Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Celluliter? Här är 10 (naturliga) knep som hjälper

Fakta

Celluliter kan uppkomma på hela kroppen där det finns underhudsfett, men särskilt på kroppsdelar där kvinnor på grund av sina kvinnliga könshormoner lägger på sig fett.

Ultraljudsundersökningar har visat att celluliter är bråckliknande förtätningar i fettvävnaderna som framträder under huden. Detta tillsammans med dålig blodcirkulation tros vara en stor bov. Sämre blodgenomströmning leder till vattenansamlingar i vävnader och bidrar till att toxiner och slaggprodukter bildar ansamlingar som tillsammans med trycket från uppsvällda fettceller bildar ojämnheter i huden.
En annan teori till uppkomsten av celluliter är att det är ett ödem i underhudsfettet.
En tredje teori är att celluliter uppstår på grund av försämrad cirkulation i vener och lymfatiska systemet.

Celluliterna kan ha olika svårighetsgrad. För somliga syns celluliterna endast om huden trycks samman eller musklerna spänns. För andra syns de även vid avslappnat tillstånd.
Källa: Wikipedia

Andra troliga orsaker till celluliters uppkomst

Brist på motion.
Alkohol och rökning.
Hormonella rubbningar.
P-piller och graviditet.
Fettcellernas åldrande.
Upp- och nedgång i vikt.
Dålig kost.
Övervikt.
Ärftlighet.
Källa: sund.se

Celluliter drabbar de flesta - oavsett vikt och kroppsform. Det finns många mirakelkurer som lovar att bekämpa dem på kort tid - och nya högteknologiska metoder dyker upp hela tiden. Men funkar de verkligen? Nja sällan.
Så hur blir vi då av med dessa förbenade gropar - och varför får vi dem egentligen från början?  

Celluliter, eller apelsinhud som det också kallas, innebär att underhudsfett klumpat ihop sig under huden, främst på stuss och/eller lår. Det drabbar omkring 90 procent av alla kvinnor, särskilt kvinnor av västerländsk härkomst men också män med hormonrubbningar såsom hypogonadism och testosteronbrist kan drabbas.

► Läs också: Hur får jag bort mina celluliter - Experten svarar

Syns mer vid övervikt
Mängden celluliter är oberoende av kroppsvikt och kroppsfett, men de blir mer synliga vid övervikt. Många behandlingar inriktar sig därför på att minska underhudsfettet.
Det drabbar framför allt kvinnor och uppträder oftast först efter puberteten. Tillståndet är inte farligt utan bara kosmetiskt och de flesta kvinnor drabbas i någon utsträckning. Hur mycket beror på många saker, däribland ärftlighet.

 

Bra mat, motion och detox
Men vad hjälper egentligen? Många menar att framgångsreceptet ärav motion, bra kost och detox - för att hjälpa kroppen göra sig av med de stora ansamlingar slaggprodukter den har samlat på sig (framför allt genom osund mat).
Till exempel en ordentlig björkdetox för både in- och utsida. En riktig björkdetox mot celluliter utgörs av ett björklövsextrakt att dricka, björkskrubb för peeling och en björkolja med cirkulationsökande örter för massage. Weledas Birch Cellulite Oil innehåller björk, stickmyrten och rosmarin som ökar fastheten och gör huden slätare vilket är bevisat (läs mer nedan). Här följer fler tips.

10 sätt att bli av med celluliter naturligt:

 

1. Bra kost är a och o!
Dålig kosthållning tros vara en stor bov bakom celluliter - som många menar är en ansamling av slaggprodukter vi samlat på oss. God näringstillförsel med bra och ren mat hjälper kroppen att göra sig av med gifter.

  • Skär kraftigt ner på mättat fett, vitt socker, vetemjöl, mjölkprodukter och salt.
  • Ät vitt kött, linser och bönor istället för rött kött.
  • Få i dig rikligt med nyttiga fettsyror och antioxidanter som hjälper till att reglera kroppens fettomsättning. Kokosfett, nötter, fet fisk, frön och nyttiga oljor är exempel på bra val.
  • Ät över lag mer bär och grönsaker och minska på kaffe och alkohol. Börja gärna dagen med en grön smoothie med superfoodpulver i.

– Ät bra och ren mat. När du äter snabbmat och mat med mycket kemikalier och tillsatser och så vidare används vävnaderna som sopstation för det kroppen inte hinner eller klarar att bryta ner och eliminera via våra utrensningsvägar (via lever, galla och avföring, via njurar och urinering, svettning via huden, via utandning och koldioxideliminering och/eller via menstruation hos kvinnan), säger Kureras näringsexpert Zarah Öberg.

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol

2. Detoxa/avgifta kroppen!
När du detoxar tappar du oftast inte bara i vikt utan renar över kroppen från toxiner, vilka påstås vara en stor bov bakom uppkomsten av celluliter. Kör gärna ett detoxprogram - och kör gärna minst en vecka - men var medveten om att det tar längre tid än så att bli av med alla de slaggprodukter kroppen samlat på sig under ett helt liv.
Läs mer om detox här:


3. Tillför B-vitaminer, svavel och antioxidanter

Den näring som främst behövs är B-vitaminer, svavel och antioxidanter då det är dessa näringsämnen som stödjer leverns avgiftningsfaser. Komplettera även med ett mineralkomplex för avgiftning och för hudens och vävnadernas goda återhämtning.

 

4. Drick vatten!
Drick mycket vatten, gärna två liter om dagen.  På detta sätt hjälper du kroppen att rena sig från gifter och läbbiga slaggprodukter.
Börja gärna dagen med ett glas citronvatten. Här kan du läsa om varför.

► Läs också: 10 skäl att dricka vatten

5. Rör på dig mer - och regelbundet!
Att motionera måttligt och regelbundet är effektivt mot celluliter, och hemligheten är kontinuitet snarare än stentuffa pass då och då. Det ultimata är om du kan få till en timmes motion/träning om dagen. Och underskatta inte vardagsmotion, ta varje tillfälle till att röra på dig. Och stå oftare upp och jobba.
Cykla, gå i trappor, ta många snabba promenader och gärna i ojämn terräng och passa på att ägna dig åt vattengympa när du badar.

► Läs också: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa tio kilo på ett år

6. Naturliga krämer och kosttillskott mot celluliter

 

Cellufit Action, Intensive Cream Grape Seed Oil och Birch Cellulite Oil

Cellufit Action, Intensive Cream Grape Seed Oil och Birch Cellulite Oil.

  • Cellufit Action
    ...är en nyhet med svartkummin, extrakt av aronia, peppar och kolin som stödjer kroppens omsättning av fettceller. Bidrar till att bekämpa celluliterna inifrån. Finns att köpa på hälsokosten.
  • Druvkärneolja
    Här finns till exempel Intensive Cream Grape Seed Oil, en återfuktande kroppslotion med druvkärneolja och aktiva substanser från sandelträdsfrukt som gör huden märkbart fastare och jämnare. Masseras in med cirkelrörelser på utsatt område, gärna morgon och kväll. Finns att köpa på hälsokosten.
  • Björklöv
    Till exempel Birch Cellulite Oil är en underbar kroppsolja med extrakt av ekologiska björklöv, rosmarin och stickmyrten som vid regelbunden användning ska minska celluliter och göra huden fastare. Masseras in på lätt fuktad hud två gånger dagligen under fyra veckor, därefter en gång dagligen. Finns i välsorterade matvarubutiker samt på hälsokosten.


7. Lägg ner all tobak! 

Rökning och snusning försämrar blodcirkulationen. Har du celluliter är du i behov av det motsatta. Kom ihåg, tobak dödar - och bidrar bara effektfullt till att göra huden mer oelastiskt.

8. Sluta stressa - och börja andas!
Det sägs att stress och nervositet kan vara en grogrund för celluliter, så se till att ägna dig åt yoga eller avslappning emellanåt.
Stress gör sällan - nästan aldrig - någon nytta. Kom ihåg det, och sluta helt enkelt att stressa. Och om du ändå "måste" stressa, se åtminstone till att andas rätt. Då minskar kortisolet, vilket är en av de största gifterna i kroppen.

 

► Läs också - Experten: ”Med rätt andning renar du kroppen från gifter”

9. Massera, borsta och skrubba!
Se till att få igång blodcirkulationen. Börja massera (kraftigt i cirklar tills huden blir röd), peela, skrubba och torrborsta hudens utsatta områden. Även att ligga på spikmatta regelbundet sägs öka blodtillförseln och hjälpa till att förebygga slaggansamlingar.

► Läs också: Bättre blodcirkulation med Ginkgo Biloba

10. Maskera groparna med färg
Får du bara få lite färg på benen blir den gropiga huden mindre markant. Smörj in benen med brun utan sol och använd en hudlotion med lite skimmer kommer intrycket bli att huden ser spänstigare ut.

► Läs också: Så lätt fuskar du fram brännan

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Celluliter kan uppkomma på hela kroppen där det finns underhudsfett, men särskilt på kroppsdelar där kvinnor på grund av sina kvinnliga könshormoner lägger på sig fett.

Ultraljudsundersökningar har visat att celluliter är bråckliknande förtätningar i fettvävnaderna som framträder under huden. Detta tillsammans med dålig blodcirkulation tros vara en stor bov. Sämre blodgenomströmning leder till vattenansamlingar i vävnader och bidrar till att toxiner och slaggprodukter bildar ansamlingar som tillsammans med trycket från uppsvällda fettceller bildar ojämnheter i huden.
En annan teori till uppkomsten av celluliter är att det är ett ödem i underhudsfettet.
En tredje teori är att celluliter uppstår på grund av försämrad cirkulation i vener och lymfatiska systemet.

Celluliterna kan ha olika svårighetsgrad. För somliga syns celluliterna endast om huden trycks samman eller musklerna spänns. För andra syns de även vid avslappnat tillstånd.
Källa: Wikipedia

Andra troliga orsaker till celluliters uppkomst

Brist på motion.
Alkohol och rökning.
Hormonella rubbningar.
P-piller och graviditet.
Fettcellernas åldrande.
Upp- och nedgång i vikt.
Dålig kost.
Övervikt.
Ärftlighet.
Källa: sund.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

 

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

 

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.