Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

boken clean reset och författrna victoria carinci och katarina hagberg

Clean reset – ta en återställare

Fakta

"Clean reset"är skriven av Victoria Carinci och Katarina Hagberg.

Mer om Victoria och hennes arbete som terapeut hittar du här.

Vill du veta mer om Katarina hittar du henne här.

När inte boken som hon sökte efter fanns, bestämde sig terapeuten och hälsocoachen Victoria Carinci för att skriva den själv. Ihop med biomedicinaren och skribenten Katarina Hagberg skrev hon boken "Clean reset" där de vägleder läsarna i hur de på egen hand kan göra en elimineringsdiet och hitta fram till den mat som passar dem bäst.

Victoria är hälsocoach och funktionsmedicinsk terapeut och har länge jobbat med elimineringsdiet med sina klienter.
– Metoden är väldigt effektiv och många av mina klienter blev nyfikna och ville veta mer än vad vi hann prata om under våra sessioner.
I boken ”Clean reset” går hon in på bakgrunden, forskningen och varför man ska plocka bort vissa livsmedel. Hon tar även upp varför maten vi äter behöver vara ekologisk och oprocessad, varför gluten kan störa även om man inte har celiaki samt ger recept på vad man kan äta istället.
– Jag letade efter en bok på svenska som handlade om det här, när jag inte kunde hitta någon så bestämde jag mig för att skriva en själv. Jag frågade Katarina, som jag träffat i ett annat sammanhang, om hon ville skriva boken med mig.

Blev fri från sköldkörtelsjukdom
Katarina som har en magisterexamen i biomedicin från Karolinska Institutet är frilansskribent och digital kommunikatör inom medicin och hälsa.
– När jag träffade Victoria för första gången hade jag sedan ett par år tillbaka en sjukdom som heter Graves tyreodit. En autoimmun sjukdom som attackerar sköldkörteln. Jag intervjuade Victoria för en artikel i Aftonbladet om tarmfloran och hon berättade om metoden hon arbetar med tillsammans med sina klienter. Det var en aha-upplevelse för mig. Kan maten vi äter ligga bakom så många vanliga hälsoproblem. Biomedicinare som jag är gick jag hem och läste på om vetenskapen bakom och snart var jag övertygad. Det här var en chans för mig att bli frisk.
Katarina satte snart igång att göra en clean reset, som Victoria kallar metoden att eliminera livsmedel. Med en anti-inflammatorisk, näringsrik kost som grundsten ändrade hon sin livsstil. Sedan ett år tillbaka är hon helt fri från mediciner och i våras blev hon helt friskförklarad.

 

LÄS OCKSÅ: Lars Frölander – OS-medaljör med helgrönt i tanken

Varför ska man göra en clean reset?
– Kortfattat brukar vi säga att det är en metod för att snabbt må bättre. Det är ett verktyg för att ta reda på hur man mår av maten man äter som vilar på de tre grundprinciperna, ta bort maten som skapar oreda i kroppen, fyll på med näring, hjälp magen att läka och balansera tarmfloran.
I en effektiv och tydlig steg-för-steg metod leder metoden fram till just din individuellt utprovade läkande kost. Du tar reda på vilken mat som stödjer istället för att tära på din hälsa, balanserar immunförsvaret och hjälper kroppen att läka.

Vem lämpar det sig för?
– Clean Reset kan vara bra för den som har tydliga tecken på inflammation och ohälsa som behöver få ökad energi, bättre fokus, lugn mage, minskad smärta, mindre huvudvärk eller migrän och friskare hud. Det kan även hjälpa till att balansera vikten samt lindra och lugna autoimmuna sjukdomar. Men också för den som redan mår bra och som är nyfiken på om den kan må ännu bättre, för att optimera mående och prestation.

LÄS OCKSÅ: Hur står det till med sköldkörteln? 

Vad är de största hälsofördelarna?
– Väldigt många mer eller mindre diffusa ohälsosymtom är kopplade till maten vi äter. Dels finns det många livsmedel som vi äter mycket av idag som faktiskt har förmågan att skapa oreda i kroppen på väldigt många människor.
Som exempel nämner Katarina och Victoria gluten, mjölk, ägg och raffinerade vegetabiliska oljor.
–Därtill leder vårt västerländska leverne med mycket stress, antibiotikakurer och andra mediciner, miljögifter, bekämpningsmedel och kemiska tillsatser i maten till att magen skadas och tarmfloran rubbas. Det i sin tur leder också till att vårt immunförsvar börjar reagera på livsmedel som vi äter.

Vanligt med dolda matintoleranser
Enligt Katarina och Victoria går fler och fler idag omkring och har dolda matintoleranser, det vill säga att man inte vet själv att magproblemen, hudproblemen, huvudvärken och ledvärken faktiskt är kopplade till maten.
–När man gör en återställning lugnar man hela sitt system genom att ta bort en hel lista av livsmedel som man av forskning och erfarenhet vet har förmågan att skapa oreda i kroppen på väldigt många människor och samtidigt hjälpa kroppen till självläkning genom att ge den massor av näring och stötta maghälsan och tarmfloran.

LÄS OCKSÅ: Nilla Gunnarsson – min förändrade kosthållning läkte mig

Kan bli av med migrän och magbesvär
De främsta hälsofördelarna med att göra en Clean Reset är enligt Katarina och Victoria att man på så sätt kan bli av med många av de där symtomen som många av oss går och dras med.
– Många har vant sig vid att leva med dem, och tänker kanske att “Vad synd, men sån är jag. Jag är en sån som får leva med återkommande migrän, magbesvär med mera.”
Men det ska man inte behöva menar Katarina och Victoria.
– Om man lider av några av de symtomen vi listar så uppmuntrar vi absolut till att prova att ge det en chans.

Passar även den som bara vill må bättre
Förutom att bli fri från envisa besvär är det även en bra metod för den som är sugen på att optimera sin hälsa, öka sina träningsresultat, få bättre fokus och skarpare koncentration eller bara för att få ökad energi, den är också bra för att lära sig att lyssna på sin kropps signaler menar tjejerna.
– Kroppen är ju klok och den ger oss hela tiden signaler om vad den gillar och ej, det gäller bara att lyssna på den.

 

Hur noga måste man vara när man gör programmet?
– Man måste faktiskt vara rejält noggrann – inget fusk. Det riskerar att störa hela satsningen och leda till otydliga eller felaktiga resultat. Eller uteblivna resultat. Så när du väl bestämmer dig för att göra en hälsosatsning av det här slaget, ge dig själv då chansen att lyckas och följ instruktionerna.

Hur noga måste man följa det efteråt, kan man slarva då och då och unna sig något man egentligen inte mår bra av eller måste man vara konsekvent?
– Det fina är att de allra flesta förvånansvärt snabbt märker positiva förbättringar i sitt mående. Det gör att man snabbt blir motiverad att fortsätta även om det stundtals kan kännas tufft och minskar risken att man vill göra något för att må sämre igen. Och när man då och då bestämmer sig för att “unna sig” något, då blir det ett medvetet val och man vet vad man ska göra för att snabbt komma på banan igen.

Vanliga åkommor idag
Några av de hälsoproblemen som Victoria ofta stöter på är olika magproblem som diarré, förstoppning, uppblåsthet och till och med smärta. Det är vanligt att de som får diagnosen IBS får höra att det inte är farligt och lämnas ganska ensamma utan konkret hjälp att komma tillrätta med sina besvär berättar hon.
– Stressen är självklart också en mycket stor bov i vårt samhälle idag och får många negativa följdverkningar i vår kroppar.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

"Clean reset"är skriven av Victoria Carinci och Katarina Hagberg.

Mer om Victoria och hennes arbete som terapeut hittar du här.

Vill du veta mer om Katarina hittar du henne här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

 

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

 

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.