Carolins träning

Annandag Påsk= Måndag= Dags för Veckans Övning

Postad: 1 april, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Hälsa, Träning, Veckans Övning | Etiketter: , | Kommentera

Är det måndagmorgon så är det och det betyder dags för Veckans Övning 🙂

Utfall med armar ( vikt )över huvud-

Denna övning kräver stabilitet i bålen. Spänn magen som om ni gör er beredda på en smäll alltså- Hugh!

Stå med fötterna axel/höftbrett isär. Ta ett stort kliv fram, fortfarande med fötterna axel/höftbrett isär (inga modellkliv här inte), gå ner  så att du har 90 graders vinkel i båda knäleder, en rak linje mellan axel, höft och det bakre knät. Med ordentligt tryck på det främre benet reser du dig till utgångsläget och byter ben. Vikten över huvudet väljer du efter förmåga, att bara ha händerna över huvudet kan räcka långt. Kör på så många du orkar 🙂

bild-146bild-148Tack till den helt odryga Marie för hjälp med bilderna 🙂

 



Ny vecka, nya utmaningar…

Postad: 21 januari, 2013 Av: Carolins träning Kategori: Carolins Utmaning, Dagens Övning, Kondition, styrka, Träning | Etiketter: , | Kommentera

Ojojoj, första veckan av Utmaningen har rusat i väg och vi är redan inne på veckan nr 2. Är ni redo att ta er an en ny vecka med nya utmaningar? Hörde jag ett – JA?!   🙂

Vi rivstartar veckan med en grymt bra benövning- Utfallshopp eller Utfallsteg för dig som vill gå lite lugnare fram. Det är det som är det fina med alla dessa övningar, det går att anpassa nivån så att de allra flesta kan utföra dem.

Mjölksyra, balans och koordination bjuder denna övning på. Ställ dig med fötterna med axelbretts avstånd, spänd i magen och rak i ryggen. Ta ett stort kliv framåt, med tyngdpunkt på främre hälen böj benen så att du har en rak linje mellan axel, höft och bakre knä. Sträva efter 90 graders vinkel i båda knäleder. Hoppa upp och landa med andra benet fram, hoppa explosivt upp igen.  Är det för tufft? Ja, då gör du utfallssteg, ett kliv fram, utan hopp. Hur många? Som vanligt – så många ni orkar, 3 set. Lycka till!

Just det- GLÖM INTE att gå in och kommentera på Kureras Facebooksida. Dela med dig av din dag 🙂

bild-64

bild-66

bild-65



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt