Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

D-vitamin bildas i huden när solen lyser på den. Därför är det vanligare att vi nordbor har brister under vintern. Medvetenheten om detta gör att många tar ett tillskott under de mörka månaderna. Mörkhyade personer som bor i Sverige behöver dessutom mer D-vitamin än ljusa människor.

 

D-vitamin är också ett steroidhormon, precis som östrogen och testosteron, och påverkar hundratals gener i många av kroppens celler. Brist på D-vitamin kan därför påverka hälsa på flera olika sätt. Det finns ingen direkt symtom på D-vitaminbrist, man känner oftast att man inte mår så bra. Men en svår brist på D-vitamin har i allt mer forskning vist sig ha en koppling till depressioner, infektioner och värk i kroppen men också allvarliga tillstånd som hjärt-kärlsjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Patienter med covid-19 får C-vitamin intravenöst

Kan ge ett litet skydd
I USA, och i många andra länder, tittar man på vad som kan stärka immunförsvaret för att minska dödligheten i covid-19 bland personer med ett försvagat immunsystem. Men också för att stärka hälsan långsiktigt för att möta kommande virus.

Det är sedan tidigare känt att D-vitamintillskott kan minska risken för luftvägsinfektion och bidra till att begränsa risken för andra virus som influensa. En luftvägsinfektion kan resultera i cytokinstormar där inflammatoriska celler skadar organ i kroppen, vilket kan öka dödligheten för om man insjuknar i covid-19. Tillräckligt med vitamin D i kroppen kan möjligen ge ett måttligt skydd för utsatta personer.

LÄS OCKSÅ: Forskare i Lund undersöker nya coronavirusets spridning i luften

Ut i solen
På vintern, när solen står lågt i Sverige riskerar hela vi att långsamt få mer eller mindre D-vitaminbrist. En del tror att D-vitaminbrist kan ligga bakom vinter- och vårdepressioner.

 

I Norrbotten har åtta av tio ungdomar D-vitaminbrist på vintern. Sex av tio åttaåringar i göteborgsregionen har en brist på D-vitamin under vintertid.

Det brukar räcka med att exponera sig för solen en kvart om dagen för att kunna lagra dagens dos av D-vitamin. Använder du solskyddsmedel krävs en längre tid i solen.

Av Inger Palm

Källa: Former CDC Chief Dr. Tom Frieden: Coronavirus infection risk may be reduced by Vitamin D och Kostdoktorn


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

 

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.