karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Fakta

Namn: Karin Tydén
Yrke: Coach och föreläsare
Bor: Malmö
Läs mer om Karin på hennes hemsida

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

För mig finns det tre typer av semesterresor. Semestern där jag vilar, oftast på ett ställe jag känner väl och där jag enkelt kan flyta in i en lugn dagsrytm under några dagar. Semestern där jag fixar, då jag färdigställer ett projekt som kräver tid. Och så semestern där jag växer, vilken kräver att jag är 100 procent dedikerad fatt få ut det mesta av resan. Den senare är utmattande – men också min favorit.

Jag säger ofta till mina klienter att du inte både kan ha kakan och äta den, även om vi lever i ett samhälle som säger att du kan få allt ”because you’re worth it” Jag säger istället ”you can have anything, but not everything”. Så bestäm dig, vilket tema ska din resa eller din semester ha? Vila, vara med familjen, fixa något eller en upplevelse där du växer? När du skalar ner och väljer bort, så öppnar du också ett utrymme för att verkligen gå ”all in” och du kommer känna en fantastisk tillfredsställelse av att det du gjorde blev bra.

 

LÄS OCKSÅ: Stresscoachen: “Hänger utbrändhet ihop med uppväxten?”

Det är rätt lustigt när man tänker på hur mycket vi dokumenterar våra upplevelser, istället för att vara i dem. För ett par år sedan var jag på Bali och testade canyoning, en blandning av vandring, klättring, hoppning och simning för att ta sig till en destination. Vi var en liten grupp på fyra personer som firade oss ner för vattenfall, vandrade i porlande bäckar och tät regnskog och vågade oss på ett och annat hopp från hög höjd i våtdräkt och hjälm. En av deltagarna, en asiatisk kille, intog dödsföraktande poser som han sedan försökte ladda upp på Instagram. Lycka till att hitta täckning mitt i regnskogen! Att hålla kameran torr och få den perfekta bilden var nog hans största fokus under hela upplevelsen och helt i onödan, eftersom guiderna utrustat sig med små vattentåliga kameror och tog bilder på oss från alla möjliga vinklar.

LÄS OCKSÅ: “Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Du måste inte dokumentera och dela allt på sociala medier. När du inte deltar fullt ut i aktiviteten, upplever hjärnan att du inte har deltagit alls och du går hem med en otillfredsställelse att inget har hänt. Istället hänge dig, upplev, njut, delta fullt ut. När du går in i upplevelsen helt och fullt får din hjärna en dos dopamin, en belöning, och du behöver inte göra 10 saker till för att känna dig nöjd.

Under semestern är det många som checkar mail och ringer jobbsamtal. Jag vet, jag kan själv vara sådan ibland. Min ursäkt är att jag är egenföretagare. Vad är din? Jag har installerat ett verktyg som blockerar e-mail, sociala medier och andra sajter mellan vissa klockslag. Lär känna dig själv och dina fallgropar och gör det du måste göra för att inte trilla dit. Checka istället in med omgivningen, din familj och dina vänner. När du checkar in med andra känner du dig mer levande och närvarande och de du umgås med känner sig viktiga och betydelsefulla. Alla blir gladare av det.

LÄS OCKSÅ: Hur kan jag minska på stressen?

Varje kväll avslutar jag med att ”ta in det goda”, vad jag är tacksam för under semestern. Det hjälper mig att uppskatta allt jag varit med om och gjort, istället för att fokusera på det jag missat. Forskning visar att när vi praktiserar tacksamhet och tar in det goda, då höjs dopaminet, vilket får oss att känna glädje, entusiasm och motivation. Serotoninproduktionen boostas, vilket skapar lugn och en känsla av att vi har kontroll över vårt liv. Dessutom är tacksamhet faktiskt föregångaren till optimism. Så med denna lilla enkla övning som inte tar mer än ett par minuter att göra, kan du komma hem och vara glad, nöjd och utvilad efter din semester.

Tre enkla steg för att ta in det goda
1. På kvällen innan du ska somna, tänk på 3 positiva upplevelser som du varit med om under dagen. De kan vara små, som en god kopp kaffe, ett klarblått hav, en kram från ditt barn. När du upplever något bra, tillåt en känsla av att må bra av det

2. Stanna i upplevelsen 20-30 sekunder och njut, utan att distraheras av något annat. Det är nämligen så lång tid det tar för hjärnan att ta in det goda. Ju längre tid du tar in det positiva och ju mer emotionellt laddat det är, desto fler neuroner avfyras samtidigt och desto starkare blir minnesspåret. Det här är som att sätta in pengar på bankkontot. Du blir mer välfylld med positivitet och du kommer att känna dig tillfreds

3. Låt upplevelsen sjunka djupt in i dig. Jag kallar det för att bada eller gosa i upplevelsen. Alla gör det här på olika sätt. En del känner en varm känsla som sprids i bröstet. Någon annan visualiserar ett gyllene ljus som fyller hela kroppen uppifrån och ner. Någon föreställer sig en diamant som läggs i en skattkista. En del sjunker in i känslan som en varm filt. En del tänker att det här är bra och det räcker.

Av Karin Tydén, Mind Hacker, coach och föreläsare. 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Karin Tydén
Yrke: Coach och föreläsare
Bor: Malmö
Läs mer om Karin på hennes hemsida

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fem tips som dämpar stress och oro vid IBS

Mage

Mellan en och två miljoner svenskar lider av den kroniska magåkomman IBS, att samtidigt lida av stress och oro hör inte till ovanligheterna och kan förvärra besvären ytterligare. Fysio- och KBT-terapeuten Åsa Österlund förklarar hur det hänger ihop och delar med sig av sina bästa tips för att lindra stress och oro.

När hjärnan fick rätt näring släppte hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.