karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Fakta

Namn: Karin Tydén
Yrke: Coach och föreläsare
Bor: Malmö
Läs mer om Karin på hennes hemsida

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

För mig finns det tre typer av semesterresor. Semestern där jag vilar, oftast på ett ställe jag känner väl och där jag enkelt kan flyta in i en lugn dagsrytm under några dagar. Semestern där jag fixar, då jag färdigställer ett projekt som kräver tid. Och så semestern där jag växer, vilken kräver att jag är 100 procent dedikerad fatt få ut det mesta av resan. Den senare är utmattande – men också min favorit.

Jag säger ofta till mina klienter att du inte både kan ha kakan och äta den, även om vi lever i ett samhälle som säger att du kan få allt ”because you’re worth it” Jag säger istället ”you can have anything, but not everything”. Så bestäm dig, vilket tema ska din resa eller din semester ha? Vila, vara med familjen, fixa något eller en upplevelse där du växer? När du skalar ner och väljer bort, så öppnar du också ett utrymme för att verkligen gå ”all in” och du kommer känna en fantastisk tillfredsställelse av att det du gjorde blev bra.

 

LÄS OCKSÅ: Stresscoachen: “Hänger utbrändhet ihop med uppväxten?”

Det är rätt lustigt när man tänker på hur mycket vi dokumenterar våra upplevelser, istället för att vara i dem. För ett par år sedan var jag på Bali och testade canyoning, en blandning av vandring, klättring, hoppning och simning för att ta sig till en destination. Vi var en liten grupp på fyra personer som firade oss ner för vattenfall, vandrade i porlande bäckar och tät regnskog och vågade oss på ett och annat hopp från hög höjd i våtdräkt och hjälm. En av deltagarna, en asiatisk kille, intog dödsföraktande poser som han sedan försökte ladda upp på Instagram. Lycka till att hitta täckning mitt i regnskogen! Att hålla kameran torr och få den perfekta bilden var nog hans största fokus under hela upplevelsen och helt i onödan, eftersom guiderna utrustat sig med små vattentåliga kameror och tog bilder på oss från alla möjliga vinklar.

LÄS OCKSÅ: “Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Du måste inte dokumentera och dela allt på sociala medier. När du inte deltar fullt ut i aktiviteten, upplever hjärnan att du inte har deltagit alls och du går hem med en otillfredsställelse att inget har hänt. Istället hänge dig, upplev, njut, delta fullt ut. När du går in i upplevelsen helt och fullt får din hjärna en dos dopamin, en belöning, och du behöver inte göra 10 saker till för att känna dig nöjd.

Under semestern är det många som checkar mail och ringer jobbsamtal. Jag vet, jag kan själv vara sådan ibland. Min ursäkt är att jag är egenföretagare. Vad är din? Jag har installerat ett verktyg som blockerar e-mail, sociala medier och andra sajter mellan vissa klockslag. Lär känna dig själv och dina fallgropar och gör det du måste göra för att inte trilla dit. Checka istället in med omgivningen, din familj och dina vänner. När du checkar in med andra känner du dig mer levande och närvarande och de du umgås med känner sig viktiga och betydelsefulla. Alla blir gladare av det.

LÄS OCKSÅ: Hur kan jag minska på stressen?

Varje kväll avslutar jag med att ”ta in det goda”, vad jag är tacksam för under semestern. Det hjälper mig att uppskatta allt jag varit med om och gjort, istället för att fokusera på det jag missat. Forskning visar att när vi praktiserar tacksamhet och tar in det goda, då höjs dopaminet, vilket får oss att känna glädje, entusiasm och motivation. Serotoninproduktionen boostas, vilket skapar lugn och en känsla av att vi har kontroll över vårt liv. Dessutom är tacksamhet faktiskt föregångaren till optimism. Så med denna lilla enkla övning som inte tar mer än ett par minuter att göra, kan du komma hem och vara glad, nöjd och utvilad efter din semester.

Tre enkla steg för att ta in det goda
1. På kvällen innan du ska somna, tänk på 3 positiva upplevelser som du varit med om under dagen. De kan vara små, som en god kopp kaffe, ett klarblått hav, en kram från ditt barn. När du upplever något bra, tillåt en känsla av att må bra av det

2. Stanna i upplevelsen 20-30 sekunder och njut, utan att distraheras av något annat. Det är nämligen så lång tid det tar för hjärnan att ta in det goda. Ju längre tid du tar in det positiva och ju mer emotionellt laddat det är, desto fler neuroner avfyras samtidigt och desto starkare blir minnesspåret. Det här är som att sätta in pengar på bankkontot. Du blir mer välfylld med positivitet och du kommer att känna dig tillfreds

3. Låt upplevelsen sjunka djupt in i dig. Jag kallar det för att bada eller gosa i upplevelsen. Alla gör det här på olika sätt. En del känner en varm känsla som sprids i bröstet. Någon annan visualiserar ett gyllene ljus som fyller hela kroppen uppifrån och ner. Någon föreställer sig en diamant som läggs i en skattkista. En del sjunker in i känslan som en varm filt. En del tänker att det här är bra och det räcker.

Av Karin Tydén, Mind Hacker, coach och föreläsare. 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Tydén
Yrke: Coach och föreläsare
Bor: Malmö
Läs mer om Karin på hennes hemsida

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshund

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.

Snart kan EU förbjuda “vegoburgare”

Kost

I en tid då vi äter en allt grönare kost och allt färre animalier är fenomenet med vegokött en rejält växande marknad.  Produkterna ser ut som kött och heter saker som burgare, stek, biff och korv – men det bör de inte längre få göra. Det har Europaparlamentets jordbruksutskott nu beslutat och lagt fram ett förslag på lagändring. En liknande lagstiftning finns redan i Frankrike.

5 smarta knep för vackra händer

Hud

Dina händer har under många kalla månader nu varit särskilt utsatta. Det är inte konstigt att de nu känns extra torra och fnasiga. Det är det dags att ändra på nu, och ta hand om dem lite extra inför sommaren. Här är tipsen som kommer att göra dina händer snygga, lena och mjuka igen.

Eldsjälen som gjorde vego till sitt jobb

Intervju

Han brinner för grön kost, är definitivt urtypen för det man brukar kalla eldsjäl och har en genuin vilja att inspirera så många människor som möjligt – i förhoppningen om att på så sätt bidra till att förändra världen.  "Mina vapen för att lyckas är ruskigt god och enkel vegomat och ett stort leende", säger Mattias Kristiansson, chefredaktör och grundare av tidningen VEGO.