Carolins träning

PT Kvinna har återuppstått!!

Postad: 10 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Blogginlägg, Fakta, föreläsningar, Hälsa, Högintensiv, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Läsning, Löpning, Mentalt, Motivation, Personlig Träning, simning, Skador/besvär, smidighet, Stretch, styrka, Styrketräning, Tankar, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

 

 

ÄNTLIGEN!! Som ni har väntat och längtat 😀 PT Kvinna återuppstår som nättidning med Lisa Kaptein Kvist och mina klokheter samlade på ett och samma ställe. Fatta hur bra detta kommer bli. Vi siktar på att bli världens bästa, typ som Karlsson på taket. Sikta mot stjärnorna, nå trätopparna iaf, ja ni vet 😉 Lisa beskriver vår ambition så bra enligt nedan ->

Då är vi äntligen igång, en webbversion av den väldigt omtyckta PTKvinna. Det är med stor glädje och stolthet som jag fortsätter i rollen som ”chefredaktör” Det heter kanske inte så i en webbtidning men jag är stolt över titeln så jag behåller den!

Jag är lika stolt att ha Carolin Helt vid min sida. En kvinna med en raket där bak, en väldigt klok och sund inställning utöver att hon är en väldigt duktig Personlig Tränare!
(mer…)



5 mil är långt….

Postad: 10 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Fritid, Hälsa, Motivation | Etiketter: , , , | 2 kommentarer

Roberto, han som tipsade om parmesanosten och som allt som oftast slänger sig med uttrycket ”Do more of what makes you happy” bjöd med mig på Värnamopolisens 5mil. Jag nappade nästan direkt. Jag brukar normalt sett tröttna på allt som håller på längre än 2timmar. Den lilla bristen i min personlighet samt ett problem med en fot var en anledning till viss tvekan. Men ”En hel dag med sällskap av uniformer, najs!”tänkte jag.

I går morse inställde jag mig 07:45 på polishuset i Värnamo och 08:00 gav vi oss av. Inte en enda uniform i sikte men väl ett glatt och smått nervöst gäng som traskade iväg i solskenet. Några vana vandrare och någon som aldrig gått längre än 5km innan (jo, det finns såna i vuxen ålder).

Vid varje 10k fanns en möjlighet att åka bil tillbaka om det blev nödvändigt, kunde ju alltid skylla på min fot 😉 Det finns en trygghet i att kunna skylla på nåt annat än lathet och brist på pannben eller hur?

Men det gick faktiskt galet bra, med foten och med den andra lilla bristen. Mycket trevligt sällskap och vackra omgivningar gör det lättare.

bild%202-5

 

Efter 3mil börjar det dock göra ont lite varstans. En vandrande smärta från midjan och nedåt… Mitt bristande lokalsinne var helt klart till fördel när jag efter drygt 4mil inser att vi mestadels gått kringelikrokar och en rackarns massa omvägar för att närma oss polishuset igen. Mentalt jobbigt att inse att senaste milens traskande tagit oss till samma punkt. Tackar sällskapet som inte upplyste mig om detta.

5,1mil + 10 burpees(i ren desperation över stelheten i kroppen) och 10 timmar senare (inkl kiss/mellis/drick- och omplåstringspauser) kände i alla fall jag mig mer än mätt på promenader. Har ju faktiskt aldrig varit speciellt förtjust i promenader. Efter gårdagen älskar jag löpning ännu lite mer faktiskt 😀

bild%201-4

Idag gör jag helst ingenting som innebär fotbeklädnad, kan jag meddela 😉

Påminn mig om detta inför nästa års 5mila marsch. Roberto – ring inte mig, jag ringer dig! Men tack som tusan för att jag fick vara med. Gå 5mil är långt, nu vet jag det…

Jag är mäkta imponerad av de stollarna som vid 3mil hade kraftiga skavsår men som ändå fortsatte. Vad som motiverade dem var ”tänker inte ge upp så länge den rökande tanten i täten hänger i” för det visade sig vara så att medelålder damer (med eller utan röka) är mer uthålliga än yngre män….vem är förvånad?

bild-536

Ägnar dagen åt att titta på mitt diplom, inspektera blåsor på fötterna och gnälla lite över min ledbrutna underkropp. ”Do more of what makes you happy” tänk så olika innebörd de orden kan ha… 😀



Motion hjälper mot depression

Postad: 27 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Mentalt, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , | Kommentera

”Fysisk aktivitet kan vara lika effektiv mot depression som läkemedel eller terapi.

I studien, som utförts av Karolinska institutet och Lunds universitet i samarbete med sex landsting, ingick 946 personer med mild till måttlig depression. Deltagarna lottades till en av tre olika behandlingsformer.

Det visade sig att efter tre månader var fysisk träning minst lika effektiv som internetbaserad kognitiv beteendeterapi eller sedvanlig behandling med mediciner.”

Yesterday news kan jag tycka och ännu en gammal sanning som blivit ytterligare befäst genom studier 😀

För alla oss som redan tränar är det här en självklarhet. Träning är lika mycket för knoppen som för kroppen. Den mest deppiga dag blir så mycket bättre efter ett träningspass, träning lyfter ta mig tusan vilken dag som helst 😉

Mer träning åt folket!!

hopp

 

 

 

 

 

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20534790.ab



Minus 1hekto kroppsfett per dag – Sandra är på gång!

Postad: 26 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Jobb, Klienter, Kost, Motivation, Okategoriserade, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Jag har världens bästa jobb och det blir sådär extra bäst just för att jag har så fantastiskt härliga, engagerade och ihärdiga människor att jobba med.

Sandra tog kontakt med mig för drygt en månad sedan och redan vid första träffen fattade jag att den här tjejen har bestämt sig, på riktigt. Inget onödigt snack, pang på – nu kör vi!

bild-522

Ett PTpass i veckan och välgjorda hemläxor – det ger resultat. Efter endast 4 veckor med styrketräning och bra proteinrik mat i rätt mängd (ingen svältkost här inte) har Sandra blivit betydligt starkare, ökat muskelmassa, fått en rörligare kropp, mår på det stora hela betydligt bättre och som ni läste i rubriken – tappat 1hg kroppsfett per dag!

Ett grymt bra resultat för vem som helst, men jag är ändå lite extra glad just för Sandras skull. Hon har testat på diverse olika träningsformer och har varit på gym någon gång och lite planlöst dragit i maskinerna men inget har riktigt funkat för henne. För 5 år sedan fick hon diagnosen fibromyalgi och lever med värk och har en för åldern, rätt stel kropp.

Det fina med Personlig Träning är att den är just personligt anpassad. Värken har inte blivit värre (vilket i sig är en bedrift i fibromyalgisammanhang) den har dock kompletterats med välkommen träningsvärk 😉 men framför allt så har kroppen blivit rörligare och mindre begränsande, den kan göra så mycket mer både på gymmet och i vardagen 😀

Sandra är en av mina första PTklienter i Värnamo och jag var nyfiken på vad som gjorde att hon valde e3 och mig som PT, vi är ju helt nya i stan. Var tvungen att fråga henne så här efter några veckors bekantskap  – ”Dina horn syntes inte på bilderna på hemsidan, inte svansen heller” var en del av svaret? What?! Jag som verkligen ansträngt mig för att vara lite mild… Resultat har hon fått och vi är inte färdiga med varandra än. Jag är stolt som en tupp, om än med horn och svans 😉

 

 



Stress….

Postad: 16 januari, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, envishet, Fakta, föreläsningar, Fritid, Hälsa, Jobb, Kondition, Kost, massage, Mentalt, Motivation, Stretch, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

… vad är det och hur hanterar vi det på bästa sätt?  Det var temat på gårdagens föreläsning jag hade förmånen att hålla på Försvarsmakten (Swedec) i Eksjö igår.  Stresshantering ligger mig extra varmt om hjärtat just nu kan jag meddela. Nu är det mycket att göra och arbetsdagarna är låååånga för min del men att ha mycket att gör måste inte betyda att man stressar…det finns knep för hur man kan få allt att gå ihop 😉

Kroppen är en förunderlig uppfinning och alla till synes märkliga reaktioner har en logisk förklaring. Det är väl mest vår ”moderna” livsstil som är märklig 😉

I en stressad situation förbereder sig kroppen på flykt eller attack. Adrenalinet pumpar, blodtryck höjs, pulsen höjs och både blodsocker- och blodfettsnivåerna höjs för att det ska finnas gott om tillgänglig energi till FYSISK aktivitet. Och vad gör vi? Knyter näven i ficka eller bankar lite omilt på bilratten? När vi inte har en björn att springa ifrån eller nån fysisk fiende att försvara oss ifrån, ta då till löpardojjorna eller skivstången och använd energin på ett vettigare sätt än att utveckla bukfetma, diabetes och ett deppigt sinne.

En vältränad kropp är  bättre rustad att hantera stress, man faktiskt skulle kunna kalla träning för kontrollerad stress då samma typer av hormoner utsöndras. Det fina med träning är dock att även härliga ”må-bra-hormoner” utsöndras och vi blir lugnare, mer harmoniska och lyckligare 😀

Förutom att träna är det galet viktigt med vila. Då menar jag inte ligga i soffan och slötitta på TV – SOV! Vilodagar från träning är av underordnad betydelse om man jämför hur viktigt det är att sova gott och tillräckligt länge varje natt. Det är då kroppen återhämtar sig som bäst. Genom att få tillräckligt med djupsömn varje natt håller vi immunförsvaret på topp, våra tillväxthormoner får chansen att optimera muskeltillväxten så att vi får de träningsresultat vi så hett eftersträvar och får vi tillräckligt med drömsömn (REM) så håller vi även hjärnan och vår inlärningsförmåga på topp. Minst 7 timmar verkar vara den mängd sömn de flesta av oss behöver.

Och vet ni vad, träning ger en ökad sömnkvalitet 😉

Har man mycket att göra och vill undvika att bli en stressad person bör man alltså lägga till en sak till på ”att göra”listan – TRÄNING! Världens bästa medicin 😉

Snacka går ju men det vill till att man GÖR det också. Jag brukar alltid ha lite knäböjspauser på föreläsningar längre än 45min och så även här. Numera har gårdagens alla åhörare ett lite minigym i skrivbordslådan – ett gummiband kan man göra mycket skoj med 😀

Det är en lite speciell upplevelse att föreläsa för Försvarsmakten. Jag har då aldrig varit med om att alla åhörare sitter på plats 2min innan utsatt tid när det varit kaffepaus precis innan…inte heller att alla gör rörelserna i takt :-O

Nja, i takt funkade väl ända tills det var dags för att göra parövningar, då spårade det faktiskt ur litegrann. Men de är lösningsorienterade inom det militära, det måste jag ge dem 😀

Jag har världens bästa jobb och jag måste nog påstå att föreläsa är den absolut roligaste delen i jobbet. Många intressanta frågor, kommentarer och skratt. Jag lär mig nåt nytt varje gång och jag hoppas att även åhörarna gör det 😉

Extra roligt är det när jag som i detta fall, får göra återbesök och till åhörarna igår säger jag – I´ll be back!!

bild-509



PT Kvinna nr 6 – bästa numret ever!

Postad: 2 november, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Hälsa, Jobb, Kondition, Kost, Motivation, Okategoriserade, Skador/besvär, Stretch, styrka, Styrketräning, Träning, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , | Kommentera

Den blir bara bättre och bättre – tidningen PT Kvinna alltså! Är särdeles nöjd och stolt över nr 6 som kom ut till prenumeranter i veckan och som finns i  butik veckan som kommer 😀

bild 3

Fantastiska Nässjöbruden Marie Ljungberg pryder omslaget. Vilken resa den tjejen har gjort alltså! Läs om hur hon lyckats få ordning på både tränings- och matvanor. Snacka om målmedveten och utrustad med pannben- RESPEKT!

Min fantastiska PTklient Carin Berggren som inte tycker någon träning är rolig under tiden men som älskar all träning efteråt, pryder ett antal sidor inne i tidningen. Hon gick från klen hängbjörk till stark löpare på 8 veckor. Lite pipig är hon allt fortfarande men hon är ihärdig och ger inte upp. PT står enligt henne för Plågsam Timme 😀 Hon är en av dem som ger min vardag lite extra guldkant. Hon är smart som få och jag lär mig alltid något nytt varje gång vi träffas. Det undviker jag att säga till henne, hon är nämligen lite rädd för mig och så vill jag att det ska förbli 😉

bild 2

Träna säkert efter graviditet – det ämnet utvecklar jag och tipsar om lämpliga övningar. Passade på att bre ut mig lite extra när tillfälle gavs 😀

bild 1

Fyra sidor tror jag bestämt att det blev. Givetvis är hela tidningen fylld av massor med härliga storys och tips för bättre form både fysiskt och mentalt. Köp den! Läs den!

Nummer 6 av PTkvinna var inte bara det senaste numret utan även det sista OM ingen annan vill ta på sig att driva tidningen vidare. Chefredaktör Lisa känns ju som det bästa valet men hon har alldeles för mycket annat att göra. Håller alla tummar och tår jag har för att det blir en fortsättning. En tidning som PT Kvinna behövs – en träningstidning för vanliga kvinnor som inte slänger sig med ”tappa 4kg på 2 veckor” eller ”tajta till rumpan nu” rubriker.

Om inte så – Skrivande medelålders PT med glimt i ögat som alltid lämnar texter i tid (iofs med ett och annat stavfel) FINNES!

 



Livsnjutare – på riktigt!

Postad: 22 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, envishet, Fritid, Hälsa, Klienter, Kondition, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, styrka, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | En kommentar

Vilken dag det har varit! Började dagen med att sova tills jag vaknade alldeles av mig själv vilket blev 07.00 ganska exakt. Bara känslan av att kunna göra just så – sova tills kroppen har fått nog är en riktig livsnjutarlyx. En av fördelarna med att jobba mycket kvällar 😉

Morgonkaffe i solsken och sen ut i skogen för att försöka besegra backarna. Stekhett redan tidigt och det var allt annat än en liten lätt löpning idag kan jag meddela. Typ nära döden 😛

Men känslan efter ett riktigt tufft pass gör ju att man njuter av livet ännu lite mera 😀

 

 

skogen

 

Att vara en livsnjutare verkar dock ha väldigt olika innebörd beroende på vem man frågar. Jag träffade en man för ett tag sen som sa sig vara en riktig livsnjutare. Han mådde jättebra och njöt för fullt av livet, han hade en rejäl mage men den bar han upp med stolthet, att listan på alla mediciner han stoppade i sig täckte in i stort sett alla vitala organ gjorde ju inte heller nånting då de funkade finfint… Nu kom han i alla fall till mig och jag tänker få honom att må ännu bättre. Säga vad man vill men en positiv inställning har han 😉

instaq

För mig  handlar det inte om att må bra utan om att må mitt allra bästa. Att ha en kropp (och knopp) som är pigg och stark. Som fixar de utmaningar den utsätts för och som tar sig an dem med glädje 😀

För att kunna vara en riktig livsnjutare krävs det dock vissa insatser. Inga uppoffringar som jag ser det men är det något som gör att jag inte mår mitt bästa är jag mer än villig att plocka bort det och ersätta det med något annat.

Att träna och äta sunt är inte att leva ett liv utan njutningar – tvärtom! Att må sitt allra bästa är att vara en livsnjutare på riktigt 😀

Läste ett vansinnigt bra blogginlägg härom veckan klicka på länken nedan och läs det ni också –

 

http://blogg.topphalsa.se/kostpepp/2014/05/13/livsnjutare-really/



Ju mer kunskap jag skaffar mig desto mer inser jag att jag har att lära..

Postad: 20 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Hälsa, Högintensiv, Jobb, Klienter, Kondition, konditionsträning, Kost, Löpning, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Personlig Träning, Planering, Skador/besvär, smidighet, Stretch, styrka, Styrketräning, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

…visst är det väl för häftigt ändå – man blir ALDRIG fullärd. Ständig utveckling och jag älskar det 😀

Var på Personal Training School hela helgen – Utbildning till långloppstränare.

”Men du har väl inte sprungit några långlopp?” kanske nån tänker. Nä just det och just därför är den här utbilningen precis vad jag behöver 😉

Framför allt handlar det om träningsupplägg, tester och grenspecifik styrketräning. Det är såå många som anmäler sig till de här loppen som sedan inte ens lyckas ta sig till start, ofta på grund av skador man skaffat sig under träning. Med bra upplägg och skadeförebyggande träning optimerar man chanserna för att loppen ska bli en så häftig upplevelse som man tänk sig. Träningen ska var den jobbiga biten – loppen ska vara belöningen 😉

Två synnerligen späckade dagar och nu följer eget pluggande för att kunna fixa provet och en vidareutbildning till hösten.

Alltid lika kul att träffa kollegor, nya som gamla bekantskaper. En av dem kommer jag lära känna lite extra under nästa år..

Jag har verkligen aldrig varit lockad av att göra en Klassiker. Min lillebror håller på och hans erfarenheter har inte precis gjort mig mer sugen. Men av någon besynnerlig anledning kom jag hem från utbildningen med en plats för Halvklassikern 2015 i bagaget 😮

Vet inte ännu om det är nåt jag ska se fram emot eller förfasa mig över. Har inte stått på ett par längdskidor sedan 15års ålder, fick simma med simdyna i 7:an då jag saknar flytförmåga, cykla 15mil ska nog funka och springa är inga problem. Kan man kanske byta och göra Halvklassikern genom att bara göra 2 av 4 lopp? Skulle nog funka bättre för mig. Jaja, det är bara till att börja träna. Med en PT kollega som sällskap under laddning inför och under loppen förväntar jag mig att det ska gå galant. Vi är två starka kvinnor i vår bästa ålder, lite skavanker här och där har vi båda två men det kompenserar vi med pannben och humor.

Måste nu bara köpa cykel. Och cykelskor. Och hjälm. Och blöjbralla. Och våtdräkt. Och skidor. Och rullskidor. Och hjälm igen – kan bli riktigt roligt det här 😀

bild-412

Don´t worry – Nothing is under control 😛

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt