Carolins träning

PT Kvinna har återuppstått!!

Postad: 10 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Återhämtning, Blogginlägg, Fakta, föreläsningar, Hälsa, Högintensiv, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Läsning, Löpning, Mentalt, Motivation, Personlig Träning, simning, Skador/besvär, smidighet, Stretch, styrka, Styrketräning, Tankar, Träning, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

 

 

ÄNTLIGEN!! Som ni har väntat och längtat 😀 PT Kvinna återuppstår som nättidning med Lisa Kaptein Kvist och mina klokheter samlade på ett och samma ställe. Fatta hur bra detta kommer bli. Vi siktar på att bli världens bästa, typ som Karlsson på taket. Sikta mot stjärnorna, nå trätopparna iaf, ja ni vet 😉 Lisa beskriver vår ambition så bra enligt nedan ->

Då är vi äntligen igång, en webbversion av den väldigt omtyckta PTKvinna. Det är med stor glädje och stolthet som jag fortsätter i rollen som ”chefredaktör” Det heter kanske inte så i en webbtidning men jag är stolt över titeln så jag behåller den!

Jag är lika stolt att ha Carolin Helt vid min sida. En kvinna med en raket där bak, en väldigt klok och sund inställning utöver att hon är en väldigt duktig Personlig Tränare!
(mer…)



PT på vift!

Postad: 6 juni, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, konditionsträning, Kost, Löpning, Motivation, Personlig Träning, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Även om man roddar två gym på två olika orter och bor själv på en tredje så behöver man ibland ut och lufta sig lite ytterligare. Om man är som jag, vill säga 😉

I dag fick jag ta mig ända till metropolen Anderstorp eller rättare till förorten Lövås, eller ja BYN är väl ett bättre valt ord. Det var mina fantastiska PTklienter Anderstorparna som var orsaken till denna lilla utflykt 😀

bild%201-6

Dessa båda systrar träffade jag första gången på en av Lisa Kaptein Kvists och mina Träningshelger i Yxnerum och sen dök de upp på världshistoriens första Kom i Formkurs på e3 Värnamo och nu, ja då träffas vi en gång i månaden för ett DuoPTpass 😀

Det här är damerna som spottar i nävarna och tar i! Inget gnäll, bit i hop och kör – UNDERBART! Och så har de också droppat ett antal onödiga kilon och blivit bra mycket smärtfriare. Smärtare och och smärtfriare alltså 😀

bild%202-7

Idag var det fokus på löpning – löpteknik, löpskolning och styrkeövningar för en så ekonomisk och skadefri löpning som möjligt.  Ty de här damerna har mål de jobbar mot. De är smarta, de ser till att skaffa sig den hjälp de behöver, sen jobbar de, hårt 😉

Sicken rackarns tur med vädret vi hade! Ösregn när jag anlände, uppehåll under hela passet och ösregn när jag drog vidare till Värnamo. Fick med mig värsta fina blomman. Ett olivträd som jag ska göra mitt yttersta för att inte ta ihjäl, med så fina kort i att jag nästan blev tårögd, samt en galet god sommarsallad som helt klart är det vackraste jag någonsin ätit ur en plastbunke 😛

Världens bästa jobb – det är mitt alla dagar i veckan 😀



Målgång!…eller inte

Postad: 29 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Jobb, Klienter, Kondition, Kost, Mentalt, Motivation, Okategoriserade, Skador/besvär, styrka, Styrketräning, Tankar, Träning, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Nu så! Vårens tredje Kom i Formkurs har avslutats och ”slutmätningarna” är i full gång. Har deltagarna nåt sina mål? Ja och nej skulle man kunna säga 😉 Att de allra flesta nått sitt delmål står helt klart. Delmålen har varit många och olika, precis som deltagarena 😉

  • Att hitta tid för träning, tid man inte trodde man hade
  • Ändrade matvanor, meaning mer MAT mindre fika
  • Mindre värk
  • Bättre flås
  • Starkare, lärt sig använda de muskler man redan har
  • Piggare 🙂
  • Gladare 😀
  • Mera muskler
  • Mindre fett

Alla 33 deltagare verkar ha fattat vad det här med ett piggare, gladare, friskare och starkare liv handlar om. Det handlar inte om någon 8 veckors Quick Fix. Det handlar inte om att bara få snabba resultat utan BESTÅENDE resultat. Att lyckas med en beteendeförändring som man faktiskt kan fortsätta med 😉

Det häftiga med det är ju att man aldrig liksom kommer i mål, man har fullt upp med att njuta av resan 😀

image

 

 



Stay Strong- Live Long

Postad: 17 maj, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Att öppna gym är ta mig tusan inget för den arbetsskygge 😉 Etableringen av länk nr2 i e3 kedjan, e3 Värnamo, är nog det bästa jag varit med om i hela mitt yrkesverksamma liv (startade redan vid 16års ålder..) Galet roligt men ojojojoj vad mycket arbete då det liksom krävde mer än fulltid med bara ett gym 😉

Jag har haft 12:e maj som ett datum att sikta in mig på. ”12:e maj, då, då lugnar det ner sig. Då ska jag få lite ordentlig struktur på min egen träning, få till alla de där långpassen ute i det fria, läsa ikapp mig, peta lite navelludd och sniffa på min jasminbuske” 

Nu verkar det dock som den där lite lugnare perioden blir något kortare än tänkt… Ja, dels inledde jag ju med att vara tokbokad tredan den 13:e och sen blev det inte riktigt sådär helledigt i helgen som jag tänkt och så inleds kommande vecka med lite sjukvikarierande, men det var väl ändå det lilla… En tidigarelagd knäoperation gör att den lite lugnare perioden tar ett abrupt slut redan på fredag. Nä, inte mitt knä utan det lilla sockergrynets som redan nu går under mellannamnet Herr Protes. Han ska fixa till artrosen och blir till ännu mindre nytta ett bra tag framöver (vart hittade jag honom egentligen? Gymmet, just ja, det var på gymmet…) Det finns både för- och nackdelar med att driva verksamhet med sin partner (fördelarna? vilka var fördelarna nu igen? just ja, ingen som klagar på att man jobbar så jäkla mycket..)

Nä, jag ska inte pipa. Min tid för fritid kommer! Gjorde ett mycket tillförlitligt test på Facebook som visade att jag ska gå i pension vid 82års ålder. Klockan tickar…!

bild-538

Enligt andra tillförlitliga FBtester är jag en mycket bestämd 13 procent kvinna av rasen mops 😀 Bestämd är bra att vara, nåt klent våp är jag inte men jag hade nog föredragit att vara av rasen boxer, om jag fick välja alltså 😉

Nä, det blir kanske svårt att få till alla mina efterlängtade långpass ute i det fria men några ursäkter för att skippa styrketräning finns då rakt inte.

Stay strong – Live long! Ett ledord som förpliktigar 😉

Mvh #starkare #starktant #helstboxer



Do more of what makes you happy…

Postad: 28 april, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kondition, Kost, Motivation, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Tror jag bytt ledord faktiskt. Har ju kört med Nikes ”Just Do it” gört bara känn inte efter så förtvivlat. Det gäller fortfarande 😀 Och så har jag ju alltid levt enligt devisen ”Tänk negativt, bli positivt överraskad” Det gäller fortfarande. Blir ju så jäkla glatt överraskad för jämnan, det vill jag inte sluta med 😉

”Do more of what makes you happy” ett ledord som sammanfattar hela livsfilosofin.

Att träna ofta och mycket gör mig lycklig som tusan. Att äta jordnötssmör direkt ur burken likaså. All mat som ger mig energi att göra det jag allra helst vill, gör mig lycklig. Att gå och lägga mig när jag är trött och gå upp när jag är pigg gör mig galet lycklig. Att arbeta gör mig lycklig. Att se andra få sina hett efterlängtade resultat och bli piggare, gladare, friskare och starkare – det gör mig toklycklig 😀

Jag är enkelspårig, jag vet. Men det gör mig också lite extra lycklig. Det gör att jag inte kräver så mycket för att vara just lycklig. Allt det där tänker jag fortsätta med så mycket jag bara kan 😀

Kalla det trist, kalla det onormalt, kalla det Wellness syndrom, kalla det precis vad ni vill. Jag citerar bara den gamla E-type dängan ”This, this is the way I want to live” och hoppar vidare! TJOLAHOPP!

bild-534

 

 

 



Innehållsstenrik…

Postad: 12 april, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Blogginlägg, Hälsa, Kondition, Kost, Motivation, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , | Kommentera

Nyss hemkommen från jobbet, världens bästa jobb och kan bara konstatera att veckan varit innehållsstenrik 😀

Tycker nog att typ alla mina jobbveckor är synnerligen innehållsrika men den här sticker allt ut lite extra. Tre olika kursstarter – Kom i Formkurs nr3 Värnamo och Löparskolan har jag ju redan hunnit blogga om och nu i helgen gick de första två utbildningsdagarna av Trainers Academy ISTC, Gyminstruktörsutbildning av stapeln 😀

Det var ta mig tusan ett av mina bättre beslut -att utbilda mig till lärare vid Trainers Academy. Jag föreläser mycket och ofta men det här är något annat, att leda en utbildning av det här slaget tar mig till en ny nivå. Det är en sak att lära sig något, en helt annan att kunna förmedla det till andra som i sin tur ska kunna förmedla det till sina blivande kunder. Stolt som en tupp är jag också, för det är ingen utbildning för mesar. De som elever som går denna utbildning och som klarar av det teoretiska och praktiska provet, kan stoltsera med en internationell licens enligt den officiella standarden. Den enda gyminstruktörsutbildning i Skandinavien med den klassen faktiskt 😉

Jag tror att eleverna fattade det redan efter första timmen under gårdagens kurs. Vill man bli bättre än de flesta måste man jobba hårdare än de flesta. Det här gänget kommer fixa det. Jag anar att de är smått möra i huvudet efter den här första och helt klart tuffast delen av utbildningen. Kan erkänna att det är jag också. Efter 16timmars föreläsande tror jag faktiskt att jag är lite trött på min egen röst, hur märkligt den än låter 😮 eller är det surret från projektorn som tröttar så? Så är det säkert….

Jag somnar ovaggad i kväll den saken är iaf klar, och laddar inför en vecka som ser ut att bli snudd på lika innehållsstenrik. Det går bra nu 😀

bild-527



Forma Kroppen 2 – Bästa boken för dig som verkligen vill veta..

Postad: 29 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Fritid, Hälsa, Kost, Motivation, styrka, Tips, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , | Kommentera

Vi skulle egentligen ha tillbringat helgen i hufvudstaden, myst på hotell och kollat på Orup på Börsen. Jag har fixat och trixat för att kunna få en hel helg ledig men så sent fredag eftermiddag kommer det ett mail och massor med missade samtal från okänt 08-nummer – Orup är sjuk… WTF?!

Helgen blev inte riktigt som vi tänkt oss men jag är inte bitter. har ju hunnit ladda batterierna i solen (jo den visade sig igår) och läst mitt senaste tillskott i bokhyllan – ”Forma Kroppen och Maximera din prestation 2” av Jacob Gudiol och  Nicklas Neuman. Jag har ju hyllat version 1 av boken redan och nu har alltså den uppgraderade versionen nått även mig. Så jäkla bra! Inget flumflum, alltid hänvisat till den samlade forskning som finns i dag. LÄS!

bild-523

 

Hela boken är nu tummad och vikt i hörnen vid de saker jag finner som allra mest intressanta. ” Du är besatt” sa maken… Ett vikt hörn hamnade vid avsnittet om sömn. Passande då vi nu blivit av med en timme 😉

Mindre sömn ger mer fett på magen – och vem vill ha mer fett på magen? Det är inget nytt men jag vill ändå poängtera det då det verkar vara poppis att inte ta sömnen på lika stort allvar som övrig återhämtning. Lite sömn ger en ökad risk för fetma. Kortvarig sömnbrist leder till ökad hunger (och inte är det broccoli vi mättar oss med) En studie tas upp som exempel där deltagarna i studien fick sova två tredjedelar (5 tim och 12 min) av sin normala sovtid under 8 dagar. Under dessa dagar fick de äta fritt och precis vad de ville. De åt i snitt 566 kcal mer än vanligt. 566kcal i överskott varje dag ger med tiden en rätt ordentlig viktuppgång. I fett. På magen. Om man har otur…

Till det kommer att vi inte presterar speciellt bra varken fysiskt eller mentalt om vi sover för lite . Vet inte hur det är med er men jag kommer fortsätta att prioritera sömnen, det finns det många skäl till att göra.

Äta. Sova. Träna. Äta. Sova. Träna. Och läsa en och annan bok i solen  och jag är helnöjd 😀

 



Motion hjälper mot depression

Postad: 27 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Mentalt, Motivation, Träning | Etiketter: , , , , , , , , , , | Kommentera

”Fysisk aktivitet kan vara lika effektiv mot depression som läkemedel eller terapi.

I studien, som utförts av Karolinska institutet och Lunds universitet i samarbete med sex landsting, ingick 946 personer med mild till måttlig depression. Deltagarna lottades till en av tre olika behandlingsformer.

Det visade sig att efter tre månader var fysisk träning minst lika effektiv som internetbaserad kognitiv beteendeterapi eller sedvanlig behandling med mediciner.”

Yesterday news kan jag tycka och ännu en gammal sanning som blivit ytterligare befäst genom studier 😀

För alla oss som redan tränar är det här en självklarhet. Träning är lika mycket för knoppen som för kroppen. Den mest deppiga dag blir så mycket bättre efter ett träningspass, träning lyfter ta mig tusan vilken dag som helst 😉

Mer träning åt folket!!

hopp

 

 

 

 

 

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20534790.ab



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt