karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Fakta

Namn: Karin Tydén
Yrke: Coach och föreläsare
Bor: Malmö
Läs mer om Karin på hennes hemsida

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

För mig finns det tre typer av semesterresor. Semestern där jag vilar, oftast på ett ställe jag känner väl och där jag enkelt kan flyta in i en lugn dagsrytm under några dagar. Semestern där jag fixar, då jag färdigställer ett projekt som kräver tid. Och så semestern där jag växer, vilken kräver att jag är 100 procent dedikerad fatt få ut det mesta av resan. Den senare är utmattande – men också min favorit.

Jag säger ofta till mina klienter att du inte både kan ha kakan och äta den, även om vi lever i ett samhälle som säger att du kan få allt ”because you’re worth it” Jag säger istället ”you can have anything, but not everything”. Så bestäm dig, vilket tema ska din resa eller din semester ha? Vila, vara med familjen, fixa något eller en upplevelse där du växer? När du skalar ner och väljer bort, så öppnar du också ett utrymme för att verkligen gå ”all in” och du kommer känna en fantastisk tillfredsställelse av att det du gjorde blev bra.

 

LÄS OCKSÅ: Stresscoachen: “Hänger utbrändhet ihop med uppväxten?”

Det är rätt lustigt när man tänker på hur mycket vi dokumenterar våra upplevelser, istället för att vara i dem. För ett par år sedan var jag på Bali och testade canyoning, en blandning av vandring, klättring, hoppning och simning för att ta sig till en destination. Vi var en liten grupp på fyra personer som firade oss ner för vattenfall, vandrade i porlande bäckar och tät regnskog och vågade oss på ett och annat hopp från hög höjd i våtdräkt och hjälm. En av deltagarna, en asiatisk kille, intog dödsföraktande poser som han sedan försökte ladda upp på Instagram. Lycka till att hitta täckning mitt i regnskogen! Att hålla kameran torr och få den perfekta bilden var nog hans största fokus under hela upplevelsen och helt i onödan, eftersom guiderna utrustat sig med små vattentåliga kameror och tog bilder på oss från alla möjliga vinklar.

LÄS OCKSÅ: “Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Du måste inte dokumentera och dela allt på sociala medier. När du inte deltar fullt ut i aktiviteten, upplever hjärnan att du inte har deltagit alls och du går hem med en otillfredsställelse att inget har hänt. Istället hänge dig, upplev, njut, delta fullt ut. När du går in i upplevelsen helt och fullt får din hjärna en dos dopamin, en belöning, och du behöver inte göra 10 saker till för att känna dig nöjd.

Under semestern är det många som checkar mail och ringer jobbsamtal. Jag vet, jag kan själv vara sådan ibland. Min ursäkt är att jag är egenföretagare. Vad är din? Jag har installerat ett verktyg som blockerar e-mail, sociala medier och andra sajter mellan vissa klockslag. Lär känna dig själv och dina fallgropar och gör det du måste göra för att inte trilla dit. Checka istället in med omgivningen, din familj och dina vänner. När du checkar in med andra känner du dig mer levande och närvarande och de du umgås med känner sig viktiga och betydelsefulla. Alla blir gladare av det.

LÄS OCKSÅ: Hur kan jag minska på stressen?

Varje kväll avslutar jag med att ”ta in det goda”, vad jag är tacksam för under semestern. Det hjälper mig att uppskatta allt jag varit med om och gjort, istället för att fokusera på det jag missat. Forskning visar att när vi praktiserar tacksamhet och tar in det goda, då höjs dopaminet, vilket får oss att känna glädje, entusiasm och motivation. Serotoninproduktionen boostas, vilket skapar lugn och en känsla av att vi har kontroll över vårt liv. Dessutom är tacksamhet faktiskt föregångaren till optimism. Så med denna lilla enkla övning som inte tar mer än ett par minuter att göra, kan du komma hem och vara glad, nöjd och utvilad efter din semester.

Tre enkla steg för att ta in det goda
1. På kvällen innan du ska somna, tänk på 3 positiva upplevelser som du varit med om under dagen. De kan vara små, som en god kopp kaffe, ett klarblått hav, en kram från ditt barn. När du upplever något bra, tillåt en känsla av att må bra av det

2. Stanna i upplevelsen 20-30 sekunder och njut, utan att distraheras av något annat. Det är nämligen så lång tid det tar för hjärnan att ta in det goda. Ju längre tid du tar in det positiva och ju mer emotionellt laddat det är, desto fler neuroner avfyras samtidigt och desto starkare blir minnesspåret. Det här är som att sätta in pengar på bankkontot. Du blir mer välfylld med positivitet och du kommer att känna dig tillfreds

3. Låt upplevelsen sjunka djupt in i dig. Jag kallar det för att bada eller gosa i upplevelsen. Alla gör det här på olika sätt. En del känner en varm känsla som sprids i bröstet. Någon annan visualiserar ett gyllene ljus som fyller hela kroppen uppifrån och ner. Någon föreställer sig en diamant som läggs i en skattkista. En del sjunker in i känslan som en varm filt. En del tänker att det här är bra och det räcker.

Av Karin Tydén, Mind Hacker, coach och föreläsare. 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Karin Tydén
Yrke: Coach och föreläsare
Bor: Malmö
Läs mer om Karin på hennes hemsida

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Krönikan

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris. 

mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Mental hälsa

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och anävnds för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg,

kvinna hos läkaren bild på bakterier

Bakterier kan ligga bakom endometrios

Forskning

Bakterier och endotoxiner kan ligga bakom kvinnosjukdomen endometrios enligt ny forskning. Detta genom att de orsakar inflammation och vissa läkemedel som i dagsläget används för att behandla sjukdomen kan istället bidra till att förvärra problemet.

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?