Carolins träning

TGIF – dags för Fredagsfys!!

Postad: 9 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, Motivation, Okategoriserade, styrka, Styrketräning, Träning | Etiketter: , , , , , | Kommentera

Jag är av den sorten som tycker att fredagsfys är så mycket viktigare än fredagsmys. Vad kan då passa bättre än en liten härlig magövning så här en tidig fredagsmorgon? Magen måste få sitt på mer än ett sätt 😉

Fällkniven eller som Redaktör Malin vill kalla den Powergirl, och Power behövs 😉

Ligg raklång på rygg med armarna över huvudet, lyft armar och ben samtidig och låt fingrarna nudda fötterna om och om igen. Skitjobbigt i all sin enkelhet 😀

Kör hårt och jag lovar att fredagsmyset smakar så mycket bättre framåt kvällen 😉

fällkniv



Klämfredagsfys!

Postad: 2 maj, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Dagens Övning, styrka, Träning | Etiketter: , , , , | Kommentera

Klämfredag eller vanlig jobbfredag, spelar ingen roll –

det är dags för FREDAGSFYS!

Övningen den här veckan har Redaktör Malin döpt till Superstar. Jag kan dock meddela att jag känner mig som allt annat än en superstjärna när jag gör den. Den är supertuff! Jag tänker mer sprattlande tant med tillkämpat leende, men glad och nöjd när det är över. En sån övning bara måste ju vara jättebra 😀

Utgångspositionen är en vanlig sidoplanka – ligg på sidan med med stöd av armbågen, en rak linje mellan vrist, knä, höft och axel. Övre ben och arm lyfts mot taket, upp och ner så många gånger ni mäktar med utan att tappa ner höften mot golvet och utan att puta ut med rumpan. Tänk på att man blir bra på det man övar på – Kämpa på!

bild-404

Bilden nedan beskriver dock känslan bättre…

bild-402

Som sagt – Kämpa på 😀

 



Långfredagsfys!

Postad: 18 april, 2014 Av: Carolins träning Kategori: Löpning, styrka, Träning | Etiketter: , , , , , , , | Kommentera

Långfredag måste väl betyda extra lång tid för fredagsfys? Det är så jag tänker det i alla fall 😀

Det sägs att det ska bli riktigt fint väder i helgen och vad passar väl bättre än en övning som kan göras både inomhus och utomhus och som dessutom stärker upp löparkroppen? En grymt bra övning för att stärka höfterna 😀

Sidoliggande höftlyft

Lägg dig på sidan med en rak linje mellan axel, höft och knä. Böj det nedre knät i ca 90grader och pressa knät stenhårt ner i golvet så att kroppen kommer i en plankposition. Lyft det övre benet, rakt ut och stanna i positionen 20-40 sek eller så länge du orkar. Byt sedan sida, nu börjar det riktigt jobbiga…! Upprepa ett par gånger på varje sida. Obs! Det är lår, rumpa och höft som ska göra det tunga jobbet. Tänk hela tiden på att pressa, pressa, pressa det nedre knät stenhårt ner i golvet eller gräsmattan om det det är där du befinner dig 🙂

bild-387

Tungan rätt i mun och kör på! 😀



Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Carolin Helt.
Ålder: 42.
Bor: Jönköping.
Familj: Gift.
Sysselsättning: Internationell licencierad personlig tränare, hälso- och kostrådgivare, massör, föreläsare, driver gym- och kursverksamhet samt skribent på tidningen Kurera och skribent på PTKvinna.
Om mig: Älskar allt som har med träning och friskvård att göra.
Fokus just nu: Mitt ständiga fokus är att få andra och mig själv att nå sin fulla potential och bli piggare, gladare, friskare, starkare och med lite tur, även smartare.
Om bloggen: Min blogg kommer, tro det eller ej, att handla om träning. Min träning, andras träning, nya rön, gamla myter, kostens betydelse för träningsresultatet, hur man behåller motivationen för att nå sina mål och om min vardag med träning som yrke.
Att få medverka till att fler upptäcker allt fantastiskt som träningen ger är min stora motivation. Jag har därmed världens bästa jobb.
Kontakt: carolin.helt(at)e3.nu

Följ Carolins träning på Instagram

Följ mig på Instagram

I appen – bara sök efter: Carolin Helt