Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Martin Cederblad

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Fakta

Beroende på ålder förbränner och bryter du ned mat på olika sätt.
Det du kan unna dig vid 20 och 40 är svårare att bryta ned vid 60.

Det handlar om enzymer i tarmen som behövs för både nedbrytning och förbränning.

Ju äldre vi blir bör vi äta näringstätare och satsa på rent kött, fisk, ägg och mycket grönsaker.

En trygg kropp som får bra mat regelbundet behåller en bra ämnesomsättning genom hela livet.

Skippa socker, stora mängder mjöl och mjölk som kan belasta kroppen när du blir äldre och driva inflammationer i kroppen som kan ge problem med kärl och hjärta, magproblem och diabetes.
Källa: Cathrine Schück

Har du en fråga till Cathrine? 
Cathrine Schück är ny medlem av Kureras expertpanel där hon svarar på läsarnas frågor om kost. 
Har du en fråga till henne? Ställ den här.

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost.
Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley.
Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Beroende på vår ålder så förbränner vi olika.
Vi gör av med olika mycket energi, och har olika kapacitet att bryta ned och tillgodogöra oss det vi äter, i olika faser i livet.

Olika näringsupptag
Lite grovt kan man säga att om man håller upp en morot framför sig så klarar tarmen att bryta ned och ta upp näringen av i stort sett hela moroten när vi är i 20-årsåldern.
Vid 40 har upptaget halverats – och vid 60, ja då är kanske upptaget nere i 25 procent av den där annars så nyttiga moroten.
Det talar egentligen om för oss två saker: Dels så måste vi äta mer näringstätt när vi blir äldre, för nedbrytningen och därmed också upptaget är sämre, men vi kanske även måste titta på att näringsoptimera i form av tillskott.

 

Men näringstillskott och behovet av dem i förhållande till ålder är en annan artikel. Se "Ät tillskott för din ålder".

Ju yngre vi är desto större mängd aktiva enzymer har vi i tarmen och kan därför bryta ned maten på ett bättre sätt, och även optimera upptaget.

LÄS OCKSÅ: Enzymer – för en fungerande matsmältning och bättre hälsa

Maten runt 20
Utan några födoämnesallergier så klarar en frisk mage/tarm mellan 20-30 att bryta ned det mesta. Viktigt är alltid att äta allsidigt och ha fokus på fisk, kött, kyckling, ägg och grönsaker. Men här finns det fortfarande plats för både spannmål (läs pasta och bröd) och mejeriprodukter (mjölk, yoghurt) utan större bekymmer.
Du har fortfarande en trygg kropp som gör sitt bästa för att förbränna det du stoppar i dig.
Men upplever du en svullen eller gasig tarm så är du helt säkert överkänslig om än inte intolerant. En stor skillnad mellan överkänslighet och intolerans. Överkänslighet syns inte på några provtagningar.
Vid en gasig eller svullen mage är det bästa att utesluta en födoämnesgrupp i taget. Med andra ord, sluta inte med allt samtidigt, utan uteslut sädesslag i minst en vecka, sedan mejeriprodukter i en vecka och känn efter hur du och magen mår.
Observera både gasighet, svullenhet samt hur magen fungerar och om du går på toaletten varje dag och är nöjd med konsistens.

LÄS OCKSÅ: Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Maten runt 40
Den smörgås som tidigare kunde passera tämligen obemärkt börjar nu sätta sig på höften på ett annat sätt än tidigare.
Du märker också att det du lätt kunde reglera genom att äta lite mindre och kroppen genast svarade på, inte fungerar lika bra längre.
Som kvinna börjar du lägga på dig runt höfter och byst och som man runt midjan. Kvinnan har fortfarande en hög hormonproduktion som påverkar var och hur vi lagrar fett.
Gensvaret från kroppen påverkas i hög grad av hur mycket vi misshandlat den genom ständiga viktkurvor, bantningsförsök och diverse metoder.
Man kan säga att ju mer vi utsatt vår kropp för, desto mer är den benägen att lagra fett inför nästa svältperiod eller annan form av näringsreducering. För det är så vår kropp ser det hela, från insidan. En otrygg kropp väljer alltid att lagra fett när det finns att tillgå.

LÄS OCKSÅ: Du är vad du äter

I denna period i livet är det därför ännu viktigare än tidigare att äta regelbundet, undvika konstiga metoder, piller, pulver, soppor och andra konstigheter. Allt för att bäst kommunicera med kroppen om att du har läget under kontroll och förser din kropp med det bränsle den behöver för att bäst hantera det liv du lever.
Även stresspåslaget är större i denna del av livet, vilket också bidrar till en osäker och stressad kropp som verkligen inte har någon lust eller ens vågar förbränna det du stoppar i den.

I denna fas i livet börjar därför vikten av en näringstätheten i kosten bli väldigt viktig.
Med andra ord, låt fokus ligga på fisk, ljust kött, (rött kött är inflammatoriskt och därför mer svårtsmält) ägg och mycket, mycket grönsaker för näring och fibrer.
Håll nere mängden socker, fett, gluten (pasta och bröd) och laktos (mejeriprodukter). Håll även koll på hur mycket alkohol du dricker.
Låt träningen bli en del av din aktiva vardag. Det främjar ämnesomsättningen även om du inte direkt går ned i vikt av träningen.

 

Maten runt 60
Nu jäklar spelar det verkligen stor roll vad du stoppar i dig. Enzymerna i tarmen har försvagats och nedbrytningen är mycket sämre. Det du kunde ”unna” dig tidigare i livet sätter nu rejäla spår runt midja, höfter och lår.
Här kan man naturligtvis välja hur viktigt det är att behålla sin tidigare figur. Men vill man spara på knän och minska belastningen på kroppen är det alltid bra att försöka behålla den vikt man har haft tidigare i livet.

LÄS OCKSÅ: 12 livsmedel som bromsar din ålder

Flera andra hälsofaktorer som blodtryck, blodsocker och blodfetter gör sig också påminda och påverkar både hälsa och vikt.
Det bästa du kan göra för din kropp i denna ålder är att minska belastningen så mycket som möjligt och äta så näringstätt som det bara är möjligt. Fokus på ljust kött, grönsaker, ägg och fisk. Samt sträva efter att minimera de livsmedel som vi vet driver inflammationer, som socker, gluten (spannmål) samt mejeriprodukter i för stor mängd.
Genom en socker-, gluten- och laktosfri kost så kan du hålla artros och andra inflammatoriska sjukdomar på en låg nivå. Den kosten påverkar även ditt blodsocker, blodtryck och blodfetter på ett gynnsamt sätt.

Var försiktig med alkohol och försök att komma ut varje dag och gå minst 10 000 steg per dag och försöka få till 2-3 konditionspass per vecka.
Hur du väljer att äta och röra på dig i denna ålder påverkar dina nästa 20 år och hur du mår när du närmar dig 80.

Av Cathrine Schück


Fakta

Beroende på ålder förbränner och bryter du ned mat på olika sätt.
Det du kan unna dig vid 20 och 40 är svårare att bryta ned vid 60.

Det handlar om enzymer i tarmen som behövs för både nedbrytning och förbränning.

Ju äldre vi blir bör vi äta näringstätare och satsa på rent kött, fisk, ägg och mycket grönsaker.

En trygg kropp som får bra mat regelbundet behåller en bra ämnesomsättning genom hela livet.

Skippa socker, stora mängder mjöl och mjölk som kan belasta kroppen när du blir äldre och driva inflammationer i kroppen som kan ge problem med kärl och hjärta, magproblem och diabetes.
Källa: Cathrine Schück

Har du en fråga till Cathrine? 
Cathrine Schück är ny medlem av Kureras expertpanel där hon svarar på läsarnas frågor om kost. 
Har du en fråga till henne? Ställ den här.

Fakta

Cathrine Schück är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion.
Hon har skrivit 37 kokböcker, där många har haft fokus på hälsa i olika former. En del vego, andra med fokus på mindre mängd fett eller kolhydrater.
Så matfrågor är verkligen Cathrines område, och hur man äter för att bli piggare, friskare och kanske till och med gladare!

Numera jobbar Cathrine tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley och har tillsammans med honom tagit fram en egen metod som hon kallar 8/800 och som har fokus på att sänka blodtryck, blodsocker och kolesterol.
På köpet får man även en viktminskning!

På sin mottagning i Stockholm träffar Cathrine klienter med såväl över- som undervikt och problem som IBS, diabetes, anorexi och bulimi.
Hon har också undervisat på Näringsmedicinska skolan och är bra på tillskott och vad vi behöver för olika former av tillskott i olika perioder i livet.

Läs mer om Cathrine och följ hennes blogg här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

 

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

 

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.

örter

Ny bok: Apoteket i ett litterärt bibliotek

Naturlig hälsa

Apotekaren Jan G Bruhn är doktor och professor i farmakognosi. Han har under 50 år föreläst, forskat och spridit kunskap om naturmedel, läkemedel och medicinska livsmedel. I hans nya bok, som är tjock som en tegelsten, har han samlat över tusen texter och citat från världslitteraturen, om gamla droger och nya läkemedel.

huvud med blomma som växer ut huvud

Mindful Tapping förändrade Lindas liv

Hälsa

Är du avundsjuk, lättirriterad eller faller du lätt för sötsaker? Kanske tänker du som så många andra –att det bara sådan du är? Det behöver inte vara så. Med Mindful Tapping får du en varaktig förändring som förändrar på djupet bortom de logiken. Linda Malmkvist led av en svår depression och som så många andra har hon levt med höga prestationskrav och dålig självkänsla men som med hjälp av Mindful Tapping mår bättre än på länge.

Man med en hund i sin famn

Bevisat att hundar kan vara svartsjuka

Husdjur

Tidigare forskning har visat att hundar kan känna samma grundläggande känslor som en mänsklig två-treåring. Men de kan faktiskt känna även mer komplexa känslor, som svartsjuka. Det visar en ny spännande studie från Nya Zeeland.