Carolins träning

Fettförbränning – hur funkar det egentligen?

Postad: 15 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kost, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Mängden ”hälsoexperter” ökar. Grundläggande kunskaper minskar. Lite så verkar det. Personligen ryggar jag lite när jag blir omnämnd som ”expert” i olika sammanhang. Det är inte en självpåtagen titel, jag lovar! Ty ju mer kunskap jag skaffar mig, desto mer inser jag att jag har att lära… 😉

Det är knappast de experter med den tyngsta kunskapen som syns mest i media, snarare de som kommer med nåt ”nytt” och ”eget”. Det är klart att det blir poppis hos alla de som anser sig ha testat ”allt”, de får ju ytterligare en metod att ge sig hän åt. Och hen i rutan är ju faktiskt en riktig kändis med massor av sålda böcker, hen måste ju veta… eller?

Efter att ha sett detta klipp har jag massor av frågor 😮

Vad är en fin förbränning?

Varför krävs det test på hormonbalans och snudd på raketforskning för att få denna så fina förbränning och lyckas gå ner i vikt, när frågan om hur man går upp i vikt avfärdas med ett enkelt  ”du måste äta mer än vad du förbrukar”?

Förbrukningsfas – vad ÄR det, jag har aldrig hört ordet tidigare? Finns det ett av och på? Mig veterligen förbrukar kroppen energi hela tiden…

Att träna när kroppen har som minst energi tillgänglig – kommer det ge högkvalitativ träning? Alltså, jag vet inte jag 😮

Lågintensiv träning funkar finfint när du är ”hungrig” och det kan absolut fylla ett syfte att träna med låga glykogenlager någon gång då och då. Men vore det inte roligare att träna när kroppen är full av kraft och energi? Då lär träningen bli betydligt mer effektiv, mer säker och mer energi förbrukas vilket i slutändan ger en betydligt bättre effekt för den så hett eftertraktade viktnedgången.

Jag har hittat en för mig, helt ny fantastisk blogg – Hjärnfysikbloggen på runnersworld.se

Johan Renström som ligger bakom bloggen reder ut begreppen om fettförbränning i inlägget nedan, han gör det så bra att jag inte har någonting att tillägga – LÄS!

http://www.runnersworld.se/blogs/hjarnfysik/allt-om-fettforbranning.htm

 



Träning för själen!

Postad: 8 februari, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kost, Löpning, Motivation, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Var på ett frukostmöte nu i veckan och mötte en väldans massa företagare från alla möjliga typer av branscher. Trevligt! Även om frukosten var lite väl tunn för en karl som jag 😉

Hamnade mitt emot en tjej som genast tog det som ett tecken från ovan att sluta säga ”jag borde” och faktiskt ta tag i träningen igen. Jag lovar, jag sa faktiskt ingenting för att hon skulle dra den slutsatsen, jag bara satt mittemot och åt min minimala luftmacka.

Just detta möte var lite extra intressant då en kille från ett annat gym pratade om friskvård för företag (jag veeet, det är mycket märkligt att det inte var JAG som pratade om det. Min tur kommer, var så säker…). Jag höll med om allt han sa. Man måste göra mer än bara sponsra med friskvårdsbidrag om man som företagare vill få alla anställda att faktiskt ta sitt ansvar för den fysiska hälsan. Jag slås ofta av hur märkligt det är att personer, som i övrigt är intelligent, blir oerhört osmarta så fort det handlar om den egna kroppens väl och ve. Nä, fler företag borde göra som Kalmar Vatten (som jag skrev om i förra inlägget) som kräver 2 timmars träning per vecka av sina anställda. Resultatet de har fått är gladare medarbetare med färre belastningsskador och minskad sjukfrånvaro. Fatta vad alla inblandade tjänar på det 😀

Nästa man på scen var kulturchefen på kommunen som inledde med att säga att nåt i stil med ”Jaja, fysisk träning är nog bra men KULTUR det är friskvård för själen det”.

