Carolins träning

Sluta stressa…

Postad: 10 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Allmänt, Fritid, Hälsa, Kondition, Mentalt, Tankar, Träning | Etiketter: , , | 3 kommentarer

”Det är inte att ha mycket att göra som stressar dig. Det är tankarna på allt du har att göra som stressar.”   Detta plus så mycket mer förnuftigt sa Olof Röhlander på föreläsningen i torsdagskväll.

Och visst är det så. Är det någon mer än jag som kan ligga i sängen och försöka somna men bara tänker på allt som ska göras dagen efter, allt som inte får glömmas. På morgonen när man ska stapla upp alla måsten och faktiskt tar itu med dem så var  den dagen en lyckad och produktiv dag som absolut inte var något att ligga vaken för.

Att vara stressad har blivit ett konstant tillstånd för många. Trist sätt att leva på som dessutom påverkar hälsan negativt. Vill du få mesta möjliga av din tränings ska du definitivt fundera över om du stressar för mycket. Stress försämrar träningsresultaten. Stresshormonet kortisol ökar fettinlagringen och ökar muskelnedbrytningen- precis tvärtom vad vi vill uppnå, eller hur?

Forskare på Uleåborgs universitet har gjort en studie på 44 personer som fick cykelträna 40 min i högt tempo, fem gånger i veckan under 14 dagar. De stressade personerna fick ingen konditionsförbättring alls medan träningen visade sig vara mycket effektiv för övriga deltagare. Forskarna vet inte vad detta beror på men misstänker att kortisol är inblandat.

Ska man då sluta träna om man stressar? Det ger ju ändå inga resultat, eller? Nopp, det finns flera skäl till det-

  1. Fysisk inaktivitet gör oss allmänt svagare, ger oss ännu sämre kondition och minskar vår förmåga att hantera stress
  2. Fysisk aktivitet gör oss bättre rustade att förebygga och behandla de sjukdomar som är relaterade till stress, både de fysiska och psykiska
  3. Fysisk träning frisätter endorfiner- sk måbra hormoner som är stressreducerande och gör att vi klarar av ett högre tempo utan att börja stressa

Och allvarligt talat- hur många av alla ”måsten” måste göras? Vilka katastrofer inträffar om inte just du gör dem just nu? Måste du ha det perfekta hemmet? Prestera bäst på jobbet? Ha den perfekta trädgården? Vara den perfekta värd/värdinnan? Ha den perfekta kroppen? Vara den perfekta mamman/pappan?

De allra flesta måsten är självpåtagna. Sträva inte efter perfektion, sträva efter utveckling och klappa dig själv på axeln för de framsteg som faktiskt görs. Är det din omgivning som kräver perfektion? Byt omgivning!

Det har ju stormat i bloggvärlden denna veckan, något jag inte velat nämna då jag tycker att elaka människor inte ska få den uppmärksamhet de vill ha. Kan glatt konstatera att Mc Donalds faktiskt gjort nåt bra och att ett allt för lågt kolhydratintag inte gör människan speciellt sympatisk.



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt