Ny studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS

Tillskott med D-vitamin kan kraftigt minska känslor som ångest, irritabilitet, sorgsenhet hos unga kvinnor med humörstörningar kopplade till PMS.
Det visar en ny italiensk studie publicerad i Journal of Pediatric och Adolescent Gynecology.

Lynnig, gråtig, deprimerad? PMS-symtom av psykisk karaktär är vanligt – men kan vara något du inte längre behöver lida av.
För att bli av med besvären krävs dock att du ställer dina D-vitaminnivåer till rätta och får bukt med eventuell brist. Forskning visar nämligen, bland annat, att nivåerna av (hormonet) D-vitamin varierar under månaden – och att psyket påverkas kraftigt av brist. Här får du veta mer.

► Läs också: Lindra din PMS med D-vitamin, kalcium – och vetegroddar

 

Fler än många vet lider av sin PMS
Premenstruellt syndrom (PMS) börjar under tonåren och kan yttra sig som en rad olika symptom – som till exempel kraftiga humörsvängningar, svullen mage, migrän, ångest, irritabilitet, depression och kraftig trötthet. För många är dessa symtom ganska milda – men för en större andel kvinnor än man tror blir symtomen så allvarliga att de (för)stör vardagens olika aktiviteter – och relationer.

Låga nivåer kopplat till ångest och depression
Forskare har upptäckt att nivåerna av kalcium och D-vitamin varierar under menstruationscykeln. Tidigare studier har visat att D-vitaminnivåerna är relaterade till ångest och depression. Baserat på dessa tidigare observationer har italienska forskare nu genomfört en ny studie för att bedöma huruvida påfyllnad av D-vitamin kan minska svårighetsgraden när det gäller humörstörningar i samband med PMS hos unga kvinnor.

► Läs också: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

Kvinnor i åldern 15-21 år
I en ny randomiserad, kontrollerad studie deltog sammanlagt 158 unga kvinnor, i åldern 15-21 år, med svåra PMS-relaterade symtom och samtidigt väldigt låg D-vitaminstatus (< 10 ng/ml). De randomiserades till att tillhöra antingen en placebogrupp eller en D-vitamingrupp. D-vitamingruppen fick inledningsvis en dos på 200 000 IE D-vitamin, följt av 25 000 IE varannan vecka under de nästkommande fyra månaderna. Placebogruppen fick ett till utseendet likadant piller vid samma tidsintervaller.
D-vitaminnivåerna mättes sedan kontinuerligt. Forskarna jämförde svårighetsgraden av kvinnornas PMS-symtom både vid studiens början och efter fyra månaders behandling. Det här är vad de upptäckte…

► Läs också: TV-stjärnan om sin PMS: ”Blir bättre av vilja, saffran och vitaminer!”

Förbättrade kvinnornas relationer
D-vitamingruppen blev av sin brist och uppnådde tillräckliga nivåer (35-60 ng / ml) redan efter den första månaden och nivåerna förblev sedan stabila under hela studien. Deras tidigare höga ångest- och irritabilitetspoängen minskade tydligt (p <0,001).
Känslor som att uppleva onormalt lätt till tåras och stor sorgsenhet minskade kraftigt i D-vitamingruppen (p <0,001). Även kvinnornas relationer förbättrades och antalet ”störda relationer” minskade betydligt i vitamin D-gruppen (p <0,001).

► Läs också: D-vitaminstatus påverkar svårighetsgraden av schizofreni

Minskade psykiska PMS-besvär men inte fysiska
Däremot sågs inte några väsentliga förändringar när det gällde förekomsten av fysiska PMS-symtom, som till exempel illamående och förstoppning – i någon av grupperna.
Placebogruppen upplevde dock inte några betydande förändringar alls gällande sina PMS-symtom, varken av känslomässig eller fysisk karaktär.

”D-vitaminbehandling kan betraktas som en säker och effektiv metod”
Forskarna skriver i sin slutsats:
”D-vitaminbehandling kan betraktas som en säker, effektiv och bekväm metod för att reducera intensiteten av PMS-relaterade humörstörningar, och kan därför förbättra livskvaliteten hos unga kvinnor med svår D-vitaminbrist och medföljande humörstörningar kopplade till PMS.”

► Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

Många styrkor med studien
Studien anses ha många styrkor. Till exempel var det en randomiserad kontrollerad studie (RCT), vilket brukar kallas ”den gyllene standarden” när det gäller forskning. Deltagarna bestod dessutom av personer som led av såväl stor D-vitaminbrist och svåra PMS-symtom, vilket gjorde att forskarna lätt kunde utvärdera eventuella fördelar av D-vitamin vid PMS. Forskarna mätte också D-vitaminnivåerna under hela studiens längd, för att se till att D-vitamingruppen uppnått tillräckliga nivåer.
Den enda begränsningen värd att nämna är studiens storlek, att antalet deltagare inte var jättestort. Fler randomiserade, kontrollerade studier med fler deltagare skulle därför vara bra, för se om resultaten upprepar sig.

► Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Av Isabelle G Hedander

Referens: Tartagni, M. et al. Vitamin D Supplementation on Premenstrual Syndrome-Related Mood Disorders in Adolescents with Severe Hypovitaminosis D. Artikeln publicerades i förväg på nätet i : Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, 2016.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.