Carolins träning

Aspartam-, stevia- eller sockersötad läsk – vad är bäst?

Postad: 18 mars, 2015 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Kost, Motivation, Okategoriserade, Träning, Viktminskning | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

 

…eller rättare vad är minst dåligt? Så lyder veckans fråga på Maratonbloggen.

 

bild 1

Är det något som ökade kunskaper har lärt mig så är det att något sällan är svart eller vitt, rätt eller fel. Jag är inte någon aspartamivrare, steviafiende och heller ingen sockerfobiker. Nedan är saxat från mitt svar på Maratonbloggen –

 

”Ja, vad är aspartam och hur farligt är det? Aspartam är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra. De finns alltså naturligt i alla proteinrika livsmedel. Fenylalanin är dessutom en av de 8 essentiella aminosyror som vi måste få i oss via kosten för att överleva. Dessa båda aminosyror får vi oss rikligt av varje dag via kosten och så bör det vara.

Aspartam är mellan 180-200 gånger så sött som socker och används således i väldigt små doser i läsk. Det innehåller lika mycket kcal som socker per 100 g men eftersom det är så pass sött och mängden aspartam är så liten så är lightläsk i praktiken fri från kcal.

Aspartam är ett av det mest studerade sötningsmedlen och mest använda som finns på marknaden, skulle jag tippa. Det finns gott om studier som visar att det är ofarligt i de doser som anses vara ett acceptabelt dagligt intag – 40 mg/kg kroppsvikt eller 4 liter lightläsk per dag om du väger 60 kg. ”

Stevia, kan det vara lösningen på sötningsfrågan? Det är ju både sött, naturligt och i stort sett fritt från kcal. Till att börja med kan man konstatera att även sockerrör och sockerbeta är naturligt men det gör inte socker till något hälsosamt för det. Stevia, eller rättare sagt steviaglykosider (E960), som är det ämnet som används som sötningsmedel, utvinns ur bladen från busken Stevia Rebaudiana och har använts i hundratals år, precis som socker från sockerbetor/rör alltså. Det har gjorts en hel del studier på steviaglykosiders säkerhet (dock inte lika många som gjorts på aspartam) och det acceptabla dagsintaget är 4mg/kg kroppsvikt eller 3 liter läsk sötad med steviaglykosider per dag om du väger 60kg.”

Att rent socker gör oss feta och sjuka är sen gammalt och mitt främsta tips om man dricker en hel del läsk är – SLUTA MED DET..

Läs hela inlägget och länkar till studier mm genom att klicka på länken nedan 😀

 

http://blog.svd.se/maratonbloggen/2015/03/17/kostexperten-sa-farligt-ar-aspartamet/

 

Detta inlägg publicerades lägligt nog samma dag som följande studie publicerades 😉

bild 2

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-lightlask-kopplat-till-bukfetma

Ja, vad ska man säga? Ämnet är hett och vi vet helt klart inte allt i något ämne ännu. SVTs kristiska granskning lyser dock med sin frånvaro..

Jacob Gudiol är som alltid snabb på att granska studier vilket han rappt gjorde även med denna. Hans kritiska inställning lyser aaaldrig med sin frånvaro 😉

”Totalt var det endast 466 deltagare med i den här studien och endast 40 stycken av dem räknades som högkonsumenter av lightdryck. Högkonsument i sin tur var att du drack en eller fler lightläsk om dagen.

Som vanligt finns det skillnader mellan grupperna redan från början och få som drack lightläsk regelbundet var oftare överviktiga eller feta. Där var också en större andel personer med diabetes typ 2 i den gruppen.

Jag kan egentligen stanna här. Det finns givetvis mängder av studier på lightläsk sen tidigare  och även om de epidemiologiska studierna är lite blandade i sina resultat så pekar systematiska översiktsartiklar och meta-analyser från de senaste åren alla på att lightläsk inte har någon stark korrelation med varken övervikt, fettmassa eller midjemått

Han avslutar inlägget med – ”Så för att summera. Dagens rubriker är trams..”

Läs hela inlägget för tusan!

http://tranastyrka.se/lightlask-och-bukfetma/

Det här med studier är inga lätta grejer och man gör nog rätt att inte svälja alla rubriker man läser trots att det är en eller annan forskare som citeras 😉

Snart kommer det säkert en studie som visar att män som sover på vänster sida drabbas av skallighet i högre utsträckning än män som sover på högersida… Ser ni rubriken?

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt