Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

Migrän kan utlösas av viss mat och dryck som rödvin, starka ostar, citrusfrukter och choklad. Den kan också triggas av stress, sömnbrist och hormonförändringar – eller av starka parfymdofter. Vad som orsakar anfallen varierar stort bland den miljard människor världen över som lider av återkommande attacker. 

Ofta är det bara vila i ett mörkt och tyst rum som kan avvärja huvudvärken, eftersom den drabbade blir överkänslig för allt ifrån ljus, ljud och doft till minsta fysiska ansträning eller ens att röra på huvudet. Vissa blir så illamående att de kräks, får synrubbningar, blir trötta och får svårare att koncentrera sig. 

 

Det finns två typer av migrän, med eller utan aura. Den vanligaste typen av anfall är den med aura som kännetecknas av att kroppen signalerar att huvudvärken är på gång genom att synintrycken kan bli suddiga eller att personen upplever ett zickzack-mönster i synfältet. En del känner en domnande känsla på ena sidan av ansiktet och ibland även på tungan. Denna aura eller föraning släpper efter tio minuter, upp till en halvtimma. 

Den andra typen av migrän – utan aura – slår till direkt och varnar oftast inte. En del tycker sig vara mer irriterade, överaktiva eller trötta än vanligt just innan anfallet kommer. Risken att få migrän ökar om du har en släkting som har migrän, men migränanfall är nästan alltid ofarliga.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, är cirka 15 procent av världens befolkning drabbade av migrän. I Sverige har nästan var femte kvinna och ungefär var tionde man migrän. Den vanligaste frekvensen av migrän är att du får drygt ett anfall per månad, men vissa drabbas oftare. I Norge lider var tredje ungdom migrän.

LÄS OCKSÅ: Selen och Q10 världens bästa hjärtmedicin

Brist på vitaminer
Under en lång tid har migrän förbryllat forskarna och ännu går det inte med säkerhet att säga vad den förlamande smärtan i huvudet beror på. Men nu kan forskare vara en lösning på spåren. Ett forskningsprojekt som presenterats på American Headache Society visade ett tydligt samband mellan brist på vissa vitaminer och migrän. Forskarna kunde visa att otillräckligt med B2, D-vitamin, folat och Q10 kunde stimulera uppkomsten av en migränattack. I studien deltog 7 691 personer och deras vitaminnivåer mättes för att sedan jämföras med tendensen att få migrän.

 

Analysen av studien visade också att fler kvinnor än män får migrän, vilket forskarna tror beror på att kvinnor i högre utsträckning reagerar på en brist på Q10. Männen verkade reagera kraftigare på D-vitaminbrist. Men som vid alla nya studieresultat påpekade forskarna att det krävs mer vetenskapliga studier innan de kan rekommendera ett botemedel mot migrän.

LÄS OCKSÅ: Håll huden ung med Q10

Minskade anfallen med hälften
En mindre studie som gjordes 2017 på 80 patienter med migrän visade att Q10 kan tas i förebyggande syfte för att lindra och förhindra ett migränanfall. Studien visade att patienterna fick hälften så mycket migrän per månad när de tog 100 milligram Q10 dagligen. Även svårighetsgraden på värken minskade och det gjorde också tiden som anfallen varade. Att ta Q10 ger heller inga biverkningar, vilket annan migränmedicin kan göra. 

En annan studie, publicerad i tidskriften Nutritional Neuroscience 2018, där försökspersonerna bestod av 45 kvinnor i åldrarna 18 till 50 år, som alla var diagnostiserade med migrän, visade att Q10 reducerade antalet migränattacker. Kvinnorna delades in i två grupper där den ena fick placebo och den andra 400 milligram Q10 dagligen. De som gavs Q10 hade lägre värden av TNF-alfa, ett signalämne som produceras när kroppen aktiveras i en inflammation. TNF-alfa drar igång produktionen av andra signalämnen och kan liknas vid en snöboll som är svår att stoppa när den väl satts i rullning. Kvinnorna som fick Q10 hade också lägre CGRP-receptorer. Tidigare har forskare kunnat visa att det finns ett starkt samband mellan frisättning av CGRP under en migränattack. Upptäckten ledde fram till utveckling av en akut migränmedicin som verkar genom att blockera CGRP-receptorn och avfärdar dessa smärtsignalerna som då inte når hjärnan.

LÄS OCKSÅ: Migrän kan förebyggas med antioxidanter

Skapa regelbundenhet
Redan 2002 intresserade sig en forskargrupp vid Thomas Jeffersons universitet i Philadelphia för Q10s effekt på migrän. 32 migränpatienter rekryterades till studien. Dessa fick 150 milligram Q10 per dag i tre månader och 61 procent av deltagarna halverade antalet migränanfall.

 

Regelbundenhet i livet kan motverka migrän. Att nattsömnen fungerar, vara fysiskt aktiv, undvika stress och mat som du vet kan utlösa en attack. Även akupunktur och avslappningsövningar kan hjälpa. När attacken kommer kan du lägga dig i ett mörkt och tyst rum med en kall handduk över tinningarna. Då kan anfallet snabbare gå över.

Av Inger Palm

Länkar till studier:

Open label trial of coenzyme Q10 as a migraine preventive

Effectiveness of coenzyme Q10 in prophylactic treatment of migraine headache: an open-label, add-on, controlled tria


Välstuderat Q10

Q10 är ett co-enzym som fungerar både som en antioxidant och är nödvändig för energiproduktionen i våra celler.Tarmen kan ha svårt att ta upp Q10 och i studier som jämfört olika preparat ser man stora skillnader i upptag.För att vara på den säkra sidan när det gäller upptag av Q10 är det en god idé att välja en välstuderad och dokumenterad Q10-produkt som Bio-Qinon Active Q10.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sötpotatispyttipanna med hallon och fetaost på tallrik med ljusblå bakgrund

Jessica Frejs regnbågspytt

Recept

Den här färgglada pytten är en somrig och vegetarisk uppdatering av den klassiska pyttipannan. Med smarrigt matig sötpotatis, frisk mynta och söta hallon som bryter av mot salt fetaost blir det garanterat en favorit under årets varmare dagar.

honung socker i skålar

Sött i maten – utan socker

Kost

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Fyra zucchinis i olika färger

Goda recept med zucchini

Recept

Har du en trädgård som kryllar av zucchini  - men ingen aning vad du ska göra med den? Det finns oändliga sätt att tillaga denna mångsidiga grönsak som kommer i olika färger och former. Varför inte testa Ulrika Davidssons squashrullar med fetaost?  

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

 

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

 

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

 

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.