Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ny studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS

Tillskott med D-vitamin kan kraftigt minska känslor som ångest, irritabilitet, sorgsenhet hos unga kvinnor med humörstörningar kopplade till PMS.
Det visar en ny italiensk studie publicerad i Journal of Pediatric och Adolescent Gynecology.

Lynnig, gråtig, deprimerad? PMS-symtom av psykisk karaktär är vanligt - men kan vara något du inte längre behöver lida av.
För att bli av med besvären krävs dock att du ställer dina D-vitaminnivåer till rätta och får bukt med eventuell brist. Forskning visar nämligen, bland annat, att nivåerna av (hormonet) D-vitamin varierar under månaden - och att psyket påverkas kraftigt av brist. Här får du veta mer.

► Läs också: Lindra din PMS med D-vitamin, kalcium – och vetegroddar

 

Fler än många vet lider av sin PMS
Premenstruellt syndrom (PMS) börjar under tonåren och kan yttra sig som en rad olika symptom - som till exempel kraftiga humörsvängningar, svullen mage, migrän, ångest, irritabilitet, depression och kraftig trötthet. För många är dessa symtom ganska milda - men för en större andel kvinnor än man tror blir symtomen så allvarliga att de (för)stör vardagens olika aktiviteter - och relationer.

Låga nivåer kopplat till ångest och depression
Forskare har upptäckt att nivåerna av kalcium och D-vitamin varierar under menstruationscykeln. Tidigare studier har visat att D-vitaminnivåerna är relaterade till ångest och depression. Baserat på dessa tidigare observationer har italienska forskare nu genomfört en ny studie för att bedöma huruvida påfyllnad av D-vitamin kan minska svårighetsgraden när det gäller humörstörningar i samband med PMS hos unga kvinnor.

► Läs också: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

Kvinnor i åldern 15-21 år
I en ny randomiserad, kontrollerad studie deltog sammanlagt 158 unga kvinnor, i åldern 15-21 år, med svåra PMS-relaterade symtom och samtidigt väldigt låg D-vitaminstatus (< 10 ng/ml). De randomiserades till att tillhöra antingen en placebogrupp eller en D-vitamingrupp. D-vitamingruppen fick inledningsvis en dos på 200 000 IE D-vitamin, följt av 25 000 IE varannan vecka under de nästkommande fyra månaderna. Placebogruppen fick ett till utseendet likadant piller vid samma tidsintervaller.
D-vitaminnivåerna mättes sedan kontinuerligt. Forskarna jämförde svårighetsgraden av kvinnornas PMS-symtom både vid studiens början och efter fyra månaders behandling. Det här är vad de upptäckte...

► Läs också: TV-stjärnan om sin PMS: ”Blir bättre av vilja, saffran och vitaminer!”

 

Förbättrade kvinnornas relationer
D-vitamingruppen blev av sin brist och uppnådde tillräckliga nivåer (35-60 ng / ml) redan efter den första månaden och nivåerna förblev sedan stabila under hela studien. Deras tidigare höga ångest- och irritabilitetspoängen minskade tydligt (p <0,001).
Känslor som att uppleva onormalt lätt till tåras och stor sorgsenhet minskade kraftigt i D-vitamingruppen (p <0,001). Även kvinnornas relationer förbättrades och antalet "störda relationer" minskade betydligt i vitamin D-gruppen (p <0,001).

► Läs också: D-vitaminstatus påverkar svårighetsgraden av schizofreni

Minskade psykiska PMS-besvär men inte fysiska
Däremot sågs inte några väsentliga förändringar när det gällde förekomsten av fysiska PMS-symtom, som till exempel illamående och förstoppning - i någon av grupperna.
Placebogruppen upplevde dock inte några betydande förändringar alls gällande sina PMS-symtom, varken av känslomässig eller fysisk karaktär.

"D-vitaminbehandling kan betraktas som en säker och effektiv metod"
Forskarna skriver i sin slutsats:
"D-vitaminbehandling kan betraktas som en säker, effektiv och bekväm metod för att reducera intensiteten av PMS-relaterade humörstörningar, och kan därför förbättra livskvaliteten hos unga kvinnor med svår D-vitaminbrist och medföljande humörstörningar kopplade till PMS."

► Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

 

Många styrkor med studien
Studien anses ha många styrkor. Till exempel var det en randomiserad kontrollerad studie (RCT), vilket brukar kallas "den gyllene standarden" när det gäller forskning. Deltagarna bestod dessutom av personer som led av såväl stor D-vitaminbrist och svåra PMS-symtom, vilket gjorde att forskarna lätt kunde utvärdera eventuella fördelar av D-vitamin vid PMS. Forskarna mätte också D-vitaminnivåerna under hela studiens längd, för att se till att D-vitamingruppen uppnått tillräckliga nivåer.
Den enda begränsningen värd att nämna är studiens storlek, att antalet deltagare inte var jättestort. Fler randomiserade, kontrollerade studier med fler deltagare skulle därför vara bra, för se om resultaten upprepar sig.

► Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Av Isabelle G Hedander

Referens: Tartagni, M. et al. Vitamin D Supplementation on Premenstrual Syndrome-Related Mood Disorders in Adolescents with Severe Hypovitaminosis D. Artikeln publicerades i förväg på nätet i : Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, 2016.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.