Carolins träning

Så undviker du väggen…

Postad: 1 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Kost, Okategoriserade, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

bild.PNG-14

 

Att arbeta hårt och mycket kan drivas av passion för det man gör, vilket är helt underbart 😀

Att arbeta hårt och mycket av orsaker som drivs av måsten och nödvändigt ont kan däremot leda till något som är helt annat än underbart – en stress som är allt annat än positiv 🙁

Oavsett vad anledningen till att man jobbar hårt är gör man helt klart rätt i att ta hand om sig, antingen för att kunna fortsätta göra allt det där man tycker är så galet roligt eller helt enkelt för att kunna härda ut.

SvD har haft en artikelserie i ämnet ”På väg in i väggen” och nu i veckan publicerades 6 tips för att undvika väggen –

1. Värna sömnen

Sömnen är stressens antagonist. Det stressen bryter ner bygger sömnen upp. Nattsömnen är den absolut viktigaste återhämtningen. Prioritera sömnen både i kvantitet och kvalitet.Snarkande makar, gråtande barn och bökande husdjur bör hållas på avstånd under stressiga perioder 😉

2. Träna i lagom dos

När det är som mest att göra är träningen som viktigast. Att välja bort träningen är bland det sämsta vi kan göra. Vi är gjorda för rörelse och träning reducerar de negativa effekter som stress utsätter oss för. Men sänk prestationskraven! Förvänta inte att kroppen ska kunna prestera på topp när knoppen är full av stress. Njut av de stressreducerande endorfinerna och ta de allra tuffaste passen när det lugnat ner sig på andra fronter.

3. Inga Dieter

Det är ju i och för sig ett tips som gäller alla dagar året om men extra viktigt under stressiga perioder. Är det någon gång det gäller att se till att kroppen får den näring den behöver så är det nu! Att hoppa över eller äta minimal lunch pga stress eller pga att träningen inte varit lika tuff som vanligt är absolut ingen god idé. Att ge sig in i några sopdieter a la VLCD (lågt kaloriintag) eller fastor (5:2) kommer stressa kroppen ytterligare och kan vara droppen som får bägaren att rinna över.

4. Vårda vännerna

Sociala relationer med människor som ger energi och som ger ett avbrott i vardagsstressen är viktigt. Men se upp för parasiterna som bara slukar mer energi av dig!

5. Våga säga nej

Säg nej till parasiterna. Gå och träna som planerat även om det finns saker som ”måste” göras. Strunta i dammråttorna (de syns inte om man kisar lite och sänker belysningen). Det är bara du själv som vet hur stressad du är och därför Du som måste sätta ner foten och säga ifrån.

6. Fastna inte i oro

Ta en sak i taget. Jag brukar skämta och säga att min typ av mindfullness är när huvet är fullt, men på allvar är det ju faktiskt så att man bara kan vara på ett ställe i taget. Att skriva ner vad som ska göras underlättar, då behöver man inte hålla allt i huvudet och sen är det ju en så fantastisk känsla att få bocka av punkt efter punkt.

Det var mina tankar om de 6 tipsen för att undvika väggen. Läs hela artikeln genom att klicka på länken nedan…

 

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/sa-undviker-du-att-ga-in-i-vaggen_4366909.svd



Stress….

Postad: 16 januari, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, envishet, Fakta, föreläsningar, Fritid, Hälsa, Jobb, Kondition, Kost, massage, Mentalt, Motivation, Stretch, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

… vad är det och hur hanterar vi det på bästa sätt?  Det var temat på gårdagens föreläsning jag hade förmånen att hålla på Försvarsmakten (Swedec) i Eksjö igår.  Stresshantering ligger mig extra varmt om hjärtat just nu kan jag meddela. Nu är det mycket att göra och arbetsdagarna är låååånga för min del men att ha mycket att gör måste inte betyda att man stressar…det finns knep för hur man kan få allt att gå ihop 😉

Kroppen är en förunderlig uppfinning och alla till synes märkliga reaktioner har en logisk förklaring. Det är väl mest vår ”moderna” livsstil som är märklig 😉

I en stressad situation förbereder sig kroppen på flykt eller attack. Adrenalinet pumpar, blodtryck höjs, pulsen höjs och både blodsocker- och blodfettsnivåerna höjs för att det ska finnas gott om tillgänglig energi till FYSISK aktivitet. Och vad gör vi? Knyter näven i ficka eller bankar lite omilt på bilratten? När vi inte har en björn att springa ifrån eller nån fysisk fiende att försvara oss ifrån, ta då till löpardojjorna eller skivstången och använd energin på ett vettigare sätt än att utveckla bukfetma, diabetes och ett deppigt sinne.

En vältränad kropp är  bättre rustad att hantera stress, man faktiskt skulle kunna kalla träning för kontrollerad stress då samma typer av hormoner utsöndras. Det fina med träning är dock att även härliga ”må-bra-hormoner” utsöndras och vi blir lugnare, mer harmoniska och lyckligare 😀

Förutom att träna är det galet viktigt med vila. Då menar jag inte ligga i soffan och slötitta på TV – SOV! Vilodagar från träning är av underordnad betydelse om man jämför hur viktigt det är att sova gott och tillräckligt länge varje natt. Det är då kroppen återhämtar sig som bäst. Genom att få tillräckligt med djupsömn varje natt håller vi immunförsvaret på topp, våra tillväxthormoner får chansen att optimera muskeltillväxten så att vi får de träningsresultat vi så hett eftersträvar och får vi tillräckligt med drömsömn (REM) så håller vi även hjärnan och vår inlärningsförmåga på topp. Minst 7 timmar verkar vara den mängd sömn de flesta av oss behöver.

Och vet ni vad, träning ger en ökad sömnkvalitet 😉

Har man mycket att göra och vill undvika att bli en stressad person bör man alltså lägga till en sak till på ”att göra”listan – TRÄNING! Världens bästa medicin 😉

Snacka går ju men det vill till att man GÖR det också. Jag brukar alltid ha lite knäböjspauser på föreläsningar längre än 45min och så även här. Numera har gårdagens alla åhörare ett lite minigym i skrivbordslådan – ett gummiband kan man göra mycket skoj med 😀

Det är en lite speciell upplevelse att föreläsa för Försvarsmakten. Jag har då aldrig varit med om att alla åhörare sitter på plats 2min innan utsatt tid när det varit kaffepaus precis innan…inte heller att alla gör rörelserna i takt :-O

Nja, i takt funkade väl ända tills det var dags för att göra parövningar, då spårade det faktiskt ur litegrann. Men de är lösningsorienterade inom det militära, det måste jag ge dem 😀

Jag har världens bästa jobb och jag måste nog påstå att föreläsa är den absolut roligaste delen i jobbet. Många intressanta frågor, kommentarer och skratt. Jag lär mig nåt nytt varje gång och jag hoppas att även åhörarna gör det 😉

Extra roligt är det när jag som i detta fall, får göra återbesök och till åhörarna igår säger jag – I´ll be back!!

bild-509



Underbar morgon!

Postad: 19 juli, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Fritid, Hälsa, Kondition, konditionsträning, Löpning, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

I dag hände det…. Jag satte klockan på 06:00 bara för att komma ut och springa i skogen innan tropikhettan slår till.

Jag är egentligen morgonmänniska men 06:00 vaknar jag inte särskilt ofta av mig själv nu för tiden. Sömn är högprioriterat för mig då sömn är en av de allra viktigaste delarna av en god återhämtning. Och sen är det ju så vansinnigt skönt att få sova också 😉

Min kompis Foliehatten, jag har kallat henne konstnären och yogaguru och allt möjligt, hon som kallar sig själv Angel som i Art by Angel, hon påstår att ”det är inte bra att sova på mornarna” ….

Jag vill å det bestämdaste påstå att sömnbehovet regleras, i alla fall till viss del, av aktivitetsgraden. Gör man av med mycket energi krävs det mer återhämtning i form av bla sömn. Ju högre energiomsättning, desto högre sömnbehov helt enkelt 😉

Det gäller i djurvärlden också. En råtta gör av med vansinnigt mycket energi , för att hinna göra så mycket skada som möjligt 😉 och sover ca 14timmar per dygn och en giraff, som mest bara glider runt på savannen sover ca 4 timmar per dygn… (som Foliehatten alltså)

Jag lever nog mer som en råtta och behöver sova 😀

Men i dag hade jag bestämt mig för tidig morgonlöpning och det ångrar jag inte det minsta 😀

bild 2-11

Skogen är ju heeeeelt fantastisk. Skippade musiken idag (igen) och lät fåglarna stå för underhållningen. Snacka om att njuta 😀

Blev dock lite mindre sugen på kringelikrokstigarna  efter att jag var 2cm från att trampa på en huggorm och tog en annan väg sista biten. En väg med lite bättre sikt vart man sätter fötterna.

Sammantaget en helt fantastisk runda och trots den tidiga timmen blev det en riktig svettfest även av den rundan.

Raskt hem för ett dopp i det blå 😀

bild 1-9

Bara jag och den kalla Vättern. Bästa doppet är ”efterträningsdoppet” om ni frågar mig 😀 Kalla bad är inte bara skönt det är bra för återhämtningen det också.

Nu tänker jag mig en dag i solstolen med både en och två tupplurar för att kompensera sömnbortfallet i morse, man är ju ingen giraff 😉

Njuta, njuta, njuta – Det är jag rätt bra på 😀



Tips för lyckligare liv

Postad: 29 januari, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Fakta, Familj och vänner, Hälsa, Läsning, Motivation, Okategoriserade, Tankar, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Läste en härlig artikel  i SvD om lycka i helgen. Där listar man 11 forskningsbaserade tips på lycka. Nopp, det är inte tillgången på pengar som är det avgörande för hur lyckliga vi är, det är tiden… Eller rättare sagt – hur vi väljer att spendera tiden…

Några punkter som föll mig i smaken lite extra var följande-

  • Fysisk träning – enligt forkningen behövs bara några minuters träning om dagen för att öka känslan av lycka. På köpet känner du dig även vackrare. Det är endorfinerna som frigörs som gör jobbet. Kom inte med invändningen att du ”inte har tid” – 20min är vad som behövs för att få effekt, allra helst varje dag. Träning funkar bättre än antidepressiv medicin både kort och lång sikt. Det motverkar stress, smärta och kan göra dig euforisk. 20 min…det är ju ingenting 😉
  • Sov tillräckligt– för lite sömn slår hårt på hippocampus, den del av hjärnan som hanterar positiva minnen och det är lättare att bli negativ och butter. Kan du lyxa till det med en tupplur på eftermiddagen kan du räkna med en  bättre motståndskraft mot rädsla, ilska och andra negativa känslor och du blir mer mottaglig mot det positiva 🙂
  • Umgås med dem du tycker om – ingen av oss lär ligga på dödsbädden och ångar att vi inte lade mer av vår tid på facebook/instagram/twitter…Det är umgänge med de som är oss riktigt nära och kära som ger lycka. Bra relationer mellan syskon verkar vara särskilt viktigt enligt forskningen 😮
  • Var utomhus– frisk luft gör dig lycklig. Även här räcker det med ca 20min om dagen. Du blir lyckligare, förbättrar minnet och ökar tankekapaciteten. Nopp, det är inte de varma sommardagarna som bidrar med mest lycka- 13,9 grader är den bästa temperaturen för lycka( tänker helt osökt på det där med inomhustemperaturen, måste säkert påverka..)
  • Le och skratta– till och med ett fejkat leende kan förbättra ditt humör. Allra bäst är det förstås om leendet och skrattet är hjärtligt men även ett ansträngt leende en deppig dag hjälper upp humöret 😀
  • Var tacksam– tacksamhet kan övas upp. Ett experiment där deltagarna fick föra dagliga anteckningar över saker de var tacksamma över visade att de fick fler positiva känslor. Så även om du inte är religiös kan en ”aftonbön” där dagens positiva händelser sammanfattas kan bidra till större lycka och att du blir mer nöjd med livet 🙂
  • Njut av att bli äldre-forskningen visar att vi blir lyckligare ju äldre vi blir. Efter medelåldern skjuter lyckan i höjden. Byt ut åldersnåjan mot positiv förväntan 🙂 Hjärnan blir helt enkelt mer mottaglig och mer fokuserad på positiv stimuli. Vi går lättare vidare från besvikelser och är bättre på att hamna i situationer där vi trivs. Vi väljer helt enkelt vårt sällskap bättre 😉      För mer lyckobringande tips, läs hela artikeln –

 http://www.svd.se/naringsliv/sa-blir-du-lycklig-elva-tips_8897176.svd?sidan=2

 

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt