Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Martin Cederblad

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Fakta

Beroende på ålder förbränner och bryter du ned mat på olika sätt.
Det du kan unna dig vid 20 och 40 är svårare att bryta ned vid 60.

Det handlar om enzymer i tarmen som behövs för både nedbrytning och förbränning.

Ju äldre vi blir bör vi äta näringstätare och satsa på rent kött, fisk, ägg och mycket grönsaker.

En trygg kropp som får bra mat regelbundet behåller en bra ämnesomsättning genom hela livet.

Skippa socker, stora mängder mjöl och mjölk som kan belasta kroppen när du blir äldre och driva inflammationer i kroppen som kan ge problem med kärl och hjärta, magproblem och diabetes.
Källa: Cathrine Schück

Har du en fråga till Cathrine? 
Cathrine Schück är ny medlem av Kureras expertpanel där hon svarar på läsarnas frågor om kost. 
Har du en fråga till henne? Ställ den här.

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost.
Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley.
Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Beroende på vår ålder så förbränner vi olika.
Vi gör av med olika mycket energi, och har olika kapacitet att bryta ned och tillgodogöra oss det vi äter, i olika faser i livet.

Olika näringsupptag
Lite grovt kan man säga att om man håller upp en morot framför sig så klarar tarmen att bryta ned och ta upp näringen av i stort sett hela moroten när vi är i 20-årsåldern.
Vid 40 har upptaget halverats – och vid 60, ja då är kanske upptaget nere i 25 procent av den där annars så nyttiga moroten.
Det talar egentligen om för oss två saker: Dels så måste vi äta mer näringstätt när vi blir äldre, för nedbrytningen och därmed också upptaget är sämre, men vi kanske även måste titta på att näringsoptimera i form av tillskott.

 

Men näringstillskott och behovet av dem i förhållande till ålder är en annan artikel. Se "Ät tillskott för din ålder".

Ju yngre vi är desto större mängd aktiva enzymer har vi i tarmen och kan därför bryta ned maten på ett bättre sätt, och även optimera upptaget.

LÄS OCKSÅ: Enzymer – för en fungerande matsmältning och bättre hälsa

Maten runt 20
Utan några födoämnesallergier så klarar en frisk mage/tarm mellan 20-30 att bryta ned det mesta. Viktigt är alltid att äta allsidigt och ha fokus på fisk, kött, kyckling, ägg och grönsaker. Men här finns det fortfarande plats för både spannmål (läs pasta och bröd) och mejeriprodukter (mjölk, yoghurt) utan större bekymmer.
Du har fortfarande en trygg kropp som gör sitt bästa för att förbränna det du stoppar i dig.
Men upplever du en svullen eller gasig tarm så är du helt säkert överkänslig om än inte intolerant. En stor skillnad mellan överkänslighet och intolerans. Överkänslighet syns inte på några provtagningar.
Vid en gasig eller svullen mage är det bästa att utesluta en födoämnesgrupp i taget. Med andra ord, sluta inte med allt samtidigt, utan uteslut sädesslag i minst en vecka, sedan mejeriprodukter i en vecka och känn efter hur du och magen mår.
Observera både gasighet, svullenhet samt hur magen fungerar och om du går på toaletten varje dag och är nöjd med konsistens.

LÄS OCKSÅ: Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Maten runt 40
Den smörgås som tidigare kunde passera tämligen obemärkt börjar nu sätta sig på höften på ett annat sätt än tidigare.
Du märker också att det du lätt kunde reglera genom att äta lite mindre och kroppen genast svarade på, inte fungerar lika bra längre.
Som kvinna börjar du lägga på dig runt höfter och byst och som man runt midjan. Kvinnan har fortfarande en hög hormonproduktion som påverkar var och hur vi lagrar fett.
Gensvaret från kroppen påverkas i hög grad av hur mycket vi misshandlat den genom ständiga viktkurvor, bantningsförsök och diverse metoder.
Man kan säga att ju mer vi utsatt vår kropp för, desto mer är den benägen att lagra fett inför nästa svältperiod eller annan form av näringsreducering. För det är så vår kropp ser det hela, från insidan. En otrygg kropp väljer alltid att lagra fett när det finns att tillgå.

LÄS OCKSÅ: Du är vad du äter

I denna period i livet är det därför ännu viktigare än tidigare att äta regelbundet, undvika konstiga metoder, piller, pulver, soppor och andra konstigheter. Allt för att bäst kommunicera med kroppen om att du har läget under kontroll och förser din kropp med det bränsle den behöver för att bäst hantera det liv du lever.
Även stresspåslaget är större i denna del av livet, vilket också bidrar till en osäker och stressad kropp som verkligen inte har någon lust eller ens vågar förbränna det du stoppar i den.

I denna fas i livet börjar därför vikten av en näringstätheten i kosten bli väldigt viktig.
Med andra ord, låt fokus ligga på fisk, ljust kött, (rött kött är inflammatoriskt och därför mer svårtsmält) ägg och mycket, mycket grönsaker för näring och fibrer.
Håll nere mängden socker, fett, gluten (pasta och bröd) och laktos (mejeriprodukter). Håll även koll på hur mycket alkohol du dricker.
Låt träningen bli en del av din aktiva vardag. Det främjar ämnesomsättningen även om du inte direkt går ned i vikt av träningen.

 

Maten runt 60
Nu jäklar spelar det verkligen stor roll vad du stoppar i dig. Enzymerna i tarmen har försvagats och nedbrytningen är mycket sämre. Det du kunde ”unna” dig tidigare i livet sätter nu rejäla spår runt midja, höfter och lår.
Här kan man naturligtvis välja hur viktigt det är att behålla sin tidigare figur. Men vill man spara på knän och minska belastningen på kroppen är det alltid bra att försöka behålla den vikt man har haft tidigare i livet.

LÄS OCKSÅ: 12 livsmedel som bromsar din ålder

Flera andra hälsofaktorer som blodtryck, blodsocker och blodfetter gör sig också påminda och påverkar både hälsa och vikt.
Det bästa du kan göra för din kropp i denna ålder är att minska belastningen så mycket som möjligt och äta så näringstätt som det bara är möjligt. Fokus på ljust kött, grönsaker, ägg och fisk. Samt sträva efter att minimera de livsmedel som vi vet driver inflammationer, som socker, gluten (spannmål) samt mejeriprodukter i för stor mängd.
Genom en socker-, gluten- och laktosfri kost så kan du hålla artros och andra inflammatoriska sjukdomar på en låg nivå. Den kosten påverkar även ditt blodsocker, blodtryck och blodfetter på ett gynnsamt sätt.

Var försiktig med alkohol och försök att komma ut varje dag och gå minst 10 000 steg per dag och försöka få till 2-3 konditionspass per vecka.
Hur du väljer att äta och röra på dig i denna ålder påverkar dina nästa 20 år och hur du mår när du närmar dig 80.

Av Cathrine Schück


Fakta

Beroende på ålder förbränner och bryter du ned mat på olika sätt.
Det du kan unna dig vid 20 och 40 är svårare att bryta ned vid 60.

Det handlar om enzymer i tarmen som behövs för både nedbrytning och förbränning.

Ju äldre vi blir bör vi äta näringstätare och satsa på rent kött, fisk, ägg och mycket grönsaker.

En trygg kropp som får bra mat regelbundet behåller en bra ämnesomsättning genom hela livet.

Skippa socker, stora mängder mjöl och mjölk som kan belasta kroppen när du blir äldre och driva inflammationer i kroppen som kan ge problem med kärl och hjärta, magproblem och diabetes.
Källa: Cathrine Schück

Har du en fråga till Cathrine? 
Cathrine Schück är ny medlem av Kureras expertpanel där hon svarar på läsarnas frågor om kost. 
Har du en fråga till henne? Ställ den här.

Fakta

Cathrine Schück är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion.
Hon har skrivit 37 kokböcker, där många har haft fokus på hälsa i olika former. En del vego, andra med fokus på mindre mängd fett eller kolhydrater.
Så matfrågor är verkligen Cathrines område, och hur man äter för att bli piggare, friskare och kanske till och med gladare!

Numera jobbar Cathrine tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley och har tillsammans med honom tagit fram en egen metod som hon kallar 8/800 och som har fokus på att sänka blodtryck, blodsocker och kolesterol.
På köpet får man även en viktminskning!

På sin mottagning i Stockholm träffar Cathrine klienter med såväl över- som undervikt och problem som IBS, diabetes, anorexi och bulimi.
Hon har också undervisat på Näringsmedicinska skolan och är bra på tillskott och vad vi behöver för olika former av tillskott i olika perioder i livet.

Läs mer om Cathrine och följ hennes blogg här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ett äldre par

Hemligheten bakom ett långt och friskt liv

Hälsa

Vem vill inte leva ett långt liv och dessutom vara frisk! Forskare runt om i världen har studerat hur människorna i olika världsdelar gör för att må bra och leva länge. Där är det inte ovanligt att man blir 100 år. Men vad är deras hemligheter? Och vilka är dessa människor?

kvinna

Eleni räddade sina hotade tänder

Hälsa

Eleni Kiriakidos fick ett förfärande besked på sitt årliga tandläkarbesök: Alla hennes tänder rörde på sig och risken för tandlossning var överhängande. Hon började ta coenzym Q10 – och en tid senare syntes inga tecken på tandlossning. Tandläkaren friskförklarade hennes tänder igen!

kvinna med stora tänder

Q10 ger bättre munhälsa

Tandhälsa

Redan för 50 år sedan kom de första indikationerna på att Q10 minskar svullnad och blödningar i tandköttet. Magnus Nylander, som är tandläkare och medicine doktor, deltog under 1990-talet  i studier som alla tydligt visade att Q10 är antiinflammatorisk och immunstärkande. – Effekten kommer snabbt, redan efter ett par veckor kan man se en signifikant skillnad och en förbättring av munhälsan, säger Magnus Nylander.

Bå illustration av en hjärna och DNA-kod

Särskild gen gör att herpes leder till alzheimers

Forskning

Vanligt herpesvirus kan öka risken för Alzheimers sjukdom, det har framkommit i flera forskningsstudier på senare år. Men vad beror det på? Och varför får bara vissa personer som bär på herpesviruset även alzheimers, och inte alla? En särskild genvariant verkar vara förklaringen och boven i dramat.

 

Två nycklar på rad bakgrund med varsin nyckelring med hänge i form av hus delat i mitten

Så tar du dig igenom skilsmässan

Sex- och relationer

Skilsmässor är vanliga idag - men det gör inte processen enklare för det. De flesta gifter sig i tron om att det ska vara till döden skiljer en åt och skilsmässan är ofta tuff att gå igenom – man förlorar inte bara kärnfamiljen utan även många släktingar, vänner och traditioner som var knutna till familjen. Hur tar man sig igenom skilsmässan när det är som mörkast och hur kan man hjälpa någon annan på bästa sätt? Här guidar psykologen Anna Bennich Karlstedt oss igenom vägen till skilsmässan.

Tjock katt vilar på rygg i soffa

Så tar du hand om din överviktiga katt

Husdjur

Fetma drabbar inte bara oss människor, utan även våra katter. Ungefär 20-40 procent av katterna i Sverige är överviktiga. Och precis som för oss medför fetman en ökad risk för flera sjukdomar hos katten, som diabetes, ledproblem, olika hudåkommor och nedsatt immunförsvar.

jäst på skärbräda

Så kan jäst stötta ditt immunförsvar

Förkylning

Hela 80 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Vill du hålla dig frisk ska du därför se till att tarmen mår bra. Stress, tillfälliga kostsvackor och dålig sömn kan rucka balansen. En patenterad form av betaglukaner från bagerijäst stärker ett försvagat immunförsvar. Och bäst av allt: Formulan kan inte överstimulera ditt immunsystem.

Boosta energi och lust med rätt näring

Hälsa

För att känna lust och energi behövs en bra och välbalanserad tillförsel av nödvändiga näringsämnen. Viktiga näringsämnen är sådana som kroppen inte kan tillverka själv i tillräcklig mängd – l-arginin är ett sådant exempel. Kurera träffade docenten och överläkaren Stefan Arver som berättar att förutom att den sexuella lusten kommer tillbaka med l-arginin så har också den också åldersbromsande effekt.

 

Kvinna som lyssnar på musik

Vanligaste sätten att minska stress

Hälsa

Nu när semestern är över så återgår det allra flesta till arbete och studier. Det innebär ofta stress, mer eller mindre. En undersökning som Hälsobarometern gjort visade att de flesta vilar och sover för att minska stressen, men bland de yngre var musik och poddar ett nästan lika effektivt sätt att koppla av.

tre personer

Familjen Silvstedt la om kosten efter hårmineralanalys

Naturlig hälsa

Makarna Silvstedt flög hem till Sverige från USA på en av de sista flygningarna innan landet stängde ner flygtrafiken i våras. Alla hostningar under den långa flygresan fick Ulla och Bosse att fundera på hur deras försvar mot covid-19 var. När de kom hem gjorde de en hårmineralanalys för att kontrollera kroppens näringsstatus. Även dottern Victoria gjorde hårtestet. Resultatet? Ja, det blev oväntat.

kvinna vid hus

Agneta slapp smärtan i knäet

Leder

Agneta Arppe, 65, känner sig kärnfrisk och är sällan sjuk. Men när knäet började krångla blev hon bekymrad, för tänk om hennes aktiva livsstil skulle begränsas? Agnetas särbo rekommenderade ett tillskott med nypon, kondroitin och C-vitamin, och nu har hon inte känt smärta i knäet på över sex år. 

 

En grupp festklädda personer sjunger ihop

Hög sång ökar risken för smittspridning av covid-19

Forskning

Sjunger du i kör eller vill gå på konsert och sjunga med i publiken framöver? Då gör du bäst i att sjunga mjukt, med distans – och kanske även med munskydd. Forskare vid Lunds universitet har nämligen upptäckt att högljudd, konsonantrik sång sprider mycket aerosolpartiklar till omgivningen via luften. 

Ny undersökning: Därför tiger vi om kvinnohälsa

50 +

Pinsamma besvär som sopas under mattan, tabun och kompakt tystnad. Tre av fem kvinnor upplever att det inte talas om kvinnors hälsa och intima upplevelser öppet, visar en ny undersökning – något som leder till oro och att vi lider i onödan. – Samtidigt förändras det här i snabb takt. Kvinnor idag vill ha svar, säger naprapaten Katarina Woxnerud.

Liten hund ser olycklig ut och ligger ner bredvid sina matskålar

5 tecken på att din hund är stressad

Husdjur

För att kunna undvika att din hund hamnar i stressiga situationer (som även du själv blir stressad av kanske!) behöver du först känna igen tecknen på att din hund är stressad. Här är fem tecken som är bra att ha koll på – en del mer oväntade än andra.

 

Så fick Åse tillbaka sin energi

Hälsa

När Åses trötthet aldrig ville gå över misstänkte hon sköldkörtelrubbning. Men hennes besvikelse var stor när läkarundersökningen visade att hon låg inom normalvärdena. Vad berodde tröttheten då på? Åse sökte nya vägar. Ett tillskott med ashwaganda gav efterlängtad ork och energi tillbaka.

T-shirts hänger i rad i galgar på klädställning utomhus

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det är bäst för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå behöver eller vill köpa nytt finns det bättre och sämre val att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa faktiskt tillför jorden näringsämnen?

echinacea blomma

Echinacea kan förebygga coronavirus

Forskning

Forskare världen över jobbar dygnet runt för att hitta ett botemedel eller en behandling som förebygger att vi smittas av coronavirus. Vacciner är under utveckling, men de dröjer. Men kanske finns svaret redan på apotekens och hälsokostaffärernas hyllor. Det tror Jan G Bruhn, professor i farmakognosi som menar att studien på echinacea som skydd mot coronaviruset är spännande.