Jag säger inte emot det men bara måste poängtera – Kropp och Knopp hänger ihop 😉

Vi får inte bara en starkare kropp av fysisk träning, vår hjärna påverkas positivt. I en artikel i senaste Runners World ”Smartare av löpning” tas just detta upp och jag bara måste citera – ”Vi har en hjärna för att kunna röra oss och vi rör oss för att överleva”

Artikeln tar upp sambandet mellan just löpning och hjärnans aktivitet och hur det stimulerar hjärnan (Hippocampus) som är viktigt för lärande och minnet.  Hett tips – Läs senaste numret av Runners 😉

Är helt övertygad om att vi får mer ut av kulturen om vi dessutom tränar 😉

Fysisk träning påverkar hela vårt väsen. Det handlar inte om vem som är starkast på jobbet, vem som springer snabbast eller vem som lyckas gå flest steg i nån stegräknartävling som nån friskvårdsansvarig på jobbet hittat på.

Träning handlar inte bara om att orka mer och ha en hälsosam kropp. Ursäkta franskan, men man blir fan lycklig av att träna. Eventuella bekymmer eller annat trist blir betydlig mer lätthanterligt efter ett träningspass. Jag blir ledsen på riktigt av att det är så många som aldrig fått känna känslan av en riktigt härligt löprunda, när benen går av sig själv och man blir liksom ett med sina andetag och naturen runt omkring. Eller den helt underbara känslan efter ett riktigt tungt styrkepass eller känslan efter galet många burpees, när endorfinerna pumpar och man känner sig som en Kung/Drottning över precis allt. Oövervinnerlig 😀

bild-513

Träna gott folk, träna för kropp och knopp 😀



Glögg och löpning…

Postad: 15 november, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Löpning, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Jag älskar Runners World! Det är en av de mest inspirerande tidningarna jag känner till. Jag fick senaste numret igår och av någon anledning fastnade jag direkt för speciellt en artikel – ”Glögg och löpning – hör det ihop?”

Snart börjar julfest- och glöggkvällsäsongen och eftersom det är lördag idag och jag älskar att vara en Partypooper bara måste jag citera lite fakta från artikeln 😀

Så påverkar alkohol löpning (och övrig träning)-

  • Sämre återhämtning– förmågan att glykogendepåerna försämras, sömnkvaliteten blir för många försämrad och sömn är som ni vet, bästa återhämtningen.
  • Viktuppgång– alkohol innehåller mycket energi (7kcal/g) och minimalt med näring. Dessutom brukar omdömet bli sämre och mer onyttigheter slinker ner på köpet 😉
  • Vätskebrist– alkohol är vätskedrivande, i kombination med träning är det extra olyckligt och kan leda till vätskebrist. Tappar man 2procent av sin vikt i vätska, kan det påverka prestationsförmågan.
  • Sämre temperatur reglering– det blir svårare för kroppen att reglera kroppstemperaturen vilket kan vara förödande en kall vinterdag eller för den som  tränar i varma klimat.
  • Utdragna skador- alkohol vidgar blodkärlen, vilket enligt vissa studier kan försämra läkningen om du har en muskelskada.
  • Hjärtat påverkas-hjärt-och kärlfunktioner kan förändras dagen efter. Ökat blodtryck och förhöjd puls är några effekter som är negativa för hälsan.
  • Du blir latare – risken att hoppa över träningen eller välja ett lättare pass dagen efter ökar om du druckit lite för mycket kvällen före 😉

Om inte det är skäl nog att ta det lite lugnt med alkoholen finns det fler fakta att hämta i senaste numret av Runners 😉

bild-494

Fortsatt trevlig lördagskväll. Med vänlig hälsning från The Partypooper 😀



Ju mer energi du gör av med desto mer får du..

Postad: 9 mars, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Motivation, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

…precis så brukar jag säga och jag är inte ensam om att resonera så.

Läste i senaste Runners World om en riktig krutgubbe – Sten Yrvind 74 år, som just nu planerar att segla jorden runt i en 3 meter lång båt, helt ensam.

Vid 57 års ålder började han löpträna för han hade fattat att om han skulle lyckas både gå ner i vikt, hålla vikten och ha en stark kropp var han tvungen att träna. Smart 😉

”Det var nog det svåraste jag har gjort, att börja löpa, men efter tre år var jag inne i det ordentligt”. 

Han säger vidare ”Vad f-n ska man med en hjärna till om man inte rör sig. Jag vet ett slags små djur i havet som, när det hittat en plats där de vill stanna, blir nöjda och börjar käka upp sin egen hjärna.”

Bäst att passa sig så man inte hamnar där! Det krävs inte så långt uppehåll från träning förrän man slutar känna suget efter den och istället lockar soffan och TVn mer och mer. ”Det du övar på blir du bra på” det gäller även soffhäng…

Eller som Herr Yrvind uttrycker det ”De flesta människor missförstår livet. Komfort gör ingen lycklig, tvärtom, den är hälsofarlig. Den gör dig lat, fet och uttråkad. Det är bara genom att använda energi som man skapar energi och det är överflöd på energi som gör dig lycklig och frisk.”

bild-361

Sven Yrvind är helt klart en ny idol! Klok som en bok och särskilt frusen av sig verkar han inte heller vara 😉

 

 



Tips i julbordstider

Postad: 14 december, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kost, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Köttbullar, prinskorv, janson, rödkål, sillsallad, lax, sill, brunkål, julskinka, tomtegröt, knäck, kola, ischoklad, skumtomtar, pepparkakor, lussebullar, fikon och dadlar….Det är mycket nu..

Oj! Glömde ju glögg, julmust, julöl och äggtoddy.

Jag har säkert missat en massa annat som hör julen till. En sak är i allafall säker- det finns många möjligheter att lägga på sig några extra kilon under helgerna som stundar 😉

Om man inte vill möta det nya året mjukare och rundare än någonsin, måste det betyda att att man inte kan få njuta av julmaten?

Nä det betyder det inte alls. Man kan faktisk både ha kakan OCH äta den…. om man gör det med måtta 😉

Jag tänker inte komma med tips som ”ät av brysselkålen, laxen och skinkan utan fettkant och hoppa över godisbordet” även om det är det jag egentligen tycker 😉

Ät lagom mycket av det ni tycker är godast. 

Känn efter- Är jag lagom mätt eller är det bängmätt jag är ute efter?

Kommer den där sista portionen med Janson göra att jag ligger däst och illamående i soffan resten av dagen?

Eller kommer tredje vändan vid gottebordet verkligen vara god?

Läste i senaste Runners World om två olika studier som sitter som en smäck i julbordstider-

En studie i Loughborough University visar att ett högintensivt löppass dämpar aptiten i två timmar efteråt. Journal of Applied Physiology visar att medelhård distanslöpning i jämn fart påverkar insulinkänsligheten positivt, vilket motverkar risken att drabbas av diabetes. December är en perfekt månad för löpning alltså 🙂

Tycker man att det är för kallt kan man alltid trösta sig med att löpning i kyla ökar fettförbränningen jämfört med löpning i värme. Dessutom visar en studie från Exeter University att löpning ute i naturen ökar vårt välbefinnande extra mycket. Det motverkar spänningar, ilska och depression- precis vad som behövs i julstressen 🙂

Att överäta ett par dagar under Julen är ingen fara för formen om man snabbt återgår till sina vanliga matvanor igen. MEN börjar man redan vi 1:a advent med julmyset och fortsätter fram till Trettonhelgen- ja då har man helt klart gjort sig själv en rätt stor otjänst.

Jag älskar valfrihet ! Det härliga med både mat- och träningvanor är att man får välja precis själv. Det är ju knappast så att omgivningen tvingar in maten i munnen på en, även om en del kanske verka vilja det… Och det är bara jag själv som beslutar om jag ska träna eller ej.

På så sätt väljer jag även i vilken form jag vill möta 2014 😉

bild-332

 

 

 

 

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt