Carolins träning

Säg ”Hej Då” till putmagen!

Postad: 25 oktober, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Okategoriserade, styrka, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , , , | Kommentera

Har du en liten putmage som du vill korrigera eller skaffa dig en starkare bäckenbotten? Transversus heter muskeln som ligger allra djupast av magmusklerna och fungerar som en gördel och håller alltså in magen 🙂 Den utför ingen direkt rörelse men påverkar buktrycket och stabiliserar bålen. Den utför ingen rörelse och kan vara ganska svår att komma men det finns knep…eller rättare sagt knip 😉

Jag har tagit upp det förut- att kniiipa är inte bara bra för att slippa kissa på sig, det är även grejen för komma i kontakt med transversus.  www.snippgympa.nu  förklarar det så här härligt-

”Många kniper ihop skinkorna och låren, vilket är fel.För att hitta rätt muskler, börja med att knipa runt ändtarmen – ungefär som om du försöker hålla tillbaka en prutt – och fortsätt framåt. Kvinnor fortsätter genom att spänna slidmusklerna och män genom att spänna musklerna upp mot pung och penis. ”

 

Precis så ska ni tänka när ni gör Transversus Plankan-

Ligg på mage spänn enligt ovanstående instruktion, händerna i ansiktshöjd och armbågarna en bit ut från kroppen.

planka 1

 

Lyft dig upp en lite bit från marken och känn hur nedre delen av magen spänns, stanna kvar i det läget så länge du bara orkar. Kniiiip och njut av helgen 😀

planka 2

 



Veckans Övning- Krypande planka

Postad: 8 april, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Styrketräning, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , , | Kommentera

Äntligen måndag! En hel vecka fylld av möjligheter till härlig träning 🙂

Veckans Övning-  krypande planka, ytterligare en variant på en riktigt bra bålstärkande övning.

Startpositionen är som vanligt- Stå på tå med armbågarna i marken. Axel-höft-knä-häl i linje. Tippa bäckenet bakåt för att undvika svank. Lite smått kutryggig, spänn upp magmusklerna, det är där det ska kännas – inte i ryggen! Ta nu små krypsteg framåt och sedan krypsteg bakåt.  Inget vaggande eller putande mer rumpan. Du ska se ut som en vandrande pinne 🙂

Lycka till!!

bild-162

bild-163

 



Dagens Övning- Plankan…..!

Postad: 16 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, envishet, Träning | Etiketter: , , | En kommentar

Tredje dagen av utmaningen och jag är imponerad- rackarns vad kvicka en del är med att rapportera vad ni åstadkommit på Kureras facebooksida. Fortsätt med det! Då har ni chansen att vinna nåt extra vid målgång…Plus- det blir en extra kick för alla som läser. Inget fjantigt Jantetänk här. Ni SKA tro att ni är nåt, nåt alldeles extra!

Dagens övning är precis som ni redan läst…

Plankan-en basövning för stabil bål. Jag erkänner, det är inte världens roligaste övning men den är ett måste i en utmaning som den här.

Stå på tå med armbågarna i marken. Axel-höft-knä-häl i linje. Tippa bäckenet bakåt för att undvika svank, knip med skinkorna eller som nån sa- kläm svansen. Håll ut så länge det går, 1 minut är godkänt 😉 Tre plankor ska utföras under dagen för att utmaningen ska anses avklarad. Plankan kommer tillbaka de närmaste veckorna men då i lite mer underhållande form men som med allt annat måste man lära sig grunden först… Idag är det pannben som gäller- Håll uuuuut!!

kickoff 056



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt