Carolins träning

Premiär i terrängen!

Postad: 22 april, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Kondition, löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , | 2 kommentarer

I snart ett år har jag letat efter ett par nya terrängskor med minimalt drop, bra grepp, passform efter mina fötter och som INTE är rosa. Igår lyckades jag! 😀

Ett par Inov8 och givetvis fick det bli en unisex modell. Rackarns tur att jag lever på stor fot. Är jag verkligen den enda kvinnan som ogillar rosa och Winnerbäck? Han har väl egentligen inte med saken att göra, men jag undrar i alla fall 😮

bild-392

Som jag har längtat ut i skogen, till kringelikrokiga stigar, upp och ner, stenar och stubbar. Där fokus är att ta sig upp och ner utan att ramla och slå halvt ihjäl sig och mjölksyran som sprutar ur öronen… Underbart! I kväll var det dags 😀

Kan konstatera att vinterns alla tunga knäböj har gjort nytta. Det blev ingen rekordtid precis men trycket i tantlåren fanns där 🙂

Minns att när jag summerade förra sommarens allra bästa händelser så låg alla löprundor ute i skogen på första plats. Nu är det alltså dags att njuta. Och som jag ska njuuuuta hela våren och sommarn lång 😀

bild-391

Hur vackert får det egentligen vara? Ungefär precis så här 😀



Äntligen Movember!!!

Postad: 1 november, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Högintensiv, Kondition, Motivation, Okategoriserade, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , | Kommentera

Vilken månad kan vara bättre lämpad för träning än just November? Kallt, grått, mörkt och ruggit- är det någon gång som vardagen kräver ”måbra” hormoner så är det väl nu? Träning som ger endorfinrus alltså 😀

Byter man bara ut en enda liiiten bokstav så fattar man ju helt klart vad som gäller nu – Move(mber) it!

En helt fantastik, enkel och mjölksyrasprutande övning snodd rakt av från Paolos Träningsbibel kommer här-

Hoppa fram och tillbaka-

Utgå från armhävsposition och hoppa jämfota fram mot händerna och tillbaka, fram och tillbaka. Antingen kör du på tid 30-60 sek eller på antal hopp. Det viktigaste är tempot!

bild-312

 

bild-311

Det är ofta de allra enklaste övningar som kan bli de allra tuffaste. En riktig grisövning 😀

Får du inte mjölksyra här – ÖKA TEMPOT! 😀

Helt underbar! Kan göras vart som helst- i kön på ICA kanske 😉

 



”Mjölksyra är min vän…

Postad: 20 juli, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Högintensiv, Kondition, konditionsträning, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

….mjölksyra är min vän.” Det var mitt mantra under morgonens backiga löprunda i skogen.  Affirmationer brukar ju funka och jag tog mig runt milrundan med gott humör men jag ska erkänna att det var ren och äkta lycka när jag skymtade målet.

Alla vet väl hur det känns när mjölksyran slår till? Hela systemet skriker STOPP! STANNA!  Mjölksyra är inte på något sätt farligt för kroppen men det påverkar helt klart vår prestationsförmåga.

Ska man vara petnoga så är det inte mjölksyra som det handlar om utan laktat som är mjölksyrans salt. Det är heller inte laktatet i sig som påverkar vår prestationsförmåga negativt utan andra processer som sker i kroppen samtidigt som laktatet bildas. Men för de allra flesta är mjölksyra det ord vi tänker på när det bränner i benen och vi är på vippen att ge upp.

Vad göra för att slippa eller i alla fall utfärda mjölksyra? Jo, umgås mer med denna härligt brännande vän 🙂

Mjölksyra (laktat) uppstår när vi inte lyckas syresätta musklerna och är en helt naturlig nedbrytningsprodukt.

När man tränar högintensiva intervaller förbättras musklernas förmåga att göra sig av med mjölksyra. Den skickas ut i blodet och används som energikälla istället för glukos i hjärnan. Mera uthålliga muskler kan också omvandla mjölksyran till energi, resten transporteras till levern och omvandlas till glukogen som sedan kan användas som energi till kroppens övriga muskler.

Att umgås med den goda vännen Mjölksyra är mentalt påfrestande men det lönar sig. Genom att träna upp mjölksyra(laktat)tåligheten ökar också uthålligheten och prestationsförmåga.

Intervallträning är grejen! Våga nosa på högre intensitet och känn hur det bränner! Våga testa dina egna gränser! Att nöta på i bekvämlighetszonen kan vara trivsamt men det kommer inte öka kondition och prestation.

Känslan efter ett riktigt brännande pass är helt klart värt all ansträngning. Känslan när resultaten kommer, att orkar mer och mer, är om möjligt ännu bättre 😀

IMG_1723

 

Kan man dessutom göra det i så här vacker miljö… ja då är det ännu härligare 😀

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt