charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Fakta

Namn: Charlotte Kalla
Ålder:
31 år.
Bor: Sundsvall.
Familj: Pappa Per-Erik, mamma Lena,
systrarna Christelle och Cecilia.
Yrke: Skidåkare.
Meriter: Fem OS-medaljer och
tolv VM-medaljer.
Övrigt: Har kommit ut med boken "Styrka, teknik och pannben".

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Charlotte är inte rädd för utmaningar, förra året kom hennes bok, "Styrka, teknik och pannben". Där hon tar upp allt från vallning och träning till berättelsen om hennes framgångar i skidbacken. Men det är också en bok som beskriver inre drivkrafter och hur allt en gång började. Viktigt för alla idrottare är det här med motivation, nedan delar Charlotte med sig av sina bästa tips för pepp.

 

Sätt upp delmål
Motivation kan se olika ut och att sätta upp mätbara och tidsbestämda mål kan vara en morot. Då finns alla möjligheter i världen att bryta ner den stora mållinjen till mindre moment och delmål på vägen. Det blir ofta mer greppbart om du kan räkna dagar eller veckor framåt och inte bara stirra dig blind på målet, som ligger månader bort. Du måste vara beredd på att du kommer att stöta på motstånd på vägen och att du periodvis har ett mödosamt arbete framför dig.

Belöna dig själv
Belöna dig när du nått ditt delmål. För mig kan det innebära jag tar mig tid till en längre middag i trevligt sällskap kvällen före en vilodag. Jag ger mig tid att känna mig nöjd med den träning jag genomfört under veckan.

LÄS OCKSÅ: Leilas 10 hälsofavoriter

Ta hjälp av andra
Jag jobbar mycket med att försöka medvetandegöra vilka behov jag har och att mina mål överensstämmer med mina värderingar. Ett effektivt sätt att tydliggöra dem är de viktiga samtal jag har med personer jag har förtroende för. När jag får sätta ord på mina tankar, formulera svar på det som jag ältar och uppleva lättnaden i att dela grubblerier med någon, då blir ofta riktningen självklar.

Våga vara själv
Det är en stor skillnad mellan att vara själv och att vara ensam. Jag behöver tid för mig själv för att komma närmare rösten som berättar om hur jag vill prioritera. Och för att kunna lyssna till den behöver jag periodvis också vara disciplinerad så att jag inte hamnar i distraktioner. Sociala medier, en radio som skvalar i bakgrunden, aviseringar om mejl som trillar in. Många tycker att det är obehagligt att vara med sina egna tankar och ser till att de alltid är omgivna av andra. Vi har olika behov av sociala kontakter men jag tror att det är nyttigt att ha långtråkigt emellanåt och att vara med sig själv och sina egna tankar, speciellt om det framkallar rysningar längs ryggraden.

 

LÄS OCKSÅ: Ericas 10 hälsofavoriter

Klappa dig själv på axeln
Ibland skriver jag ner tre dagliga mål. Innan det är dags att förbereda kvällsfika tar jag fem minuter till att fundera över vad jag önskar att morgondagen ska innehålla. Det kan vara att utvärdera förmiddagspasset innan jag sätter mig och äter lunch, att ringa en vän eller att lägga mig i tid. Ofta rör det sig inte om uppgifter som är kopplade till träning, eftersom jag redan har en stor glöd inom det området, utan andra saker som kan fylla på min energi. Jag utvärderar de här målen nästa kväll på en skala från 1 till 5. Hur väl har jag lyckats med målen idag? Det gör att jag regelbundet får tänka till vad som är viktigt. Ibland får jag fundera över varför jag prioriterade bort mig själv.

LÄS OCKSÅ: Ellinor har koll på mikrobiomet

Tankestopp
Negativa tankar är något som vi alla brottas med emellanåt. Det går inte att förbjuda tankar, men däremot kan vi välja att ge mer eller mindre energi till dem. Vi kan välja vilka tankar vi vill ge mer plats och säga stopp när oönskade tankar dyker upp. När jag jobbar med avslappningsövningar och de oönskade tankarna kommer kan jag symboliskt lägga tankarna på ett isflak och för mitt inre se dem flyta iväg. I vardagen använder jag mig oftare av att säga stopp till mig själv, för det mesta bara inne i skallen. Kanske blir det mer effekt om du högt uttalar ordet stopp och inte bara tänker det.
Källa: Boken Styrka, teknik och pannben.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Charlotte Kalla
Ålder:
31 år.
Bor: Sundsvall.
Familj: Pappa Per-Erik, mamma Lena,
systrarna Christelle och Cecilia.
Yrke: Skidåkare.
Meriter: Fem OS-medaljer och
tolv VM-medaljer.
Övrigt: Har kommit ut med boken "Styrka, teknik och pannben".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.