Carolins träning

Styrketräning för hälsa och prestation- den moderna synen.

Postad: 5 december, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Högintensiv, Kondition, Kost, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

Michail Tonkonogi, professor i Medicinsk vetenskap höll två föreläsningar under PT dagarna. Ett tema var just ”Styrketräning för hälsa och prestation – den moderna synen”

Michail är en grym föreläsare som med humor förklarar ganska komplicerade processer på ett enkelt sätt, hela tiden med massiva forskingsresultat i ryggen.

Tänkte förmedla lite av allt intressant han tog upp.

Vill du bli snabbare? Vår förmåga att utveckla snabbhet och explosivitet sker mellan 11-15 års ålder. Är vi äldre än så är det enbart genom att öka vår styrka som vi kan bli snabbare.

Vi är födda med en viss typ av muskelfibersammansättning. Det är valet av föräldrar som avgör om vi har mycket av typ 1 fibrer (uthålliga) eller typ 2 (snabba) 😉

Styrketränar vi ökar de snabba typ 2 musklerna i både volym och styrka och vi blir mer explosiva och snabba.

Vill du bli uthålligare?  Styrketräning ökar den statiska styrkan. Styrketräning gör mitokondrierna stora och feta och ökar på så sätt tillgången på intramuskulärt fett som i sin tur ökar uthålligheten.

Vill du öka din mjölksyratålighet? En ökad muskelmassa ger en ökad anaerob förmåga vilket ger en ökad korttidsuthållighet, den typ av uthållighet som krävs vid boxningsronder, 100-400m lopp eller vid Tabataintervaller.

Vill du gå ner i vikt?

”Inga dieter fungerar. Kroppen vill behålla den vikt du har” säger Michail (och jag jublar..) Att sänka sitt energiintag leder ofta till ett minskat BMR (energiförbrukning i vila) Styrketräning stimulerar byggnadsprocesser- om syftet är att gå ner i vikt MÅSTE man styrketräna för att öka BMR. Om vi bara minskar på energiintaget så tappar vi muskler och BMR sjunker. Om vi däremot minskar energiintaget, ökar proteinintaget och styrketränar leder det till SUCCÉ 😀

Vad menar man med styrketräning då? Det ska vara med så tung vikt att max 8-10 repetitioner är möjliga. Med så pass tung vikt kan vi höja vårt BMR under hela 72 timmar!!

Vill du hålla dig frisk? Större, starkare muskler gör dig friskare! Kroppens viktigaste antioxidant är aminosyran glutamin som är den mest förekommande aminosyran i våra muskler. Det bästa antioxidativa skydd du kan ha är alltså en rejäl muskelmassa.

Vill du bli piggare, gladare, friskare, snabbare, uthålligare och starkare – Styrketräna 😀

bild-219

 

 

 

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt