Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Porträtt av Cecilia Ehrling

Foto: Jenny Groth

Cecilia Ehrling: ”Allt blir bättre med åren, även jag själv”

Fakta

Namn: Cecilia Ehrling
Ålder: 30 i maj
Bor: Stockholm, uppväxt i Gävle
Gör: Aktuell som dansare i Let´s Dance. Undervisar också i dans och är utbildad gympalärare.

Hon dissar både tioårs-planer och socker, eftersom hon helt enkelt mår bättre utan det. Let’s Dance-aktuella Cecilia Ehrling är en botad sockerberoende som blir lite klokare för varje födelsedag – och som gillar när livet tar henne med storm.

Vi träffades en gång för sju år sedan, bakom kulisserna på en fotografering för en tidning. Vi var båda 22 år då. Jag visar Cecilia bilden som togs den dagen och hon skrattar högt.
– Vad ung jag var!

Det anmärkningsvärda är inte att Cecilia fyller 30 år i mars. Det är snarare att det har hänt så mycket på de här sju åren att det nästan känns som en livstid. När vi träffades den gången hade Cecilia precis skrivit på kontrakt för sitt livs första Let’s Dance. Hon hade blivit tilldelad en danspartner också – brottaren Martin Lidberg. Föga anade hon att hon under dessa sju år skulle hinna med och vinna Let’s Dance tre gånger, vara förlovad i ett par år med den brottande danspartnern, delta i sju säsonger av programmet och kanske framförallt – kunna leva på sin dans.

En overklig tillvaro
Cecilia sitter i en liten modern källarstudio och blir sminkad inför vår omslagsplåtning. Hon har danstränat på morgonen med sin partner i Let’s Dance, programledaren Steffo Törnquist, och ska tillbaka dit för ännu ett pass ikväll. Resten av livet hamnar lite i skymundan i Let’s Dance-tider, men det är värt det. Att Cecilia idag kan leva på att dansa tycks nästan overkligt för henne själv.

 

Det stora dansintresset började ta form när hennes mamma satte henne i dansskola som sexåring. Hon började tävla som åttaåring och tids nog flyttade hon från Gävle till Stockholm för att verkligen satsa på dansen.
– Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna leva på det här, det känns otroligt. Jag saknar inte tävlingsdansandet alls. Det är en tuff värld och man är väldigt beroende av att hitta en bra danspartner.

Idag försörjer hon sig genom olika dansevents, föreställningar och att undervisa i dans. Hon är även utbildad idrottslärare men har för tillfället tagit tjänstledigt.

Jag frågar varför hon väljer dansen. Hon funderar ett ögonblick.
– Med dans kan man inspirera, det är ett personligt och härligt uttryckssätt. Dans går hand i hand med musik som är ett stort intresse. Dansen ger mycket socialt, men även fysiskt och mentalt. Det finns i mig och jag kan inte vara utan det.

Man måste hinna njuta
Cecilias vardag är variationsrik och fylld till bredden, den innehåller till och med för mycket ibland. Hon tycker att det mesta är så kul att hon lätt tar på sig för mycket.
– Jag är noga med att hinna vara ledig också. Det har jag blivit bättre på med åren kan jag erkänna. När jag är ledig försöker jag göra saker som ger energi och får mig att må bra, jag umgås med vänner och familj och drar ned på tempot. Risken när man hoppar på allt som jag gör är att man inte hinner njuta av det, det försöker jag tänka aktivt på för det är så viktigt att njuta också.

Hon beskriver sig själv som lite klokare idag, än när vi träffades för sju år sedan. Hon har mognat, blivit mer trygg i sig själv. Hon säger att 30 kanske låter mycket, men hon skulle aldrig vilja backa några år. Hon är fullständigt nöjd med vart hon befinner sig idag.
– Man lär känna sig själv med åren. Blir mer trygg och slutar oroa sig så mycket. Det är jag väldigt tacksam för. Jag har fått en helt annan tillförsikt och självkänsla.

Cecilia är aktiv och har alltid tränat mycket. Hon tränar helst fem-sex pass i veckan. Allt blir bättre med träning tycker hon. Hon äter bättre, sover bättre, orkar mer. Om hon inte dansar tränar hon löpning när tiden finns.
– Löpning är en stor passion eftersom det känns i hela kroppen. Jag har alltid gillar konditionsträning. Men det är också mentalt skönt. Jag slappnar av, zoomar ut med hjälp av löpningen.

 

Blir bakfull av socker
Cecilia erkänner frankt att hon egentligen är sockerberoende. Men sedan en detox i vintras undviker hon det helt.
– Det känns bra att undvika socker, men det har inte varit lätt. Socker är verkligen ett gift!

Detoxen gjorde hon under fyra veckor och uteslöt då allt socker, mjöl, frukt, alkohol och kött. Resultaten lät sig inte väntas. Hon fick finare hy och blev piggare, men det bästa var att sockersuget försvann.

Till vardags äter Cecilia mestadels hemlagat, med mycket protein och grönt, undviker helst snabbmat och tråkiga tillsatser. Äter hon socker idag känner hon sig nästan bakfull direkt och mår dåligt.

Bra hälsa är för Cecilia en balansakt, där kosten är en stor del.
– Man får se till både det fysiska och mentala. Om jag slarvar med någon bit så märks det snabbt i humöret eller på energin. När alla bitar är på plats så utstrålar man nog hälsa och balans. Och den balansgången ser olika ut för alla naturligtvis.

Det här är något hon har lärt sig. Det är ingenting som den där 22-åringen visste något om, då körde hon bara på. Nu prioriterar hon att sova åtta timmar varje natt, att göra roliga saker, att röra på sig. Att energin är på topp märks när sminkningen är klar och hon poserar framför kameran. Leendet är äkta och kjolen virvlar runt benen på henne när hon visar några snabba danssteg.

 

Karriär och familj
Cecilia kommer tids nog att återvända till sitt arbete som idrottslärare.  Hon ser fram emot det och beskriver Let’s Dance-karusellen som lite overklig. I skolan finns verkligheten.  Hon ville egentligen bli barnläkare när hon var yngre. Kanske skulle hon hålla på med det idag om inte dansen fanns.

Men hon tänker inte riktigt så. Hon ser bara till att göra det hon tycker mycket om just nu. Hur framtiden ser ut, det visar sig. Jag frågar om hon aldrig blir orolig inför framtiden, men hon skakar på huvudet till svar.
– Jag var nog det när jag var yngre. Men nu lever jag i nuet. Just nu är jag uppe i min karriär, sedan hoppas jag vara mitt uppe i familjebildande. Jag älskar värme så kanske bor jag utomlands, kanske bor jag här, jag har ingen aning. Men jag behöver inte veta det just nu. jag är inte typen som gör en tioårs-plan. Vad som händer sedan, det får visa sig helt enkelt. Jag gillar överraskningar. Jag tycker att allt bara blir bättre med åren, inklusive jag själv.

 

Cecilias hälsotips:
* Ät så rent som du bara kan och undvik socker.
* Få mycket luft och ljus.
* Försök att inte stressa.
* Umgås med fina människor som ger energi.
* Träna

Cecilias hemliga må-bra-recept:
* Ibland ser jag till att bara skrota runt. Att inte stressa utan att ta mig tid till att bara vara.
* Jag älskar att ta en lång sovmorgon och titta på Nyhetsmorgon.
* Då och då unnar jag mig en massage, det är underbar egentid.
* En och annan skvallermiddag med vänner är nödvändigt.

 

Av Emma V Larsson


Fakta

Namn: Cecilia Ehrling
Ålder: 30 i maj
Bor: Stockholm, uppväxt i Gävle
Gör: Aktuell som dansare i Let´s Dance. Undervisar också i dans och är utbildad gympalärare.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.