Carolins träning

Egenvård för ömma muskler

Postad: 31 januari, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Allmänt, familj, Hälsa, massage, Skador/besvär, Tips, Träning | Etiketter: , , , | 4 kommentarer

Som massör tar jag hand om många ömma muskler. Tyvärr är det mer sällan jag själv blir masserad. Ärligt talat har jag nog blivit lite kräsen och kritisk vilket gör att det är få massörer som är tuffa nog för min smak. Muskelknutor smeker man inte bort och smörja in mig kan jag göra själv 😉

Jag har sedan länge min bloggkollega Tobias Schöns uppfinning – Happy Trigger.( //kurera.se/tusen-nalar/ ) Kanonbra för skuldror och nacke. Nu har jag skaffat mig den perfekta prylen  för säte, lår, vader och övriga ryggen – en Foam Roll eller to be more Swedish, en skumrulle 😀

bild-348

Grymt bra massage för trötta och ömma muskler. Hjälper till med både återhämtning och stretch men även som uppvärmning. Eftersom man kan använda hela kroppsvikten blir det ett rejält tryck. Finns en väldigt massa sorter att välja på och alla jag testat har varit kanon 😀

Med dessa grymma hjälpmedel i min ägo kan jag inte annat än undra vad jag ska ha den där fleeceklädda mannen till… 😮

bild-353

Javisstja…han fixar ju alltid fredagsmyset 😀



”Bagarns barn…”

Postad: 26 juni, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, familj, Fritid, Hälsa, Kost, massage, Skador/besvär, Stretch, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Bargarns barn får gammalt bröd, skomakarns ungar går barfota och massörens make får aldrig massage… Lite så är det faktiskt. Ska försöka kompensera detta lite under de lediga dagarna i sommar.

Jag arbetar med behandlande, djupgående massage och pressur av triggerpunkter. Man smeker inte bort muskelknutor och triggerpunkter 😉

Det handlar framför allt om att få igång blodcirkulationen vilket du får vid dynamiskt arbetet (fysisk aktivitet/träning..), stretch och vid djupgående massage.

Stress, statisk belastning, kyla och inaktivitet kan vara orsaker till muskelsmärtor. Även näringsmässiga störningar kan ge upphov till besvär. Störningar i syra-basbalansen, vätske- och elektrolytbalansen, brist på järn, kalcium, kalium, c-vitamin och olika b-vitaminer kan öka risken för muskelsmärtor. Intoleranser mot olika födoämnen som gluten och laktos påverkar också ..

bild-229

Så när maken piper om ”bagarns barn” är det alltså bara till att kavla upp ärmarna, vässa armbågarna och kötta på. Och massören själv då? Får hon nåt? Jorå, maken betalar tillbaka med typ 60 sekunders fotmassage…

Nä, jag får se till att hålla igång blodcirkulationen med träning jag 😀

bild-228

Mycket syre och minst sagt hög luftfuktighet bjöd löprundan på idag. GRÖNT är verkligen SKÖNT 😀

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt