karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Fakta

Namn: Karin Tydén
Yrke: Coach och föreläsare
Bor: Malmö
Läs mer om Karin på hennes hemsida

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

För mig finns det tre typer av semesterresor. Semestern där jag vilar, oftast på ett ställe jag känner väl och där jag enkelt kan flyta in i en lugn dagsrytm under några dagar. Semestern där jag fixar, då jag färdigställer ett projekt som kräver tid. Och så semestern där jag växer, vilken kräver att jag är 100 procent dedikerad fatt få ut det mesta av resan. Den senare är utmattande – men också min favorit.

Jag säger ofta till mina klienter att du inte både kan ha kakan och äta den, även om vi lever i ett samhälle som säger att du kan få allt ”because you’re worth it” Jag säger istället ”you can have anything, but not everything”. Så bestäm dig, vilket tema ska din resa eller din semester ha? Vila, vara med familjen, fixa något eller en upplevelse där du växer? När du skalar ner och väljer bort, så öppnar du också ett utrymme för att verkligen gå ”all in” och du kommer känna en fantastisk tillfredsställelse av att det du gjorde blev bra.

 

LÄS OCKSÅ: Stresscoachen: “Hänger utbrändhet ihop med uppväxten?”

Det är rätt lustigt när man tänker på hur mycket vi dokumenterar våra upplevelser, istället för att vara i dem. För ett par år sedan var jag på Bali och testade canyoning, en blandning av vandring, klättring, hoppning och simning för att ta sig till en destination. Vi var en liten grupp på fyra personer som firade oss ner för vattenfall, vandrade i porlande bäckar och tät regnskog och vågade oss på ett och annat hopp från hög höjd i våtdräkt och hjälm. En av deltagarna, en asiatisk kille, intog dödsföraktande poser som han sedan försökte ladda upp på Instagram. Lycka till att hitta täckning mitt i regnskogen! Att hålla kameran torr och få den perfekta bilden var nog hans största fokus under hela upplevelsen och helt i onödan, eftersom guiderna utrustat sig med små vattentåliga kameror och tog bilder på oss från alla möjliga vinklar.

LÄS OCKSÅ: “Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Du måste inte dokumentera och dela allt på sociala medier. När du inte deltar fullt ut i aktiviteten, upplever hjärnan att du inte har deltagit alls och du går hem med en otillfredsställelse att inget har hänt. Istället hänge dig, upplev, njut, delta fullt ut. När du går in i upplevelsen helt och fullt får din hjärna en dos dopamin, en belöning, och du behöver inte göra 10 saker till för att känna dig nöjd.

Under semestern är det många som checkar mail och ringer jobbsamtal. Jag vet, jag kan själv vara sådan ibland. Min ursäkt är att jag är egenföretagare. Vad är din? Jag har installerat ett verktyg som blockerar e-mail, sociala medier och andra sajter mellan vissa klockslag. Lär känna dig själv och dina fallgropar och gör det du måste göra för att inte trilla dit. Checka istället in med omgivningen, din familj och dina vänner. När du checkar in med andra känner du dig mer levande och närvarande och de du umgås med känner sig viktiga och betydelsefulla. Alla blir gladare av det.

LÄS OCKSÅ: Hur kan jag minska på stressen?

Varje kväll avslutar jag med att ”ta in det goda”, vad jag är tacksam för under semestern. Det hjälper mig att uppskatta allt jag varit med om och gjort, istället för att fokusera på det jag missat. Forskning visar att när vi praktiserar tacksamhet och tar in det goda, då höjs dopaminet, vilket får oss att känna glädje, entusiasm och motivation. Serotoninproduktionen boostas, vilket skapar lugn och en känsla av att vi har kontroll över vårt liv. Dessutom är tacksamhet faktiskt föregångaren till optimism. Så med denna lilla enkla övning som inte tar mer än ett par minuter att göra, kan du komma hem och vara glad, nöjd och utvilad efter din semester.

Tre enkla steg för att ta in det goda
1. På kvällen innan du ska somna, tänk på 3 positiva upplevelser som du varit med om under dagen. De kan vara små, som en god kopp kaffe, ett klarblått hav, en kram från ditt barn. När du upplever något bra, tillåt en känsla av att må bra av det

2. Stanna i upplevelsen 20-30 sekunder och njut, utan att distraheras av något annat. Det är nämligen så lång tid det tar för hjärnan att ta in det goda. Ju längre tid du tar in det positiva och ju mer emotionellt laddat det är, desto fler neuroner avfyras samtidigt och desto starkare blir minnesspåret. Det här är som att sätta in pengar på bankkontot. Du blir mer välfylld med positivitet och du kommer att känna dig tillfreds

3. Låt upplevelsen sjunka djupt in i dig. Jag kallar det för att bada eller gosa i upplevelsen. Alla gör det här på olika sätt. En del känner en varm känsla som sprids i bröstet. Någon annan visualiserar ett gyllene ljus som fyller hela kroppen uppifrån och ner. Någon föreställer sig en diamant som läggs i en skattkista. En del sjunker in i känslan som en varm filt. En del tänker att det här är bra och det räcker.

Av Karin Tydén, Mind Hacker, coach och föreläsare. 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Tydén
Yrke: Coach och föreläsare
Bor: Malmö
Läs mer om Karin på hennes hemsida

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.

test_serum

Kureras skönhetspanel testar: Serum

Hud

Serum är dyrbara droppar som kan göra små underverk för huden. Kureras hudvårdspanel har låtit känslan i huden tala när den testat sig igenom sex ganska olika serum – och i hård konkurrens hittat en favorit.

Ny metod underlättar upptäckten av KOL

Forskning

En ny studie har resulterat i en förbättrad diagnosmetod för kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Förhoppningen är att metoden, som har både praktiska och ekonomiska fördelar jämfört med spirometri, snabbt ska komma ut på marknaden.

Knapriga mandelvåfflor till vardag och fest

Recept

Våfflor kan ätas både med söta och salta tillbehör. Denna glutenfria variant är baserad på mandelmjöl och glutenfritt havre och kan ätas till såväl frukost och lunch som till dessert. Njut med hallonsylt, äppelmos eller varför inte en matig hummus. 

Beröring ger bättre sömn

Hälsa

Beröring och god sömn – hänger det ihop? Ja, säger forskningen, främst på grund av kroppens eget må bra-hormon oxytocin. Har du ingen att ligga sked med kan ett varmt bad eller ett tungt täcke funka.

suzanne

Suzanne sänkte blodtrycket på naturlig väg

Naturlig hälsa

Suzanne Elgström sökte läkare för yrsel och trötthet – och fick ett chockbesked om alldeles för högt blodtryck. De ordinerade blodtrycksmedicinerna gav svåra biverkningar och efter att ha provat flera olika fick hon rådet att skippa dem. Men blodtrycket behövde ju sänkas, och till sist hittade Suzanne ett tomatextrakt som kunde göra just det.

henrik ennart

Henrik Ennart: “Din lycka går via magen”

Intervju

I vår tarm finns 40 biljoner bakterier, goda och onda, vi behöver dem alla. Forskning visar att de har direkt påverkan på vår psykiska hälsa. Vetenskapsjournalisten Henrik Ennart berättar hur vi genom att förbättra vår tarmflora kan må bättre mentalt.