Carolins träning

Kosttillskott- bra eller dåligt?

Postad: 11 januari, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Kost, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , , , , | 2 kommentarer

Svart eller vitt, rätt eller fel, nyttigt eller farligt – tänk vad smidigt om allt vore så enkelt 😉

Riksidrottsförbundet har släppt två filmer med temat ”Riskerna med kosttillskott”- ser man på dessa filmer utan att ha någon som helst kunskap om kosttillskott så är det givet att man håller med – Ät inte kosttillskott.

Men är det så enkelt att ALLA kosttillskott är av ondo?

Visst finns det massor av onödiga tillskott som många petar i sig då de istället skulle få mycket bättre träningsresultat om de fokuserade mer på att äta bra mat vid rätt tillfälle, träna efter ett upplägg som matchar deras mål och såg till att sova tillräckligt.

Förutom att det finns många onödiga tillskott så finns det även de som är direkt farliga. De finns lika lättillgängliga  som en liter mjölk vilket är helt galet!

Men att likställa alla kosttillskott med varandra är även det – galet!

Som en kille kommenterade en länk jag delade –

”Vad jag stör mig på att de använder ordet ”Kosttillskott” precis som om allting var exakt samma produkt.
Jag ska börja sammanfatta transfetter och raffinerat socker som ”Mat” och börja varna alla att sluta äta ”Mat” för det ger dig hjärtproblem och försämrar cirkulationen i blodomloppet osv..”

Ett rent proteintillskott är en mindre processad produkt än cornflakes.

En återhämtningsdryck med en god balans av protein och kolhydrater kan lätt jämföras med den typ av näringsdryck som ges till patienter med behov av extra näring och energi på våra sjukhus.

D- vitamin är ett vitamin som vi svenskar ofta lider brist på och som de allra flesta är helt överens om bör tas som extra tillskott under vinterhalvåret, då vi har svårt att tillgodose oss det endast via kosten. Sist jag kollade var det klassat som kosttillskott.

Jag fick mail från en mycket upprörd man för några månader sedan- jag hade förklarat för en kvinna vad en ”gainer” var för något, en återhämtningsdryck som är lämpad att ta efter träning. Mannen, en välutbildad pianist om jag inte missminner mig, ansåg att jag skulle rekommendera ”ett par sockerbitar och en kopp kaffe” istället för dessa ”konstgjorda produkter”. 😮

Det finns några väldigt bra uttryck – ”Först är man tvärsäker, sen blir man säker” eller ”Ju mer man lär sig desto mer inser man att man har att lära”

För det är ju så det det är- det finns nyanser i allt.

Den träningsform som är perfekt för den ena är mer kan mer eller mindre kvitta för en annan. En övning kan vara jättebra för en, men för en annan helt olämplig. För vissa passar ett kostupplägg kanon, men för andra med andra förutsättningar och mål gäller ett annat. Det som är nyttigt i en viss dos kan vara verkningslöst eller rent av giftigt i en annan.

Den som är tvärsäker och anser sig sitta inne med ”Det bästa…” har med största sannolikhet mycket mer att lära.

Jag har själv använt mig av kosttillskott som jag inte skulle använda idag. Inga olagliga saker men onödiga, sånt som jag med ökad kunskap helt enkelt kommit fram till vara just onödiga.

Att trycka i sig vitaminpiller för att döva samvetet för sin dåliga kosthållning eller trycka i sig måltidsersättare och shakes i tid och otid för att man inte anser sig hinna laga mat, är även det ett tecken på att man har en del kvar att lära.

Hur bör man då förhålla sig till kosttillskott?

Som till mat skulle jag säga. Det finns bra och det finns dåligt- det gäller att lära sig skillnaden 😉

En stor skillnad mellan mat och kosttillskott- det förstnämnda kan man inte leva utan 😉

En kille med koll på både mat, träning och kosttillskott är Jacob Gudiol – läs hans blogginlägg i ämnet som jag länkat till nedan-

http://traningslara.se/kosttillskott-farliga-amnen-och-doping/

Länk till en av RFs filmer finner du här-

http://www.youtube.com/watch?v=LOqy0DNpEbg



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt