karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Fakta

Namn: Karin Tydén
Yrke: Coach och föreläsare
Bor: Malmö
Läs mer om Karin på hennes hemsida

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

För mig finns det tre typer av semesterresor. Semestern där jag vilar, oftast på ett ställe jag känner väl och där jag enkelt kan flyta in i en lugn dagsrytm under några dagar. Semestern där jag fixar, då jag färdigställer ett projekt som kräver tid. Och så semestern där jag växer, vilken kräver att jag är 100 procent dedikerad fatt få ut det mesta av resan. Den senare är utmattande – men också min favorit.

Jag säger ofta till mina klienter att du inte både kan ha kakan och äta den, även om vi lever i ett samhälle som säger att du kan få allt ”because you’re worth it” Jag säger istället ”you can have anything, but not everything”. Så bestäm dig, vilket tema ska din resa eller din semester ha? Vila, vara med familjen, fixa något eller en upplevelse där du växer? När du skalar ner och väljer bort, så öppnar du också ett utrymme för att verkligen gå ”all in” och du kommer känna en fantastisk tillfredsställelse av att det du gjorde blev bra.

 

LÄS OCKSÅ: Stresscoachen: “Hänger utbrändhet ihop med uppväxten?”

Det är rätt lustigt när man tänker på hur mycket vi dokumenterar våra upplevelser, istället för att vara i dem. För ett par år sedan var jag på Bali och testade canyoning, en blandning av vandring, klättring, hoppning och simning för att ta sig till en destination. Vi var en liten grupp på fyra personer som firade oss ner för vattenfall, vandrade i porlande bäckar och tät regnskog och vågade oss på ett och annat hopp från hög höjd i våtdräkt och hjälm. En av deltagarna, en asiatisk kille, intog dödsföraktande poser som han sedan försökte ladda upp på Instagram. Lycka till att hitta täckning mitt i regnskogen! Att hålla kameran torr och få den perfekta bilden var nog hans största fokus under hela upplevelsen och helt i onödan, eftersom guiderna utrustat sig med små vattentåliga kameror och tog bilder på oss från alla möjliga vinklar.

LÄS OCKSÅ: “Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Du måste inte dokumentera och dela allt på sociala medier. När du inte deltar fullt ut i aktiviteten, upplever hjärnan att du inte har deltagit alls och du går hem med en otillfredsställelse att inget har hänt. Istället hänge dig, upplev, njut, delta fullt ut. När du går in i upplevelsen helt och fullt får din hjärna en dos dopamin, en belöning, och du behöver inte göra 10 saker till för att känna dig nöjd.

Under semestern är det många som checkar mail och ringer jobbsamtal. Jag vet, jag kan själv vara sådan ibland. Min ursäkt är att jag är egenföretagare. Vad är din? Jag har installerat ett verktyg som blockerar e-mail, sociala medier och andra sajter mellan vissa klockslag. Lär känna dig själv och dina fallgropar och gör det du måste göra för att inte trilla dit. Checka istället in med omgivningen, din familj och dina vänner. När du checkar in med andra känner du dig mer levande och närvarande och de du umgås med känner sig viktiga och betydelsefulla. Alla blir gladare av det.

LÄS OCKSÅ: Hur kan jag minska på stressen?

Varje kväll avslutar jag med att ”ta in det goda”, vad jag är tacksam för under semestern. Det hjälper mig att uppskatta allt jag varit med om och gjort, istället för att fokusera på det jag missat. Forskning visar att när vi praktiserar tacksamhet och tar in det goda, då höjs dopaminet, vilket får oss att känna glädje, entusiasm och motivation. Serotoninproduktionen boostas, vilket skapar lugn och en känsla av att vi har kontroll över vårt liv. Dessutom är tacksamhet faktiskt föregångaren till optimism. Så med denna lilla enkla övning som inte tar mer än ett par minuter att göra, kan du komma hem och vara glad, nöjd och utvilad efter din semester.

Tre enkla steg för att ta in det goda
1. På kvällen innan du ska somna, tänk på 3 positiva upplevelser som du varit med om under dagen. De kan vara små, som en god kopp kaffe, ett klarblått hav, en kram från ditt barn. När du upplever något bra, tillåt en känsla av att må bra av det

2. Stanna i upplevelsen 20-30 sekunder och njut, utan att distraheras av något annat. Det är nämligen så lång tid det tar för hjärnan att ta in det goda. Ju längre tid du tar in det positiva och ju mer emotionellt laddat det är, desto fler neuroner avfyras samtidigt och desto starkare blir minnesspåret. Det här är som att sätta in pengar på bankkontot. Du blir mer välfylld med positivitet och du kommer att känna dig tillfreds

 

3. Låt upplevelsen sjunka djupt in i dig. Jag kallar det för att bada eller gosa i upplevelsen. Alla gör det här på olika sätt. En del känner en varm känsla som sprids i bröstet. Någon annan visualiserar ett gyllene ljus som fyller hela kroppen uppifrån och ner. Någon föreställer sig en diamant som läggs i en skattkista. En del sjunker in i känslan som en varm filt. En del tänker att det här är bra och det räcker.

Av Karin Tydén, Mind Hacker, coach och föreläsare. 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Tydén
Yrke: Coach och föreläsare
Bor: Malmö
Läs mer om Karin på hennes hemsida

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Finalisterna i Årets matbluff utsedda

Eko/miljö

För fjärde året i rad har den ideella konsumentföreningen Äkta vara tagit fram fem finalister till antipriset ”Årets matbluff”. Soyagrädde med 2 procent soya och glutenfritt  teff- och bovetemjöl med 3 procent teff är två av finalisterna av de totalt 162 nomineringarna som kommit in från allmänheten.

Ny rapport ska öka kunskap om minnessjukdomar

Forskning

Idag har ungefär 160 000 svenskar en demenssjukdom. Antalet demenssjuka väntas öka till 250 000 inom 30 år. Detta på grund av att det stora antalet personer som föddes på 1940-talet då uppnår en hög ålder. Alzheimerfonden har därför tagit fram Sveriges första vetenskapliga alzheimerrapport som ska kunna läsas av gemene man för att öka kunskapen om minnessjukdomarna.

Hittade du också en halsduk eller ett par vantar?

Allmänt

Medlemmar i svenska kyrkan har stickat vantar, halsdukar och strumpor och lagt ut för att visa på kraften i goda handlingar. I gryningen till den 14 januari lades deras stickade alster ut i hela landet. På lapparna stod det till exempel: Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad, den handgjord. Ta den, varsågod.

Studie: Apor föredrar socker framför alkohol

Forskning

Har du någonsin undrat varför djur äter jäst frukt som innehåller alkohol? Vi drar ofta slutsatsen att det beror på att de i likhet med oss människor skulle tycka om att berusa sig. Nu har forskare undersökt om apors beteende kan avlöja något om människans benägenhet till alkoholism.

Hella gör rent hus utan gifter och kemikalier


Eko/miljö

För tre år sedan kom Hella Nathorst-Böös ut med boken "Häxans hus" full av tips på hur man lever mer giftfritt både när det kommer till hemmet men också hygien och hudvård. Sedan dess har intresset bara ökat och nu ges boken ut på nytt. Kurera växlade några ord med Hella om varför det är så viktigt att detoxa sitt hem och fick några användbara tips.

 

Nu kan Maja svälja sina tabletter

Övrigt

Maja, 11 år, har alltid haft stora besvär att svälja tabletter, som till exempel Ipren och Alvedon. Sedan provade Majas mamma Eva att trä över tabletterna med ett litet hölje med god smak. Då kunde Maja svälja utan problem. – De smakar jättegott. Mina har kolasmak, säger Maja.

Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Kurera debatt

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.

Studie ska undersöka vad fysisk aktivitet kan göra för deprimerade

Forskning

Att fysisk aktivitet gör oss piggare och gladare, det vet alla som motionerar. Men kan även deprimerade och isolerade personer få effekt av fysisk aktivitet och undvika att falla tillbaka i sjukdomen? Det ville forskare vid Lunds universitet ta reda på. Därför startade de en studie där 100 deprimerade patienter med en eller flera depressioner bakom sig får lära och träna.

Stockholm har fått landets första meditationsstudio

Mental hälsa

I New York och San Fransisco rullar sedan några år meditationsbussar på gatorna. I Sverige har kanske meditation främst varit något som utövas i samband med yoga eller på vissa center men nu blir det ändring på det. Mindstory i Stockholm är en studio helt vikt åt olika former av meditation, dit den stressade storstadsbon kan gå för att landa.

 

kvinna som äter sallad

Ät dig symptomfri från sköldkörtelsjukdom

Forskning

Närmare en halv miljon lider av någon form av sköldkörtelsjukdom i idag – de flesta är kvinnor. Den senaste forskningen visar att du kan minska dina symptom och öka din livskvalitet genom att ställa om din kost. – Redan efter några veckor kan du märka skillnad, säger Karl Hultén, biomedicinare och expert på kost och livsstil vid autoimmun sjukdom.

Hund under småbarnsåren kan skydda mot schizofreni

Husdjur

Att växa upp i ett hem med hund kan fungera som ett skydd mot att senare i livet utveckla den svåra psykiska sjukdomen schizofreni, det visar en ny studie. Man undersökte även kopplingen till bipolär sjukdom, dock utan resultat. Även kopplingen mellan tidig exponering för katter och senare risk för psykisk störning undersöktes.

Så gör du din egen hostmedicin

Förkylning

Har du haft influensa eller kanske bara en vanlig förkylning under senhösten och nu under vintern? Då kanske du fortfarande dras med rethosta och halsont. Vanlig hostmedicin säljs för flera hundra miljoner varje år men det finns ingen vetenskaplig grund för att dessa fungerar. Honungsvatten med citron eller timjan är en gammal beprövad huskur som kan lindra hosta och halsont.

 

Helen Alfredsson: ”Jag tycker om att vara tråkig”

Hälsa

Golfproffset Helen Alfredsson har levt sitt liv i resväska. Men nu har hon landat – efter än 30 år år utomlands och en lång rad segrar i golftävlingar världen över har hon hittat lugnet i vardagen i Onsala utanför Göteborg, tillsammans med Kent. Och i hemmet i Florida, för hon är hemma även där.

Alpdoktorns idéer är idag vetenskapligt bevisade

Hälsa

Den schweiziska hälsopionjären Alfred Vogel ägnade hela sitt liv åt att örter, naturmediciner och patienter. För ”alpdoktorn” var hälsa en harmonisk kombination och en välbalanserad livsstil –  god sömn, sunda matvanor, motion och livsglädje.  I dag är flera av Alfred Vogels upptäckter vetenskapligt bevisade.

Behöver vi gå 10 000 steg om dagen för att må bra?

TRÄNING

Det har väl inte undgått någon att vi rekommenderas att gå 10 000 steg om dagen, vilket är mellan sju och åtta kilometer, för att må bra. Men behöver vi verkligen gå så långt? Och vem bestämde att 10 000 steg är optimalt? Ny forskning visar faktiskt att det troligtvis räcker att gå 6 000 steg om dagen, vilket är mellan fyra och fem kilometer, för att uppnå en större hälsovinst.

Hjärnforskaren om beröring – det är livsviktigt!

Mental hälsa

Närhet och beröring är inte bara en fråga om kramar och sex, vi behöver beröring för att fungera som människor och det är ofta de små gesterna som betyder mest. Kurera ställde några frågor till hjärnforskaren Helena Backlund Wasling som i sin bok ”Närmare” ger en förståelse för varför det är så vikitigt att vi faktiskt tar i varandra.

 

Tips på vanor som ger en god hjärnhälsa

Mental hälsa

För att ta hand om vår kropp på bästa sätt behöver vi äta en näringsrik och varierad kost och ägna oss åt någon form av motion men även hjärnan behöver sitt för att må bra. Här kommer några tips på hur du blir bättre på att ta hand det du har i knoppen.

Björn Klinge: “Vår hälsa sitter i munnen”

Hälsa

Övertandläkare Björn Klinge blev uppmärksammad för ett experiment där han låtsades vara tandlös för att undersöka hur han blev bemött. Björn förespråkar att tandvård ska ingå i den vanliga sjukvården. I en ny bok vill han bidra till att öka kunskapen om munhälsans koppling till resten av kroppen.

Kan hundar äta bananer och annan frukt?

Husdjur

Det kan vara knepigt att ha koll på vad man kan ge hundar att äta, när det kommer till frukt och grönsaker. I motsats till vad många tror kan även jyckar må bra av en dos frukt och grönt då och då. Så hur ligger det till? Kan man ge vovven en banan?

 

Nyhet: Läkemedelsverket har godkänt läkeört mot migrän

Fakta

Migrän är en av våra stora folksjukdomar. En miljon svenskar drabbas kontinuerligt av migränanfall som varar mellan några timmar upp till ett dygn. Kvinnor drabbas dubbelt så många gånger som män och oftast uppstår under vissa perioder i menscykeln. Om du tar tre-fem blad av läkeörten Mattram så kan det förebygga migrän.

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

Fanny hittade lugnet med ashwaganda

Mental hälsa

Mobbingen i skolan låg till grund för ett dåligt självförtroende. Följden blev psykisk ohälsa och depression. Fanny Ekstrand mådde helt enkelt inte speciellt bra. Hon provade ashwagandha – och hittade lugnet, glädjen och kunde äntligen sova.