Carolins träning

Lilla Fettskolan- lektion 4

Postad: 30 oktober, 2012 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Kost | Etiketter: , , , , , , | Kommentera

De fleromättade fettsyrorna Alfalinolensyra(omega 3) och Linolsyra (omega 6), är essentiella- livsviktiga alltså. Vi måste tillsätta dem via kosten då kroppen inte själv kan tillverka dem. De har viktiga funktioner för varje cell i kroppen. Alfalinolensyra är den vegetabiliska moderfettsyran till omega 3 fettsyrorna EPA och DHA och Linolsyra är moderfettsyran till omega 6 fettsyrorna GLA och Arakidonsyra.

Omega 3 får vi i oss via bladgrönt, linfrön, valnötter, fisk, skaldjur, ekologiska kött- och mejeriprodukter.

Omega 6 får vi oss via spannmål, fröer och fröoljor som solrosolja, majsolja och jordnötsolja.

Omega 3 fettsyran DHA är en nödvändig beståndsdel i hjärna, ögon och könskörtlar. Resten av kroppen föredrar moder fettsyrorna alfalinolensyra och linolsyra som byggmaterial till cellmembranen. Detta är flytande, härliga, smidiga fetter som cellmembranen byggs av alltså..

Flera studier visar att det finns ett tydligt samband mellan intaget av fleromättat fett och minskad risk för de vanligaste livsstilssjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom och diabetes.  Mer fleromättat-mindre risk.

  • Hudbesvär
  • Depression
  • Inlärningssvårigheter
  • Hormonrubbningar

…..är ytterligare tecken på att vi fått i oss för lite av dessa livsnödvändiga fetter.

De är flytande fetter som kroppen inte gärna lagrar i fettcellerna då det är härskningsbenäget. Kroppen väljer att förbruka det som energi och detta främjar fettförbränningen. Najjs 🙂

De är livsnödvändiga men oerhört känsliga. Av alla energigivande näringsämnen är fleromättat fett det absolut känsligaste. De förstörs lätt av industriell bearbetning (läs margarintillverkning). De är känsliga för ljus, värme, är härsknings benägna och därmed svåra att lagra.

Okej-fleromättat fett är livsnödvändigt, nåt vi måste tillföra kroppen. Enkelt, då vet vi det. Eller är det så enkelt? Det finns en hake eller två skulle man kunna säga…

  1. God kvalitet krävs då vi annars får i oss härskna eller på annat sätt förstörda fetter. Den typ av fleromättat fett vi får i oss via margariner håller inte måttet. Den typen av fleromättat fett gör vi bäst i att undvika. Att steka i dessa fetter är ingen god ide då de förstörs av värme. Hur förvaras dessa fetter i livsmedelsbutikerna? I plastflaskor? Ofta. I dagssljus? Alltid.  Rumstempererat? Inte margarinerna men oljorna. Lång hållbarhetstid? Japp, kom ihåg lång hållbarhetstid är sällan ett tecken på god kvalitet.
  2.  Balansen mellan intaget av omega 3 och omega 6 kan leda till ditt livs form eller precis tvärtom. Mer om den balansen i lektion 5

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt