Carolins träning

Transfetter – Det är Du som bestämmer..

Postad: 23 september, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Fakta, Hälsa, Kost, Okategoriserade | Etiketter: , , , , , , , | 2 kommentarer

Larmet går! Nu flödar transfetterna återigen i Sverige! Att transfett inte är bra för hälsan står helt klart. Det budskapet har nått fram, de flesta livsmedelstillverkare har anpassat sig och vår konsumtion har minskat markant de senaste åren. Detta gäller dock inte alla länder och nu har det larmats om att importerade varor innehåller mängder av dessa rent av äckliga fetter.

Transfetter är farligt det vet (nästan) alla, men vad är det för fett egentligen?

Transfett finns faktiskt helt naturligt i kött från djur som idisslar och i den mjölk dessa djur producerar. Denna typ av transfett är inte skadlig för oss så länge vi får i oss måttliga mängder av det. De kan till och med göra en del nytta. MEN…

När det handlar om industriellt framställda transfetter är läget ett helt annat. De uppkom i jakten på ett billigt alternativ till smör. Forskare lyckades klura ut den fantastiska processen härdning- med hjälp av värme, vätgas och nickel lyckas man göra fleromättade fetter mättade och på så sätt få dem att anta en fast form och bli mer hållbara. Ett makalöst ”bra” sätt om man vill öka ett livsmedels kapacitet att vara säljbar så länge som möjligt. Dessutom kunde man nu erbjuda billiga margariner som ersättning till det dyra smöret.

Transfetter beter sig inte som andra fetter när vi äter dem- de lagras till viss del i kroppsvätskor och vävnader som lever, moderkaka och modersmjölk, precis som andra fetter, men de tycks vara så att det är i fettväven de lagras mest. Transfett har alltså en större förmåga att göra oss feta och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och typ-2 diabetes bland annat…

Transfett är delvis härdat fett och fortsätter man härdningen blir fettet fullhärdat kallas det inte längre för transfett men är fortfarande långt ifrån ett sunt fett. Inte nog med att det är ett 100procent mättat fett (smör innehåller ca 65procent mättat fett) rester från den industriella bearbetningen finns kvar i slutprodukten. Det är en ”hittepåprodukt” vars fulla effekt på kroppen vi nog inte vet allt om än..

Det är sällan som det står ”innehåller transfett” på varorna i livsmedelsbutiken men kolla på vilket kexpaket som helst så är risken stor att det stå ”delvis härdat vegetabiliskt fett” eller ”härdat fett”.

I SvD de har det de senaste dagarna stått en hel del om just dessa transfetter och bristen på förbud för livsmedel som innehåller, ursäkta – skiten.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sveriges-konsumenter-obegripligt-att-transfetter-inte-forbjuds_8539328.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stoppat-fettforbud-uppror_8540386.svd

Politiker kastar skit på sina motståndare för att man anser motparten vara handlingsförlamad, de försvarar sig med att EU har andra riktlinjer och att de måste följas. Blablabla..

De ger också tips på hur man kan göra för att undvika dessa fetter. Jag citerar:

”Riskvaror Var extra försiktig vid valet av pommes frites, margarin, olika sorters kakor och bakverk, pajer, piroger, kex, godis, glass, snacks och mikrougnspopcorn.”

”Konsistensen Krämig fyllning i kex med lång hållbarhet är svår att få till utan transfett. Det spröda i wienerbröd och det smöriga i vegetabiliskt margarin var tidigare en produkt av transfett.”

”Äta ute Det är inte ovanligt att gatukök använder frityrolja som innehåller transfett, visar stickprov….”

Hallå?!?! VEM väljer dessa typer av livsmedel och tror att de på något sätt är hälsosamma?

Det är inte politikerna i Sverige eller EU som bestämmer om du får i dig höga halter av transfett.

Det är Du och ingen annan bestämmer vad du stoppar i munnen. Inget av ovanstående är livsmedel som vi måste äta för att överleva. Har du barn som äter av maten du handlar hem, ja då är ditt ansvar ännu större..

Nej, kom dragandes med att folk inte vet. Det är nog väldigt få som på allvar tror att pommes, kakor, färdiglagade piroger, wienerbröd och mosbrickan från gatuköket är exempel på hälsosam mat.

Nej, kom inte dragandes med att det är en ekonomisk fråga. Har ni sett kilopriset på vitkål, kolrötter och morötter? Har ni sett priset på bönor, linser och ärtor? Snacka om billig mat. Visst det tar lite tid och engagemang men vad kan vara viktigare?

Visst vore det kanon med ett totalförbud mot transfetter. Ännu hellre ett förbud mot all skräpmat.

Hur man än vänder på det är var och ens personliga beslut och personliga ansvar. Skräp ger skräp och det Du själv som får ta konsekvenserna..

”Du är vad du äter” brukar det heta. Välj livsmedel med omsorg. Toppenkost ger toppenform 😉



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt