Foto: Martin Cederblad

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Fakta

Beroende på ålder förbränner och bryter du ned mat på olika sätt.
Det du kan unna dig vid 20 och 40 är svårare att bryta ned vid 60.

Det handlar om enzymer i tarmen som behövs för både nedbrytning och förbränning.

Ju äldre vi blir bör vi äta näringstätare och satsa på rent kött, fisk, ägg och mycket grönsaker.

En trygg kropp som får bra mat regelbundet behåller en bra ämnesomsättning genom hela livet.

Skippa socker, stora mängder mjöl och mjölk som kan belasta kroppen när du blir äldre och driva inflammationer i kroppen som kan ge problem med kärl och hjärta, magproblem och diabetes.
Källa: Cathrine Schück

Har du en fråga till Cathrine? 
Cathrine Schück är ny medlem av Kureras expertpanel där hon svarar på läsarnas frågor om kost. 
Har du en fråga till henne? Ställ den här.

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost.
Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley.
Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Beroende på vår ålder så förbränner vi olika.
Vi gör av med olika mycket energi, och har olika kapacitet att bryta ned och tillgodogöra oss det vi äter, i olika faser i livet.

Olika näringsupptag
Lite grovt kan man säga att om man håller upp en morot framför sig så klarar tarmen att bryta ned och ta upp näringen av i stort sett hela moroten när vi är i 20-årsåldern.
Vid 40 har upptaget halverats – och vid 60, ja då är kanske upptaget nere i 25 procent av den där annars så nyttiga moroten.
Det talar egentligen om för oss två saker: Dels så måste vi äta mer näringstätt när vi blir äldre, för nedbrytningen och därmed också upptaget är sämre, men vi kanske även måste titta på att näringsoptimera i form av tillskott.

 

Men näringstillskott och behovet av dem i förhållande till ålder är en annan artikel. Se "Ät tillskott för din ålder".

Ju yngre vi är desto större mängd aktiva enzymer har vi i tarmen och kan därför bryta ned maten på ett bättre sätt, och även optimera upptaget.

LÄS OCKSÅ: Enzymer – för en fungerande matsmältning och bättre hälsa

Maten runt 20
Utan några födoämnesallergier så klarar en frisk mage/tarm mellan 20-30 att bryta ned det mesta. Viktigt är alltid att äta allsidigt och ha fokus på fisk, kött, kyckling, ägg och grönsaker. Men här finns det fortfarande plats för både spannmål (läs pasta och bröd) och mejeriprodukter (mjölk, yoghurt) utan större bekymmer.
Du har fortfarande en trygg kropp som gör sitt bästa för att förbränna det du stoppar i dig.
Men upplever du en svullen eller gasig tarm så är du helt säkert överkänslig om än inte intolerant. En stor skillnad mellan överkänslighet och intolerans. Överkänslighet syns inte på några provtagningar.
Vid en gasig eller svullen mage är det bästa att utesluta en födoämnesgrupp i taget. Med andra ord, sluta inte med allt samtidigt, utan uteslut sädesslag i minst en vecka, sedan mejeriprodukter i en vecka och känn efter hur du och magen mår.
Observera både gasighet, svullenhet samt hur magen fungerar och om du går på toaletten varje dag och är nöjd med konsistens.

LÄS OCKSÅ: Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Maten runt 40
Den smörgås som tidigare kunde passera tämligen obemärkt börjar nu sätta sig på höften på ett annat sätt än tidigare.
Du märker också att det du lätt kunde reglera genom att äta lite mindre och kroppen genast svarade på, inte fungerar lika bra längre.
Som kvinna börjar du lägga på dig runt höfter och byst och som man runt midjan. Kvinnan har fortfarande en hög hormonproduktion som påverkar var och hur vi lagrar fett.
Gensvaret från kroppen påverkas i hög grad av hur mycket vi misshandlat den genom ständiga viktkurvor, bantningsförsök och diverse metoder.
Man kan säga att ju mer vi utsatt vår kropp för, desto mer är den benägen att lagra fett inför nästa svältperiod eller annan form av näringsreducering. För det är så vår kropp ser det hela, från insidan. En otrygg kropp väljer alltid att lagra fett när det finns att tillgå.

LÄS OCKSÅ: Du är vad du äter

I denna period i livet är det därför ännu viktigare än tidigare att äta regelbundet, undvika konstiga metoder, piller, pulver, soppor och andra konstigheter. Allt för att bäst kommunicera med kroppen om att du har läget under kontroll och förser din kropp med det bränsle den behöver för att bäst hantera det liv du lever.
Även stresspåslaget är större i denna del av livet, vilket också bidrar till en osäker och stressad kropp som verkligen inte har någon lust eller ens vågar förbränna det du stoppar i den.

I denna fas i livet börjar därför vikten av en näringstätheten i kosten bli väldigt viktig.
Med andra ord, låt fokus ligga på fisk, ljust kött, (rött kött är inflammatoriskt och därför mer svårtsmält) ägg och mycket, mycket grönsaker för näring och fibrer.
Håll nere mängden socker, fett, gluten (pasta och bröd) och laktos (mejeriprodukter). Håll även koll på hur mycket alkohol du dricker.
Låt träningen bli en del av din aktiva vardag. Det främjar ämnesomsättningen även om du inte direkt går ned i vikt av träningen.

 

Maten runt 60
Nu jäklar spelar det verkligen stor roll vad du stoppar i dig. Enzymerna i tarmen har försvagats och nedbrytningen är mycket sämre. Det du kunde ”unna” dig tidigare i livet sätter nu rejäla spår runt midja, höfter och lår.
Här kan man naturligtvis välja hur viktigt det är att behålla sin tidigare figur. Men vill man spara på knän och minska belastningen på kroppen är det alltid bra att försöka behålla den vikt man har haft tidigare i livet.

LÄS OCKSÅ: 12 livsmedel som bromsar din ålder

Flera andra hälsofaktorer som blodtryck, blodsocker och blodfetter gör sig också påminda och påverkar både hälsa och vikt.
Det bästa du kan göra för din kropp i denna ålder är att minska belastningen så mycket som möjligt och äta så näringstätt som det bara är möjligt. Fokus på ljust kött, grönsaker, ägg och fisk. Samt sträva efter att minimera de livsmedel som vi vet driver inflammationer, som socker, gluten (spannmål) samt mejeriprodukter i för stor mängd.
Genom en socker-, gluten- och laktosfri kost så kan du hålla artros och andra inflammatoriska sjukdomar på en låg nivå. Den kosten påverkar även ditt blodsocker, blodtryck och blodfetter på ett gynnsamt sätt.

Var försiktig med alkohol och försök att komma ut varje dag och gå minst 10 000 steg per dag och försöka få till 2-3 konditionspass per vecka.
Hur du väljer att äta och röra på dig i denna ålder påverkar dina nästa 20 år och hur du mår när du närmar dig 80.

Av Cathrine Schück


Fakta

Beroende på ålder förbränner och bryter du ned mat på olika sätt.
Det du kan unna dig vid 20 och 40 är svårare att bryta ned vid 60.

Det handlar om enzymer i tarmen som behövs för både nedbrytning och förbränning.

Ju äldre vi blir bör vi äta näringstätare och satsa på rent kött, fisk, ägg och mycket grönsaker.

En trygg kropp som får bra mat regelbundet behåller en bra ämnesomsättning genom hela livet.

Skippa socker, stora mängder mjöl och mjölk som kan belasta kroppen när du blir äldre och driva inflammationer i kroppen som kan ge problem med kärl och hjärta, magproblem och diabetes.
Källa: Cathrine Schück

Har du en fråga till Cathrine? 
Cathrine Schück är ny medlem av Kureras expertpanel där hon svarar på läsarnas frågor om kost. 
Har du en fråga till henne? Ställ den här.

Fakta

Cathrine Schück är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion.
Hon har skrivit 37 kokböcker, där många har haft fokus på hälsa i olika former. En del vego, andra med fokus på mindre mängd fett eller kolhydrater.
Så matfrågor är verkligen Cathrines område, och hur man äter för att bli piggare, friskare och kanske till och med gladare!

Numera jobbar Cathrine tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley och har tillsammans med honom tagit fram en egen metod som hon kallar 8/800 och som har fokus på att sänka blodtryck, blodsocker och kolesterol.
På köpet får man även en viktminskning!

På sin mottagning i Stockholm träffar Cathrine klienter med såväl över- som undervikt och problem som IBS, diabetes, anorexi och bulimi.
Hon har också undervisat på Näringsmedicinska skolan och är bra på tillskott och vad vi behöver för olika former av tillskott i olika perioder i livet.

Läs mer om Cathrine och följ hennes blogg här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

 

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

 

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.