Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Pia Lerigon

Foto: Jini Sofia Lee

Coronasjuka Pia “Jag trodde aldrig att jag skulle bli frisk igen”

Pia Lerigon

Ålder: 48
Yrke: Författare, verksamhetsutvecklare och lean-coach, aktuell med boken ”Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19”
Bor: I ett egenritat hus i Nacka
Familj: Make, 11-årig dotter, tre katter, en hund, akvariefiskar samt en kanin som ständigt är på rymmen.
Så mår jag bra: Jag tar vitamintillskott och dagliga promenader. Annars är jag lyhörd och känner in kroppen.

Helt plötsligt luktade håret rök. Nästa dag hade hon lock för öronen, sedan uppstod konstiga utslag på huden.
Här skriver Pia Lerigon om de udda symptomen som aldrig tycktes vilja ta slut - och vad som så småningom fick henne på fötter efter en långdragen coronaresa.

Jag insjuknade med halsont fredagkvällen den 6 mars. Morgonen därpå vaknade jag med feber, hosta, huvudvärk och var allmänt hängig. Sedan kom magsmärtorna och illamåendet. Två veckor gick och jag var inte i närheten av att tillfriskna, vilket förvånade mig. En vanlig influensa borde ha blivit bättre och var det covid-19 borde jag antingen ha hamnat på intensiven eller vara på bättringsvägen - det var ju vad Folkhälsomyndigheten påstod. I mars hade ingen hört talas om långtidssjuka i covid-19.

LÄS OCKSÅ: Kureras expert Jan G Bruhn: Egenvård är en resurs i virustider

Tre veckor gick och jag blev bättre. Skönt, tänkte jag och ringde jobbet med den goda nyheten om att jag snart var tillbaka. Kände mig symptomfri och passade på att kalka av badrumsdörrarna. Det borde jag inte ha gjort. Det var nämligen allt jag hann i min städiver innan jag låg nedbäddad i sängen igen.

 

Veckorna gick utan att jag blev bra. Symptomen kom och gick om vartannat. Hostan försvann för att komma tillbaka igen, huvudvärken och halsontet likaså. Febern däremot hade bestämt sig för att stanna på 38 grader. Det var inte mycket, men det oroade mig att febern inte gick över. Att jag dessutom fick feberfrossa trots att febertermometern visade konstant temperatur fick mig att tro att det var något fel på termometern, men den funkade bra på resten av familjen.

Allra konstigast var att det tillkom nya udda symptom varje vecka - symptom som omöjligt gick att koppla till en vanlig influensa. Förutom delvis försvunnet luktsinne och en massa konstiga utslag på fötter och i ansikte, så fick jag lock för öronen som varade i flera dagar. När det försvann började det istället att ringa konstant i öronen för att några dagar senare försvinna igen. Då kom röklukten. Jag var helt säker på att grannen eldade, men när jag öppnade dörren fanns det inte tillstymmelse till brandrök. Däremot stank det rök om mitt hår. Jag duschade och tvättade håret, men det hjälpte inte. Jag frågade maken om han tyckte att det luktade rök, det tyckte han inte. I två dagar luktade jag rök, sedan försvann det lika plötsligt som det uppstått.

LÄS OCKSÅ: Ny prognos: Kvinnor drabbas hårdast av coronakrisen

Den sjunde veckan kom andnöden och då blev jag rädd på riktigt. Jag skulle gå ut med soporna men orkade inte gå mer än ett par meter innan jag fick släppa soppåsen och luta händerna mot knäna. Det här går inte längre, tänkte jag. Jag kan inte fortsätta vara såhär sjuk. Men vad kunde jag göra när det saknas botemedel och ingen har några svar?

Eftersom jag är utbildad inom något som kallas lean, vilket är en slags ledningsfilosofi som handlar om att jobba med ständiga förändringar, så slog det mig att jag kunde pröva katan - en strukturerad ledarskapsmodell för ständigt lärande. Den amerikanske forskaren Mike Rother, som myntat begreppet katan, hävdar att den är universell. Kanske skulle den fungera för mig att ständigt bli bättre från min sjukdom?

Jag bestämde mig för att pröva. Jag satte upp den långsiktiga visionen att bli frisk och fullständigt återhämtad med en energinivå som är på topp och bestämde att mitt första mål skulle vara att klara av att gå uppför den branta backen utan att flämta efter luft. Sedan använde jag katan för att hitta ett sätt framåt.

 

LÄS OCKSÅ: Echinacea kan förebygga coronavirus

Efter tre veckors strukturerat experimenterande, där jag bland annat träffade läkare för att utreda hur pass allvarligt sjuk jag var, så hittade jag lösningen för mig: kosttillskott med C-vitamin, D-vitamin och Betaglukan gjord på jäst. Redan inom några dagar var jag helt symptomfri och den här gången fick jag inga bakslag. Tvärtom hade jag så mycket energi att det fullständigt sprudlade om mig. Jag kände då att jag måste dela med mig av det här. Kan katan hjälpa mig borde den kunna hjälpa andra. Jag skrev boken ”Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19”, där jag berättar om hur jag arbetade med katan för att hitta min väg framåt.

Katan handlar inte om att kopiera andras metoder utan vad som fungerar för dig. I mitt fall var det kosttillskotten som gjorde skillnad, men för någon annan kan det vara något helt annat.
Sedan jag blev symptomfri den 16 maj har jag inte haft några bakslag mer än att blodtrycket skenade när jag gjorde ett konditionstest hos fysioterapeuten. Istället för att börja träna blev det därför dagliga promenader, men ibland är det lilla fullt tillräckligt. De dagliga promenaderna gör mig oerhört gott och jag mår fantastiskt bra. Jag arbetar vidare med katan och sätter upp nya delmål på min resa till ett friskare liv.

Av Pia Lerigon, författare och verksamhetsutvecklare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Pia Lerigon

Ålder: 48
Yrke: Författare, verksamhetsutvecklare och lean-coach, aktuell med boken ”Vägen framåt till ett friskare liv efter covid-19”
Bor: I ett egenritat hus i Nacka
Familj: Make, 11-årig dotter, tre katter, en hund, akvariefiskar samt en kanin som ständigt är på rymmen.
Så mår jag bra: Jag tar vitamintillskott och dagliga promenader. Annars är jag lyhörd och känner in kroppen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!