under hela passet och ösregn när jag drog vidare till Värnamo. Fick med mig värsta fina blomman. Ett olivträd som jag ska göra mitt yttersta för att inte ta ihjäl, med så fina kort i att jag nästan blev tårögd, samt en galet god sommarsallad som helt klart är det vackraste jag någonsin ätit ur en plastbunke 😛

Världens bästa jobb – det är mitt alla dagar i veckan 😀



”Go ahead! Ät blodpudding till frukost.”

Postad: 3 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kost, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Jodåsåatte! Nu är man citerad i pappersversionen av Svenska Dagbladet, minsann 😀

bild (3)

Senaste frågan till Kostexperten på Maratonbloggen (meaning me) kom från en tjej med järnbrist (framkommer dock inte i den något förkortade frågan) ->

”Om jag äter blodpudding någon timme före löpningen känns löpningen lite lättare, det är annars extremt tungt just nu med dåligt flås och mjölksyra vid låg ansträngning. Är det inbillning eller inte? Skulle man kanske äta lite blodpudding till frukost innan maraton?

Undrar också om det stämmer att kaffe inte försämrar upptaget av hemjärn som finns i blodpudding, men däremot hämmar upptaget av icke-hemjärn (som väl finns i till exempel broccoli).”

Personligen har jag väldigt svårt för blodpudding. Har faktiskt bara ätit det en enda gång och det var en pytteliten bit som mattanten i skolan tvingade i mig som 8åring. Jag blev vegetarian ett par år efter det…. Lite blödig när det gäller att äta djur. Har inget att invända mot att äta kött rent näringsfysiologiskt men jag hoppar gärna över det själv. Jag äter dock fisk och NEJ! jag vill inte veta något om laxens känsloliv!! Låt mig slippa den kunskapen..

Men frågan handlade inte om eventuell blödighet i frågan om att äta djur eller delar av dem – det handlade om nyttan av järn för den som springer eller på annat sätt är fysiskt aktiv.

Järnet fyller viktiga uppgifter i kroppen och den mest kända är som syrebindande förmåga. I blodet binds syret till hemoglobin i de röda blodkropparna som transporterar syret till alla celler i kroppen.

Brist kan precis som du beskriver ge symptom som trötthet och andfåddhet men även huvudvärk, yrsel, lågt blodtryck och hjärtklappning. Inget vidare för den tillstånd för den som gillar att springa..

Hem järn som finns i animalier har vi ett extra bra upptag av och uttaget störs inte heller av vare sig kaffe eller kalciumrika livsmedel som det vegetabiliska icke hem järnet gör. Som kvinnlig löpande vegetarian bör man alltså se till att trycka i sig extra mycket av de järnrika livsmedlen (grönkål, spenat, bönor, persilja, broccoli etc) och vara mer noggrann med att inte skölja ner broccolin med kaffe i mängder 😉

Nä hörni, nån blodpudding till frukost blir det inte för min del. Gröt och ägg blir det även fortsättningsvis 😛

 

 

Läs hela svaret med källhänvisningar och allt i länken nedan 🙂

http://www.svd.se/lopningen-gar-lattare-om-jag-ater-blodpudding/om/maratonbloggen

 



Jubeljoggen – lätt årets bästa lopp!!

Postad: 26 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kondition, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

I kväll var det dags för Årets Viktigaste Händelse i Nässjö – JUBELJOGGEN!!

Vad kan få näst initill 1000 Nässjöbor att invadera Stadsparken en tisdagskväll som inte inkluderar öltält? Så vitt jag vet är det bara Jubeljoggen som lyckas med 😉

ALLA är verkligen med – gamla, unga, gubbar, tanter, flickor och pojkar (och en och annan hund) Idel glada miner och en väldigt avslappnad stämning – STÖRTKUL!

e3 Träning & Hälsa var även i år huvudsponsor. I vanlig ordning bidrog vi med det i särklass största laget 😀

bild%202-6

 

70stycken anmälda, 64 kom till start och allihopa kom välbehållna i mål. Regn, blåst och hagel hade härjat under dagen (extra mycket skitväder då vi satte upp tältet vid målgången, 1 partytält för alla dessa. What can I say – vi gillar varandra och har inget emot att sitta tättintill 😉 ) Men när det var dags att ta oss mot starten tittade solen fram och vinden mojnade – TACK som f*n för det 😀

bild%201-5

Mitt mål var, som alltid, att vara först över startlinjen. Vet man om sina begränsningar sätter man ribban därefter 😉 I målområdet var jag ju på plats redan sen lunchtid 😀 Less is more? Nänä, More is More, det är sen gammalt 😀

bild%203

Stay Strong – Live Long! Don’t be a brat – burn that fat! Årets slogan på de åtråvärda e3-tishorna. Det är bara en alleles special skara som får bära dem. De kallas e3aner, lägg det på minnet 😉

STORT TACK alla e3aner – ni är ta mig tusan BÄST!!

STORT TACK till SISU som arrangerat ett toppenlopp i år igen. Håller tummarna för en STOOOR artikel i SmT i morgon – ett helt uppslag. I färg. Det är baske mig på tiden!



Allting har ett slut….

Postad: 13 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: envishet, föreläsningar, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, Planering, styrka, Styrketräning, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , | Kommentera

….utom eventuellt regnet. Så kändes det i alla fall igår kväll. Det var dags  för den avslutande lektionen för Löparskolan med Nässjö Kommun. I ösregn. Men det här har varit ett synnerligen ognälligt gäng och det peps inget igår heller 😀

Vi repeterade i stort sett allt vi gått igenom.

Löpteknik- luta från vristen, fram med höften(ingen sittlöpning här inte), lyft benet från höften, låt foten träffa marken under kroppen, stolt hållning, blicken lång fram i färdriktningen, armarna i 90 grader och pendlande i färdriktningen, ca 180steg/min. Det ser rackarns snyggt ut när deltagarna springer numera 😀

Löpskolningsövningar som höga knän, hälkickar, tripping, ravelliwalk, skipping, häl- och tågång. Fåglarna i Ingsbergssjön protesterade högljutt över vår framfart, eller var det kanske hejarop? 😉

Vi körde lite stegringslopp och sprang på 1-4:ans växel för att sedan köra lite repetition av teknik vid backlöpning och körde de intervaller vi inte hann med förra veckan. Där och då eskalerade regnandet men det hindrade inte dessa tuffingar 😀

Lite jämfota hopp, stretch, fotografering, applåder och folkets jubel och Löparskolan var över 😀

Löpskola

Börjar genast planera för höstens kursupplägg, mer löparskolor kommer det är ett som är säkert 😀

Raskt tillbaka till e3 för att byta skor och tröja, till vilken nytta kan man undra för regnet fortsatte även under Vässa Formenpasset. Det här gänget protesterar dock högljutt, spottar och svär men gör trots allt vad jag begär och mer därtill. Jäklars vad de (vi) sliter! Nästa vecka är det dags för avslutning även för detta gäng och de avslutande testerna känns faktiskt löjligt enkla för det här gänget. De tog liksom vid där höstens gäng slutade. Vansinnigt vassa redan från start och det är en utmaning att utmana dem ytterligare 😉

VF

Allting har som sagt ett slut men det häftiga är att det alltid väntar nya utmaningar om hörnet. Just nu surrar det friskt i huvudet och planerna inför höstens alla påhitt börjat ta form. Det finns ju såå mycket ogjort. Håll ögon och öron öppna så ni inte missar nåt 😉 Världens bästa jobb- Det Är Mitt!! 😀



I dag är det ingen vanlig dag…

Postad: 8 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Löpning, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

Vad är det för en dag? Är det en vanlig dag? Nä, det är ingen vanlig dag för idag firar jag och mina löparben 23års jubileum!

Jodåsåatte, 8maj 1992 då började jag löpträna. För att vara så oförståndig i övrigt (jo, jag var det på den tiden) var jag osedvanligt förståndig när jag började löpträna. Jag var på dagen 20år och hade inte gjort mycket fysiskt sen jag flyttat hemifrån 4år tidigare och lämnade hästarna bakom mig (de dök dock upp igen..) och jag började springa med mina nyinköpta löpardojjor. Jag sprang i en kvart – sketslut! Gjorde om det dagen efter – sketslut och med träningsvärk. Men jag fortsatte så, jag sprang pyttelitekort men gjorde det i stort sett varje dag. I takt med att jag orkade lite längre sprang jag inte fullt lika ofta, 4-5 gånger i vecka kanske, och sen slutade jag inte med det helt enkelt 😉

bild 1

Jag har haft perioder då jag sprungit tokmycket och perioder då jag sprungit mindre tokmycket men jag har aldrig lagt av.  Aldrig speciellt snabb och inte nån uthållighetsmaskin men trots (ibland) lite tokiga träningsupplägg har de gamla tantabenen hållit sig hyfsat skadefria 😉

Löpningen har varit min meditation och mentala frizon under i princip alla dessa år. Mitt 19:e löparår tillhör dock undantaget. Helt plötsligt började jag lägga in en massa prestationskrav på löpningen (också, ska jag väl tillägga..) och lika plötsligt försvann glädjen. Löpningen som varit det jag längtat till blev förknippat med lite smått ångest 😮 Som tur vad drog jag på mig en kotförskjutning och kom på bättre tankar 😀

bild-482

I och med att jag utbildade mig till Löpcoach och LöpPT (tack Personal Training School och Urban Tribes) tog jag tag i mitt slasklöpande, började jobba med löptekniken, löpskolning och såg till att variera löpträningen och vips började km-tiderna krympa och ett och annat PB (i modern tid) dök upp så sent som förra året – de gamla tantabenen kan än!

Hipp Hipp HURRAHURRAHURRAHURRA på vår 23 års dag mina gamla löparben och jag 😀

…mer värt att fira än min 43års dag kan jag tycka 😉

 

 

 

 



Do more of what makes you happy…

Postad: 28 april, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kondition, Kost, Motivation, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Tror jag bytt ledord faktiskt. Har ju kört med Nikes ”Just Do it” gört bara känn inte efter så förtvivlat. Det gäller fortfarande 😀 Och så har jag ju alltid levt enligt devisen ”Tänk negativt, bli positivt överraskad” Det gäller fortfarande. Blir ju så jäkla glatt överraskad för jämnan, det vill jag inte sluta med 😉

”Do more of what makes you happy” ett ledord som sammanfattar hela livsfilosofin.

Att träna ofta och mycket gör mig lycklig som tusan. Att äta jordnötssmör direkt ur burken likaså. All mat som ger mig energi att göra det jag allra helst vill, gör mig lycklig. Att gå och lägga mig när jag är trött och gå upp när jag är pigg gör mig galet lycklig. Att arbeta gör mig lycklig. Att se andra få sina hett efterlängtade resultat och bli piggare, gladare, friskare och starkare – det gör mig toklycklig 😀

Jag är enkelspårig, jag vet. Men det gör mig också lite extra lycklig. Det gör att jag inte kräver så mycket för att vara just lycklig. Allt det där tänker jag fortsätta med så mycket jag bara kan 😀

Kalla det trist, kalla det onormalt, kalla det Wellness syndrom, kalla det precis vad ni vill. Jag citerar bara den gamla E-type dängan ”This, this is the way I want to live” och hoppar vidare! TJOLAHOPP!

bild-534

 

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt