Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

Migrän kan utlösas av viss mat och dryck som rödvin, starka ostar, citrusfrukter och choklad. Den kan också triggas av stress, sömnbrist och hormonförändringar – eller av starka parfymdofter. Vad som orsakar anfallen varierar stort bland den miljard människor världen över som lider av återkommande attacker. 

Ofta är det bara vila i ett mörkt och tyst rum som kan avvärja huvudvärken, eftersom den drabbade blir överkänslig för allt ifrån ljus, ljud och doft till minsta fysiska ansträning eller ens att röra på huvudet. Vissa blir så illamående att de kräks, får synrubbningar, blir trötta och får svårare att koncentrera sig. 

 

Det finns två typer av migrän, med eller utan aura. Den vanligaste typen av anfall är den med aura som kännetecknas av att kroppen signalerar att huvudvärken är på gång genom att synintrycken kan bli suddiga eller att personen upplever ett zickzack-mönster i synfältet. En del känner en domnande känsla på ena sidan av ansiktet och ibland även på tungan. Denna aura eller föraning släpper efter tio minuter, upp till en halvtimma. 

Den andra typen av migrän – utan aura – slår till direkt och varnar oftast inte. En del tycker sig vara mer irriterade, överaktiva eller trötta än vanligt just innan anfallet kommer. Risken att få migrän ökar om du har en släkting som har migrän, men migränanfall är nästan alltid ofarliga.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, är cirka 15 procent av världens befolkning drabbade av migrän. I Sverige har nästan var femte kvinna och ungefär var tionde man migrän. Den vanligaste frekvensen av migrän är att du får drygt ett anfall per månad, men vissa drabbas oftare. I Norge lider var tredje ungdom migrän.

LÄS OCKSÅ: Selen och Q10 världens bästa hjärtmedicin

Brist på vitaminer
Under en lång tid har migrän förbryllat forskarna och ännu går det inte med säkerhet att säga vad den förlamande smärtan i huvudet beror på. Men nu kan forskare vara en lösning på spåren. Ett forskningsprojekt som presenterats på American Headache Society visade ett tydligt samband mellan brist på vissa vitaminer och migrän. Forskarna kunde visa att otillräckligt med B2, D-vitamin, folat och Q10 kunde stimulera uppkomsten av en migränattack. I studien deltog 7 691 personer och deras vitaminnivåer mättes för att sedan jämföras med tendensen att få migrän.

 

Analysen av studien visade också att fler kvinnor än män får migrän, vilket forskarna tror beror på att kvinnor i högre utsträckning reagerar på en brist på Q10. Männen verkade reagera kraftigare på D-vitaminbrist. Men som vid alla nya studieresultat påpekade forskarna att det krävs mer vetenskapliga studier innan de kan rekommendera ett botemedel mot migrän.

LÄS OCKSÅ: Håll huden ung med Q10

Minskade anfallen med hälften
En mindre studie som gjordes 2017 på 80 patienter med migrän visade att Q10 kan tas i förebyggande syfte för att lindra och förhindra ett migränanfall. Studien visade att patienterna fick hälften så mycket migrän per månad när de tog 100 milligram Q10 dagligen. Även svårighetsgraden på värken minskade och det gjorde också tiden som anfallen varade. Att ta Q10 ger heller inga biverkningar, vilket annan migränmedicin kan göra. 

En annan studie, publicerad i tidskriften Nutritional Neuroscience 2018, där försökspersonerna bestod av 45 kvinnor i åldrarna 18 till 50 år, som alla var diagnostiserade med migrän, visade att Q10 reducerade antalet migränattacker. Kvinnorna delades in i två grupper där den ena fick placebo och den andra 400 milligram Q10 dagligen. De som gavs Q10 hade lägre värden av TNF-alfa, ett signalämne som produceras när kroppen aktiveras i en inflammation. TNF-alfa drar igång produktionen av andra signalämnen och kan liknas vid en snöboll som är svår att stoppa när den väl satts i rullning. Kvinnorna som fick Q10 hade också lägre CGRP-receptorer. Tidigare har forskare kunnat visa att det finns ett starkt samband mellan frisättning av CGRP under en migränattack. Upptäckten ledde fram till utveckling av en akut migränmedicin som verkar genom att blockera CGRP-receptorn och avfärdar dessa smärtsignalerna som då inte når hjärnan.

LÄS OCKSÅ: Migrän kan förebyggas med antioxidanter

Skapa regelbundenhet
Redan 2002 intresserade sig en forskargrupp vid Thomas Jeffersons universitet i Philadelphia för Q10s effekt på migrän. 32 migränpatienter rekryterades till studien. Dessa fick 150 milligram Q10 per dag i tre månader och 61 procent av deltagarna halverade antalet migränanfall.

 

Regelbundenhet i livet kan motverka migrän. Att nattsömnen fungerar, vara fysiskt aktiv, undvika stress och mat som du vet kan utlösa en attack. Även akupunktur och avslappningsövningar kan hjälpa. När attacken kommer kan du lägga dig i ett mörkt och tyst rum med en kall handduk över tinningarna. Då kan anfallet snabbare gå över.

Av Inger Palm

Länkar till studier:

Open label trial of coenzyme Q10 as a migraine preventive

Effectiveness of coenzyme Q10 in prophylactic treatment of migraine headache: an open-label, add-on, controlled tria


Välstuderat Q10

Q10 är ett co-enzym som fungerar både som en antioxidant och är nödvändig för energiproduktionen i våra celler.Tarmen kan ha svårt att ta upp Q10 och i studier som jämfört olika preparat ser man stora skillnader i upptag.För att vara på den säkra sidan när det gäller upptag av Q10 är det en god idé att välja en välstuderad och dokumenterad Q10-produkt som Bio-Qinon Active Q10.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!