Carolins träning

Boktips för dig som ogillar att vara hungrig..

Postad: 16 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kost, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Jag erkänner! Jag är en av dem som har svårt för att gå runt och vara hungrig. Det fanns en tid i livet då jag mer eller mindre alltid var hungrig och orkeslös och jag säger bara – Done that! Never again att jag låter sånt trams hindra min livsglädje.punkt

Skippa pulverdieter, måltidsersättare och fasta! Så otroligt onödigt då det är rätt lätt att få i sig både näring och den mängd energi vi behöver genom bra MAT (hela sju dagar i veckan) 😀

Fredrik Pauluns senaste bok ”Mätt & Smal” är trots sitt lite trista namn (ogillar det där ”smal”, ”starkt” lr ”frisk” hade passat min smak men jag fattar att ”smal” säljer bättre) en riktigt bra bok, full med enkla tips och bra förklaringar på varför viss mat mättar mer än annan. Genom att just välja bra MAT blir volymen på måltiderna riktigt schyssta även för en hel karl som jag 😉 Det där har jag ju vetat sen länge men jag blir allt som oftast beskylld för att ha mask i magen pga all föda jag stoppar i mig 😉

bild-537

En jäkla massa recept för den som behöver inspiration och en mycket underhållande tabell i slutet ” Vad är 400kcal värt?” en lista på hur mycket av olika livsmedel man måste äta för att få i sig 400kcal. Vad sägs om drygt 4,4kg fermenterad gurka eller 9hg morötter eller varför inte 460gram torsk? Om man ogillar att vara mätt utan hellre matar kroppen med skräp – 78gram kexchoklad… För mig är valet enkelt. Go och gla – torsk vill jag ha 😀

Jag har ju tagit upp det här med vikten av att äta MAT. Vill man bli poppis bloggsvängen ska man helst tipsa om ”nyttigt” godis, recept små söta rawfood bollar är ett hett tips för den som vill få många lajks (vill jag iofs också ha 😉 ) men jag vidhåller ändå att vi borde fokusera mer på att äta bra MAT som gör att vi inte blir så förtvivlat sötsugna istället (hur många rawfoodrecept på MAT har ni lajkat på sistone…?)

Jill Holmström som driver Maxa din förbränning skrev ett galet bra blogginlägg i går ”Fredagsmyset – värre än du tror” och jag tror bestämt att jag hittat ännu en själsfrände 😀

Det är ju ändå fredag…
Visste du att svensken sedan 60-talet har ökat sin läskkonsumtion till 92 liter om året? Under samma period har vi också minskat vår konsumtion av potatis med 50 procent.
Många som vill gå ner i vikt väljer att skippa vissa vanliga livsmedel, som potatis och andra kolhydrater, för att de upplevs som onyttiga. När helgen kommer trillar man dock dit med skräpmaten – och så pendlar man mellan att hålla igen och att överäta…”

Hon fortsätter med att lista hur mycket bra MAT man får för samma mängd som ett vanligt fredagsmys innehåller.

Läs hela inlägget och njut sedan lagom mycket av lördagsmyset -> http://maxadinforbranning.se/fredagsmyset-varre-an-du-tror/

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt