Carolins träning

Det är tur man är ledig på helgerna…

Postad: 7 september, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Cirkelfys, envishet, föreläsningar, Fritid, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Motivation, Personlig Träning, Planering, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

…annars hade jag aldrig hunnit med allt jobb 😀

Lite så är det just nu. Inte PÅ jobbet men jobb typ hela helgen. Läget dock under kontroll och jag är toktaggad inför kommande vecka.

  • Kom  i Form och Vässa Formen förberedelser – Check!
  • Alla texter för nr 6 av PTkvinna – Check!
  • Planering för vårens alla externa företagsuppdrag- Check!
  • Förberett kommande veckas PTpass – Check!
  • Kört ett PT pass ute i det sköna vädret – Check!
  • Filar på detaljerna inför kommande Träningsweekend i Yxnerum- Check!

Så här ser inbjudan ut –

 

bild-465

Detajerat körschema får ni vid ankomst. För ni har väl anmält er?

http://www.yxnerum.se/evenemang/aktuella-evenemang/traningsweekend/

 

Det var nån som sa att ”det är inte alla som har sin hobby som yrke”, det har jag och det är jag så vansinnigt tacksam över 😀

Efter PTpasset idag sa den svettiga och trötta klienten – ”det här är det bästa jag har gjort” och då tänkte jag som så många gånger förr ”jag har världens bästa jobb”

bild-466

 



Jag blir alldeles tårögd…

Postad: 1 juli, 2014 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Mentalt, Motivation, Personlig Träning, Planering, Skador/besvär, Stretch, styrka, Styrketräning, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Lite drygt en veckas semester följt av några dagars jobb och sedan lite semester igen. Lite så brukar det se ut för mig och det passar alldeles utmärkt. Jag får njuta av första semesterdagen flera gånger och jag lyckas hålla igång mina mest flitiga PTklienter under sommaren också 😀

Laddad som få efter helgens utbildning tog jag mig an min första klient under måndagen. Vi fick dock avsluta lite tidigare än planerat pga akut illamående. Inte jag. Klienten.

Det finns de som tror att orsaka illamående är mitt mål som PT men det är det INTE, även om det har hänt ett par gånger. Olycksfall i arbetet och till mitt försvar – alla har varit män.

Fick dock rapport om att pojkstackarn lyckats genomföra ett tufft intervallpass under kvällen, så illa var det alltså inte 🙂

Jag har flera lite mer långväga klienter som jag inte träffar lika ofta – Anna är en av dem.

bild.PNG-5

Anna drog igång för 4veckor sedan och i går var det dags för vår andra träff. Som ni förstår tränar hon en hel del på egen hand men vi stämmer av varje vecka hur det har gått.

Hur har det då gått för Anna? Mycket bra! Ett exempel på hennes framsteg – från 2 knappt godkända armhävningar till 20 snygga, som hon dessutom klämde av efter vårt pass som redan innehållit en hel del av den varan. Sicken tjej! 😀

Superglad över hennes resultat får jag sedan läsa nedan på instagram och facebook –

bild.PNG-4

Alltså, jag blir ju alldeles tårögd… Vilken feedback! Världens bästa jobb – det har jag 😀



Njut fullt ut hela sommaren!

Postad: 23 juni, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Cirkelfys, envishet, Fritid, Hälsa, Kondition, Kost, Löpning, Motivation, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Precis som nyår brukar vara startskottet för mångas ”kom i form” satsningar så är midsommar ofta målet. ”Till midsommar då ska jag….” Känns det igen?

Oavsett om ni nått ert mål eller ej, hur tänker ni nu?

Betyder sommar och semester att de gamla mindre bra vanorna tas tillbaka?  Det kanske inte är så det formuleras men i många fall blir det just så. Varför? 😮

Nu gör säkert inte ni som läser detta nåt så dumt och det är ju toppen. Men trot eller ej – det finns de som faktiskt gör så 🙁

Jag har så svårt att förstå dom som jobbat så hårt för att få in träning och bra matvanor i sin vardag, lyckats får det till en rutin under flera månader och som sedan bara släpper den för att ”nu är det sommar, semester och jag ska bara njuta”.

Det där med att njuta kan betyda så mycket mer…

Man har kommit över tröskeln och känner att man mår bra av träningen, det är inte lika tungt som i början, man har hittat träningsglädjen, man har fått njuta av resultatet och då lägger man ner. Helt obegripligt 😮

Visst kan man behöva komma bort från rutiner och alla måsten men betyder det att även det man mår bra av måste bort?

Nu när vardagens alla mindre roliga rutiner försvinner för några veckor, då får man ju faktiskt mer tid över. Tid man kan välja att använda precis som man vill. 1 timme om dagen är bara 4 procent även under sommaren 😉 Är 4 procent av dagen är för mycket tid att lägga på att underhålla och kanske till och med förbättra sitt välmående, ta då 2 procent eller den tid som anses möjlig. Men gört!

Och så finns det ju faktiskt dom som använder semestern och sommarens ljusa dagar åt att lägga in en högre växel eller tar tag i saken och börjar nu. Hur smart är inte det?! Nu när tiden finns, kvällarna är ljusa och träningsmöjligheterna är fler än någon annan tid på året 😀

Fatta vad gott att möta hösten i sin bästa form! Med en kropp laddad med energi från bra, god mat (som man faktiskt också kan lägga lite extra tid på), solsken (förhoppningsvis), rikligt med sömn och är piggare och starkare än någonsin som ett resultat av all härlig sommarträning 😀
1655894_597444713674093_919442646_n

Nä, ni är inte som ovanstående figurer. Ni ska ju njuta av sommaren på allra bästa sätt 😀

Hett tips för att hålla träningsmotivationen på topp hela sommaren – Boka Träningsweekend på Yxnerum 9-10/8. Där träffar ni mig, Lisa Kaptein Kvist och Päivi Korhonen. Eller se det som en uppstart efter semestern – du väljer själv 😉

Klicka på länken nedan och boka nu 😀

 

http://www.yxnerum.se/evenemang/aktuella-evenemang/traningsweekend



Fredagsfys – Benlyft med boll

Postad: 16 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Hälsa, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, styrka, Styrketräning, Träning, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

Veckans bästa fredag och dags för fredagsfys 🙂

En nybliven favorit på cirkelträningen på gymet, har jag bestämt. Det var många som kved i onsdags nämligen 😀

Benlyft med boll- Ligg raklång på golvet med en pilatesboll (mindre boll funkar också) klämd mellan fötterna. Pressa ryggen mot golvet, lyft upp skuldrorna och lyft benen, som är helt raka, upp så långt upp du kan. Lyft upp rumpan och vänd långsamt tillbaka ner, vänd innan bollen nuddar marken och gör om så många gånger som du mäktar med 😀

Mage, höftböjare och insida lår kommer älska det 😉

Utnyttja fredagen väl och njuuuut av fredagsfyset!

bollyft 2

bollyft 3



TGIF – dags för Fredagsfys!!

Postad: 9 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Motivation, Okategoriserade, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

Jag är av den sorten som tycker att fredagsfys är så mycket viktigare än fredagsmys. Vad kan då passa bättre än en liten härlig magövning så här en tidig fredagsmorgon? Magen måste få sitt på mer än ett sätt 😉

Fällkniven eller som Redaktör Malin vill kalla den Powergirl, och Power behövs 😉

Ligg raklång på rygg med armarna över huvudet, lyft armar och ben samtidig och låt fingrarna nudda fötterna om och om igen. Skitjobbigt i all sin enkelhet 😀

Kör hårt och jag lovar att fredagsmyset smakar så mycket bättre framåt kvällen 😉

fällkniv



A som i accepterat

Postad: 25 juni, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Cirkelfys, envishet, Fritid, Hälsa, Kondition, Kost, Löpning, Motivation, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Det ska mycket till för att jag ska hoppa över ett planerat träningspass. Ibland kan dock dagsformen påverka kvaliteten på passet.

Min löparrunda igår morse var en seg rackare. En kort analys av läget och jag kunde konstatera att det blev lite skralt med kolhydrater dagen innan.  Det slår alltid på träningen dagen efter. Jag äter inte några jättemängder med kolhydrater som det är men med dubbla träningspass märks det direkt på orken om det blir lite för lite. Seg kropp måste det betyda kortrunda? Nopp. Ändrat fokus. Sänk tempot och låt mantrat för morgonen bli ”Burning fat, burning fat” . Helt plötsligt blev även det sega passet ett rätt lyckat pass 🙂

Planen för dagen innebar även ett kvällspass med backintervaller. Intervaller ÄR jobbigt, SKA vara jobbigt men ibland har man helt enkelt inte lust. Vad göra? Kunde inte skylla på glykogenförrådet, det var välfyllt…

Kommer ni ihåg vikten av att ha SMARTA målsättningar?

A-    som i accepterat. Som i att ha berättat för sin omgivning vad man har för mål.

Har man berättat för sin omgivning vad man har för plan så har man helt plötsligt någon att svara inför.

En så enkel sak som att twittra om mina planerade backintervaller gjorde att jag  bet ihop och gav mig ut i backarna. Jag hade ju skrivit det och fått respons dessutom..

Hur mina backintervaller går till? Keep it simple- jag letar upp en lämplig backe, springer allt jag har uppför och joggar nerför, så håller jag på, upp och ner, upp och ner. Inget man skrattar åt under tiden men efteråt är man ju helnöjd 😀

bild-225

 

Vad du än har för mål- sluta röka, börja träna regelbundet, springa milen under 50 min, inte dricka lika mycket rosé denna sommaren som förra- säg det till din omgivning. Det blir lättare att hålla fast vid sitt mål och nå det om omgivningen vet om det. Räkna inte med att alla ger dig hejarop, men att du blir påmind om vad du utlovat kan du vara säker på.

Jag skrivit här på bloggen att jag ska träna på min löpstil, sluta rotera och vifta på armarna. Och jag jobbar på det under varje pass efter att jag skrev det. Jag har även skrivit att jag brukar vara i min bästa form efter sommaren, typ i september. Tror ni jag känner press att leva upp till det? Jorå 😉

Denna veckan är jag lite ledig och tänker njuta allt vad jag kan av vår helt underbara jasminbuske. Nu laddar jag med morgonkaffe för att köra cirkelfys med minst 100 burpeesar i solsken och jasmindoft 😀

Ojdå, nu var visst även de 100 burpeesarna accepterade…! Jag lovar, 100 burpesar blir det 🙂

bild-226

 



Veckans övning- Skottkärra utan kompis

Postad: 3 juni, 2013 Av: Carolins träning Kategori: styrka, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , | Kommentera

Veckans övning är en riktig tuffing för bålen, ja större delen av kroppen egentligen 🙂

Placera fötterna på en bänk av valfri höjd, händerna placeras rakt under axlarna, kroppen är rak som en planka (ingen hängbro..) Pressa upp bröstet så att skuldrorna är klistrade mot bålen- peka rakt fram med en arm i taget med höften så stilla som möjligt. Känns det i ländryggen? Då har du inte arbetat tillräckligt med de djupa magmusklerna. Gör om- gör rätt… 😀 Skottkärra utan kompis kan som ni förstår göra med kompis. Då får kompisen hålla i dina ben benen och varför inte bara hålla ett ben i taget som en extra utmaning?

😉 Lycka till!!bild-199

 

 

bild-198



Veckans Övning- Mera mage!

Postad: 20 maj, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, styrka, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , | Kommentera

Mage, mage mera mage! Mera magmuskler alltså! Japp, veckans övning är en magövning 🙂

Ligg på rygg med ca 45 graders vinkel i knäna, pressa ner ryggen i golvet med hjälp av magmusklerna och håll en vikt av något slag med raka armar över bröstet. Med en kort, kontrollerad rörelse ska nu skulderbladen lyftas från golvet och sedan sjunka tillbaka en liten bit igen. Inga ryck utan kontrollerat och magen ska hela tiden hållas anspänd och svanken ska vara pressad mot golvet heeela tiden. Inga pauslägen och tänk hela tiden på att det är magmusklerna som ska jobba. Genom att tänka på vilken muskel som ska jobba aktiveras ca 30 procent fler muskelfibrer i just den muskeln. Tankens kraft är stor 🙂  Hellre få och riktigt bra repetitioner än många och halvdåliga- det ska bränna i magmusklerna 🙂

Vad ska vi kalla övningen- magkramp eller crunch? Jag gillar nog magkramp, det beskriver känslan  bäst 🙂
bild-189

 

bild-188

Jag har hört att det används allt möjligt som vikter till veckans övning- katter, bebisar, handväskor och petplaskor. Bra! Hitta möjligheterna!



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt