Carolins träning

En riktig glädjekälla….

Postad: 14 mars, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Allmänt, Återhämtning, Fakta, Hälsa, massage, Personlig Träning, Skador/besvär, Stretch, styrka, Styrketräning, Tips, Träning | Etiketter: | 2 kommentarer

Det finns nog inget som gör mig så lycklig och glad som träningsvärk- andras eller egen spelar ingen roll. Eller jo, andras är snäppet roligare. Själv har jag haft träningsvärk mer eller mindre konstant sen -97 😉

Just nu har jag mycket att glädjas åt. En PT klient där vi kunnat höja ribban ett snäpp konstaterade, ganska nöjt, sist vi sågs -”det finns ett ställe på kroppen som jag inte har ont på- höger stortå”

Två små meddelanden på facebook-

”träningsvärk i magen idag……”

”härligt att känna träningsvärk igen, nu kör vi”

En klient som konstaterade att ”handfatet på toaletten var en nödvändighet att ha som stöd för att ta sig upp och ner”

Och jag själv då? Jorå det ömmar lite här och där, precis som det ska 🙂

Träningsvärk drabbar alla otränad som vältränad och det är inget farlig. Det uppstår när du belastar musklerna på ett nytt eller intensivare sätt. Varierar du din träning kommer du förmodligen alltid kunna njuta lite lagom träningsvärk för jämnan. Om du däremot köra samma övningar på samma vikt och intensitet kommer det inte hända speciellt mycket varken vad gäller resultat eller träningsvärk. No pain- no gain 😉

Oftast kommer värken smygande efter 24 timmar och brukar avta efter tre dygn.

Stretch och massage kan underlätta men den allra bästa boten är det man kanske minst av allt vill när musklerna smärtar- Rörelse! Sitt inte still och stelna till. Lättare konditionsträning är det som gäller för att få igång rörligheten igen.

Bästa sättet att hantera träningsvärken enligt mig- njuuuut av den! Du har använt kroppen- good for you!

 

 

 

 

 

 



Underkylt regn och tandläkarbesök…

Postad: 7 november, 2012 Av: Carolins träning Kategori: envishet, Kondition, Styrketräning, Träning | Etiketter: | Kommentera

Massiv träningsvärk i rumpa och lår efter gårdagens cirkelpass.. Lyckades få till kombinationerna på övningarna så att burpeesarna var det lättaste inslaget.  Morgonens löprunda kan knappst kallas för löpning och det underkylda regnet som gjorde allt glashalt hjälpte inte precis till. Tandläkarbesök efter det och morgonen var fulländad 😉 Närå, träningsvärk är välkommet och löpning i friska luften är alltid härligt oavsett vilken kilometertid man lyckas komma upp i. Tandläkarbesök är däremot aldrig kul. Måste ta tillbaka lite av det jag tog upp i förra inlägget – träning hjälper inte mot allt, inte mot visdomständer som växer snett. Sorry.. Operation inom kort.

Dagen har dock rättat till sig riktigt bra. Ett tungt styrkepass för egen del (inga ben..) plus att jag fått andra att jobba hårt. Det förgyller alla dagar 🙂 Endorfiner när man som bäst behöver dem!

 



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt